Stop het digitale tijdperk (4/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

presto    posted on 20-10-2008 13:33
11 jaar geleden ben ik begonnen met draaien op snaaraangedreven soundlabs en een basic mixer. Niet het beste wat er toen te krijgen was, maar wel een goede basis om te leren mixen. Hierna nog een ander setje gemini tussendoor gehad en daarna de Technics MK2. Ben 2-3 jaar geleden gestopt vanwege omstandigheden en ben sinds een maand weer begonnen. Omdat veel clubs tegenwoordig geen TT`s meer hebben heb ik dus vorige maand 2 pioneer cdj`s 1000 mk2 aangeschaft en een SynQ smx2. Hier komen nog twee technics mk2 naast in de toekomst.

Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

What do you think about Stop het digitale tijdperk ??

Vote :   

Reind    posted on 21-10-2008 18:16
Poster: DJ-Xtremer
Een Pc is gewoon een stuk instabieler dan een CDJ, naalden zijn er bijna altijd wel als reserve. Hoe vervang je zo 1, 2, 3 je laptop? Een ander nadeel aan de pc is dat je geen enkele snelle handelling toe kunt passen, pitchcorrecties bijvoorbeeld. Ik vind gewoon de manier waarop er tegenwoordig tegen een DJ aangekeken word belachelijk... Als DJ moet je op zijn minst een strakke mix in elkaar kunnen draaien, ZONDER BPM. Er is toch gewoon geen fuck meer aan als al die Pc debielen alles met muis en toetsenbord doen, dan is voor mij de lol van DJ-en ver te zoeken. Dit vind ik niets met draaien te maken hebben gewoon. Dan krijg je al die slappe reacties van ja het publiek merkt het niet blabla... Reken maar dat je het merkt, wat staat ie te doen, oh hij staat niet goed gelijk wat nu?

Ten eerste, het stabiliteits verhaal:
Ik gebruik zelf een macbook voor het draaien welke mij nog nooit in de steek heeft gelaten op een gig, mocht er een harde schijf crashen heb ik altijd nog mijn firewire disk bij me waar vanaf ik kan booten en waar een exacte kopie op staat van mijn interne HD. De kans dat je laptop helemaal de geest geeft is net zo groot als dat je cd map gejat word of je platenkoffer  spontaan ontbrand.... oftewel leuk bedacht maar niet echt relevant.

Daarnaast heb ik vaak genoeg mee gemaakt dat er GEEN reserve naalden waren, sterker nog ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze er waren en ik gok dat ik toch op meer plekken op deze aardkloot heb gedraaid dan jou Winking my eye

Ten tweede, het missen van een mogelijkheid om snel handelingen uit te kunnen voeren:
Ik kan sneller een nummer vinden,  nauwkeuriger een loop zetten en dat ook nog eens sneller en eigenlijk kan ik alles sneller in combinatie met TS en de EVO5. Ik moet de eerste CD/Vinyl dj nog tegen komen die het van mij kan winnen op dat vlak oftewel wederom een onzin argument.

Ten derde, het feit dat mensen het merken:
Pure onzin, je muziek gaat er niet anders door klinken, je word er geen betere dj van enhet zal iedereen echt een worst zijn.

Dat mensen zich beter voelen dan een ander moeten ze helemaal zelf weten maar feit is en blijft dat juist die mensen (sla de boeken er maar op na) het nooit lang vol houden. Wees goed in hetgeen wat jezelf doet maar ga een ander niet af lopen zeiken omdat hij hetzelfde op een andere manier wil doen.
User edit by Reind on 21-10-2008 @ 18:17:12 (1%)
Dj_Fantasy    posted on 21-10-2008 18:35
@ Reind: Volgens mij geloven veel mensen jou niet, en denken ze gewoon dat het flauwkul is.. Maar ik durf ervoor te wedden dat als dezelfde mensen het tegen jou zouden moet opnemen, dat ze achterover vallen van wat jij misschien meer kan met je EVO 5 en TS dan zij met hun vinyl/cd's. Ik sluit mij eigenlijk volledig aan bij Reind (altijd bij dit onderwerp), omdat ik gewoon dat hij 1 van de betere mensen is om midi-controllers en time-code te vergelijken met de andere mediums dan wie dan ook!
dj2dj.nl
Lukaz    posted on 21-10-2008 19:04
Poster: presto
Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

