Stop het digitale tijdperk (3/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

presto    posted on 20-10-2008 13:33
11 jaar geleden ben ik begonnen met draaien op snaaraangedreven soundlabs en een basic mixer. Niet het beste wat er toen te krijgen was, maar wel een goede basis om te leren mixen. Hierna nog een ander setje gemini tussendoor gehad en daarna de Technics MK2. Ben 2-3 jaar geleden gestopt vanwege omstandigheden en ben sinds een maand weer begonnen. Omdat veel clubs tegenwoordig geen TT`s meer hebben heb ik dus vorige maand 2 pioneer cdj`s 1000 mk2 aangeschaft en een SynQ smx2. Hier komen nog twee technics mk2 naast in de toekomst.

Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

What do you think about Stop het digitale tijdperk ??

Vote :   

Down_Town    posted on 21-10-2008 11:23
quote DJ-Xtremer: Een ander nadeel aan de pc is dat je geen enkele snelle handelling toe kunt passen, pitchcorrecties bijvoorbeeld.

Hoe kom je daar nou bijConfused?
Daar gebruik je een controller voor. Een Xponent bijvoorbeeld in mijn geval. Dan heb je jogwheels, pitchfaders en mengpaneel in één doos.

Computer DJ's die heel de avond met een muis bezig zijn met hun hoofd in hun scherm krijgen echt geen succes hoor. Dat is namelijk geen gezicht.
Ik gebruik mij macbook als platentas en ik kijk schuin naar mijn scherm om nummers uit te zoeken. Ik raak mijn muis en/of toetsenbord bijna niet aan op een avond. De manier hoe ik draai is bijna hetzelfde als met cdj's.
presto    posted on 21-10-2008 11:30
Poster: Sandr

Op een dag kwam er een luie Dj zou je ook kunnen vervangen door: Op een dag kwam er een innovatieve Dj die dacht, als ik dit op een PC zet kan ik nog veel meer uit mijn mix halen en het publiek nog harder uit zijn dak laten gaan.

Technologie staat voor vooruitgang, vooruitgang voor vergemakkelijken. M.a.w. De producent van die teringzooi zorgt voor een programma of manier, waardoor het mixen, dus het dj-en makkelijker wordt. Meer met minder moeite. Dus je bent idd een luie dj als je dit gebruikt!

Bovendien is zoals al eerder verteld die sync knop maar een heel klein stukje van je mix, dus dat rijk worden met 1 druk op de knop lijkt me ook wat zwaar overtrokken. Als jij er zo over denkt moet je misschien over je eigen mixtechniek/skills nadenken. Jij denkt immers dat alleen beatmatchen al goed is.

Waar staat dat hij dat denkt? Maar beatmatchen is een basistechniek. Als je dit niet beheerst ben je gewoon een loser, en mag je jezelf geen dj noemen.

Bovendien worden de house/electro Dj's ook weer neergezet als zijnde computer Dj's. Doen hardstyle "broekies" dat niet? Die kopen direct draaitafels en een stapel vinyl als ze 14 zijn?

Nee die kopen snaaraangedreven tafels, van het geld dat ze over hebben kopen ze vinyl. Tijdens het oefenen sparen ze rustig door voor bijv. Technics.

Daarna zeg jij: Respect voor de vinyl Dj's die het nog allemaal op gehoor doen. Ik denk dat zelfs computer Dj's het op gehoor doen, ik heb nog nooit een dove Dj gezien/gehoord.Een dove zou het misschien nog kunnen ook met zn pc! 

Later vertel je ook nog dit:
"Neem jij je hele hebben en houden mee naar een feest op een podium? Hoe los je het dan op, of als je PC er mee stopt?"

Als je alles van een computer kan draaien scheelt dat zoiezo al weer een paar platen tassen, dus zoveel meer zal je niet mee moeten sjouwen. En als je PC er mee stopt heb je een probleem, maar heb je dat ook niet als je CDJ ermee stopt? Of als je naald afbreekt? Of je mengpaneel kapot gaat?

Naalden op voorraad, 3 TT`s zijn een must, mengpaneel heeft meerder kanalen en anders hebben ze altijd een back-up mixer. Pc is persoonlijk, daar hebben ze geen tweede van...

om mensen die op een andere manier draaien dan jij direct "nep Dj's" of zelfs "geen Dj's" te noemen is natuurlijk je reinste onzin

Ik kan me hier wel in vinden, niet iedereen is een nep dj die met een pc bezig is. Er zijn genoeg dj`s die zijn overgestapt, dan heb ik meer iets van....tja..jammer. Maar mensen die zo binnen komen wandelen en direct achter een pc kruipen zijn weggooiersOok dit is niet persoonlijk bedoeld, en ook niet als reply voor xtremer, maar ik probeer ook gewoon een puntje te maken Winking my eye.

