Welk licht & geluid
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Crazy    posted on 07-12-2008 00:16
Hallo mede- djresourcers.

Wanneer ik mijn nieuwe set heb aangeschafd zal ik gaan beginnen met een drive-in.
Iemand enig idee welk licht ik het best kan halen en welke speakers.
Dit zal zeker wel tot 500 moeten kunnen halen. Aangezien ik ook grotere dingen wil gaan doen. Daarmee zelf dingen organiseren enzo. En dit gebruiken

Dus iemand enig idee ? Brand maar los!
P.S.  Budget is geen probleem. ALLE prijzen toegestaan!

What do you think about Welk licht & geluid ??

Vote :   

ArTy    posted on 07-12-2008 00:46
Voor geluid:

Dynacord Cobra 2 set, kost je wel rond de 20.000  euro maar dan heb je wel wat.
Crazy    posted on 07-12-2008 01:02
Poster: ArTy
Voor geluid:

Dynacord Cobra 2 set, kost je wel rond de 20.000  euro maar dan heb je wel wat.

En jij wilt dat ik dit serieus ga gebruiken voor zo'n 500 man ?
skyline643    posted on 07-12-2008 01:11
Het best hou je alles symmetrisch. 2 keer 4 parren en 2 scans zoals The Winner zijn ideaal om te beginnen. Die hang je aan een truss brug op 2 statieven of gewoon 2 statieven die dit gewicht kunnen dragen. Hangt ervan af wat jij makkelijkst vindt om te vervoeren :P
Abram    posted on 07-12-2008 03:08
Als het om geluid gaat en budget slechts een beperkte rol speelt zou ik kiezen voor:

2x JBL MRX 525
2x JBL MRX 528S
2x Crown XTI4000
Die speakers heb je in een complete set voor €6599

Een stapje goedkoper zou zijn:

2x JBL MRX 515
2x JBL MRX 518S
2x Crown XTI2000
2x K&M Speakerstatief
Set prijs: €5099

Dan heb je mogelijk nog een monitor nodig:
JBL EON 15P G2 €699

Licht:
2x 4x PAR op controller bar of indien je budget het toelaat 2x 4x LED-PAR. Veel minder stroomverbruik (dus minder kans op stroomuitval bij kleinere locaties. 8 par56s zijn toch al snel 2400watt) , gaan veel langer mee en kunnen veel meer.

2x Martin Mania SCX-500 Scan 2x €289
2x ShowTec Explorer 250 Basic 2x €747
2x Martin Mania PR-1 2x €295 (of nog 2 scans)
1x ShowTec Shogun DJ G-100 Laser €539
1x Martin Atomic 3000 Strobo €549 + Martin Detonator €125
1x Martin JEM ZR33 Rookmachine €727 (of 'n ShowTec fogger/nebula als je wat goedkoper uit wil zijn)
User edit by Abram on 07-12-2008 @ 03:26:12 (100%)
Crazy    posted on 07-12-2008 12:00
Poster: Abram
Als het om geluid gaat en budget slechts een beperkte rol speelt zou ik kiezen voor:

2x JBL MRX 525
2x JBL MRX 528S
2x Crown XTI4000
Die speakers heb je in een complete set voor €6599

Een stapje goedkoper zou zijn:

2x JBL MRX 515
2x JBL MRX 518S
2x Crown XTI2000
2x K&M Speakerstatief
Set prijs: €5099

Dan heb je mogelijk nog een monitor nodig:
JBL EON 15P G2 €699

Licht:
2x 4x PAR op controller bar of indien je budget het toelaat 2x 4x LED-PAR. Veel minder stroomverbruik (dus minder kans op stroomuitval bij kleinere locaties. 8 par56s zijn toch al snel 2400watt) , gaan veel langer mee en kunnen veel meer.

2x Martin Mania SCX-500 Scan 2x €289
2x ShowTec Explorer 250 Basic 2x €747
2x Martin Mania PR-1 2x €295 (of nog 2 scans)
1x ShowTec Shogun DJ G-100 Laser €539
1x Martin Atomic 3000 Strobo €549 + Martin Detonator €125
1x Martin JEM ZR33 Rookmachine €727 (of 'n ShowTec fogger/nebula als je wat goedkoper uit wil zijn)

Zou allemaal wel eens goed kunnen als ik het zo lees. Ik zal er allemaal even meer research over doen.
Als iemand misschien meer informatie over deze spullen heeft hoor ik het ook graag!
User edit by Crazy on 07-12-2008 @ 12:09:52 (27%)
Bart_    posted on 07-12-2008 21:21
Als je voor zo'n bedrag apparatuur gaat kopen, dan ben je echt gek dat je dat hier gaat vragen.
Mijn tip: Stap eens naar een of meerdere grote discoboeren en laat een offerte maken, hun weten immers beter dan wij (bij de grotere discoboeren is dat meestal wel, bij kleine shoppies niet altijd.).

