Stop het digitale tijdperk (9/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

presto    posted on 20-10-2008 13:33
11 jaar geleden ben ik begonnen met draaien op snaaraangedreven soundlabs en een basic mixer. Niet het beste wat er toen te krijgen was, maar wel een goede basis om te leren mixen. Hierna nog een ander setje gemini tussendoor gehad en daarna de Technics MK2. Ben 2-3 jaar geleden gestopt vanwege omstandigheden en ben sinds een maand weer begonnen. Omdat veel clubs tegenwoordig geen TT`s meer hebben heb ik dus vorige maand 2 pioneer cdj`s 1000 mk2 aangeschaft en een SynQ smx2. Hier komen nog twee technics mk2 naast in de toekomst.

Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

What do you think about Stop het digitale tijdperk ??

Vote :   

tek-zotic    posted on 04-08-2010 23:08
Poster: Einnek

Klopt, maar ik investeer graag voor de toekomst.
Gezien bij hardstyle vele tracks niet meer op vinyl worden uitgebracht zou het dood zonde zijn om nog 2 tt's te kopen...

Ik snap je punt qua aantal nr's op een cd en bruikbaarheid niet?
Een release kost me ongeveer 2 euro (digitaal), vinyl kost het me pakweg 8-10 euro per release.
Voor die 6 euro verschil kan ik heel wat cd's branden.

how how
een digitale release kost veelal 1,5 tot 2 euro per track
vinyl bevat soms 4 tracks, tel er het cdtje nog bij en zoveel goedkoper zal het niet zijn Winking my eye
Lucalicious    posted on 04-08-2010 23:39
ik zal me hier ook maar eens over uitlaten:
?
I got your back on this one!
je hebt groot gelijk, alleen ben ik het niet helemaal eens met de titel eens.
de digitale revolutie is juist goed, kijk maar naar bijv. de cdj 2000, top ding, uber handig ook, je hoeft nooit meer al die platen of cd's mee te sjouwen, je kan gewoon een usb stick meenemen.

laptop dj'en is iets waar ik wel op tegen ben. daarom vind ik de cdj 2000 ook zo geniaal, want je dj't nu wel gewoon live en met je handen zegmaar, alleen heb je wel het voordeel van een usb-stick of hardeschijf.

over het algemeen vind ik via timecode, usb/midi of midi-controller (mits het er een als een xone-4d oid is, niet een of ander hercules mini ding) nog wel gewoon kunnen. je draait dan nog gewoon zelf, maar neemt nu je laptop mee ipv je platen tas. het enige nadeel hiervan is wel dat je dan wel een scherm voor je neus hebt, en dat komt een dj nooit ten goede naar mijn mening. je zit dan vaak veels te veel naar het scherm te kijken, waardoor de interactie met het publiek afneemt, en die vind ik erg belangrijk (ook hier weer is de cdj 2000 een hele grote stap, want je hebt weer de voordelen van een laptop, maar je gaat ook niet de hele avond naar zo'n klein schermpje staan staren, wat met een laptop dus wel vaak gebeurt).

maar dan,

dj's die echt laptop dj'en, dus met alleen een laptop, maar ook met zo'n klein hercules controlertje of wat dan ook, daar ben ik echt geen fan van. zeg gerust dat ik daar een hekel aan heb.
nu is het namelijk zo dat je dan echt alleen maar naar je scherm kijkt, alle interactie gaat verloren. beatmatchen? ah joh, daar hebben we een sync knop voor. effecten? er zitten genoeg auto-effecten in virtual dj.
nee, ik ben er echt geen fan van.
ik moet echter toegeven, ik gebruik het bij ons op school ook, maar dit is puur omdat we niks anders hebben, en ik om de een of andere reden mijn eigen setje niet mee mag nemen. maar ik probeer dan ook wel zo min mogelijk op mijn scherm te kijken enzovoorts. ik weet dus wel waar ik over praat.

