Poster: Crazy
Zou allemaal wel eens goed kunnen als ik het zo lees. Ik zal er allemaal even meer research over doen.
Als iemand misschien meer informatie over deze spullen heeft hoor ik het ook graag!
Ik zou het je niet aanraden als ik er geen ervaring mee heb

Over de speakers:
Ik heb zelf geregeld met beide subs gewerkt en ze gaan loei hard en zijn enorm strak. Ik heb er geregeld 't gruis van 't plafond mee geblazen.
De tops klinken heel helder, gaan ook erg hard en hebben ook een mooie warme klank zonder dat er een frequentie wordt "misbruikt." De tops zijn ook los te gebruiken als je een kleinere avond moet draaien want ze hebben meer dan genoeg bas.
Crown is het merk dat door JBL zelf wordt aanbevolen en wordt gebruikt in oa de EON speakers. De XTI amps hebben een goed limit systeem, uitgebreide EQ en hebben digitale in en uitgangen. Als je gebruik maakt van een DJM 800 en CDJ 800/1000's kan je dus tot aan je versterker het signaal digitaal houden. Pas als ze naar de speakers gaan wordt het signaal analoog. Je hebt dan dus minimaal kwaliteit verlies.
De JBL EON is niet mijn favoriete monitor speaker maar staat wel op de tweede plaats omdat ze heel makkelijk te vervoeren zijn, multifunctioneel zijn, en een duidelijke en harde weergave geven. Ze hebben ook twee negatieve punten. Als er iets kapot gaat kost het veel geld om het te vervangen en ze zijn vrij schel. Als je meer kwaliteit wil ga dan voor:
1 of 2x de JBL MRX512M met wederom een Crown XTI 2000 versterker. Deze speakers wegen helemaal niks, klinken even warm als de 525's/515's, zijn niet schel, gaan behoorlijk luid en zijn in combinatie met een van de eerder genoemde PA systemen volledig in sync omdat je dezelfde amps en dezelfde lijn speakers gebruikt.
De JBL MRX512M kost €739 per stuk.
Als het gaat om de speakers in het algemeen kan ik het volgende zeggen:
- ze zijn heel stevig
- ze zjn van hoogwaardig materiaal gemaakt en zijn vrijwel niet te slopen
- ze zien en strak uit met mooie JBL grills aan de voorkant
- Hebben stevige hoezen om de speakers te beschermen
Over de verlichting:
De Martin Mania SCX-500 is een moderne scan. Zoals elke scan heeft de SCX-500 een groot aantal patronen tot zijn beschikking. Wat de SCX-500 bijzonder maakt is:
- Hoge lichtopbrengst met een laag wattage
- Stil
- Digitale DMX interface
- Goede prijs/qual verhouding
- Standaard Martin SCX design lijn. Als je dus met meer Martin gaat uitbreiden zal het er goed uitzien.
- Hoge spiegel snelheid
Ik heb zelf beperkte ervaring met de ShowTec Explorer 250. Ik heb ze slechts één keer in een drive-in gezien. Wat ik wel weet is dat ze lang meegaan en dat ze eigenlijk een soort klein broertje zijn van de Martin Mac 250, waar ik zelf erg veel ervaring mee heb. Als je geld over hebt dan zou ik zeker gaan voor de Mac 250 Krypton. Die zijn echter wel €1900 per stuk.
In mijn drive-ins maak ik vaak gebruik van de Martin Destroyer x250. Een oude lamp die tegenwoordig niet meer te krijgen is. Deze goedkopere lamp gebruik ik altijd om de zaal constant te voorzien van wat basis sfeer effecten. Je hebt (mijn mening) altijd een dergelijke lamp nodig om je zaal constant "bezig" te houden. De Mania PR-1 is een soort van opvolger van de x250 als het gaat om soort licht en functies. De lichtopbrengst is echter wat hoger en ook heeft deze lamp de mogelijkheid om logo's, afbeeldingen en berichten te tonen. Je kan de lampen dus ook gebruiken om thema's toe te passen (bijvoorbeeld een kerstman afbeelding) of om op bedrijfsevenementen logo's te projecteren.
Een laser blijft altijd persoonlijk. Ik heb zelf bijvoorbeeld niks met kleurtjes. Ik vind dat een laser gewoon groen moet zijn, behalve als je meerdere lasers gaat gebruiken op grote evenementen. Daarom huur ik zelf vaak de MediaLas Spooky Blue V3 150G. Dit is een laser van €2021. De meer betaalbare ShowTec Shogun wordt veel in Engeland gebruikt waar ze graag veel dingen met lasers doen. De Shogun heeft zoals de Spooky Blue een hoop voorgeprogammeerde figuren en heeft een vrij krachtige straal.
Mijn advies is om voor de betaalbare lasers te kijken naar de ShowTec lasers en vervolgens af te wegen wat jij voor jouw show belangrijk zal vinden: kracht van de laser, aantal figuren en/of aantal kleuren.
Over de Martin Atomic 3000 kan ik kort zijn. Super krachtig, super relaxt te besturen over DMX en met de Detonator. Ook heeft de atomic een groot aantal mogelijkheden als het gaat om de wijze waarop je 'm gebruikt. Simpelweg de beste drive-in strobo die er is.
Ik ben zelf helemaal fan van de JEM rookmachines. Ze zijn super betrouwbaar, geven een enorme hoop rook en zijn zeker geschikt voor grote ruimtes.
Verder zou ik het licht besturen via Martin LightJockey 2 op een redelijke PC laptop. Kies dan een zakelijke laptop met veel processor kracht, stevige behuizing, kleine hardeschijf, 2gb geheugen en windows XP! Windows Vista geeft aardig wat problemen met LightJockey, slurpt resources en crashed meer.
Ik zou bijvoorbeeld een Dell Latitude E6500 overwegen omdat die voldoet aan de hierboven genoemde zaken. HP laptops zijn zeker ook geschikt!
NB: Kijk uit met glansschermen! Met al dat licht op een donkere locatie is het vrij naar om te werken met een glossy scherm.
Vergeet niet dat je voor de verlichting ook een stevige truss met windup statieven nodig hebt. Er komen veel lampen met aardig wat gewicht aan te hangen die je niet graag ziet vallen. Neem dus goede statieven (K&M) en een stevige truss.
Ik zou een DJM-800 kiezen als je van plan bent om de Amps digitaal aan te spreken.
Overigens wordt het merendeel van deze apparatuur constant in verhuur gebruikt door een drive-in bedrijf waar ik erg veel goede ervaring mee heb.
P.S. Als je wil weten waar je dit spul grotendeels/allemaal tegen een redelijke prijs kan krijgen moet je me maar PMen (Nee ik werk er niet :P Ik mag de service van die lui gewoon erg)