Vergelijk dan die offertes en neem daaruit je besluit en bestel.
Abram    posted on 07-12-2008 22:16
Poster: Crazy

Zou allemaal wel eens goed kunnen als ik het zo lees. Ik zal er allemaal even meer research over doen.
Als iemand misschien meer informatie over deze spullen heeft hoor ik het ook graag!

Ik zou het je niet aanraden als ik er geen ervaring mee heb Winking my eye

Over de speakers:
Ik heb zelf geregeld met beide subs gewerkt en ze gaan loei hard en zijn enorm strak. Ik heb er geregeld 't gruis van 't plafond mee geblazen.
De tops klinken heel helder, gaan ook erg hard en hebben ook een mooie warme klank zonder dat er een frequentie wordt "misbruikt." De tops zijn ook los te gebruiken als je een kleinere avond  moet draaien want ze hebben meer dan genoeg bas.
Crown is het merk dat door JBL zelf wordt aanbevolen en wordt gebruikt in oa de EON speakers. De XTI amps hebben een goed limit systeem, uitgebreide EQ en hebben digitale in en uitgangen. Als je gebruik maakt van een DJM 800 en CDJ 800/1000's kan je dus tot aan je versterker het signaal digitaal houden. Pas als ze naar de speakers gaan wordt het signaal analoog. Je hebt dan dus minimaal kwaliteit verlies.

De JBL EON is niet mijn favoriete monitor speaker maar staat wel op de tweede plaats omdat ze heel makkelijk te vervoeren zijn, multifunctioneel zijn, en een duidelijke en harde weergave geven. Ze hebben ook twee negatieve punten. Als er iets kapot gaat kost het veel geld om het te vervangen en ze zijn vrij schel. Als je meer kwaliteit wil ga dan voor:

1 of 2x de JBL MRX512M met wederom een Crown XTI 2000 versterker. Deze speakers wegen helemaal niks, klinken even warm als de 525's/515's, zijn niet schel, gaan behoorlijk luid en zijn in combinatie met een van de eerder genoemde PA systemen volledig in sync omdat je dezelfde amps en dezelfde lijn speakers gebruikt.
De JBL MRX512M kost €739 per stuk.

Als het gaat om de speakers in het algemeen kan ik het volgende zeggen:
- ze zijn heel stevig
- ze zjn van hoogwaardig materiaal gemaakt en zijn vrijwel niet te slopen
- ze zien en strak uit met mooie JBL grills aan de voorkant
- Hebben stevige hoezen om de speakers te beschermen

Over de verlichting:
De Martin Mania SCX-500 is een moderne scan. Zoals elke scan heeft de SCX-500 een groot aantal patronen tot zijn beschikking. Wat de SCX-500 bijzonder maakt is:
- Hoge lichtopbrengst met een laag wattage
- Stil
- Digitale DMX interface
- Goede prijs/qual verhouding
- Standaard Martin SCX design lijn. Als je dus met meer Martin gaat uitbreiden zal het er goed uitzien.
- Hoge spiegel snelheid

Ik heb zelf beperkte ervaring met de ShowTec Explorer 250. Ik heb ze slechts één keer in een drive-in gezien. Wat ik wel weet is dat ze lang meegaan en dat ze eigenlijk een soort klein broertje zijn van de Martin Mac 250, waar ik zelf erg veel ervaring mee heb. Als je geld over hebt dan zou ik zeker gaan voor de Mac 250 Krypton. Die zijn echter wel €1900 per stuk.