overigens, er zijn ook dj's, james zabiela bijv., die dan hun laptop meenemen, en daarmee dan in ableton allerlei gekke dingen doen. sampels en live productie afspelen en dat soort dingen. dat vind ik dan wel weer helemaal geen probleem, vet juist, dit heeft niks met de rest van het draaien te maken, en komt de set alleen maar te goede (laptop dj'en komt de set absoluut niet ten goede, het haalt al het?leven uit een set.

ook het gebruik van een programma om een radio show te mixen heb ik niks op tegen, dit zijn meestal toch heel standaard overgangen, en daarbij hoor je het verschil niet zo. bovendien moet je vaak ook nog dingen zeggen, opzoeken op internet?en weet ik het, je hoeft in ieder geval niet met publiek te spelen, dus het is ook niet erg als je alleen naar je scherm kijkt. voor radio shows vind ik het dus prima. maar ik vind wel dat eigenlijk elke dj op de radio wel met echte gear moet kunnen draaien.

het enige jammere van al het digitale gedoe, is dat de dj wereld veel opener is geworden. je hoeft niet meer verlieft te zijn op de muziek, en er duizenden euro's aan uitgeven voor gear en muziek en wat dan ook.
nee, ik download een illegale virtual dj of traktor, download wat dirty house van internet of limewire, ik ben een dj.
dat is wat ik echt jammer vind. iedereen is tegenwoordig dj. gelukkig komen dat soort mensen er nooit, en heb je er vaak niet al te veel concurrentie van.

maar toch, het haalt de charme en exclusiviteit van het draaien af. en dat is op zijn minst gezegt jammer...
User edit by Lucalicious on 04-08-2010 @ 23:44:39 (17%)
Dolivieira    posted on 04-08-2010 23:58
Poster: Tekhead

Heb je me verkeerd begrepen Dennis, ik zeg niet dat je MOET draaien met vinyl, en zeker niet op locatie, de nadelen zijn er de voordelen ook uiteraard, ik neem ook niet meer de hele populaire oude en nieuwe zooi mee, maar een deel, ik weet waar ik moet draaien, na en voor wie ik in de line-up sta, en voor welke styl' ik gevraagd word, daar neem ik een deel in vinyl mee, maar ook een deel cd's, en ook om safe te zijn nog een bak met wat diverse stylen, en cd's, en m'n SL-DZ speler, zo moet ik niet teveel gewicht mee zeulen en heb ik een grote keuze in muziek, the best of both worlds zeg maar. Een hoofdreden waarom ik steeds nog deel vinyl bijheb is omdat ik enorm veel speciale re-mixen, mixen en gelimiteerde editie's heb en onuitgegeven nrs van de uitvoerder speciaal en exclusief op vinyl, dit is een belangrijke maar niet de enige reden waarom er altijd vinyl meegaat.

Ik bedoelde dus dat elke dj het moet gedaan hebben met vinyl, niet dat hij absoluut met vinyl moet draaien en 2 sl's in z'n booth, dat kiest ieder voor zich uiteraard.?

Dan begrijpen we mekaar.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
tek-zotic    posted on 04-08-2010 23:59
Poster: Lucalicious
ik zal me hier ook maar eens over uitlaten:

I got your back on this one!
je hebt groot gelijk, alleen ben ik het niet helemaal eens met de titel eens.
de digitale revolutie is juist goed, kijk maar naar bijv. de cdj 2000, top ding, uber handig ook, je hoeft nooit meer al die platen of cd's mee te sjouwen, je kan gewoon een usb stick meenemen.

laptop dj'en is iets waar ik wel op tegen ben. daarom vind ik de cdj 2000 ook zo geniaal, want je dj't nu wel gewoon live en met je handen zegmaar, alleen heb je wel het voordeel van een usb-stick of hardeschijf.

