Stop het digitale tijdperk (5/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

presto    posted on 20-10-2008 13:33
11 jaar geleden ben ik begonnen met draaien op snaaraangedreven soundlabs en een basic mixer. Niet het beste wat er toen te krijgen was, maar wel een goede basis om te leren mixen. Hierna nog een ander setje gemini tussendoor gehad en daarna de Technics MK2. Ben 2-3 jaar geleden gestopt vanwege omstandigheden en ben sinds een maand weer begonnen. Omdat veel clubs tegenwoordig geen TT`s meer hebben heb ik dus vorige maand 2 pioneer cdj`s 1000 mk2 aangeschaft en een SynQ smx2. Hier komen nog twee technics mk2 naast in de toekomst.

Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

What do you think about Stop het digitale tijdperk ??

Vote :   

Winston    posted on 13-11-2008 21:02
Yup. Maar daarvoor in de plaats moet je meer gevoel voor muziek hebben om creatief te kunnen zijn. Pas de Cream Ibiza cd van Paul van Dijk gekocht. Deze is redelijk vol mashups en eigen PvD edits op een harmonieuze wijze aan elkaar gemixed. De meeste overgangen merk je niet eens op.
Tic Toc
no-rush    posted on 13-11-2008 21:18
ik vind dat je wel een beetje gelijk hebt voral met die computer shit dat is meer knopjes aan klikken dan dj'en
Cool
OrsonWelsh    posted on 14-11-2008 07:52
Nee, ik denk daar ook zo over..
draaien is een ambacht..dat moet je met je handen en je hoofd doen. En je het niet laten makkelijk maken door een machine ..

christiano    posted on 14-11-2008 14:38
Poster: orsonwelsh
Nee, ik denk daar ook zo over..
draaien is een ambacht..dat moet je met je handen en je hoofd doen. En je het niet laten makkelijk maken door een machine ..

dit is een beetj eeen domme opmerking want een cd speler/mixer zijn ook gewoon machine's
als je met computer mixt beatmatch je mischien niet maar je kan weer andere leipe dingen doen zoals met 4 decks draaien (wat natuurlijki ook kan met een cd speler) maar dat gaat een stuk moeilijker
ik zelf mix met pc en met cd spelers ik kna gewoon beatmatchen maar ik vind het gewoon een stuk leuker om te mixen met een pc en controllers.
ik heb veel meer respect voor iemand die een zieke set neer kan zetten met een pc zoals deadmau5, daft punk en richie hawtin dan iemand die gewoon ook goede set kan neer zetten maar niet het helepubliek leip laat gaan.
richie hawtin bijvoorbleed mixt met 2 xone1D, allen en heath 96 en twee laptops. dat is niet alleen een met een muis op play te drukken.

http://www.dailymotion.com/video/x6n4cy_richie-hawtin-traktor-setup_music 
User edit by christiano on 14-11-2008 @ 14:42:40 (68%)
Sandr    posted on 14-11-2008 14:43
Dan is een draaitafel ook een machine.

Met andere woorden, Draaien is een ambacht en je bent pas een Dj als:

Je je draaitafels aandrijft met een voetpedaal  (zoals een pottenbakker oid.) En vervolgens ook nog mixt met 2 voet aangedreven draaitafels?
Play that funky music white boy....
Gagarin12    posted on 14-11-2008 14:45
Alle anti-technologie opmerkingen komen volgens mij enkel van mens die gefrustreerd zijn dat het nieuwe dj'en in HUN ogen zo gemakkelijk wordt. Zij hebben het draaien geleerd door uren, dagen, weken, maanden en zelfs jaren te oefenen op beatmatchen vooral, maar ook mixen met een eenvoudig audiomengpaneel en draaitafels of eenvoudige cd-spelers. Hun irritatie is te begrijpen, maar niet volledig terecht.