In mijn drive-ins maak ik vaak gebruik van de Martin Destroyer x250. Een oude lamp die tegenwoordig niet meer te krijgen is. Deze goedkopere lamp gebruik ik altijd om de zaal constant te voorzien van wat basis sfeer effecten. Je hebt (mijn mening) altijd een dergelijke lamp nodig om je zaal constant "bezig" te houden. De Mania PR-1 is een soort van opvolger van de x250 als het gaat om soort licht en functies. De lichtopbrengst is echter wat hoger en ook heeft deze lamp de mogelijkheid om logo's, afbeeldingen en berichten te tonen. Je kan de lampen dus ook gebruiken om thema's toe te passen (bijvoorbeeld een kerstman afbeelding) of om op bedrijfsevenementen logo's te projecteren.

Een laser blijft altijd persoonlijk. Ik heb zelf bijvoorbeeld niks met kleurtjes. Ik vind dat een laser gewoon groen moet zijn, behalve als je meerdere lasers gaat gebruiken op grote evenementen. Daarom huur ik zelf vaak de MediaLas Spooky Blue V3 150G. Dit is een laser van €2021. De meer betaalbare ShowTec Shogun wordt veel in Engeland gebruikt waar ze graag veel dingen met lasers doen. De Shogun heeft zoals de Spooky Blue een hoop voorgeprogammeerde figuren en heeft een vrij krachtige straal.
Mijn advies is om voor de betaalbare lasers te kijken naar de ShowTec lasers en vervolgens af te wegen wat jij voor jouw show belangrijk zal vinden: kracht van de laser, aantal figuren en/of aantal kleuren.

Over de Martin Atomic 3000 kan ik kort zijn. Super krachtig, super relaxt te besturen over DMX en met de Detonator. Ook heeft de atomic een groot aantal mogelijkheden als het gaat om de wijze waarop je 'm gebruikt. Simpelweg de beste drive-in strobo die er is.

Ik ben zelf helemaal fan van de JEM rookmachines. Ze zijn super betrouwbaar, geven een enorme hoop rook en zijn zeker geschikt voor grote ruimtes.

Verder zou ik het licht besturen via Martin LightJockey 2 op een redelijke PC laptop. Kies dan een zakelijke laptop met veel processor kracht, stevige behuizing, kleine hardeschijf, 2gb geheugen en windows XP! Windows Vista geeft aardig wat problemen met LightJockey, slurpt resources en crashed meer.
Ik zou bijvoorbeeld een Dell Latitude E6500 overwegen omdat die voldoet aan de hierboven genoemde zaken. HP laptops zijn zeker ook geschikt!
NB: Kijk uit met glansschermen! Met al dat licht op een donkere locatie is het vrij naar om te werken met een glossy scherm.

Vergeet niet dat je voor de verlichting ook een stevige truss met windup statieven nodig hebt. Er komen veel lampen met aardig wat gewicht aan te hangen die je niet graag ziet vallen. Neem dus goede statieven (K&M) en een stevige truss.

Ik zou een DJM-800 kiezen als je van plan bent om de Amps digitaal aan te spreken.

Overigens wordt het merendeel van deze apparatuur constant in verhuur gebruikt door een drive-in bedrijf waar ik erg veel goede ervaring mee heb.

P.S. Als je wil weten waar je dit spul grotendeels/allemaal tegen een redelijke prijs kan krijgen moet je me maar PMen (Nee ik werk er niet :P Ik mag de service van die lui gewoon erg)
User edit by Abram on 07-12-2008 @ 22:35:28 (25%)
Crazy    posted on 07-12-2008 22:24
Poster: Abram

Ik zou het je niet aanraden als ik er geen ervaring mee heb Winking my eye

Over de speakers:
Ik heb zelf geregeld met beide subs gewerkt en ze gaan loei hard en zijn enorm strak. Ik heb er geregeld 't gruis van 't plafond mee geblazen.
De tops klinken heel helder, gaan ook erg hard en hebben ook een mooie warme klank zonder dat er een frequentie wordt "misbruikt." De tops zijn ook los te gebruiken als je een kleinere avond  moet draaien want ze hebben meer dan genoeg bas.
Crown is het merk dat door JBL zelf wordt aanbevolen en wordt gebruikt in oa de EON speakers. De XTI amps hebben een goed limit systeem, uitgebreide EQ en hebben digitale in en uitgangen. Als je gebruik maakt van een DJM 800 en CDJ 800/1000's kan je dus tot aan je versterker het signaal digitaal houden. Pas als ze naar de speakers gaan wordt het signaal analoog. Je hebt dan dus minimaal kwaliteit verlies.