ben niet helemaal met je eens.
ik ben nog steeds voorstander van vinyl, maar draai nu ook cd ivm met financien.. Maar neem nou Ille Bitch (bekend van Gasten zonder Grensen en dj duo met De Man Zonder Schaduw) hij heeft altijd vinyl gedraait en heeft nu net zijn eerste computer gekocht.
Hij gaat nu verder als Ille Slave en draait met 2Macbook Pro's, bepaalde software, A&H mixer en djm800, nou sorry hoor, maar respect!!
ik heb geen flauw idee hoe ik daar ooit geluid uit moet krijgen.
Het is een hele andere techniek en ik denk ook dat je dan veel meer ruimte hebt voor effecten en andere poespas.

DJdarkness    posted on 21-10-2008 19:34
Ik snap de ophef van de topic starter niet helemaal.  Ik weet niet hoe je er over denkt, maar ik mix nog steeds op gehoor met 2 cdj's en traktor scratch.

Waarom software, zodat ik geen cd's hoef te fikken. Ik mix nog wel op gehoor en niet op BPM counters, waarom??

Omdat dat nou net het leukste is van mijn hobbie. Tuurlijk kan je klikken op de sync knoppen. Maar dat ia toch geen fun. Lekker pielen tot dat je de beats perfect sync heb. Dat is toch gaaf iedere keer dat dat weer lukt.

Ofwel ik snap niet waar jij je druk om maakt. Gewoon lekker je ding doen. En als andere met 12 muisklikken een setje van een uur aan elkaar willen mixen. Lekker laten doen. Tis te hopen dat ze dan ook patience op de computer hebben, ander vervelen zei zich kapot tussen de muisklikjes door.

haha, ofwel maak je niet dik!
Illusion    posted on 21-10-2008 23:18
Mensen willen er tegenwoordig geen geld meer aan uitgeven. (niet gericht aan iedereen hoor). Djdarkness hierboven wil al geen cdtjes meer fikken. Als je dat er al niet meer voor over hebt.

Ik koop elke maand nog lekker veel plaatjes. :D. Omdat ik vind dat vind dat vinyl moet blijven in de dj wereld.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Winston    posted on 21-10-2008 23:29
De DJ maakt de party en niet de gear. Dat geld nog steeds in het digitale tijdperk.

Bepaalde dingen z.a. beatmatchen worden misschien gemakkelijker, maar er zijn meer functies dus is meer mogelijk qua creativiteit. Je hebt dus meer te onthouden en meer muzikaal talent nodig. Dus zo een DJ verdient ook respect als die goed is.

Tic Toc
Xitrate    posted on 21-10-2008 23:36
Poster: Illusion
Mensen willen er tegenwoordig geen geld meer aan uitgeven. (niet gericht aan iedereen hoor). Djdarkness hierboven wil al geen cdtjes meer fikken. Als je dat er al niet meer voor over hebt.

Ik koop elke maand nog lekker veel plaatjes. :D. Omdat ik vind dat vind dat vinyl moet blijven in de dj wereld.

Ik snap DJdarkness volkomen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Waarom cd's branden en meeslepen als je ze ook op je laptopje kunt laten staan en je hele collectie in 1 keer mee kunt nemen terwijl je in feite misschien 1/4 van de grootte van 1 CD-map gebruikt waar je anders een paar cd-mappen voor nodig hebt?
Illusion    posted on 21-10-2008 23:54
Kijk dat vindik dus jammer. Ik hou gewoon van lekker op stap gaan met je platentas vol met plaatjes. Discotheek binnenwandelen:D En met je grote platentas rondlopen. Iedereen ziet je.. en kijkt je aan.. oee das de dj:D. Ondertussen naar de vip room gebracht onder begeleiding van 1 of 2 bewakers.

oops ik dwaal af...

