Stop het digitale tijdperk (6/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

presto    posted on 20-10-2008 13:33
11 jaar geleden ben ik begonnen met draaien op snaaraangedreven soundlabs en een basic mixer. Niet het beste wat er toen te krijgen was, maar wel een goede basis om te leren mixen. Hierna nog een ander setje gemini tussendoor gehad en daarna de Technics MK2. Ben 2-3 jaar geleden gestopt vanwege omstandigheden en ben sinds een maand weer begonnen. Omdat veel clubs tegenwoordig geen TT`s meer hebben heb ik dus vorige maand 2 pioneer cdj`s 1000 mk2 aangeschaft en een SynQ smx2. Hier komen nog twee technics mk2 naast in de toekomst.

Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

What do you think about Stop het digitale tijdperk ??

Vote :   

TH3llC    posted on 31-07-2010 11:59
het digitale tijdperk gaat voor mij te ver...
ik vind dat de fun er vanaf is als je teveel met computer gaat doen,
het enige wat ik gebruik/wil gebruiken zijn usbsticks omdat het gemakkelijk is
wat is er nu fijn aan zonder beatmatchen en dergerlijke?
ik heb liever het gevoel in mijn handen dan met een muis te werken..
maarja iedereen zijn mening natuurlijk,

@ d-d: als je altijd met laptop draait kan je idd niet draaien met cd-spelers, omdat je het echte werk niet kan...
Camino    posted on 31-07-2010 12:41
Poster: TH3llC

@ d-d: als je altijd met laptop draait kan je idd niet draaien met cd-spelers, omdat je het echte werk niet kan...

AHUM. Wat voor een bullshit redenering is dat nou? Ik draai ook digitaal en ik kan je garanderen dat ik sneller en beter kan beatmatchen op vinyl of cd als jij...
mrwhoopie    posted on 31-07-2010 12:45
Mannen julie vergeten wel een heel belangrijk ding,julie doen dit voor de hobby,er zijn mensen die hier hun brood mee verdienen zoals ik.

1 wij willen het interresant houden en zoeken nieuwe uitdagingen
2 Elke week dezelfde cue-points maken en loops word ook wel saai,dus dan is het opslaan zoals elke cdj kan wel heel handig.
3 Er is maar 1 ding belangrijk aan DJ zijn en dat is het volk entertainen,hoe je dat doet en op wat je dat doet boeit het publiek geen moer.
4 Jij denkt dat moderne dj's niet zo goed kunnen beatmatchen als u?kan zijn,maar ze kunnen ms wel beter de mensen doen dansen.

Dus al je er niet tegen kunt dat de dj's meegaan met hun tijd zoek dan een andere hobby of hou je opmerkingen aub voor u,het begint hier de laatste tijd echt wel erg te worden.

Eigenlijk is het net als autorijden,als je met je fiat uno vind dat iedereen op de autostrade te hard rijd,blijf er dan af.
D-D    posted on 31-07-2010 12:59
Poster: TH3llC

how how, dat heb ik niet gezegd, ik kan perfect een dj set met cd spelers spelen, en zonder beatcounters zoals op de high end tabletops staan... Ik zeg alleen dat het met mijn midi controller vlotter gaat
no-rush    posted on 31-07-2010 13:23
ik geef gelijk een computer vind ik aleen ''grappig'' ivm timecode systemen.
maar het gaan niet aleen over mixen ook over de plaatenkeuze(mrwhoopie)

Bonchanoize    posted on 31-07-2010 16:16
Poster: Estacy

absolute bullschlaga. topic starter heeft leren beatmatchen op 2 snaaraangedreven tafeltjes, en jij zegt dat je niet kan leren beatmatchen als je geen dure spelers hebt... bullschlaga, echt waar. zelfs met fakking Virtual DJ kun je leren beatmatchen. elk apparaat met een pitchcontrol kun je op leren beatmatchen. Waar ik van baal is dat (hier is al een discussie over) die Dj software in combinatie met internet (makkelijk downloaden van alles) het DJ'en veels te toegankelijk maakt. neem nou paardrijden, je download niet ff een paard om mee te oefenen. of je leent een paard, of je koopt een goedkope. als ie maar loopt. het is geen geweldig paard, maar hij zal zeker voldoen. als je zeker weet dat je dit leuk vindt, dan ga je er meer geld insteken. Zo was het ook met Dj'en, of je kocht een goedkoop setje, of je draaide bij een vriend. als je het leuk vindt ging je meer muziek en gear kopen. Nu is het ff VDJ downloaden en voila, je bent DJ. althans, dat vinden ze zelf. vervolgens zetten ze zichzelf en hun oude speakers van pa op marktplaats als 'DJ te huur' en vragen 150 euro per avond die ze helemaal verkloten.?