De JBL EON is niet mijn favoriete monitor speaker maar staat wel op de tweede plaats omdat ze heel makkelijk te vervoeren zijn, multifunctioneel zijn, en een duidelijke en harde weergave geven. Ze hebben ook twee negatieve punten. Als er iets kapot gaat kost het veel geld om het te vervangen en ze zijn vrij schel. Als je meer kwaliteit wil ga dan voor:

1 of 2x de JBL MRX512M met wederom een Crown XTI 2000 versterker. Deze speakers wegen helemaal niks, klinken even warm als de 525's/515's, zijn niet schel, gaan behoorlijk luid en zijn in combinatie met een van de eerder genoemde PA systemen volledig in sync omdat je dezelfde amps en dezelfde lijn speakers gebruikt.
De JBL MRX512M kost €739 per stuk.

Als het gaat om de speakers in het algemeen kan ik het volgende zeggen:
- ze zijn heel stevig
- ze zjn van hoogwaardig materiaal gemaakt en zijn vrijwel niet te slopen
- ze zien en strak uit met mooie JBL grills aan de voorkant
- Hebben stevige hoezen om de speakers te beschermen

Over de verlichting:
De Martin Mania SCX-500 is een moderne scan. Zoals elke scan heeft de SCX-500 een groot aantal patronen tot zijn beschikking. Wat de SCX-500 bijzonder maakt is:
- Hoge lichtopbrengst met een laag wattage
- Stil
- Digitale DMX interface
- Goede prijs/qual verhouding
- Standaard Martin SCX design lijn. Als je dus met meer Martin gaat uitbreiden zal het er goed uitzien.
- Hoge spiegel snelheid

Ik heb zelf beperkte ervaring met de ShowTec Explorer 250. Ik heb ze slechts één keer in een drive-in gezien. Wat ik wel weet is dat ze lang meegaan en dat ze eigenlijk een soort klein broertje zijn van de Martin Mac 250, waar ik zelf erg veel ervaring mee heb. Als je geld over hebt dan zou ik zeker gaan voor de Mac 250 Krypton. Die zijn echter wel €1900 per stuk.

In mijn drive-ins maak ik vaak gebruik van de Martin Destroyer x250. Een oude lamp die tegenwoordig niet meer te krijgen is. Deze goedkopere lamp gebruik ik altijd om de zaal constant te voorzien van wat basis sfeer effecten. Je hebt (mijn mening) altijd een dergelijke lamp nodig om je zaal constant "bezig" te houden. De Mania PR-1 is een soort van opvolger van de x250 als het gaat om soort licht en functies. De lichtopbrengst is echter wat hoger en ook heeft deze lamp de mogelijkheid om logo's, afbeeldingen en berichten te tonen. Je kan de lampen dus ook gebruiken om thema's toe te passen (bijvoorbeeld een kerstman afbeelding) of om op bedrijfsevenementen logo's te projecteren.

Een laser blijft altijd persoonlijk. Ik heb zelf bijvoorbeeld niks met kleurtjes. Ik vind dat een laser gewoon groen moet zijn, behalve als je meerdere lasers gaat gebruiken op grote evenementen. Daarom huur ik zelf vaak de MediaLas Spooky Blue V3 150G. Dit is een laser van €2021. De meer betaalbare ShowTec Shogun wordt veel in Engeland gebruikt waar ze graag veel dingen met lasers doen. De Shogun heeft zoals de Spooky Blue een hoop voorgeprogammeerde figuren en heeft een vrij krachtige straal.
Mijn advies is om voor de betaalbare lasers te kijken naar de ShowTec lasers en vervolgens af te wegen wat jij voor jouw show belangrijk zal vinden: kracht van de laser, aantal figuren en/of aantal kleuren.

Over de Martin Atomic 3000 kan ik kort zijn. Super krachtig, super relaxt te besturen over DMX en met de Detonator. Ook heet de atomic een groot aantal mogelijkheden als het gaat om de wijze waarop je 'm gebruikt. Simpelweg de beste drive-in strobo die er is.

Ik ben zelf helemaal fan van de JEM rookmachines. Ze zijn super betrouwbaar, geven een enorme hoop rook en zijn zeker geschikt voor grote ruimtes.