Deze mening blijft verschillend, en zal nooit 1 goed oordeel over komen. De een houdt van plaatjes en de ander van cd of pc, de een wil er meer geld aan uitgeven dan de ander en ga zo maar door. Verschillen zijn er.
presto    posted on 22-10-2008 01:18
Poster: DJdarkness
Ik snap de ophef van de topic starter niet helemaal.  Ik weet niet hoe je er over denkt, maar ik mix nog steeds op gehoor met 2 cdj's en traktor scratch.

Ofwel ik snap niet waar jij je druk om maakt. Gewoon lekker je ding doen. En als andere met 12 muisklikken een setje van een uur aan elkaar willen mixen. Lekker laten doen. Tis te hopen dat ze dan ook patience op de computer hebben, ander vervelen zei zich kapot tussen de muisklikjes door.

haha, ofwel maak je niet dik!

Ik heb ook geen problemen met cdj`s, en traktor scratch...tja ieder zn ding. Ik snap de reden ook wel en ga daar ook niet verder op in.

Maar van mij mag het digitale tijdperk nu allemaal op hold. Daar gaat het mij meer om. Het wordt te makkelijk en voor te veel mensen bereikbaar. Het ambachtelijke gaat er op deze manier vanaf. Het gaat mij er ook om: hoe makkelijk is dj-en over tien jaar? Hebben al die gasten die op tt`s begonnnen zijn vroeger voor niks met platen gegooid omdat midden in je demo de naald over sloeg. Of zijn ze voor niks uit hun dak gegaan omdat ze in de laatste 10 minuten van een uur lange mix een foutje maken.

Toen was er nog geen control Z...:D
baath    posted on 22-10-2008 08:38
Poster: presto

Ik heb ook geen problemen met cdj`s, en traktor scratch...tja ieder zn ding. Ik snap de reden ook wel en ga daar ook niet verder op in.

Maar van mij mag het digitale tijdperk nu allemaal op hold. Daar gaat het mij meer om. Het wordt te makkelijk en voor te veel mensen bereikbaar. Het ambachtelijke gaat er op deze manier vanaf. Het gaat mij er ook om: hoe makkelijk is dj-en over tien jaar? Hebben al die gasten die op tt`s begonnnen zijn vroeger voor niks met platen gegooid omdat midden in je demo de naald over sloeg. Of zijn ze voor niks uit hun dak gegaan omdat ze in de laatste 10 minuten van een uur lange mix een foutje maken.

Toen was er nog geen control Z...:D

het lijkt wel gewoon of je bang bent dat andere mensne jou plek komen in nemen in de dj wereld ofzo :S
En ik kom nog steeds in geen enkele discotheek een kleuter van 14 tegen die alleen maar op de syncknop
drukt...

en mixen is nog steeds heel wat meer dan een beetje beatmatchen...
denk dat je gewoon iedereen lekkker zijn eigending moet laten doen en je zelf niet zo druk maken over wat een ander kan op een computer....

als je echt zo goed kan draaien kom je er zonder je digitale zooi ook wel...

cross-over    posted on 22-10-2008 09:18
Vroeger sjouwde ik me een breuk aan alle bakken met vinyl die ik met de drive-in mee nam.
Een tijd terug nam ik nog een hele bende koffers met cd's mee (zie mijn gallery voor wat foto's over die bende).

Ik ben al een hele tijd bezig om veel over te zetten naar digitaal en neem de laatste tijd veel minder cd's/vinyl mee dan voorheen gewoon omdat ik een laptop heb met veel muziek. Het voordeel is dat ik nu veel minder nee hoef te zeggen op verzoek nummers. Ik heb immers veel meer bij dan vroeger, toen ik moest inschatten wat voor publiek er zou komen en dus een beperkte hoeveelheid kon meenemen.

En zoals ik al eerder opmerkte:  de show van de DJ is voor een groot deel bepalend voor het succes.
of je dit nu doet met TT's en vinyl of met een laptop zal mij een zorg zijn. Als je als DJ een mooie show neerzet vind ik (en ik denk ook je publiek) het prima.

@presto:   het is inderdaad een stuk makkelijker geworden om "dj" te worden.
Pc-tje, internet en een illegaal programma zorgen er al voor dat je "dj" bent. Dus niet!!!

