Draagkracht MDF (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 01-12-2008 17:33
Is er iemand die weet hoe ik moet berekenen hoeveel een MDF tv meubel kan dragen.

Aangezien er een aantal mensen zelf hun DJ booth hebben gebouwd heeft er misschien iemand ervaring mee.
User edit by ccc on 01-12-2008 @ 17:48:42 (2%)

What do you think about Draagkracht MDF ??

Vote :   

soundcollector    posted on 01-12-2008 17:38
Da ligt eraan hoe je je constructie maakt Winking my eye :D

Vindt je vraag een beetje onduidelijk.

De draagkracht licht ook aan hoe je je oppervlaktes uitzaagt
justjustin    posted on 01-12-2008 17:47
Nog bellangrijker is de milliwatt straling die MDF uitstraalt als je aan het draaien bent...Omdat de dj booth vaak op Penishoogte wordt gebruikt kan dit tot impotentie leiden....Winking my eye:P....

Lolletje nattuulijk of viel het op dat ik de vraag niet heel surieus neem Winking my eye....

Maar ligt helemaal aan de constructie en dikte van het hout....MDF is tot op zekere hoogte zeer stevig...

ccc    posted on 01-12-2008 17:48
Je hebt gelijk. Ik had perongeluk al op Submit geklikt, ik was net bezig met editen. :P

Ik moet een meubel maken. Daarop komt iets op te staan wat 35 kilo weeg.

Het wordt een meubel zoals hieronder.

Mijn vraag is dan. Hoe bereken ik hoe dik de bovenplaat moet zijn. Hoe dik de tussen schotten moeten zijn en hoeveel tussen schotten ik nodig zal hebben.

skyline643    posted on 01-12-2008 18:00
Maak gewoon het model van hierboven na in 18mm MDF en zet het op 4 poten (zoiets wil je toch denk ik? Dat zal het wel houden hoor Happy, laughing Desnoods 6 poten in plaats van 4 (als het meubel nogal breed wordt)
Basrose    posted on 01-12-2008 18:01
Ik denk dat je dit het beste op gevoel kan doen... haal gewoon een dikte en kijk hoeveel schotter ertussen moeten... Hoe meer schotten hoet meer stevigheid.

Het dragen van 35 kilo zal niet echt een probleem zijn je moet hem alleen goed stutten zodat de bovenplaat in de loop van de tijd niet krom gaat staan.
bambamstudio    posted on 01-12-2008 18:08
Als er veel tussenschotten tussen zit ( Happy, laughing ) dan wordt de draagkracht per vierkante cm groter natuurlijk
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Boyd    posted on 01-12-2008 18:12
Dat bovenstaande meubel red je wel met 18mm, helemaal als je de achterkant ook dichtmaakt!
soundcollector    posted on 01-12-2008 20:12
hang het vooral, vast genoeg aan de muur...

Het moment (kracht tov de muur) is redelijk groot.
Het is moeilijk, constructie uit te legge via internet, maar je kan altijd een sketch up hier plaatsen en dan kunnen wij zeggen het je het het best kan doen.
ccc    posted on 02-12-2008 11:55
Jullie geven aan 18 mm als bovenplaat. Is dit niet wat dun?
Ik ben uiteraard eerst gaan kijken in winkels voor een tv meubel, maar ik vond niet wat ik nodig had. Maar de meubels die ik heb gezien, hadden allemaal een dikkere bovenplaat dan 18 mm.

Er komt geen achterkant, ivm kabels en koeling.

@soundcollector: Ik ben van plan het meubel op poten te zetten. Dus het komt niet aan de meur te hangen of wat bedoel jij precies?
Boyd    posted on 02-12-2008 12:33
Je zou ook natuurlijk 22 millimeter kunnen gebruiken.

het is volgensmij niet echt nodig, alhoewel ik het zelf mooier vind!

En wat dacht je van de ikea lack(ofzow) meubels, waarveel mensen dj gear opzetten! Dat zijn hardboard platen met folie opgevult met papier!

ccc    posted on 02-12-2008 17:21
Ja ik ben 2x door de ikea gelopen en op de website gekeken. Maar ze hebben niet de juiste afmetingen.

Of ze zijn te smal of niet mooi. En het grootste probleem is de ruimte tussen bovenkant en onderkant.

Er komt een AVR tussen te staan, en die heeft een bepaalde hoogte, en alle meubels bij ikea(en andere meubel zaken waar ik ben geweest) hebben een je kleine opening.
ccc    posted on 06-01-2009 17:41

Ik heb nu hetzelfde gemaakt als op de afbeelding hier boven alleen dan van MDF.

De tussenschotten heb ik gelijmt en van onderen vast geschroeft.
Het voelt allemaal zeer degelijk aan.

Maar waar ik bang voor ben is dat het niet stabiel genoeg is. Er komt een TV van 34 kilo op te staan, en wat ik zelf denk is dat als iemand per ongeluk een klap tegen het kastje geeft een de zijkant, dat de tussenschotten in elkaar klappen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verstevigen?

Gery    posted on 06-01-2009 17:55
18mm MDF volstaat zeker om 35kg te dragen!  dat gaat helemaal niet inzakken hoor!
gezien de tussenschotten kan je als je helemaal zeker wilt zijn voor de onderplaat 22mm nemen
gezien daar de overspanning het grootst is tussen de 4 hoeken.

de stevigheid zal echter meer afhangen van hoe je de stukken MDF aan elkaar zet dat de dikte ervan!
denk daar goed over na da het zowel mooi oogt als stevig is!
DJ - Producer
ccc    posted on 06-01-2009 18:18
Ik heb het al in elkaar gezet. Zoals ik in de vorige post meld. Cool

Tussen schotten zijn bevestigd doormiddelvan de onder en bovenkant van het tussenschot te lijmen.
En aan de onderkant nog 3 schroeven erin te hebben geboord.