over het algemeen vind ik via timecode, usb/midi of midi-controller (mits het er een als een xone-4d oid is, niet een of ander hercules mini ding) nog wel gewoon kunnen. je draait dan nog gewoon zelf, maar neemt nu je laptop mee ipv je platen tas. het enige nadeel hiervan is wel dat je dan wel een scherm voor je neus hebt, en dat komt een dj nooit ten goede naar mijn mening. je zit dan vaak veels te veel naar het scherm te kijken, waardoor de interactie met het publiek afneemt, en die vind ik erg belangrijk (ook hier weer is de cdj 2000 een hele grote stap, want je hebt weer de voordelen van een laptop, maar je gaat ook niet de hele avond naar zo'n klein schermpje staan staren, wat met een laptop dus wel vaak gebeurt).

maar dan,

dj's die echt laptop dj'en, dus met alleen een laptop, maar ook met zo'n klein hercules controlertje of wat dan ook, daar ben ik echt geen fan van. zeg gerust dat ik daar een hekel aan heb.
nu is het namelijk zo dat je dan echt alleen maar naar je scherm kijkt, alle interactie gaat verloren. beatmatchen? ah joh, daar hebben we een sync knop voor. effecten? er zitten genoeg auto-effecten in virtual dj.
nee, ik ben er echt geen fan van.
ik moet echter toegeven, ik gebruik het bij ons op school ook, maar dit is puur omdat we niks anders hebben, en ik om de een of andere reden mijn eigen setje niet mee mag nemen. maar ik probeer dan ook wel zo min mogelijk op mijn scherm te kijken enzovoorts. ik weet dus wel waar ik over praat.

overigens, er zijn ook dj's, james zabiela bijv., die dan hun laptop meenemen, en daarmee dan in ableton allerlei gekke dingen doen. sampels en live productie afspelen en dat soort dingen. dat vind ik dan wel weer helemaal geen probleem, vet juist, dit heeft niks met de rest van het draaien te maken, en komt de set alleen maar te goede (laptop dj'en komt de set absoluut niet ten goede, het haalt al het?leven uit een set.

ook het gebruik van een programma om een radio show te mixen heb ik niks op tegen, dit zijn meestal toch heel standaard overgangen, en daarbij hoor je het verschil niet zo. bovendien moet je vaak ook nog dingen zeggen, opzoeken op internet?en weet ik het, je hoeft in ieder geval niet met publiek te spelen, dus het is ook niet erg als je alleen naar je scherm kijkt. voor radio shows vind ik het dus prima. maar ik vind wel dat eigenlijk elke dj op de radio wel met echte gear moet kunnen draaien.

het enige jammere van al het digitale gedoe, is dat de dj wereld veel opener is geworden. je hoeft niet meer verlieft te zijn op de muziek, en er duizenden euro's aan uitgeven voor gear en muziek en wat dan ook.
nee, ik download een illegale virtual dj of traktor, download wat dirty house van internet of limewire, ik ben een dj.
dat is wat ik echt jammer vind. iedereen is tegenwoordig dj. gelukkig komen dat soort mensen er nooit, en heb je er vaak niet al te veel concurrentie van.

maar toch, het haalt de charme en exclusiviteit van het draaien af. en dat is op zijn minst gezegt jammer...

AMEN
Tekhead    posted on 05-08-2010 00:32
Poster: Dolivieira

Dan begrijpen we mekaar.

zo hoort het he Dennis ?? Btw, is het je al opgevallen dat wij nog nooit een verbale ruzie hebben gehad ? Hebben we toch een pluim verdient zeker LOL.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Burton206    posted on 05-08-2010 08:22
kort gezegd vinden velen dat wanneer je met vinyl draait de man bent en goed bent en wanneer je digitaal draait hier per definitie niets meer is... beetje jammer...
ArCee    posted on 05-08-2010 08:59
Ik denk gewoon dat veel oude knakkers (zoals ik) het oude (romantische) beeld in hun hoofd hebben van een deejay die komt aankakken (met een rood aangelopen smoel van het tillen)?met een bak vinyls, maatje erbij voor bak 2,?in een later stadium met een paar mappen cd's, desnoods in een trolly. Deze loopt richting booth, zet spullen neer, neemt wat te drinken en lult even met de eigenaar en collega deejay. Spit door zijn bak / map, legt wat tracks op stand by. Op het uur U pakt hij zijn eerste vinyl of cd tracks. Zet deze scherp op de SL 1200 of CDJ 1000. Aankondiging, play knop inrossen en gaan met die banaan.

