Mensen na 2 jaar heb ik toch mijn mening veranderd over het digitale DJ tijdperk.
Vooral na een opmerking van Richie Hawtin ooit:
The only reason why people had to learn to beatmatch back in the days, was because there were no tools to sync the tracks.
En om dit feit kan toch niemand heen?
Daarnaast vind ik het ook erg jammer dat iedereen meteen aan autosyncen denkt, als ze aan digitaal draaien denken. Denk eens aan timecode enz. Zelf gebruik ik wel autosync want ik draai meestal met 3/4 decks tegelijk in Traktor. 4 decks matchen is namelijk bijna niet te doen. En daarnaast bespaar je ook nog eens heel veel tijd zodat je met effecten, loops etc. kan spelen.
Uiteindelijk gaat het toch om het publiek dat naar jou luistert. Als je het aan mij vraagt is de platenkeuze het belangrijkste aspect van een DJ. Het publiek zal het echt een worst wezen of je digitaal draait of niet als je ze maar entertained. En wie hoort het verschil nu of je digi draait of analoog?
Ik moet dan wel toegeven dat het voor mensen die al langer dan ik draaien het te begrijpen is dat zij er niet zo blij mee zijn met deze technologische vorderingeringen. Maar alles wordt nu ge-automatiseerd, denk maar aan dat vroeger alles met de hand werd gemaakt en dat nu alles in grote fabrieken met massas de loopbanden afrolt. Maar hier valt echt niets aan te doen en je kan het zeker niet tegengaan. Met zo'n topic ga je het echt niet tegen. En ik weet zeker dat heel veel mensen op dit forum het met mij eens zijn.
Ook moet ik even wat kwijt over dat sommigen hier zeggen dat de nieuwe generatie digitale DJ's niet overweg zouden kunnen als je ze 2 TT's voorschoteld. Maar als je nu de oudere generatie een laptop met traktor en een controller voorschoteld dan kunnen zij daar toch ook niet mee overweg. En het is natuurlijk zo uitgevogelt hoe het allemaal werkt. Maar laten we re?el blijven, hoe snel kan je leren beatmatchen? Ik heb er zelf 2 maanden over gedaan om goed te kunnen beatmatchen.
Dus ik hoop mijn mening zo een beetje duidelijk te hebben gemaakt. En ik hoop dat de tegenstanders hierdoor ook een beetje hun mening kunnen bijdraaien.
Tot slot heb ik hier nog wat linkjes naar een interview met Richie Hawtin over Trakor: zijn setup en hoe hij het gebruikt. Ik vind dat dit een goed beeld geeft over digitaal draaien en wat je allemaal wel niet met de bespaarde tijd kan doen.
Part 1Part 2Part 3Good night!