Sandr    posted on 21-10-2008 11:31
Poster: DJ-Xtremer
Een Pc is gewoon een stuk instabieler dan een CDJ, naalden zijn er bijna altijd wel als reserve. Hoe vervang je zo 1, 2, 3 je laptop? Een ander nadeel aan de pc is dat je geen enkele snelle handelling toe kunt passen, pitchcorrecties bijvoorbeeld. Ik vind gewoon de manier waarop er tegenwoordig tegen een DJ aangekeken word belachelijk... Als DJ moet je op zijn minst een strakke mix in elkaar kunnen draaien, ZONDER BPM. Er is toch gewoon geen fuck meer aan als al die Pc debielen alles met muis en toetsenbord doen, dan is voor mij de lol van DJ-en ver te zoeken. Dit vind ik niets met draaien te maken hebben gewoon. Dan krijg je al die slappe reacties van ja het publiek merkt het niet blabla... Reken maar dat je het merkt, wat staat ie te doen, oh hij staat niet goed gelijk wat nu?

Ik heb 2 collega Dj's/vrienden die met timecode draaien. Eentje met Serato en een met Traktor. Die hebben beide in 2 jaar tijd nog geen vastloper gehad. Ik heb een cdj 1000mk3, altijd vervoerd in flightcase, afgelopen jaar al twee keer terug kunnen brengen voor reparatie.
Misschien heb ik dan een pechgeval, maar het kan wel gebeuren terwijl die jongens met hun PC nog nooit problemen hebben gehad.
Naalden zijn er bijna altijd wel als reserve... Als ze er toevallig bijna een keer niet zijn heb je een probleem. Bovendien hebben de meeste PC dj's ook een cd map bij als reserve.

Nogmaals, niet om je persoonlijk af te vallen maar je bent 16, hoe werd er volgens jou dan vroeger tegen een Dj aangekeken?

Bovendien vind ik dat je het zoiezo redelijk overdrijft allemaal. Ik ben in een dischotheek of club, zelfs in een kroeg, nog nooit een Dj tegengekomen die alleen met zijn PC draaide (en de door jou zo gehate Sync knop) Genoeg mensen met timecode, maar dan ben je ook bezig met TT's of Cd spelers. Ikzelf draai ook zonder PC: cd koffer en mappen mee en draaien maar....Ben wel van plan om over te stappen op timecode, scheelt uiteindelijk veel tijd en moeite om je collectie op orde te houden.

En dat het publiek het niet merkt vind ik absoluut geen "slappe" reactie. Jij merkt het, ik merk het en andere enigszins redelijke Dj's merken het. Maar als het goed is zijn die ergens anders aan het draaien. Het gros van het publiek merkt niet waarmee je draait en het zal hun ook een worst zijn met wat je draait. Zolang jij maar een vette set neerzet en hun een leuke avond bezorgd, geen probleem!!

Uiteindelijk zal je zo ook naam moeten gaan maken. Je kan je eerste avond bij een discotheek heel vet met 10 platenbakken aan komen zeulen en je eigen elementen in de draaitafels hangen maar als jij vervolgens om wat voor reden dan ook het publiek geen leuke avond bezorgd zal de eigenaar minder blij met je zijn dan wanneer jij met een laptopje aan komt zetten en vanaf minuut 1 iedereen uit zijn dak laat gaan... 

@ Presto:

"Mensen die niet konden mixen waren hier natuurlijk hartstikke trots op, want geef nou toe, rijk worden kan met 1 druk op de knop en kost me alleen een laptopje!"

Wat extremer hier zegt kan ik niet anders interpretern dan: Ik kan rijk worden als Dj door op de sync knop te drukken. Andere woorden: Een Dj hoeft alleen maar platen gelijk te laten lopen...

En verder: Als jij zegt dat een dove het met de PC ook kan zeg je hetzelfde als extremer: Dat mixen alleen gelijk laten lopen is: Dat zou een dove idd kunnen. Verder luisteren wanneer een goede plaat erin moet, welke frequenties er bij of juist uit moeten etc zal je toch op gehoor moeten doen. Laat dat nou net lastig zijn bij een dove...

En geloof me: Lang niet overal staan 3 draaitafels of een back up mixer.. 
Een slimme Dj zal zijn eigen reserve naalden bij hebben, dat wel.

