Leuke opdracht! Is het een specifieke opleiding die met entertainment of muziek te maken heeft?
Titel: Lastig. Maar als namen als PRODJ niet beschermd zijn, dan kun je die gebruiken. Ik ben geen ster in het bedenken van een titel. En die van Tairip is al erg sterk moet ik zeggen.
Aanvullend/uitbreiding op tairip -> onderwerpen/rubrieken:
- Reviews hardware (vergelijkingstests, introductie tests, "dagelijks gebruikt"-test)
- Reviews software (vergelijkingstests, introductie tests, "dagelijks gebruikt"-test)
- Interview DJ (afwisselend nationaal/internationaal)
- Interview Producer (afwisselend nationaal/internationaal)
- Interview Clubeigenaar (afwisselend nationaal/internationaal)
- Interview Organisaties (afwisselend nationaal/internationaal)
- Interview Legende (Hoe is het nu met ...... ? Wat doe je tegenwoordig?)
- Nieuwe hardware en software (actueel rubriek/shopping rubriek)
- Achtergrond informatie: Werking van audio, fabrieksbezoek producent hardware, hoe werkt een cd-speler/draaitafel van binnen, etc.
- Rubriek: Hoe ging het vroeger?
- Rubriek: Recht en krom, een uitleg over muziekrechten, voorbeeldcases, etc.
- Nieuwe tracks producties. (ism met betaalde download-organisatie een overzicht maken, is het ook direct gesponsord)
- Advertenties (de grote jongens doen hele 1/1e pagina's of 2/1e pagina's. De (online) winkels zullen zich beperken tot kleinere adv. Mogelijkheid voor particulieren om 2e hands gear aan te bieden ("rurbieksadvertenties, evt met foto tegen meerprijs"). Houdt dat toegankelijk en 1 simpele format aanhouden.
- Partyagenda (nationaal en een aparte internationaal)
- Tips/tricks: zogenaamde "How to.....".
- Vacatures
Frequentie: Maandelijks lijkt me prima. Tenzij je heel makkelijk de artikelen kunt maken en teveel artikelen hebt om ongeveer 100 pagina's per uitgave vol te krijgen. Anders 24 keer per jaar? 100 pagina's uitgaande van print.
Bij 100 pagina's, denk aan:
- 75 redactioneel (waarvan 2 tot 4 al standaard werk zijn; cover 1=voorpagina, inhoudsopgave, colofon),
- 20 advertentiepagina's, en
- 5 marketingpagina's ("Neem een jaarabonnement! Krijg korting of een gift", "Geef een abonnement cadeau!", "Bewaarmappen", "Tijdschrift-gerelateerde gear tassen/mutsen/hoesjes verkoop", "Kijk ook op onze website!" bladiebla)
Wijze van verspreiden?
Internet voordelen: Snel op te bouwen medium, lage productiekosten, indien gratis (is een MUST!) is het makkelijk snel abonnees te werven. Vraagt op korte termijn een hoge investering. Bij een hoge oplage pak je sneller omzet van adverteerders, dat moet wel voldoende zijn om 1 of 2 FTE te kunnen betalen. Magazine is dynamisch te maken, dus veel geluid en bewegend beeld in te zetten. Maakt het een stuk aantrekkelijker. Vooral in de audio-video wereld erg belangrijk denk ik.
Internet nadelen: Magazine kan niet te groot zijn in aantal pagina's. Het moet een vluchtig medium zijn wat men in een kwartiertje volledig heeft gezien. Er is op internet teveel afleiding om de aandacht van de lezer lang vast te houden. Jij gaat zelf ook geen hele lange emails lezen.
Print voordelen: Aandacht van lezer is groot. Men gaat er echt "even voor zitten". Dat is een grote meerwaarde voor adverteerders. Mogelijk naslagwerk,
Print nadelen: Erg moeilijk om grote (betaalde!) oplage te realiseren. Hoge kosten in opmaak, drukwerk, papier, logistiek, voorraadbeheer en met name verspreiding. Vergis je niet in de promotiekosten van een magazine. Als het echt goed is, dan verkoopt het zichzelf wel en raakt het snel genoeg bekend onder de selecte groep mensen die in de producer/dj wereld zitten. Als je het in de supermarkten en tijdschriften rekken enzo wilt hebben, dan gaat het je onwijs veel geld kosten.
Aantal inspiratiebronnen/voorbeelden voor internetmedia zijn:
www.ktmnewsclutch.nlwww.bomvol.com www.skinnmagazine.com (lichte waarschuwing, leeftijd 12+)
Laatste tips:
Maak, in dit specifieke geval, een engelstalig tijdschrift. Het is vrij makkelijk nog om leading te worden in dit segment en je kunt snel grote sprongen maken qua aantal lezers. De markt waar je over schrijft is niche. Eventueel kun je altijd nog een Nederlandstalige versie maken. Of Spaans, of Frans, etc.
Vanaf begin af aan een duidelijke tariefstelling naar adverteerders: Betalen per x-aantal impressies. Geen vast tarief voor een advertentiepagina maken. Op lange termijn gaat je dat tegen staan. Je bereikt op den duur meer mensen, dus biedt je meer mediawaarde. Adverteerders zullen verwoedde pogingen doen om aan dat lage, goedkope, begin- of starterstarief te blijven hangen.
Hoe dan wel? Bijvoorbeeld: € 20,- per 1000 impressies. Kun je misschien veel vinden tov andere media, maar bedenk dat dit een behoorlijk "special-interest" medium wordt. Oftewel, het publiek wat het medium leest, is behoorlijk geselecteerd en gefilterd. Het publiek IS ABSOLUUT geinteresseerd in DJ/AUDIO/VIDEO. Een advertentie op NU.nl heeft bijvoorbeeld veel meer "waste" dan in jouw medium.
Succes. Voor vragen, kun je me altijd even een email sturen.