Hartelijk dank voor deze informatie. Dit is zeer bruikbaar voor mijn keus. Ik ga nog even wat rondneuzen de komende dagen/weken en dan komt er een beslissing. Als iemand nog verdere opties heeft. Brand maar los!
Abram    posted on 07-12-2008 22:36
Ik heb nog het een en ander lopen wijzigen aan mijn post. Ik zou 'm nog even lezen Happy, laughing
Nvie    posted on 08-12-2008 09:28
Ik heb zelf ervaring met de EV QRx lijn. Met 2x Rx153 toppen en 4x Rx118 subs kun je met gemak 500 man aan. Wij gebruiken ze in combinatie met Lab.Gruppen versterkers en XTA processoren. Klinkt zonder meer vele malen beter als met de standaard EV versterkers en processors. Het geluid dat er uit komt is net dat van een goede Hi-Fi set: strak en loepzuiver.

Qua licht gewoon eens beginnen met een setje goede basisverlichting. PAR 56 of 64 op een dimmerbalk lijkt me het makkelijkst. Voor 500 man zou ik er 4 balken met ieder 4 PAR 56 met een goede lamp (GE (Merk) 500W (Vermogen) MFL (Type bundel) o.i.d.). 

Daarna kun je het uitbreiden met een strobe. Martin Atomic's zijn geweldige apparaten, maar een hel voor je DMX lijn. Meestal gaat het apparaat op een manier storen waardoor er allerlei rare dingen gebeuren. Wij hebben daarom altijd een splitter in onze DMX lijn waaruit een aparte lijn voor de Atomic komt. Daarnaast moet je natuurlijk altijd een terminator in je DMX kringen gebruiken, om te voorkomen dat het signaal niet gaat 'lopen'.

Intelligent licht is leuk, maar als je er geen of weinig ervaring mee hebt, bouw je met andere licht-effecten een veel mooiere show. Een goede sturing is een pre. Ik heb het niet zo voor met PC gebaseerde sturing. Zoiets is meer voor een vaste installatie. Een fool-proof tafel van b.v. Zero-88. Avolites maakt ook mooie tafels, nadeel is dat ze niet echt rock 'n roll proof zijn.

Als je toch besluit voor intelligent licht kiest zijn de Martin Mac's het antwoord. De Mac 250 Krypton of Entour kan denk ik wel als de markt standaard gezien worden. Niet toch intelligent licht willen hebben en voor Showtec kiezen, daar kom je geheid van terug (wordt niet voor niets Showpech genoemd).

Rigging moet je ook niet op bezuinigen. Koop goede Prolyte trussen, liefst vierkant. 30cm truss is 'de standaard'. Vierkant is extra makkelijk omdat je alle kabels er gewoon bovenop kan gooien, en je ze bij de breek gewoon weer er vanaf gooit. VMB TE-064 of TE-073 lierstatieven maken je brug compleet. 

Kabels zijn daarnaast ook iets wat hier nog niet genoemd wordt, maar toch ook erg belangrijk is. Vaak, als je ze niet incalculeert, opeens nog een giga kostenpost, want een beetje kabel kost niet niets! Kijk daarnaast ook eens naar kabelmarkeringen, om je eigen kabels van die van concullega's te kunnen onderscheiden. Daarnaast kan een voorraadje 32A krachtkabel en wat Hartin multikabel met wat breakouts en breakins nooit kwaad. Scheelt je meestal een hoop extra kabeltjes trekken, vooral de multikabel (hangt gewoon een breakoutje in je truss, en prikt de breakin in op je krachtstroomverdeler, dat scheelt weer een hoop kabeltjes).

Last but not least: zorg voor goede kisten/cases!

Heb e.v.t. een bedrijfje voor je dat je kan helpen en begeleiden in de aanschaf van zo'n set. Heeft ook alle bovengenoemde apparatuur in huis staan en bouwen zo'n geluidssetje met plezier even voor je op om het je zelf te laten beluisteren. 
ArTy    posted on 08-12-2008 12:06
No offence, het is allemaal heel tof dat je dit kunt betalen maar ik wil je toch even waarschuwen. Jij ( en eventueel je tante + stiefpa zie je andere topic Winking my eye ) ben van plan om een GIGANTISCH bedrag in apparatuur te gaan steken. Je zit zo op 20.000 euro met al de genomde apparatuur, met je andere topic erbij dan. Je wilt zover ik begrijp een drive-in show vanaf het begin oppouwen. Je hebt dus nog geen naam opgebouwd in de omgeving ect. Bedenk je dan eerst of je wel snel en veel aan de bak kunt met je drive in want voor hetzelfde geld word je maar 3x in het jaar gevraagd. Het zal mensen echt niet uitmaken of er nu met 4 CDJ-1000 ect gedraait word of met 2 goedkope dubbelaars van JB Systems ofzo.