Over de luie Dj: Alle Dj's die met vinyl draaien en daar hun BPM opschrijven zijn ook lui ?? Of die hun platenkoffer zo indelen dat de rustige platen van voor staan en de hardere naar achter?? Dit vergemakkelijkt het draaien/mixen ook namelijk!  

En er zijn hier in de buurt iig maar weinig (hardstyle Dj's) te vinden die een snaaraangedreven TT kopen en dan sparen voor platen. Eerder 2 cd spelertjes en Cd's branden, of een computer programma en daar mee rommelen en later een setje kopen... 
Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 21-10-2008 @ 11:44:09 (45%)
PaulBrugel    posted on 21-10-2008 11:46
Pfff wat een discussie. Het is gewoon een feit dat tijden veranderen. Platenspelers verdwijnen en maken plaast voor CD spelers waar je eigenlijk veel meer mee kan. Het publiek zal 't niet merken waarmee je draait maar zal wel merken hoe & wat je draai. Mensen die volledig met een PC draaien en die de kunde hebben zullen zet zo'n goede set wegzetten als een DJ die draait met vinyl & CD. Het enige wat wel erg gemakkelijk gemaakt word is het gelijk laten lopen van platen.
cross-over    posted on 21-10-2008 11:50
Ik merk na  al die jaren in het dj wereldje dat er continue een verschuiving plaats vind van wat een dj nu eigenlijk is.

Was in het begin een dj een "radio-presentator" op lokatie op dit moment is het meer een "entertainer".
Vroeger was je alleen maar een echte dj als je elke plaat aan- afkondigde en een heel goed praatje had.
Daar moet je tegenwoordig niet meer mee af komen. De DJ's die met de mic werken zijn een uitstervend ras.

Toen kwam de digitale revolutie, man wat waren dat prutsers. Knopje drukken en draaien. Dat kon toch nooit op tegen de MK2 dj's. Je kon nog niet eens goed mixen met die eerste CD-spelers.  ja duh,,,
Wat er daarna gebeurde weet iedereen, alles werd eenvoudiger en voor iedereen toegankelijk.

Toch denk ik dat een dj in al die tijd hetzelfde is blijven doen:  het publiek vermaken.
Op welke manier hij dat ook doet is naar mijn mening niet relevant.

Wil je tegenwoordig als dj doorbreken dan zul je boven het gemiddelde uit moeten steken en dat kan alleen maar als je iets extra's toevoegd aan je optreden.

Kortom, als DJ moet je gewoon een goede show neerzetten die door het publiek gewaardeerd wordt.

http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 21-10-2008 @ 11:51:40 (2%)
RiX    posted on 21-10-2008 11:51
Ik merk zelf dat je als dj je eigen feestje moet kunnen vieren. Dat doe ik als ik flink in de mix zit en met mijn cd-spelers (of tt's met traktor) bezig ben. het leuke daarvan is dat het publiek dat oppikt. Hey, de dj heeft lol... okee dan wij ook. Dat is vaak het geval. Als de dj er als een zoutzak bij staat of alleen maar met de laptop bezig is, zal hij geen feeststemming overbrengen op de zaal, dan alleen wat hij laat horen... ik vind: het oog wil ook wat.
svensson    posted on 21-10-2008 12:37
Ikzelfd ben nog maar pas begonnen met draaien enkele maanden terug. Eerst twee cd spelers en 'basic' mengpaneel van JBSystems aangeschaft, nu is er toch een SL1210 mk II bijgekomen. Met vinyl gaat moeizaamer maar het is zo veel leuker. Volgens mij zijn er nog genoeg beginnende dj's die zo denken en zal het digitale nooit helemaal de overhand nemen. Toch niet de eerste 10 jaar. Hoop ik toch.
arthur-s    posted on 21-10-2008 12:40
Tijden veranderen nou eenmaal... Ik heb er geen moeite mee als iemand de middelen gebruikt die beschikbaar zijn... waar ik t wel mee eens ben is dat showelement goud waard is! Ik kan er echt van genieten als een DJ helemaal in zn act opgaat en in zn eigen wereldje verkeerd. En de hele avond naar t schermpje staren werkt daar dan niet aan mee. Maar kijk eens rond in clubs en op feesten hoe vaak er een laptop/pc bij de gear staat... Het vergroot gewoon de flexibiliteit hoe je t ook wendt of keert.

Alle respect voor de mannen die goed kunnen draaien op een snaar aangedreven TT, (want ik zou er toch hard op moeten oefenen nog) maar zeg nou zelf, t gros van t publiek interesseert t toch helemaal niks waar je mee draait... als je t maar goed weet te brengen.
presto    posted on 21-10-2008 13:15
Wat er ook gezegd en geschreven wordt in dit topic: het is wel een mooie discusssie :D Het is ook niet een onderwerp waarvan ik ook maar een minuut had verwacht dat we het allemaal met elkaar eens zouden worden. Maar vindt het wel boeiend om ieder zn mening horen...