Zoals al door vele in dit forum opgemerkt is het veel meer en de meeste beginners merken dat na een jaartje of wat "dj" zijn ook wel. Als ik in mijn omgeving rondkijk dan is de bevlieging van vele jonkies na een jaar of twee/drie wel voorbij en laten ze het dj-gebeuren links liggen.

Gelukkig is de "natuurlijke selectie" ook op de dj wereld van toepassing.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Sjoewe    posted on 22-10-2008 15:25
Ook nog even over de antichrist beter bekend als de gevreesde 'sync' button...

Dat ding heeft namelijk wel meer omhanden dan dat het een knop is waarmee 'ook debielen kunnen DJ'en'.

Je kan er ook hele vette dingen mee doen die op een andere manier nauwelijks te bereiken zijn.

In mijn huidige setup gebruik ik naast m'n draaitafels ook een Korg PadKontrol om via midi een aantal functies in Traktor te besturen, waaronder de zogenaamde loop devide. Het probleem is altijd dat als je loops devide voor een roll-achtig effect tot onder een hele beat (1/2, 1/4 of een 1/8 beat) dat het hast inmogelijk is om weer in de maat terug te komen. Het gaat dan gewoonweg te snel om het fansoenlijk te tellen dan op tijd te reageren...

Nu heb ik in Traktor de loop-exit button op m'n padkontrol dubbel gemapt als exit button en als sync button. Hierdoor springt de track vanzelf weer terug in sync op het moment dat ik uit een loop kom terug in de track.

Happy, laughing
User edit by Sjoewe on 22-10-2008 @ 15:25:49 (2%)
DeteqBoy    posted on 22-10-2008 20:45
Ik vind het opzich niks omdat het voor mij totaal geen uitstraling heeft, iemand die achter zijn pc staat te klikken. Verder maakt het me geen zak uit hoe die het achter zijn pc doet. Respect voor mensen die er te gekke dingen mee kunnen maar ik vind het er gewoon raar uitzien.

Is heel persoonlijk natuurlijk maar zo denk ik erover, natuurlijk zie ik er ook wel de voordelen van in Happy, laughing
Ieder zijn ding gewoon toch Happy, laughing
Snoey    posted on 27-10-2008 23:35
Mij maakt het niet echt uit of een dj digitaal draait om met cd spelers/draaitafels. Zolang de muziek maar goed is en de mixes niet storen. 
www.soundcloud.com/ten-hooven
RoyBeware    posted on 28-10-2008 13:50
Wat een leuke discussie weer haha...
Het maakt mij geen moer uit of iemandd met Final Scratch draait en een laptop, of met CDJ's of Vinyl.
ik heb zelf ook vinyl gedraait, en CD's, maar ben nu over gestapt op CD's omdat dat voordeliger is, en ik sjouw me niet een boggel als ik met platen koffers moet slepen.

Niet dat ik te beroerd ben om dure muziek te kopen, want ik geef per maand genoeg geld uit aan muziek die ik leuk vind.
Ik vind het zelf nog al te leuk om lekker te snuffelen in mijn CD map, en een laptop is voor mij niet prettig werken ivm mijn visuele beperking.

Bovendien kan ik prima op gehoor beat-matchen, want ik kan mijn BPM counter niet eens lezen.
Dus doe dit allemaal bijna blind.
En ook al gebruik je wel de BPM counter, dan moet je er nog gevoel voor hebben, creatief zijn en het leuk vinden, want anders bak je er nog niks van.