Stel dit:

Jantje in je dorp of in de buurt heeft ook een drive-in, gewoon een simpele. Maar jantje heeft al op veel feesten gestaan. Nu zijn Sjors en Peter ook van plan om een drive-in te huren voor hun feest. Ze kijken dan in de buurt rond. Ze vinden jou nieuwe drive in en die van Jantje. Ze hebben alleen gehoord dat Jantje's drive-in ook op het feest van laura was en dat feest was super! 3 keer raden wie ze dan in gaan huren. Juist, jantje's drive-in. Gewoon omdat deze al een goede naam heeft. Jij moet je dus nog helemaal tussen de andere concurenten werken!

Verder zul je met de genoemde apparatuur al snel een busje nodig hebben om dit allemaal te kunne vervoeren. Beschik je over een goed vervoersmiddel en een rijbewijs of chaufeur die bereid is om je elk weekend door nederand te rijden mochten de zaken goed gaan?

Nog een vraag, heb je al enige draai ervaring voor publiek, kan je al goed inschatten welke plaat het publiek graag wil horen na de huidige en welke richting je op wilt kwa muziek voor het komende kwartier ect. Je moet dus ook al de nodige ervaring hebben wil je dit tot een succes brengen.

Verder heb je volgens mij zoveel spullen als je het allemaal echt besteld dat je ook een hulpje nodig hebt met opbouwen en afbreken, eventueel ook dj-en en verder iemand die de lichten kan doen of wil je dat allemaal alleen doen?

Dan kom je ook nog op het volgende punt. De kosten van een show per avond. Je zult met deze apparatuur een hoge prijs moeten vragen, wil het het allemaal waard zijn. Je zult dus zonder dat je enige naam hebt meteen een hogere prijs moeten gaan vragen. Dit werkt ook weer tegen om klanten te winnen. Ga je echter eerst een lage prijs vragen en na een tijdje een hoge, dan verwachten de klanten ook dat de drive-in beter moet zijn, dus dan moet je weer gaan upgraden, en naar wat wil je hierna nog gaan upgraden.. Event apparatuur? :P

Nog iets: Op een drive-in draai je vaak voor 60% aan muziek die je zelf niet leuk vind, ook ben je vaak gewoon met muziek aan het smijten in plaats van het allemaal soepel over te mixen. Een Frans Bouwer naar een André Hazes kan je naar mijn mening niet soepel mixen. En dit soort muziek word over het algemeen wel aangevraagd bij de normale drive-in shows. De vraag is, voor hoe lang vind je dit leuk, of draai je liever alleen de dikke club muziek die jij vet vind.

Natuurlijk zullen niet alle genoemde punten die ik geef van toepassing zijn maar ik zou er toch nog goed over na gaan denken. Het is een hele klap geld, en als het flopt zul je er flink van gaan balen want je zal zeker wel een paar duizend euro verlies draaien in totaal als je alles weer wilt verkopen.

En nog een aanvulling op de DJ set, overweeg eens om 1 of 2 CDJ-1000 te vervangen voor de Pioneer MEP, dan kan je gewoon makkelijk een HDD aansluiten en gaan maar, scheelt een hele hoop cd's. Neem nou de top-40 van een half jaar terug, nooit dat je daar nog veel liedjes van zult draaien. Zonde om dan op cd te branden, toch? Nu kan je het allemaal lekker op je HDD flikkeren. Misschien is een laptop met een goede midi controller nog wel handiger dan die MEP. Denk er eens over.
Crazy    posted on 08-12-2008 12:13
Poster: ArTy
No offence, het is allemaal heel tof dat je dit kunt betalen maar ik wil je toch even waarschuwen. Jij ( en eventueel je tante + stiefpa zie je andere topic Winking my eye ) ben van plan om een GIGANTISCH bedrag in apparatuur te gaan steken. Je zit zo op 20.000 euro met al de genomde apparatuur, met je andere topic erbij dan. Je wilt zover ik begrijp een drive-in show vanaf het begin oppouwen. Je hebt dus nog geen naam opgebouwd in de omgeving ect. Bedenk je dan eerst of je wel snel en veel aan de bak kunt met je drive in want voor hetzelfde geld word je maar 3x in het jaar gevraagd. Het zal mensen echt niet uitmaken of er nu met 4 CDJ-1000 ect gedraait word of met 2 goedkope dubbelaars van JB Systems ofzo.