Gagarin
User edit by Gagarin12 on 14-11-2008 @ 14:46:36 (2%)
MFx    posted on 16-11-2008 05:46
Ik ben zelf een dj van de "oude stempel" het ouderwetse vinyl draaien etc. Ook ik lonk naar draaien met cd's. Uiteindelijk maakt het verschil tussen een goede en een slechte dj naar mijn mening nog niet eens of z'n set zo strak gebeatmixed is...met draaitafels, cd spelers of laptop gemixed is, maar hoe creatief hij is...de muziek keuze...de interactie met het publiek...op het juiste moment de juiste elementen in brengen om het publiek naar extase te brengen. Dan kunnen de eerste stappen misschien makkelijker zijn...maar uiteindelijk word het kaft toch van het koren gescheiden...
Bonchanoize    posted on 30-07-2010 17:52
Ik ben vrij jong en dus niet opgegroeid met vynils. Ik kom ook niet echt uit het milieu, dus het logische resultaat is dat ik een pc-dj ben. Ik schaam me daar nauwelijks voor. Ik draai ook enkel op kleine feestjes en zo, het belangrijkste daar is toch gewoon de mensen aan het dansen krijgen. Geen kat die weet wat beatmatchen is daar. Niemand let op wat jij aan het doen bent, ze luisteren gewoon naar de muziek.
Hier moet ik toch een serieuze nuance bij plaatsen. Ik heb totaal geen ambitie om verder iets met dj'en te doen, ik zie me niet op de mainstage van tomorrowland of iets dergelijks. De mensen die die ambitie wel hebben, moeten naar mijn mening wel iets meer kunnen dan een goeie plaat kiezen en af en toe eens een goede loop plaatsen. Als ik naar grote events kijk zoals tomorrowland en i love techno en zo, sla ik mezelf wel een dikke facepalm als ik die vetbetaalde dj's daar zie staan met hun laptopje van acer. Dat vind ik nu wel helemaal niet kunnen. Als je naar zoiets gaat, dan kijk je ook naar de show en naar de skills van de dj, wat wel mag met hun salaris. Ik krijg meestal 50 euro voor een avondje draaien, voor dat geld koop ik mij geen cd-spelers en mixer voor 2000 euro in totaal. En leer ik zeker niet beatmatchen.
Hopelijk delen er nog mensen deze mening en anders niet.
Let the magic begin
Tomazos    posted on 30-07-2010 18:06
@ topic starter, mee eensHappy, laughing

ik heb zelf leren draaien met vinyl, op gehoor draaien is sneller dan kijken naar bpm counters,

cd draaien vind ik leuker dan vinyl, puur omdat creatifiteit en mogelijkheden hoger zijn met een cd die digitaal word gelezen dan een plaat die enkel rond draait,

maar ik kan me ook vreselijk irriteren aan jongens die inderdaad de SYNC knop onder een snel toets hebben staan, en Continu staan te staren naar hun scherm om te kijken wanneer de Wave form veranderd..

die inprinciepe met dat simpelere 'kunstje', ander mans brood aan het jatten zijn die er WEL veel tijd in hebben gestoken

nee, geef mij maar lekker cd'tjes Happy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 30-07-2010 @ 18:10:20 (27%)
tek-zotic    posted on 30-07-2010 18:07
ff oude topics uit de kelder halenConfused?
kjik mss vervolgens eerst ff naar de datum Happy, laughing
Tomazos    posted on 30-07-2010 18:11
niet op gelet, zag het in het begin scherm staan van degene die voor mij gekickt had,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Seca    posted on 30-07-2010 18:45
Poster: Bonchanoize
Ik ben vrij jong en dus niet opgegroeid met vynils. Ik kom ook niet echt uit het milieu, dus het logische resultaat is dat ik een pc-dj ben. Ik schaam me daar nauwelijks voor. Ik draai ook enkel op kleine feestjes en zo, het belangrijkste daar is toch gewoon de mensen aan het dansen krijgen. Geen kat die weet wat beatmatchen is daar. Niemand let op wat jij aan het doen bent, ze luisteren gewoon naar de muziek.
Hier moet ik toch een serieuze nuance bij plaatsen. Ik heb totaal geen ambitie om verder iets met dj'en te doen, ik zie me niet op de mainstage van tomorrowland of iets dergelijks. De mensen die die ambitie wel hebben, moeten naar mijn mening wel iets meer kunnen dan een goeie plaat kiezen en af en toe eens een goede loop plaatsen. Als ik naar grote events kijk zoals tomorrowland en i love techno en zo, sla ik mezelf wel een dikke facepalm als ik die vetbetaalde dj's daar zie staan met hun laptopje van acer. Dat vind ik nu wel helemaal niet kunnen. Als je naar zoiets gaat, dan kijk je ook naar de show en naar de skills van de dj, wat wel mag met hun salaris. Ik krijg meestal 50 euro voor een avondje draaien, voor dat geld koop ik mij geen cd-spelers en mixer voor 2000 euro in totaal. En leer ik zeker niet beatmatchen.
Hopelijk delen er nog mensen deze mening en anders niet.