De effecten zijn een leuke toevoeging, maar veel gebruik ik er niet.
Het kan ook mooi zijn om te mixen zonder effecten.
Maar dat is mijn mening.
Illusion    posted on 28-10-2008 19:40
Opzich maakt het niet uit waar je mee draait. Afgelopen zaterdag hier in het dorp een feestje verzorgt met BPM studio + BMP Controller. Ook wel eens lachen om mee te werken. Maar het is niet echt mijn ding. Doe mij maar de echte TT's en af en toe een CDtje:D
dasergio    posted on 31-10-2008 10:14
stop het digitale tijdperk betekend ook weg met de prachtige muziekkwaliteit...maar zoals je zegt: ik heb ook een hekel aan die mensen die beetje software installeren en denken dat ze dan ook meteen dj zijn. maarja... die mensen moeten we erbijnemen en de echte dj's blijven er toch bovenuitsteken
dacuba    posted on 04-11-2008 14:32
Ik denk dat de heren hier vooral die "nep" DJ's creëeren. Wat kan je nu tegen revolutie hebben. Je gaat toch ook niet met paard en kar rondrijden omdat je auto CO2 uitstoot? Onzin dus.

Iemand die de hele avond achter z'n PC de sync-knop induwd.. Tsja, dan is dat zo. 't Valt me wel op dat ik nog NOOIT zo iemand op een grotere fuif ben tegengekomen. Daar zijn er altijd DJ's aanwezig die met TT's of CDJ's draaien. Er is ook nog een verschil tussen een DJ die via tijdcode draait (Serato / TS) of iemand die dus effectief in Virtual DJ gaat klikken. Iemand zoals Richie Hawtin / Deadmau5 etc, die beatmatchen ook niet meer. Maar ipv stil te staan gaan ze dan aan de slag met loopjes, effectjes etc. Net dan komt de kunst om er iets moois van te maken. 4 decks tegelijk, probeer 't maar eens te doen klinken zonder er een kakafonie van te maken. Wat ik dus bedoel, dat sync-gedoe op professioneel niveau haalt dan wel de beatmatch-factor uit 't DJ'en, maar daarom ben je geen mindere DJ. Het zijn de beginners (en die klikkers) die een slechte naam creëren voor een goede ontwikkeling (tijdcode).Om 't met een voorbeeld te illustreren: kan jij overweg met zo'n Xone:4D? Respect als je met zoiets uit de voeten kan, dan kan je jezelf wel een DJ noemen imho, danwel via een andere techniek Happy, laughing
Stefjuuh    posted on 04-11-2008 15:09
Inderdaad, mannen zoals richie en deadmau5.. Fine dat ze het op een andere manier aanpakken! Weet niet of ik het hier eerder gezegd heb: Maar digitaal DJén (zonder beatmatchen) vind ik prima, maar voeg er dan iets anders aan toe! Kijk ik dan bijvoorbeeld naar armin only.. Echt spectaculair mixen a la Laidback luke gebeurd daar ook niet, en beatmatchen is nou ook niet het lastigste als je in/out mixt..
D-Zone    posted on 11-11-2008 14:51
Om eerlijk te zijn vind ik dit een redelijk belachelijke stelling. (misschien moet ik eerst eens zeggen dat ik begonnen ben met analoge mixers (dus beatmatchen etc.). Ondertussen ben ik overgeschakeld op een mengpaneel (m-audio Xponent) dat ik op m'n pc aansluit en stuur via Torq. Dus ikweet wel waarover ik spreek denk ik.

Als ik naar een fuif of club ga (niet om te draaien dan), dan is het enige dat mij interesseert of de muziek goed loopt, de overgangen goed zijn, en de muziekkeuze goed is. Of de dj dat nu doet door analoog te beatmachen of digitaal maakt dan niets uit.

Als ik zelf draai heb ik veel meer plezier in het toevoegen van effecten, opbouwen naar de pérfecte overgang en dergelijke, dan aan het beatmachen zelf.

't zit gewoon allemaal in uw hoofd

P.S. ik moet wel zeggen dat ik de Sync knop ook niet gebruik, uit princiepskwestie Happy, laughing
JuniorDDP    posted on 11-11-2008 15:11
By te way, heb een opmerking op de persoon die dit forum geeft opgestart, als je iemand die 4 jaar geleden gebonnen is en dan 3 tt's geeft er niets van bakt, dikke zever, ik denk dat die persoon dan iets wijs zal kunnen afgeven, weliswaar niet zo perfect zoals een echte, maar dj -en draait niet altijd rond effecten en beatmatchen (het is een kunst als je het kunt en ik vind zelf ook dat het een must is), maar als je zonder mixen volk op den dansvloer krijgt, dan zeg ik, goe bezig en doe zo voort, dus verander je stelling maar Presto.
Jorrit    posted on 11-11-2008 15:14
Boeiend onderwerp wat hier ook wel mee te maken heeft: Hoe belangrijk is beatmatching nog in een tijdperk waar de techniek zo goed als alle toelaat wat betreft het live editten van muziek?
Beatmatching is niet meer dan een essentiele basis imo.