Dat beeld gaat dus veranderen.

Deejay komt met zijn handen in zijn zakken aanlopen. Stapt achter de booth. Deze loopt richting booth, kijkt even in het rond, geeft de draaiende dj een hand, lult wat met de eigenaar en drinkt een colaatje (of zo). Op het uur U haalt hij zijn handen uit zijn zakken, plugt 2 usb sticks in de spelers, bladerd even door zijn titels, aankondiging en de muziek start.

Tis niet veel, maar net ff anders Cool

Daarbij, vroeger kon je nog wel eens ff titels bekijken / pikken bij de 'big boys' als je een goede track hoorde. Dat kun je wel shacken met usb. Cool
Tekhead    posted on 05-08-2010 10:10
Poster: Burton206
kort gezegd vinden velen dat wanneer je met vinyl draait de man bent en goed bent en wanneer je digitaal draait hier per definitie niets meer is... beetje jammer...

Arcee stop er maar mee, want wat baten licht en bril als de uil niet zien wil.
tek-zotic    posted on 05-08-2010 10:20
Poster: Burton206

zucht, wil je het gewoon niet snappen ofzo?
timecode, 4 decks tractor, ... kan hier denk ik door iedereen geapprecieerd worden, ook de vinyl junkies ( ik en tekhead bvb ), maar als je een midicontrollertje koopt om 2 plaatjes gewoon aan elkaar te mixen MET de SYNC functie dan kan het op alles behalve respect rekenen. Gebruik je dat midi controllertje om gewoon te mixen zoals met andere media, prima en ben je goed op weg ( zelf beatmatchen )
User edit by tek-zotic on 05-08-2010 @ 10:21:22 (2%)
Dolivieira    posted on 05-08-2010 10:36
Daar ben ik het wel compleet mee eens wat de beide Tekkies uit zuiderbuur land zeggen(LOL). Draai je digital geen probleem maar dan niet 2 deckjes syncen want dan ben je een luie donder. Syncen okay maar dan moet je ook een dijk van een mix neer zetten
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Tekhead    posted on 05-08-2010 10:38
Daar ben ik het wel compleet mee eens wat de beide Tekkies uit zuiderbuur land zeggen(LOL). Draai je digital geen probleem maar dan niet 2 deckjes syncen want dan ben je een luie donder. Syncen okay maar dan moet je ook een dijk van een mix neer zetten

Cool?dank u Dennis
kobuz    posted on 05-08-2010 13:15

En als je over gestapt bent op cd's, omdat het een tas vinyl zo zwaar is ben je ook een luie donder Cool. (edit: bedoel hier niemand specifiek mee overigens). Zelf heb ik de cd's overgeslagen en van vinyl gelijk overgestapt op Traktor. Heb wel een tijdje een wannabee cdj1000 gehad (stanton c.304 als ik het goed heb), maar kwam daar toch niet aan. Vond ik draaien met vinyl toch vele malen leuker. Nu draai ik met Traktor en heb ik ineens loopjes en fx tot mijn beschikking, zonder dat ik moet opletten of mijn platen wel gelijk blijven lopen. Hartstikke tof, cd speler ingeruild voor een x1 en lekker draaien als een luie donder en knopjes drukken. Hoewel ik toch best wat tijd kwijt ben aan nummers gridden, cuepoints en loops zetten wanneer ik weer eea heb gedownload.?