Waar ik nu mee zit is niet zo zeer dat het mdf het niet kan dragen, maar dat de tussenschotten plat klappen.
Dus een soort van domino effect.

zalo    posted on 06-01-2009 18:29
schroef ze dan aan de bovenkant ook vast of pak nog een plaat voor aan de achterkant en deze vast schroeven op de tussenschotten
Bambilaner    posted on 06-01-2009 18:33
Je kan er eventueel van die metalen hoeken invijzen, alhoewel dat esthetisch misschien geen goed idee is...maar ik denk dat zo'n meubel al een serieuze klap moet krijgen om in te zakken...zeker als het zo laag is als op de foto.
www.facebook.com/vinniebegooddj
ArTy    posted on 06-01-2009 19:07
Schop er gewoon 3x tegenaan en kijk of het zooitje in elkaar klapt :P

Ne, even serieus.. Dat ding houdt t echt wel.. en ik acht de kans niet al te groot dat er veel mensen tegenaan zullen lopen ofzo.. is bij ons nog nooit gebeurd..
MatthiasDB    posted on 06-01-2009 19:07
leg er een zak zand op (50 kg?) en stoot ertegen...
is het kapot dan weet je dat het niet sterk genoeg was en is je tv niet kapot.
is het niet kapot dan zal het je tv heus wel houden!

zalo    posted on 06-01-2009 19:54
koop een plasma scherm dat weegt miss 10kg
ccc    posted on 06-01-2009 20:06
Bedankt voor de tips.

Het idee van een plaat erachter schroeven klinkt goed verhoogt te stevigheid, dom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht.
Ik pas het een beetje aan en maak er een soort geraamte van, zodat als je er doorheen kijk niet de hele plaat ziet zitten.

Gery    posted on 07-01-2009 10:20
een mogelijkheid voor als je het geheel in de verf gaat steken en de tussenschotten ook bovenaf wilt vastzetten is het volgende:

- met een boor ter diameter van de kop van je vijs een inkeping maken waar je de vijzen wil indraaien
- met een kleine boor diameter loop van de vijs verder door de bovenplaat boren (je moet immers niet
  in de bovenplaat vijzen, enkel het tussenschot tegen de bovenplaat klemmen.)
- Tussenschotten vastvijzen, en als je alles goed hebt gedaan is door de eerst gemaakte inkeping de vijs met
  enkele milimeters verzonken in de bovenplaat zonder dat het MDF is gaan beginnen vervormen rond de vijs.
- Met wat opvulpasta en een steekmes de gaatjes van de vijzen egaal opvullen
- schilderen, niemand zal de vijzen ooit zien Happy, laughing
DJ - Producer
ccc    posted on 07-01-2009 13:02
Ik dacht wat bedoelt hij nu met een vijs xD. Maar heb het gevonden.

Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met stap 2. Je zegt ik moet door de bovenplaat heen moet boren, maar er dan vervolgens niet in moet schroeven/vijzen.
ccc    posted on 16-02-2009 21:18
Nou hij is af.

Stabiel was het niet helaas. Ik moest nog 2 poten eronder zetten in het midden, en nu is hij stabiel.

Ik wil hem zwart gaan verven. Ik was bij een doe het zelf zaak om te informeren wat voor verf ik nodig had, maar veel konden ze me niet vertellen. Ze gaven verschillende soorten aan die ik kon gebruiken, maar niet wat het beste was.

Heeft iemand ervaring met het verven van MDF, is er iets waar ik op moet letten?
User edit by ccc on 16-02-2009 @ 21:21:40 (100%)
Prozei    posted on 17-02-2009 00:40
Poster: ccc

Heeft iemand ervaring met het verven van MDF, is er iets waar ik op moet letten?

goed gronden.
mdf zuigt heel erg
Lead    posted on 17-02-2009 00:51
Poster: ccc
Ik wil hem zwart gaan verven. Ik was bij een doe het zelf zaak om te informeren wat voor verf ik nodig had, maar veel konden ze me niet vertellen. Ze gaven verschillende soorten aan die ik kon gebruiken, maar niet wat het beste was.

Yep, bin there, done that Winking my eye Zie hier, de behuizing van mijn amp rack is MDF in zijdeglans afgewerkt.
Hier meer, het schuine uitstekende ding is het kastje.

Als je MDF donker (zwart) wilt krijgen zou ik het volgende doen, heb hetzelfde gedaan voor donker grijs. Ik heb aardig wat stappen gemaakt, maar doe het liever 1 keer echtgoed dan later nog een keer over.

1. Grof schuren zodat de randjes wat rond worden
  2. Fijn schuren zodat alles glad en egaal is, ook de naadjes.
  3. Grondverven, gooi alvast een fikse scheut zwart door de grondverf zodat hij grijs wordt.
  4. Drogen en weer schuren, nu met fijn schuur papier
  5. Grondverf aanmaken, liefst zo donker mogelijk en verven
  6. Fijn schuren en afstoven
  7. Laklaag aanbrengen met roller in stofvrije ruimte (zo veel mogelijk)
    Eerst opbrengen in horizontale banen, dan uitrollen in vertikale banen.
  8. (ik heb daarna nog een keer geschuurd met korrel 200 ofzo)
  9. (daarna afgestofd en de volgende ochtend geschilderd (met roller) voordat ik de deur uit ging
  10. Klaar, een perfect gelakt kastje.

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 17-02-2009 00:52 (5%)

169 Users online: 7 Guests (162 Unknown)
Pages generated today : 21.332
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.409.706