Sorry, maar ik vind DJ's die naadloos na 4 of 5 minuten 2 plaatjes over laten lopen en niks meer doen dan dat irritanter dan DJ's die het met een PC doen...
Mod edit by Jorrit on 11-11-2008 15:15 (16%)
Ywe    posted on 12-11-2008 21:14
Poster: Jorrit
Boeiend onderwerp wat hier ook wel mee te maken heeft: Hoe belangrijk is beatmatching nog in een tijdperk waar de techniek zo goed als alle toelaat wat betreft het live editten van muziek?

Sorry, maar ik vind DJ's die naadloos na 4 of 5 minuten 2 plaatjes over laten lopen en niks meer doen dan dat irritanter dan DJ's die het met een PC doen...

Ben ik het mee eens. Ik heb de hele ontwikkeling ook doorgemaakt, van belt drive naar timecode naar cdj800 en van naadloze overgangen nu aan het experimenteren met loops, acapella's en cuts & breaks. Voor mij persoonlijk gaat het om groei. Ik vind Armin van Buuren geweldige DJ waar ik elke keer morgelijk naatoe ga, maar ik vind Chuckie en Laidback Luke, of Don Diablo qua stijl, die allemaal truken uithalen met 4 CD spelers en een EFX echt de bomb. Dat zijn mijn draairolmodellen en die technieken ben ik elke dag mee bezig. Als ik in de trein zit probeer ik dingetjes uit met mijn laptop om thuis verder uit te werken. Zo heb je beste van beide werelden.

En via Dance-Tunes muziek kopen vind ik relaxter dan al die bakken door bij de Jongens van Hemmes in Groningen. Ik hou dagelijks de releases bij en kijk of het wat voor mij is. Vroegah downloade ik alles, heb dan ook een enorme harde schijf aan muziek. Nu kijk ik of het bij mij past en brand ik het ook op CD. Ga ik ergens heen waarbij ik ruim assortiment aan muziek mee wil hebben gaat ook de Timecode CD's mee, maar die mix ik ook gewoon op gehoor.
Stefjuuh    posted on 12-11-2008 21:37
Poster: Jorrit

idd, beter een keer een klein foutje, en dan binnen 2-3 minuten tussen breaks en allerlei vanallesnogwat door overmixen! Deze discussie vind ik ook wel interresant! En combi van de stijl zoals aangegeven door Ywe, en met ableton dan weer dingen toevoegen... SUPER! Maar iemand die in een grote disco met PC alles heel simpel aan elkaar mixt. NEE!
DJdarkness    posted on 13-11-2008 18:40
Eigenlijk zou je de hele discussie dus redelijk samen kunnen vatten in de volgende 2 zinnen:

Beatmatchen is niet meer een must om te beheersen
(Als mensen uit gaan boeit het ze inderdaad met welk medium de muziek verzorgt wordt, als het maar goed is)

Beatmatchen doen de DJ's dus enkel nog voor zich zelf, omdat dit gewoon het leuke is en het kunstje is van je hobby.

Ofwel, het maakt allemaal niet meer zoveel is, als het eindproduct maar goed is. Ik zou liever hebben dat iemand met zijn computer en sync knopje een leuke avond met dikke muziek voor mij maakt, als een vinyl dj die er om de overgang naast zit. Klinkt wrang maar het is wel zo.

Gelukkig ben ik met deze hobby begonnen toen al die technische snufjes er nog niet waren en heb ik mezelf aangeleerd om lekker met mijn oren te mixen. Zou niet weten wat ik in de tussen tijd zou moeten doen als de sync knop mijn werk over zou nemen Cool

249 Users online: 99 Guests (150 Unknown)
Pages generated today : 16.188
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.709.579