Mij maakt het niet uit hoe je draait, als het maar lekker klinkt en je de laptop niet tussen jou en het publiek hebt staan.
User edit by kobuz on 05-08-2010 @ 13:15:55 (5%)
Estacy    posted on 05-08-2010 13:43
Poster: Tekhead

idd, maar zijn CD spelers en cd's dan geen flinke investering ? 2 Technicsen koop je al 2de hands in goede staat voor +/- 600 euro, 2 cdj's is heel wat prijziger, en vinyl is niet goedkoop idd, maar cd's ook niet, en ok op cd's heb je meerdere traxx staan dan op vinyl, maar zijn alle nrs op die cd's dan bruikbaar voor een dj ? Denk het niet he, en een andere punt is ook de houdbaarheid van de muziekdrager, vinyl blijft z'n kwaliteit behouden, hoe oud die ook is, maar cd's met wat leeftijd hebben het daar moeilijk mee, en nog een andere punt is de waarde die vele vinyls later zullen hebben (en ik kan het weten) en niet alleen voor verzamelaars (mijn collectie is vorige maand door erkende taxeur van verzekering op waarde getaxeerd??en die?waarde?= de aankoopprijs van een klein onroerend goed).

mee eens! een paar platenspelers + platen is goedkoper dan een paar CDJ's.

Poster:?Lucalicious
maar ik vind wel dat eigenlijk elke dj op de radio wel met echte gear moet kunnen draaien.

nou is er wel een verschil in radio DJ's als Barry paf en ArCee bijvoorbeeld. Barry noem ik geen DJ, dat is een presentator. als ik me niet vergis heet een radio DJ in vlamingen een presentator. en dat zijn ze ook. elke bosaap kan een track op het goede moment aan zetten. het enige wat barry doet, en wat ie goed doet, is lullen. ArCee daarantegen heeft een heel andere radio show, en die draait wel.?

ik vindt dat ieder zichzelf respecterende DJ wel eens op platen heeft moeten draaien. gewoon zodat je weet dat wat jij graag doet met platen begonnen is.

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
MaximDJ    posted on 05-08-2010 13:51
Poster: Estacy

ik vindt dat ieder zichzelf respecterende DJ wel eens op platen heeft moeten draaien. gewoon zodat je weet dat wat jij graag doet met platen begonnen is.

Dus als ik auto rijd, moet ik eerst in een koets gereden hebben omdat het daar mee begonnen is? Beetje een rare mening...
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Lucalicious    posted on 05-08-2010 13:57
Poster: Estacy?
nou is er wel een verschil in radio DJ's als Barry paf en ArCee bijvoorbeeld. Barry noem ik geen DJ, dat is een presentator. als ik me niet vergis heet een radio DJ in vlamingen een presentator. en dat zijn ze ook. elke bosaap kan een track op het goede moment aan zetten. het enige wat barry doet, en wat ie goed doet, is lullen. ArCee daarantegen heeft een heel andere radio show, en die draait wel.?

ja daar heb je gelijk in, maar veel van dat sort dj's (barry toevallig ook) kunnen ook gewoon op cdj 1000's met cd's draaien hoor.
User edit by Lucalicious on 05-08-2010 @ 13:59:14 (1%)
RickyRamirez    posted on 05-08-2010 14:38
ik ben zelf begonnen met een Behringer BCD 3000 + Traktor & Virtual DJ. ik leerde het mezelf daardoor helemaal verkeerd aan! toen ik mn CD spelers had gekocht , kwam ik erachter dat ik er echt geen reeet van kon! Ik was toen nog 13 dus ik vroeg natuurlijk waarom er geen SYNC knop op zat. haha nu weet ik wel beter!
Estacy    posted on 05-08-2010 14:48
Poster: MaximDJ

Dus als ik auto rijd, moet ik eerst in een koets gereden hebben omdat het daar mee begonnen is? Beetje een rare mening...

dat vindt ik een scheve vergelijking Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
feestbeest    posted on 05-08-2010 15:24
Ik vind het eigenlijk het zelfde. Wat mij nog steeds dwars zit is waarom er zo weinig mensen openstaan voor iets nieuws!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
ArCee    posted on 05-08-2010 16:22
Waarom mensen wat moeilijk omgaan met veranderingen? Dat heet, mens-eigen of menselijkheid, of misschien kat, koe, ezel (of weet ik veel wat beest) uit de boom kijken?
Vergeet ook niet dat veel mensen veel geld hebben geinvesteerd in hun booth en apparatuur, dus niet zomaar overspringen Winking my eye Dan doen ze liever uitbreiden denk ik?
Daar bovenop, als je jouw gear gewend bent, veel voor gedaan en bij elkaar gespaart en eigenlijk CDJ's nog steeds de norm zijn, ja dan springen mensen op dit moment natuurlijk niet zomaar over op digitaal. Ik bedoel, cdj 1000's is nog steeds de maatstaaf, hoe lang het ook mag duren, dus waarschijnlijk is de tijd er gewoon nog niet rijp voor?

