[Review] American Audio Q-D6
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

sjtoffelaer    posted on 24-10-2008 15:39
Tijd voor een Budget Mixer Review. Omdat deze mixer zo goed verkoopt bij ons kon ik het niet nalaten om hem zelf eens bij ons op de testbank te gooien Happy, laughing
American Audio Q-D6 Mixer
American Audio Q-D6:
Specs and Features

- 3-channel professional DJ Mixer
- 2 Phono, 3 Lines, 1 Aux & 1 Microphone input
- Mini plug input on face of mixer for use with MP3 players
- 3,5 mm jack input (AUX) on front panel for MP3/CD players
- Balanced Outputs
- Fader "Q" Start Compatible
- Stream FlowTM LED Master/PFL level indicators
- Cue Mixing, Cue Level and Master Level Control
- High Poweres headphone output
- Extreme high signal to noise ration
- Gain, Treble, Mid & Bass control for each channel (-26 dB Rotary Kills)
- DJ Mic with Volume, Treble,Bass and Talkover control
- Dimensions (LxWxH): 10” x 12.25” x 3.25” / 254 x 308 x 82.5mm
- Weight: 6.5 lbs. / 3 kg.

Denk "out-of-the-box"
Bij het uitpakken valt meteen één ding op: geen bull-shit. In de doos treffen we aan:
-De mixer
-De handleiding met een registratiekaart (helaas alleen voor US, jammer dat de europese producten nog steeds deze erbij hebben zitten)
-De stroom adapter

Ik heb specifiek deze doos uit het rek getrokken omdat de doos nogal beschadigt was (met dank aan DHL), de mixer werkt echter zonder problemen. Na de mixer aangesloten te hebben aan een oude Velocity cd-speler en een AD speakerset kon het lachen beginnen.

LOL
Gelachen hebben we inderdaad. Ik vergelijk zelden een mixer in deze prijsklasse met een mixer van 500€, maar deze heb ik voor de grap eens naast een Ecler gezet. Wat me opviel was dat op het geluid niets aan te merken viel, zo op het gehoor klonken ze excact hetzelfde. De American Audio Had wel een klein beetje ruis bij maximaal volume (de Ecler achteraf ook, alleen wat minder). Deze ruis was echter meteen weg zodra we de master een klein stukje terug draaiden.

Na wat gespeeld te hebben met de Mixer moet ik zeggen dat mijn eerste indruk helemaal niet slecht was. De faders voelden stevig aan, de mixer zelf geeft een goed gevoel, hij reageert goed op alles wat je doet en vervorming treed ook echt pas op als je DB indicators dik in het rood staan (is bij de gemiddelde mixer in deze prijsklasse toch vaak iets eerder). Kanaal 1 en 3 kunnen met de crossfader werken, Kanaal 2 niet, echter heeft Kanaal 2 dan wel weer de mogelijkheid om een mp3 speler of laptop aan te sluiten met een 3.5mm jack plug (ook even geprobeerd, kabeltje van 1,5 meter, geluidskwaliteit was best goed voor een laptopje).

Voor vaste installatie heeft deze mixer de mogelijkheid om via het zogenoemde Q-start te switchen tussen 2 American Audio cd-spelers. Hierdoor zou je in theorie met 2 mp3 cd-s de hele avond muziek kunnen draaien zonder zelf een hand uit te steken. Ik betwijfel of mensen het veel zullen gebruiken, echter kan me voorstellen dat het handig is als je even je booth moet verlaten door omstandigheden.

nog een pluspuntje wat ik zelf prettig vind: de headphone en microfoon aansluitingen zitten niet bovenop de mixer maar aan de voorkant, waardoor die kabel niet steeds op of langs m'n cd-spelers lopen (in het geval van 2 tabletops ernaast, aangezien ik test met een dubbelaar heeft het tijdens de review eigenlijk geen rol gespeeld). Verder is de mixer qua bediening gewoon weer logisch opgebouwd. iedereen die overweg kan met een professionele cd-speler weet hoe deze mixer werkt zonder de handleiding open te slaan.

klein minpuntje: stream level indicators. De traditionele db-indicator leds zitten onder een stukje mat-glas. Hierdoor zie je de leds zelf niet wat af en toe wel eens vervelend zou kunnen zijn bij gebruik. Het ziet er leuk uit, dat geef ik het apparaat na, maar of het ook praktisch is? Doe mij de ouderwetse indicator maar, hoewel dit natuurlijk een persoonlijke voorkeur is.