Ik begrijp je wel, je kiest er zelf voor hoe ver je wilt gaan met je hobby.
Maar natuurlijk kan je jezelf wel geen DJ noemen, eerder een plaatjesdraaier Cool

Quote: Als ik naar grote events kijk zoals tomorrowland en i love techno en zo, sla ik mezelf wel een dikke facepalm als ik die vetbetaalde dj's daar zie staan met hun laptopje van acer. Dat vind ik nu wel helemaal niet kunnen.

Zei je nu net dat je het niet vind kunnen dat deze dj's een hoog salaris krijgen?
Ik vind dit zeer normaal, mag ook wel als je van sommigen weet hoeveel voorbereidingen ze nemen, en hoeveel ze in hun muziek en materiaal steken. Deze dj's zijn meestal constant bezig met muziek.
Estacy    posted on 30-07-2010 22:58
Poster: Bonchanoize
voor dat geld koop ik mij geen cd-spelers en mixer voor 2000 euro in totaal. En leer ik zeker niet beatmatchen.
.

absolute bullschlaga. topic starter heeft leren beatmatchen op 2 snaaraangedreven tafeltjes, en jij zegt dat je niet kan leren beatmatchen als je geen dure spelers hebt... bullschlaga, echt waar. zelfs met fakking Virtual DJ kun je leren beatmatchen. elk apparaat met een pitchcontrol kun je op leren beatmatchen. Waar ik van baal is dat (hier is al een discussie over) die Dj software in combinatie met internet (makkelijk downloaden van alles) het DJ'en veels te toegankelijk maakt. neem nou paardrijden, je download niet ff een paard om mee te oefenen. of je leent een paard, of je koopt een goedkope. als ie maar loopt. het is geen geweldig paard, maar hij zal zeker voldoen. als je zeker weet dat je dit leuk vindt, dan ga je er meer geld insteken. Zo was het ook met Dj'en, of je kocht een goedkoop setje, of je draaide bij een vriend. als je het leuk vindt ging je meer muziek en gear kopen. Nu is het ff VDJ downloaden en voila, je bent DJ. althans, dat vinden ze zelf. vervolgens zetten ze zichzelf en hun oude speakers van pa op marktplaats als 'DJ te huur' en vragen 150 euro per avond die ze helemaal verkloten.?

Groeten,
Dirk.

PS: dis mijn mening Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
tek-zotic    posted on 30-07-2010 23:43
Poster: Estacy

absolute bullschlaga. topic starter heeft leren beatmatchen op 2 snaaraangedreven tafeltjes, en jij zegt dat je niet kan leren beatmatchen als je geen dure spelers hebt... bullschlaga, echt waar. zelfs met fakking Virtual DJ kun je leren beatmatchen. elk apparaat met een pitchcontrol kun je op leren beatmatchen. Waar ik van baal is dat (hier is al een discussie over) die Dj software in combinatie met internet (makkelijk downloaden van alles) het DJ'en veels te toegankelijk maakt. neem nou paardrijden, je download niet ff een paard om mee te oefenen. of je leent een paard, of je koopt een goedkope. als ie maar loopt. het is geen geweldig paard, maar hij zal zeker voldoen. als je zeker weet dat je dit leuk vindt, dan ga je er meer geld insteken. Zo was het ook met Dj'en, of je kocht een goedkoop setje, of je draaide bij een vriend. als je het leuk vindt ging je meer muziek en gear kopen. Nu is het ff VDJ downloaden en voila, je bent DJ. althans, dat vinden ze zelf. vervolgens zetten ze zichzelf en hun oude speakers van pa op marktplaats als 'DJ te huur' en vragen 150 euro per avond die ze helemaal verkloten.?

Groeten,
Dirk.

PS: dis mijn mening Winking my eye

aah shit, ik wou net een paard gaan downloaden
AdenFarleigh    posted on 30-07-2010 23:58
Cheers Estacy!
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Xurion    posted on 31-07-2010 00:00
Sorry ik heb dit topic niet gevolgt maar dit is mijn reactie op de titel.