Estacy

Muchos gracias senor Cool
User edit by ArCee on 05-08-2010 @ 16:25:02 (66%)
Tekhead    posted on 05-08-2010 16:30
Poster: Estacy

dat vindt ik een scheve vergelijking Winking my eye

Idd, niet scheef maar puberaal die vergelijking
MaximDJ    posted on 05-08-2010 17:11
Puberaal? Juist ja
Party Sensations. Excellence in entertainment.
tek-zotic    posted on 05-08-2010 18:02
Poster: feestbeest
Ik vind het eigenlijk het zelfde. Wat mij nog steeds dwars zit is waarom er zo weinig mensen openstaan voor iets nieuws!

tjah, aan zo'n reactie kan je zien dat je nog niet volwassen bent en het gewoon niet wil begrijpen
Houwie    posted on 05-08-2010 21:58
Wanneer ben je een echte DJConfused

Ik ben 30 jaar geleden (ik was toen 15) begonnen als Disk Jockey (toen sprak je het nog volledig uit).
In die tijd was het belangrijk dat je een goed verhaal had. Het publiek vond het interessant als je een praatje kon maken over elke plaat en het publiek betrok in je act.
Later (halverwege 80er jaren) kwam het mixen met de Technics SL1200. Het was nog niet direct belangrijk om echt beat synchroon te mixen. In die tijd mixte we ook met spoelenrecorders (het ouderwetse knippen en plakken).
Uren en uren achter een Revox met een knippertje en een rolletje tape.
Nu heb je nog vinyl, cd en natuurlijk het digitale tijdperk.
Ik ben van meening dat je een echte DJ bent wanneer je een goede compositie kunt maken die het publiek amuseert.
Ik mix nu met cd/usb en digitaal. Ik moet zeggen dat cd/usb een lekkerder gevoel voor mezelf geeft. Meer voldoening om dat het primitiever aanvoelt. Wanneer ik mix met Traktor dan zijn er meer mogelijkheden. Meer effecten. Of je nu synct of niet. Het publiek weet het niet.
En we doen het allemaal voor het plezier van het publiek. Als zij het goed naar hun zin hebben dan hebben wij dat ook.

Groeten,

DJ-Houwie
Lomme_    posted on 05-08-2010 22:12
Wat vroeger als verjaardagscadeau werd gegeven, is nu een DJ Controller geworden.?Cool
feestbeest    posted on 05-08-2010 23:37
Poster: tek-zotic

tjah, aan zo'n reactie kan je zien dat je nog niet volwassen bent en het gewoon niet wil begrijpen

Nee, ik kom nu een beetje omdehoek kijken met het draaien en stap dus in de cd/digitaal wereld ik heb zelf nog nooit met platenspelers gedraait. Ik snap wel dat mensen natuurlijk zoiets hebben van ''Ja nu kan iedereen een mix neerzetten'' maar die mensen zijn snel genoeg weer weg. Toch staat bij mij nog op het lijstje om nog een keer vinly te draaien. Waar jij mee bent begonnen toen jij misschien wel even oud als mij was, begin ik nu niet mee. Ik weet al dat ik een reactie erop terug krijg van ''Hier zie je toch maar dat je 14 bent!'' maar antwoord nou eens gewoon als iemand die ook het vanaf mijn kant bekijkt? Ik heb het gevoel namelijk als ik op je in ga dat ik gelijk wat over m'n leeftijd krijg te horen, werkt nou niet echt mee aan de sfeer op djr.
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

529 Users online: 450 Guests (79 Unknown)
Pages generated today : 107.769
Most visitors online this month : 652
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.626.684

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use