Groeten,
Dirk.

PS: dis mijn mening Winking my eye

Het gaat hem vooral over waarom. Waarom zou ik in godsnaam leren beatmatchen als ik een publiek kan warm krijgen met een laptop en een controller?
Gisteren en eergisteren heb ik het zelf gemerkt. Mijn beste vriend gaf eergisteren een feestje en ik had mijn laptop mee om het volk wat aan het dansen te krijgen (ja, met VDJ). Ik kan zonder schroom zeggen dat de dansvloer niet ??n keer leeg was. Uiteindelijk heb ik uiteraard niets gevraagd uit vriendendienst, maar enkele aanwezigen zeiden dat het lang geleden was dat ze nog zo konden losgaan op een feestje en dat ik zonder probleem mocht draaien op hun feestje (ookal heb ik geen knoert verstand van dj'en).
Gisteren was ik op een ander feestje waarbij er een kerel stond te draaien met twee fancy cd-spelers en een vette mixer, en bijna iedereen zat de hele avond in de zetel met een pint in de hand. (Ik denk niet dat die kerel dat voor niets deed)
Dit is misschien een stom voorbeeld, maar het geeft wel weer wat de essentie van dj'en is (uiteraard mag ik mezelf geen dj noemen en ben ik een amateur, maar ik heb toch wel lekker 5 uur lang de dansvloer warm gehouden)
En uiteraard heb ik wel respect voor de mensen die hier hun brood mee verdienen, ik ben helemaal niet jaloers op die mannen ook. Ik kijk er naar op, zoals je opkijkt naar iedereen die een uitzonderlijk talent heeft.

Let the magic begin
Seca    posted on 31-07-2010 16:34
Poster: Bonchanoize

Het gaat hem vooral over waarom. Waarom zou ik in godsnaam leren beatmatchen als ik een publiek kan warm krijgen met een laptop en een controller?

Met een laptop en windows media player kan je ook een publiek warm krijgen, kom zeg.. Cool
Het is maar net wat je zelf tof vind.. Waarom dat je zou leren beatmatchen?
Simpel, omdat je passie voor muziek hebt en dus om mooie, nette overgangen te maken, ik denk dat je dat wel zal begrijpen en ook gaat doen later..
User edit by Seca on 31-07-2010 @ 16:35:31 (6%)
mrwhoopie    posted on 31-07-2010 17:09
Indd en die passie voor muziek wat houd dat in?Voor de een is dat zelf een liedje maken,voor de ander is dat gewoon luisteren,en voor nog een ander is dat een plaatje opzetten,en voor de bekrompen en gekrenkte dj is dat beatmatchen,iets wat al zo oud is als de straat een waar ze hun eigen heilig door waande.

Wel ik ben blij dat er nieuw talent komt aanzetten met heel andere visie's,en dat het beatmatchen eenvoudiger geworden is is een feit,maar laat dat aub een goed iets zijn.Het is niet omdat nu vrachtwagens uitgerust zijn met cervo en cruiscontrol en airco dat de truckers nu minder trucker zijn als 20 jaar geleden.

Wel vind ik het downloaden van muziek zonder te betalen een schande,maar dat is een heel andere discusie.
Bonchanoize    posted on 31-07-2010 17:12
Poster: Seca

Met een laptop en windows media player kan je ook een publiek warm krijgen, kom zeg.. Cool
Het is maar net wat je zelf tof vind.. Waarom dat je zou leren beatmatchen?
Simpel, omdat je passie voor muziek hebt en dus om mooie, nette overgangen te maken, ik denk dat je dat wel zal begrijpen en ook gaat doen later..