Waar slaat dit op? De manier van DJ'en wordt altijd verandert. Van vinyl naar cd, van cd naar pc/mac. Is dit weer zo'n 'wij hebben enorme haat aan sync users topic'? Het publiek maakt het niet uit op wat voor manier een DJ draait, als er maar goede muziek is. Een DJ moet voor sfeer zorgen. Dat kan met vinyl, casette, cd, en met een computer. Val tegenwoordig niet iedereen lastig met zulke topics. Ik erger me ook een beetje aan mensen die een laptopje met Virtual DJ hebben en dan zichzelf DJ noemen. Maar dan denk ik ook van, dat is hun probleem. zeker 30% van dit forum is begonnen met een programma als Virtual DJ.

Neem nu als voorbeeld Ableton, Serato en Traktor. Professionele DJ software waar niks mis mee is. Het geeft eindeloze mogelijkheden aan DJ's die wel in de 21ste eeuw leven. Wil je nu echt dat we deze geweldige ontwikkeling stoppen?

Sfeer maakt je met welke manier dan ook, wees creatief met analoog of digitaal, met beatmatchen of sync, met effecten of zonder, vinyl of cd. WEES CREATIEF, dat is iets heel belangrijks waar het publiek ook om vraagt.
User edit by Xurion on 31-07-2010 @ 00:00:49 (1%)
Bootstrap    posted on 31-07-2010 01:51
Ik ben het helemaal met Xurion eens. Het is mijns inziens echt grote onzin om technische vooruitgang uit alle macht tegen te werken. Uiteindelijk heb je daar alleen jezelf mee, 'digitale DJ's' gaan heus niet ineens wat anders doen omdat een paar mensen het niet 'echt' vinden. Natuurlijk hou je altijd een paar prutsers met virtual DJ, maar die zullen het niet ver schoppen en kunnen heus niet ineens de hele scene verkrachten.

Op het moment is het wel makkelijker om in aanraking te komen met draaien. Een minpunt hiervan is dat het moeilijker wordt om op te vallen in een verzadigde markt. Om op te vallen moet je creatief zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind alle vormen van draaien te gek. Van vinyl tot traktor Happy, laughing Maar laat duidelijk zijn dat dit soort geneuzel over 'stop het digitale tijdperk' mij de neus uit komt. Ik heb ook het idee dat de grootste tegenstanders nog nooit hebben geprobeerd een 4 decks traktor setje of iets dergelijks te draaien.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Camino    posted on 31-07-2010 02:02
Een andere stelling om deze discussie te begeleiden:

Door het intreden van het digitale tijdperk vervaagt de grens tussen het draaien en het produceren.?

Naar mijn mening is dit absoluut het geval. Er zijn DJ's die met software draaien en die software niet benuttigen om hun creativiteit de vrije loop te geven, maar om gewoon te draaien zoals dat even goed op vinyl of cd kan met een beetje oefening en geduld. Hier erger ik me dus ook enigzins aan als ik het in het uitgaansleven tegenkom, maar DJ's die ableton of traktor gebruiken om 'live edits' te maken van bestaande nummers dmv loops en effecten heb ik alleen maar respect voor. Ik probeer het ook een beetje, maar het is ontzettend moeilijk, ik zou zelfs durven zeggen moeilijker dan op traditionele wijze met vinyl/cd te draaien (en ik kan dit zeggen zonder hypocriet te zijn, ik heb beide op vinyl en cd voor jaren gedraaid en doe het nog steeds van tijd tot tijd)...
Mixt-Ape    posted on 31-07-2010 02:04
Dan moet je toch nog altijd niks van produceren kennen?
Camino    posted on 31-07-2010 02:08
Ik ben absoluut geen producer, maar om met meerdere decks te kunnen werken, en loops, en effecten moet je toch wel een zeer goed begrip hebben van hoe dat muziek gestructureerd wordt en de interactie tussen verschillende toonaarden...
RemoteCosmix    posted on 31-07-2010 03:10
Ik ben met de topic starter eens,

maar aan de andere kant ook weer niet. tegen woordig is gewoon alles digitaal,
je kan of wel 500 CD's meenemen of een klein laptopje,
persoonlijk zal ik kiezen voor de laptop, omdat de kans dat 1 van CD/vinyls kapot gaat is groter dan dat
je er een mp3 kapot gaat (ik zwijg over de laptop :D)

maar aan de andere kant is er het gevoel van beatmatchen e.d. niet meer, wij doe nu momenteel
ook gewoon aan PC-Dj wegens geld-tekort. en ook gewoon als hobby, maar wij sparen voor, de uitbreiding om dan
uiteindelijk hardwarematig software te draaien ;D