Crash test
Onbedoeld, maar helaas toch gebeurd, onze stagiar wist de mixer op te pakken maar deze schoot uit zijn handen toen een cinch kabel strak kwam te staan. de mixer kwam letterlijk op zijn pootjes terecht, stuiterde een keer op de kruk waar ik normaal op zit en stond toen zoals hij moest staan (knoppen boven). zichtbare schade aan de mixer: beetje lak af aan de hoek waar hij in eerste instantie op terecht kwam. overige schade: NIETS, hij speelde gewoon vrolijk verder en alles werkte nog naar behoren. mag op zich ook wel verwacht worden van een semi professioneel apparaat, maar voor een apparaat in deze prijsklasse vond ik het wel het vermelden waard. even voor de duidelijkheid, bij testen gebruiken wij geen flightcases.

Waarde?
De mixer wordt over het algemeen gezien (ik noem onze prijzen niet én post geen link aangezien ik hier niet werkgerelateerd schrijf) verkocht voor ca. 110€. Daar krijg je een redelijk degelijke mixer voor terug die doet wat hij moet doen en niets extra's (maarja, welke extra's heb je nodig?). Voor de mensen die wel iets extra's zoeken is er de Q-D6 SRS, dezelfde mixer alleen met SRS WOW effecten. Deze heb ik niet op de testbank gehad, maar wie bekend is met SRS WOW weet dat dit op zich leuke extra's zijn en zeker voor de beginners, gevorderden en semi-pro's onder ons zeer geliefd. De echte pro zal kiezen tussen een effectprocessor of helemaal niets, maar laten we eerlijk zijn, de echte pro kiest normaal gezien geen American Audio, en als deze dat wel doet zal dat altijd de Q-D5 zijn vanwege de optische cross-fader en de kill-switches.

Deze mixer krijgt van mij de volgende beoordeling:
functie's: ****
werking: ****
kwaliteit: ****
afwerking behuizing: ***

pluspunten:
-doet wat hij moet doen, niets meer of minder
-steekt goed in elkaar, kun je jaren plezier van hebben bij normaal gebruik (geen handle with care product, maar ook niet hufter-proof!)
-fijne indeling om mee te werken

minpunten:
-DB indicators hebben mat glas ervoor, ziet leuk uit voor thuis, maar voor profi toepassingen kan een traditionele indicator led reeks beter zijn.
-lak is nogal gevoeling voor vingerafdrukken

Conclusie:een leuke en degelijke mixer voor weinig geld, geschikt voor instappers maar ook voor de wat gevorderde DJ.
User edit by sjtoffelaer on 24-10-2008 @ 16:38:35 (1%)

What do you think about [Review] American Audio Q-D6 ??

Vote :   

Xitrate    posted on 24-10-2008 15:43
Leuke review! Ik heb hem zelf ook gehad en ik was er ook tevreden mee! Hij ligt hier nog ergens in een doos als het goed is.. Enige nadeel is de lekkende crossfader waar ik nu mee zit, maar dat kwam er pas na 1,5 jaar en voor een mixer voor dat geld is hij verder gewoon uitstekend (ipv ***ringer Winking my eye ).
sjtoffelaer    posted on 24-10-2008 16:41
heb je niet 2 jaar garantie? staat me iets bij van europese wetgevingCool
Xitrate    posted on 24-10-2008 17:29
Zou best wel eens kunnen, maar ook al had ik die, dan zou ik mijn DJM800 er niet voor inruilen natuurlijk. Bovendien gebruik ik de crossfader toch nooit dus het is niet zo'n probleem.
jannickv    posted on 24-10-2008 18:14
als je wil mag je deze review ook hier neerplanten Winking my eye
met een linkje naar het forum graag Winking my eye

sjtoffelaer    posted on 26-10-2008 23:11
Bij deze een link erbij geplaatst, thnx voor de tipHappy, laughing

en dat een DJM800 inruilen voor een Q-D6 uitgeloten is staat als een paal boven water, hoewel ik krampachtig vasthou aan mijn zeer geliefde ecler:P
User edit by sjtoffelaer on 26-10-2008 @ 23:12:45 (100%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

157 Users online: 25 Guests (132 Unknown)
Pages generated today : 34.228
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.707.180