Je kan toch ook nette overgangen maken zonder te beatmatchen. Beatmatchen zal, net als alles, uiteindelijk gewoon uitsterver. Hoeveel moraalridders ook hun best doen.
Let the magic begin
Seca    posted on 31-07-2010 17:25

Je kan toch ook nette overgangen maken zonder te beatmatchen. Beatmatchen zal, net als alles, uiteindelijk gewoon uitsterver. Hoeveel moraalridders ook hun best doen.

Haha, da's een goeie. Smile
Natuurlijk zal beatmatching niet 'uitsterven'.
User edit by Seca on 31-07-2010 @ 17:26:11 (2%)
tek-zotic    posted on 31-07-2010 17:30

nette overgangen zonder beatmatchen? dat mag je mij dan toch wel een keer leren♠
ik wist dat er idioten op de wereld rondliepen, maar dit slaat toch wel echt alles.
( je kan evengoed zeggen autorijden gaar ook mooi zonder te sturen )
User edit by tek-zotic on 31-07-2010 @ 17:31:25 (50%)
Seca    posted on 31-07-2010 17:42
Poster: tek-zotic

nette overgangen zonder beatmatchen? dat mag je mij dan toch wel een keer leren♠
ik wist dat er idioten op de wereld rondliepen, maar dit slaat toch wel echt alles.
( je kan evengoed zeggen autorijden gaar ook mooi zonder te sturen )

Tja, hij bedoelt autosync waarschijnlijk.. Cool
Of telkens een backspin.. Cool
User edit by Seca on 31-07-2010 @ 17:42:59 (8%)
D-D    posted on 31-07-2010 18:09
Poster: tek-zotic

nette overgangen zonder beatmatchen? dat mag je mij dan toch wel een keer leren.
'ik wist dat er idioten op de wereld rondliepen, maar dit slaat toch wel echt alles.'?

een vinyl dj kan door middel van ?scratchen (en nog andere manieren) een track in een andere track laten overgaan. Who you callin' an idiot?
probeer eerst na te denken voor je iemand de huid vol scheld.
tek-zotic    posted on 31-07-2010 18:53
Poster: D-D

een vinyl dj kan door middel van ?scratchen (en nog andere manieren) een track in een andere track laten overgaan. Who you callin' an idiot?
probeer eerst na te denken voor je iemand de huid vol scheld.

kan je ook niet met alle muziek he, en dit was geen schelden zenne,
zie je een trancedj elke overgang al scratchen? om maar even een voorbeeld te noemen
Rusafli    posted on 31-07-2010 19:02
Ach, of we het nu leuk vinden of niet. De techniek gaat gewoon door. Andere tijden andere dj technieken. Geen probleem.
Nog even en we hoeven niet meer naar de discotheek als dj. We loggen gewoon vanuit huis in en draaien maar.
Wil je gevoel houden met het publiek. Dan gewoon een webcam plaatsen op het publiek. En wil het publiek jou ook zien dan kan dat ook met de webcam.
Haha , het zou me wat wezen als het zover komt. lol

Technisch kan het allemaal al.
User edit by Rusafli on 31-07-2010 @ 19:02:37 (7%)
Camino    posted on 31-07-2010 19:17
Zelfs zonder te scratchen, als je cut eerder als fade moet je niet perfect beatmatchen, een verschil van 2-3 bpm hoort een ongetraind oor nauwelijks...
MaximDJ    posted on 31-07-2010 19:23
Zolang je dat nummer dan maar niet te lang erin laat anders ga je het wel horen
Party Sensations. Excellence in entertainment.
tek-zotic    posted on 31-07-2010 19:37
Poster: Camino
Zelfs zonder te scratchen, als je cut eerder als fade moet je niet perfect beatmatchen, een verschil van 2-3 bpm hoort een ongetraind oor nauwelijks...

niet perfect maar het moet wel Winking my eye
ianroma    posted on 01-08-2010 00:18
Mensen na 2 jaar heb ik toch mijn mening veranderd over het digitale DJ tijdperk.
Vooral na een opmerking van Richie Hawtin ooit:
The only reason why people had to learn to beatmatch back in the days, was because there were no tools to sync the tracks.

