Elektronische Muziekkenners
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Epocs    posted on 29-10-2008 00:00
Beste Dj Resource leden,

In de toekomst moet ik een presentatie houden over elektronische muziek. Ik ga het dan niet hebben over bijv. Elektronische intstrumenten die in combinatie zitten met akoestische instrumenten.

Ik wil het dus houden over alles wat dus met bijv. een syntheziser/sampler word gemaakt.
Maar ik kom nu op een probleem uit.

Ik woon in Rotterdam en tegenwoordig is dat blij gepiep met een soort kick populair. Als ik nu rond loop en vraag wat is jou favoriete muziek style zeggen ze allemaal. HOUSE! En als ik vraag hou je van Hardcore nee! Hardcore is voor bla bla bla bla. 

Maar dit klopt niet? House is een verzamelnaam voor onder andere Hardcore. 

Maar nu me vraag hoe heet dat soort muziek dan wat bijv. Crookers, Hardwell en sidney samson maken?
Het valt onder house dat is zeker? Maar om het dan gelijk house te noemen weet ik niet zeker en daarom me vraag?

Met vriendelijke groeten,
Epocs
Mod edit by Lead on 29-10-2008 00:06 (1%)

What do you think about Elektronische Muziekkenners ??

Vote :   
Lead    posted on 29-10-2008 00:08
House was ooit de verzamelnaam voor electronische muziek, toen er alleen nog maar pop muziek (akoustisch) was. Wat toen house genoemd wordt is vergelijkbaar met de house van nu.

Echter is house nu ook de naam van een heel muziek genre, varierent van melow/club house tot hardcore.

Ligt dus maar net aan het zinsverband wat je bedoeld.
Let the BASS be louder
RiX    posted on 29-10-2008 00:09
electro, eclectic, progressive... zoiets. voor veel genres kan je bijv op beatport.com kijken
Bambilaner    posted on 29-10-2008 10:41
Er is een term voor, namelijk 'fidget house'...maar ik vind dat nogal een rare naam...Ik noem het gewoon crookersachtige of rauwe house...
www.facebook.com/vinniebegooddj
Sandr    posted on 29-10-2008 11:40
Jackin' house wordt ook wel eens genoemd als het gaat over crookers achtige muziek...
Play that funky music white boy....
Epocs    posted on 29-10-2008 16:21
Crookersachtige wtf ?

Iemand anders nog een benaming ervoor. Tis voor een presentatie en kan dan niet met bullshit komen.
Sandr    posted on 29-10-2008 16:29
Zoek eens wat platen op van Crookers..

Dat is een aparte "rauwe" sound. Die ook wel jackin house of fidget house wordt genoemd.

Weinig bullshit, gewoon een subgenre van een artiest die jij in je openingspost ook noemt.
Play that funky music white boy....
Mforge    posted on 29-10-2008 17:56
1 member likes this  De term jackin house staat een btje synoniem voor de muziek die de producers uit chicago maken.
totaal onvergelijkbaar met de zooi (no offence) die een sidney samson en hardwell ten gehore brengen.
Wil je jackin house horen zoek is op bv dj sneak of derrick carter.
Wat hun draaien is of wordt verstaan onder house.
Terwijl vroeger house de naam was van alle verschillende genres is het een beetje d.m.v al die genre's een genre opzich geworden. 
Lukaz    posted on 29-10-2008 19:01
ik zie crookers meer als electro als house.. niet?
tym    posted on 29-10-2008 19:19
Nee nee, volgens mij wordt 'Dance' nu gezien als de overkoepelende term: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dance

Daar binnen heb je alle stijlen; house, electro, techno etc.
Maar het komt er eigenlijk op neer dat ALLE electronische muziekstijlen origineel voortkomen uit disco & house, daarom wordt house zoveel gebruikt als verzamelnaam denk ik. Het is alleen een beetje moeilijk, want elke artiest geeft weer een andere definitie aan zijn 'house-achtige' stijl. Maar je kan wel zeggen dat de Nederlandse (meer bekende) House-DJ's toch wel electro-house draaien. Want zeg nou zelf, er zit toch echt een wezelijk verschil tussen wat Ron Hardy, Frankie Knuckles en tegenwoordig bv het Innervisions label maakt en wat de gemiddelde Nope is Dope avond voorbijkomt, terwijl het allebei als House wordt gezien.

Ik vind vooral, al die stijlen en namen, het is maar net hoe je het bekijkt en wat de artiest er zelf meestal van vind, maar er is wel een grove scheiding te maken denk ik.
ccc    posted on 29-10-2008 19:54
Misscien toch maar een andere onderwerp? Niet zo slim om een onderwerp te kiezen waar je zo te horen niet veel van af wat Winking my eye

Je moet eens het forum doorzoeken, er is ooit eens een keer iets gepost door iemand dat heel veel muziek stijlen uitlegde, en elkaar linkt, en ook nog met samples erbij. Ik weet alleen de topic naam niet meer :P.
Epocs    posted on 29-10-2008 20:30
@ Ccc. Tis maar een onderdeel hoor? Om gelijk dan je handoek in de ring te gooien slaat nergens op.
Ik moet er ook van leren hoor? Als ik alles wist had ik gelijk gezegt of ik nu mocht presenteren ?

Maar als je die topic een keer tegen komt.. zou je hem dan hier kunne posten ?
Linea    posted on 29-10-2008 20:50
ik luister al van kleins af aan electronische muziek dus ik kan je er wel een handje mee helpen. ik geef je hier een paar artiesten die onder andere electronische muziek produceren.