Stel dit:

Jantje in je dorp of in de buurt heeft ook een drive-in, gewoon een simpele. Maar jantje heeft al op veel feesten gestaan. Nu zijn Sjors en Peter ook van plan om een drive-in te huren voor hun feest. Ze kijken dan in de buurt rond. Ze vinden jou nieuwe drive in en die van Jantje. Ze hebben alleen gehoord dat Jantje's drive-in ook op het feest van laura was en dat feest was super! 3 keer raden wie ze dan in gaan huren. Juist, jantje's drive-in. Gewoon omdat deze al een goede naam heeft. Jij moet je dus nog helemaal tussen de andere concurenten werken!

Verder zul je met de genoemde apparatuur al snel een busje nodig hebben om dit allemaal te kunne vervoeren. Beschik je over een goed vervoersmiddel en een rijbewijs of chaufeur die bereid is om je elk weekend door nederand te rijden mochten de zaken goed gaan?

Nog een vraag, heb je al enige draai ervaring voor publiek, kan je al goed inschatten welke plaat het publiek graag wil horen na de huidige en welke richting je op wilt kwa muziek voor het komende kwartier ect. Je moet dus ook al de nodige ervaring hebben wil je dit tot een succes brengen.

Verder heb je volgens mij zoveel spullen als je het allemaal echt besteld dat je ook een hulpje nodig hebt met opbouwen en afbreken, eventueel ook dj-en en verder iemand die de lichten kan doen of wil je dat allemaal alleen doen?

Dan kom je ook nog op het volgende punt. De kosten van een show per avond. Je zult met deze apparatuur een hoge prijs moeten vragen, wil het het allemaal waard zijn. Je zult dus zonder dat je enige naam hebt meteen een hogere prijs moeten gaan vragen. Dit werkt ook weer tegen om klanten te winnen. Ga je echter eerst een lage prijs vragen en na een tijdje een hoge, dan verwachten de klanten ook dat de drive-in beter moet zijn, dus dan moet je weer gaan upgraden, en naar wat wil je hierna nog gaan upgraden.. Event apparatuur? :P

Nog iets: Op een drive-in draai je vaak voor 60% aan muziek die je zelf niet leuk vind, ook ben je vaak gewoon met muziek aan het smijten in plaats van het allemaal soepel over te mixen. Een Frans Bouwer naar een André Hazes kan je naar mijn mening niet soepel mixen. En dit soort muziek word over het algemeen wel aangevraagd bij de normale drive-in shows. De vraag is, voor hoe lang vind je dit leuk, of draai je liever alleen de dikke club muziek die jij vet vind.

Natuurlijk zullen niet alle genoemde punten die ik geef van toepassing zijn maar ik zou er toch nog goed over na gaan denken. Het is een hele klap geld, en als het flopt zul je er flink van gaan balen want je zal zeker wel een paar duizend euro verlies draaien in totaal als je alles weer wilt verkopen.

En nog een aanvulling op de DJ set, overweeg eens om 1 of 2 CDJ-1000 te vervangen voor de Pioneer MEP, dan kan je gewoon makkelijk een HDD aansluiten en gaan maar, scheelt een hele hoop cd's. Neem nou de top-40 van een half jaar terug, nooit dat je daar nog veel liedjes van zult draaien. Zonde om dan op cd te branden, toch? Nu kan je het allemaal lekker op je HDD flikkeren. Misschien is een laptop met een goede midi controller nog wel handiger dan die MEP. Denk er eens over.

Daarover heb ik allemaal al nagedacht. En ik wel vaker voor publiek gedraait ja met de drive-in van een vriend. Vervoer heb ik ook allemaal al, me oude stiefpa heeft een Q7 en daaraan kan nog een aanhanger, daarvoor is allemaal gezorgd. Ik denk niet dat iemand zo'n set ooit zou willen verkopen. En waarschijnlijk komt er ook een laptop bij ja, met misschien een midi, om zo goed overzicht te kunnen houden

This is an old Topic

No new postings for 6.122 days.
 Post CommentThat would be 204.1 months
or a whopping 16.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

106 Users online: 42 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 11.496
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.828.042