als je niet echt begrijpt wat ik hier mee bedoel: Serato dit is werkelijk de oplossing!
je hebt nog werkelijk het gevoel van dat je met CD's en vinyl's werkt, maar je kan op je PC
naar een nummer zoeken en die volgen. maar natuurlijk dit kost weer eens geld XD
User edit by RemoteCosmix on 31-07-2010 @ 03:11:39 (2%)
Dolivieira    posted on 31-07-2010 09:05
Ik ben het niet met de topic starter eens en meer eens met Xurion, Je kan wel roepen dat analoog draaien draaien is, maar sorry. Waar haal jij de arrogantie vandaan om dat te zeggen? Ik ben ook al 24 jaar DJ en heb met alle formats gedraaiden draai er nog mee. Cassettebandjes, Bandrecorders, Vinyl, CD en ook Digitaal. MP3, AIff?en Wave. De techniek staat niet stil. En gaat mij ook af en to te snel.?Maar wat centraal staat is de muziek.

Ga maar kijken bij de grote radio stations. Daar komt ook geen Cd meer bij kijken. Laat staan een 7``single. Toen deze topic gestart werd(2jaar geleden). Dacht ik er ook zo over. Maar in die 2 jaar tijd ben ik er toch anders over gaan denken. Hou me te goede ik beatmach nog steeds zelf maar gebruik vaak ook een laptop.

Maar ik heb pas geleden ook nog een mix met Ableton?gedraait en het is nog veel werk wat je moet doen. Je tracks warpen, weten?wanneer je een track start. dat die goed uitkomt, effecten toepassen. Het gaat niet zo makkelijk dat mensen denken die er nooit mee gewerkt hebben.

Vroeger en nu zijn er ook nog mensen die zeggen dat elektronische muziek die gemaakt is met een computer geen muziek is en dat het niks voor stelt om het te maken. Ik zeg dan tegen deze mensen,?ga er eens achter die?PC/Mac zitten dan en maak een nummer. Dan komen ze van een koude kermis thuis. Want ze bakken er niks van. ??
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
MaximDJ    posted on 31-07-2010 10:39
Het wordt gewoon makkelijker, het is niet anders. Ik gebruik nu de SYNC knop om het beatmatchen onder de knie te krijgen, want dat is bij mij nog steeds niet helemaal goed. En langzaamaan doe ik dan die knop uit en ga ik het proberen op mijn CDJs. Maarja de techniek gaat overal vooruit, dus waarom zou dat niet zo zijn op DJ gebied??

Vroeger was houtzagen of schoenmaker een ambacht, maar met de huidige technologie kan iedereen een machine kopen in een fabriek pleuren en schoenen maken...Ik ben ook niet begonnen met vinyl, en kan het ook echt niet denk ik met vinyl, maar waarom zou ik het uberhaupt willen kunnen?
Party Sensations. Excellence in entertainment.
D-D    posted on 31-07-2010 11:46
ik draai digitaal, al heb ik wel enkele nood-cd's (LEGAAL GEKOCHT) in het geval dat mijn laptop het begeeft. Ik geef eerlijk toe dat ik met vinyl of met CD-spelers (degenen zonder beatcounters) nog niet half zo goed draai als met mijn laptop en mijn X1. Maar elke DJ heeft zijn eigen troeven om het volk op te zwepen. De ene doet het met zijn gave om puur op gehoor te beatmatchen, de andere door met effectjes bezig te zijn. Ieder zijn ding.
Mijn conclusie: van de daken schreeuwen dat je tegen het 'digitale tijdperk' bent kom je geen stap vooruit. leg je neer bij de evolutie.. je gaat toch niet beginnen met het verbranden van digital DJ's omdat ze ketterse materialen gebruiken om het publiek in hogere sferen te krijgen? soms moet je meegaan met je tijd, of tenminste aanvaarden dat het niet kan blijven zoals het in de goeie oude tijd was..
Dolivieira    posted on 31-07-2010 11:55
Ik zeg altijd al, al gebruik je een sync knop dan is de timing en platenkeus ook nog belangrijk. Ik kan dj`s die goed kunnen beatmachen maar gewoon ruk draaien omdat de timing en platenkeus gewoon ruk is.

Alles wordt ook digitaal of heeft digitale snufjes tegenwoordig. Kijk maar naar Camera's, Auto`s, TVs, Keuken Apparaten. Zelfs wasmachines en koelkasten worden digitaal. Dan zal het bij DJen niet mogen gebeuren. Wat een onzin zeg.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s

186 Users online: 121 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 13.344
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.706.735