Amon Tobin

is een producer die alles wat geluid maakt sampled en omvormt tot de meest rare geluiden in combinatie met klassieke muziek. en stopt het in een breakbeat. hij maakt heel veel gebruik van een sampeler.
een voorbeeld hiervan:

http://www.youtube.com/watch?v=Sm-ElWKYnVU

http://www.youtube.com/watch?v=IlwG3DSESyE&feature=related

in het 2e filmpje zie je zijn proces van het maken van electronica. de vreemste dingen opnemen. van een radiografisch bestuurbaar autootje, tot een zak vullen met krekels en dan schudden en daar het geluid van opnemen

dat laatste, ja ik weet wat je denkt (like wtf?), maar het resultaat is zeer goed!

van de gamers onder ons, hij heeft tevens ook alle soundtracks van het spel Splinter Cell: Chaos Theory gemaakt. hij is wel 1 van de meest geniale Electronica producers. maar dat is mijn mening

heb hier nog wat artiesten die een stuk bekender zijn. hele andere stijl maar behoord ook tot de categorie Electronische Muziek

Kraftwerk
http://www.youtube.com/watch?v=VXa9tXcMhXQ

Simian Mobile Disco

http://www.youtube.com/watch?v=5mZzzZLG2pY

hoop dat je hier wat aan hebt!

vrede

User edit by Linea on 29-10-2008 @ 21:04:53 (93%)
DJdarkness    posted on 29-10-2008 20:51
Er was ooit een site waarin je de hele hous scene uit eengezet was vanaf het hele prille begin. Wat ik nu gevonden heb lijkt er wel ietsop, al was die andere site met muziek samples en en beetje als een organogram opgebouwt.

Site
User edit by DJdarkness on 29-10-2008 @ 20:52:44 (27%)
Ziax    posted on 29-10-2008 23:00
Ik denk dat je deze bedoelt Winking my eye

De voorbeelden vind ik niet altijd even goed maar swoit, het geeft een beeld

http://techno.org/electronic-music-guide/
Epocs    posted on 29-10-2008 23:03
Bedankt 2 heren boven mij_O_
Hier heb ik wat aan. Helaas niet de antwoord op me vraag maar maak niet uit. Moe tniet te lang bij een punt blijven stil staan.

DJ Darkness goede site en Linea bedankt voor de info over de artiest Amon Tobin.
Mss dat ik het materiaal van Amon Tobin ga gebruiken.

Maar goed zal even me vraag netjes weer opnieuw stellen.
Wat voor soort muziek maken DJ Hardwell, Bass jackers, Gregor Salto en Quintino?
House is een verzamel naam dat zal ik de klas duidelijk maken maar krijg zo wie zo een vraag wat voor muziek deze artiesten hier boven maken. Aangezien Gregor Salto enz. heel populair zijn in Rotterdam.

Epocs    posted on 29-10-2008 23:13
Poster: Ziax
Ik denk dat je deze bedoelt Winking my eye

De voorbeelden vind ik niet altijd even goed maar swoit, het geeft een beeld

http://techno.org/electronic-music-guide/

Bedankt! Coole site ! maar kom er niet echt uit waar ik Gregor salto in moet plaatsen? Loop een een tijdje te zoeken maar vind het echt niet :P?
Linea    posted on 30-10-2008 00:41
ik dacht dat gregor salto altijd van die latin achtige platen maakte? latinhouse?
DJ_Sintec    posted on 30-10-2008 13:33
leunen de crookers niet een beetje aan bij de french touch die nu weer door de electronische muziek waait?

maar dan met crounch en tech invloeden?
Epocs    posted on 30-10-2008 14:18
Poster: Linea
ik dacht dat gregor salto altijd van die latin achtige platen maakte? latinhouse?

Nee dat is meer Veron enz.
Maar Sintec ik dacht het eerst ook ja.
Linea    posted on 30-10-2008 14:43
Poster: Epocs
Nee dat is meer Veron enz.

als ik op beatport kijk bij gregor hoor ik niks anders dan house met een latin sound

het kan aan mij liggen maar als gregor geen latinhouse is dan is dit weer een typisch voorbeeld van muziekgenres die totaal verkeerd worden afgebeeld door de media ...
User edit by Linea on 30-10-2008 @ 14:48:50 (29%)
Mforge    posted on 30-10-2008 15:02
ken je die term piemeltjeshouse?  
Zie onderstaande stukje :

Okay, okay, ik leg het nog 1x uit: de term Piemeltjeshouse, ook wel bekend als Handtasjeshouse, is te herkennen aan ...

Muziek met weinig diepgang en variatie, vol met climaxen en zeer herkenbare samples, afkomstig van electro-, house- en discohits. Herkenbaarheid is het devies, want die handen van de bezoeker moeten continu de lucht in.

Waar is dat geluid populair? Denk aan de feesten van Sneakerz, denk RUSH, denk Housequake, denk Bloemendaal, denk latinvillage... Waar dure sjampoepel, kledij en zonnebrillen belangijker worden geacht dan het niveau van de muziek.

Gedraaid door: alle dj's die regelmatig optreden tijdens bovengenoemde producties. You know who you are.

Heeft de Handtasjes- cq piemeltjeshouse ook zijn klassiekers? Jazeker! Bijvoorbeeld: 'Put Your Hands Up For Detroit' van onze Fedde de Groot, Erick E met 'The Beat is Rockin' en de meest recente singles van Armand van Helden, Deep Dish en Roger Sanchez.

Mforge    posted on 30-10-2008 15:04
Nou weet je wat Salto - Hardwell - Quintino draaien  Cool

This is an old Topic

No new postings for 6.032 days.
 Post CommentThat would be 201.1 months
or a whopping 16.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

96 Users online: 33 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 13.708
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.193.577