En om dit feit kan toch niemand heen?
Daarnaast vind ik het ook erg jammer dat iedereen meteen aan autosyncen denkt, als ze aan digitaal draaien denken. Denk eens aan timecode enz. Zelf gebruik ik wel autosync want ik draai meestal met 3/4 decks tegelijk in Traktor. 4 decks matchen is namelijk bijna niet te doen. En daarnaast bespaar je ook nog eens heel veel tijd zodat je met effecten, loops etc. kan spelen.
Uiteindelijk gaat het toch om het publiek dat naar jou luistert. Als je het aan mij vraagt is de platenkeuze het belangrijkste aspect van een DJ. Het publiek zal het echt een worst wezen of je digitaal draait of niet als je ze maar entertained. En wie hoort het verschil nu of je digi draait of analoog?

Ik moet dan wel toegeven dat het voor mensen die al langer dan ik draaien het te begrijpen is dat zij er niet zo blij mee zijn met deze technologische vorderingeringen. Maar alles wordt nu ge-automatiseerd, denk maar aan dat vroeger alles met de hand werd gemaakt en dat nu alles in grote fabrieken met massas de loopbanden afrolt. Maar hier valt echt niets aan te doen en je kan het zeker niet tegengaan. Met zo'n topic ga je het echt niet tegen. En ik weet zeker dat heel veel mensen op dit forum het met mij eens zijn.

Ook moet ik even wat kwijt over dat sommigen hier zeggen dat de nieuwe generatie digitale DJ's niet overweg zouden kunnen als je ze 2 TT's voorschoteld. Maar als je nu de oudere generatie een laptop met traktor en een controller voorschoteld dan kunnen zij daar toch ook niet mee overweg. En het is natuurlijk zo uitgevogelt hoe het allemaal werkt. Maar laten we re?el blijven, hoe snel kan je leren beatmatchen? Ik heb er zelf 2 maanden over gedaan om goed te kunnen beatmatchen.
Dus ik hoop mijn mening zo een beetje duidelijk te hebben gemaakt. En ik hoop dat de tegenstanders hierdoor ook een beetje hun mening kunnen bijdraaien.

Tot slot heb ik hier nog wat linkjes naar een interview met Richie Hawtin over Trakor: zijn setup en hoe hij het gebruikt. Ik vind dat dit een goed beeld geeft over digitaal draaien en wat je allemaal wel niet met de bespaarde tijd kan doen.
Part 1
Part 2
Part 3

Good night!
Camino    posted on 01-08-2010 00:25
Poster: ianroma

Ook moet ik even wat kwijt over dat sommigen hier zeggen dat de nieuwe generatie digitale DJ's niet overweg zouden kunnen als je ze 2 TT's voorschoteld. Maar als je nu de oudere generatie een laptop met traktor en een controller voorschoteld dan kunnen zij daar toch ook niet mee overweg.

Ik heb een hekel aan al die +1 posts, maar dit is er echt een waard. +1, dik gelijk man Happy, laughing
Bonchanoize    posted on 01-08-2010 00:31
Poster: Seca

Tja, hij bedoelt autosync waarschijnlijk.. Cool
Of telkens een backspin.. Cool

Uiteraard bedoel ik gewoon autosync. Dude O.o
Maar ik ga niet meer discussi?ren ook. Ik doe gewoon mijn ding en geen enkele verbitterde moraalridder zal mij dit ontnemen.
Ik blijf gewoon bij mijn mening dat de allerbelangrijkste taak van een dj (als ik die naam hier nog mag gebruiken) entertainen is, op welke manier dan ook. Vinyl, cd, laptop, iedereen heeft zijn voorkeur, eigenlijk zouden we hier niet mogen over discussi?ren. Ik heb respect voor iedereen die met muziek bezig is en gewoon een passie navolgt.
Tijden gaan vooruit, net als de technologie en dat is op elk vlak zo. De dj-wereld is daar geen uitzondering op. Jammer voor de geroutineerde vinyl-draaiers onder ons, maar ik vrees dat we daar niet onder uit kunnen.
(Hopelijk heb ik hierbij iets gezegd dat geen ophef veroorzaakt. Tot nog toe was ik hier nog niet in geslaagd)
Let the magic begin
User edit by Bonchanoize on 01-08-2010 @ 00:41:32 (100%)
LemonKick    posted on 01-08-2010 09:36
Hmm... discutabel punt dit... Ik denk dat iedereen wel een mening heeft over digitaal mixen. Hoewel ik zeer respect heb voor de turntable DJ's, vind ik het gewoon fijner om mijn CD spelers aan te zetten en er een CDtje in te stoppen. Sterker nog, ik vind het NOG simpeler om traktor eraan te koppelen, zodat ik niet on-the-fly hoef te beatmatchen maar gewoon mijn pijlen kan richten op loops, effecten, overgangen, en dat soort dingen.

Uiteraard wissel ik ook wel met de diverse media om zo te oefenen, maar turntablism... Dat kan ik echt niet.

Inderdaad die mensen die met toetsenbord, muis en autosync werken KUNNEN niet echt draaien Happy, laughing Daar heb je gewoon minimaal een fatsoenlijk midi-controller voor nodig.
Bonchanoize    posted on 01-08-2010 11:39
Poster: LemonKick
Hmm... discutabel punt dit... Ik denk dat iedereen wel een mening heeft over digitaal mixen. Hoewel ik zeer respect heb voor de turntable DJ's, vind ik het gewoon fijner om mijn CD spelers aan te zetten en er een CDtje in te stoppen. Sterker nog, ik vind het NOG simpeler om traktor eraan te koppelen, zodat ik niet on-the-fly hoef te beatmatchen maar gewoon mijn pijlen kan richten op loops, effecten, overgangen, en dat soort dingen.

Uiteraard wissel ik ook wel met de diverse media om zo te oefenen, maar turntablism... Dat kan ik echt niet.

Inderdaad die mensen die met toetsenbord, muis en autosync werken KUNNEN niet echt draaien Happy, laughing Daar heb je gewoon minimaal een fatsoenlijk midi-controller voor nodig.

Voor mij was het wel handig om mee te beginnen en wat bij te leren over de dj-wereld
Let the magic begin
Winston    posted on 01-08-2010 23:38
Wat ik opmerk is dat de tegen en voorstanders alleen maar praten over autosync. Zeg maar een een computerprogrammaatje om de beats van 2 of meer nummers even snel te laten lopen.

Maar hoe denken jullie over een ander computer programmaatje, en wel Mixed in Key.

Dit programmaatje stelt aan de DJ een aantal nummers voor die kunnen volgen op een bepaald nummer die qua bpm en toon bij elkaar passen. Daardoor zijn lange overgangen en mash-ups als onderdeel van helemaal vloeiende DJ sets gemakkelijker dan ooit.

Ben je geen goede DJ als je Mixed in Key gebruikt, want je moet toch als DJ je nummers kennen. Of schept dit mogelijkheden voor meer creativiteit etc.?
Tic Toc
Sjoewe    posted on 01-08-2010 23:48
Tja, ik vind platen bij elkaar zoeken juist d? grootste lol van het draaien, dan ga ik dat echt niet over laten aan een stuk software. Ik kan het wel begrijpen dat anderen ervoor kiezen, maar voor mij hoeft het niet.
Waar ik me wel aan stoor is de overdreven mate van perfectie die van je wordt verwacht als DJ, zeker met sync etc. Alles gaat er zo gelikt en te perfect van klinken. Ik hou ervan om te horen dat er een mens aan het werk is.
Ik geniet daarom eigenlijk destemeer van mensen als Jeff Mills of Ben Sims als ik die hoor draaien.?
Je hoort kleine inperfecties, maar ook hoe ze snel worden herstelt. Een plaat die er snel in wordt gepitcht, en precies bij de climax weer strak erop ligt. Gewoon een beetje viezigheid over het geheel heen.
Dat laat ook de ruimte om een beetje gewaagd te draaien, als alles maar strak moet zijn, ga je uiteindelijk te veel op safe spelen naar mijn smaak.

146 Users online: 86 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 6.095
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.699.486