Voor welke dj heb je meer respect:

TT dj die vol gas aan het knallen is: resultaat 8/10
DJ met meerdere middelen half gas: resultaat 9/10

Gaat nu even niet om het publiek, maar om het respect :P

Ben benieuwd....
User edit by presto on 21-10-2008 @ 13:16:51 (3%)
KesterDJ    posted on 21-10-2008 13:57
Vinyl is duur, mp3's zijn goedkoper. Dus zo hebben meer mensen de kans om dj te worden. Want een dj moet veel muziek hebben. Dit is een voordeel. Met de cdj's heb ik opzich geen probleem, sommigen zagen dat de bpm erop te lezen staat, akkoord op alle pioneer mengpanelen staat die ook. En een plaat gelijk zetten vind ik het gemakkelijkste aan dj zijn, dus je zal je nogsteeds moeten onderscheiden in een gedurfde trackkeuze dat je kiest, de momenten wanneer je mixt, je skills ext...

Over de vele computer dj's heb ik ook een mening, deze zal je zien op locale parties waar men zelf niet naar de muziek luisterd, maar op de deftige events zal dit nooit het geval zijn. Zelf ben ik begonnen met de cdj's van pioneer, intussen heb ik mij 2 technicsen gekocht, waarom? Naar mijn mening miste ik veel te veel gevoel bij de cdj's. Dit is een keuze die je voor jezelf uitmaakt. 

En ik vind dj's met vinyl het leukts om naar te kijken. Maar op een groot event maalt niemand daarom. En effects (efx-djm's-toestanden) zijn een pluspunt. Je hebt dj's die een stijl hebben met muziek die goed op elkaar past en waar je de tijd hebt om alles mooi aan elkaar te plakken en daardoor geen efx nodig hebt... Maar eens je met snelle mixen bezig bent, rappe muziek enzo, zijn deze zeeeeer handig.
User edit by KesterDJ on 21-10-2008 @ 13:59:42 (45%)
Xtremer    posted on 21-10-2008 14:03
@ Down-Town: Ik praat hier niet over controllers, maar over de PC zelf, zonder timecode etc.

@ Sandr: Laten we het wel leuk houden, ben het er mee eens dat ik een wat overdrijf:P. Ik heb het zelf 7 jaar geleden ontdekt met de TT. Ik heb voor DJ gekozen omdat ik mijn eigen draai wilde geven aan een track of mix. Ik was bereid daar moeite voor te doen en zag dat andere mensen daar ook de moeite voor deden. Matchen op gehoor was de uitkomst om goed en snel te leren mixen. Tegenwoordig is het allemaal zo simpel met klik, BPM en klaar. Ik begin er nu zo langzamer hand aan te twijfelen wat DJ tegenwoordig nog voorstelt... Kun je iemand met VDJ al DJ noemen, ja of nee? Moet een DJ kunnen mixen, ja of nee? Ik zelf vind dat een DJ zonder BPM zou moeten kunnen matchen en mixen en vind iemand die enkelt met VDJ draait geen DJ, dat is een mening. De reden hiervoor is simpel, ben je bereid moeite te doen voor je match en mix, geef je werkelijk om je muziek en zie je je bijdrage als extratje voor de moeite dan zeg ik ja. Zeg je van nou ik zet even mijn PC neer, maak een afspeellijst en ga de rest van de avond bier zuipen en geld innen dan zeg ik 100% nee.

@ RiX: Ben het er zeker mee eens dat de houding van de DJ ook een rol speeltHappy, laughing.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
vasch    posted on 21-10-2008 15:11
Het valt me op dat de computerdj als lui mens gezien wordt. Als de vraag is of ik liever naar een dj kijk die lui is of iemand die er alles voor over heeft, is het antwoord simpel. Dus als we even veronderstellen dat ze er allemaal (dat is natuurlijk niet, je hebt in beide kampen mensen die makkelijk zijn aangelegd) even hard voor werken, dan maakt het mij niet uit welke technieken er gebruikt worden. Ik heb trouwens ook weleens een heel ongeinspireerde vinyldj gezien. Dat is ook saai.

Ik heb dus respect voor de dj die er veel moeite voor doet op welke manier dan ook.
User edit by vasch on 21-10-2008 @ 15:13:47 (13%)
Sandr    posted on 21-10-2008 15:23
Heb maar even kort de tijd om te reageren:

@ Presto:

Ik heb voor iedereen die zijn best doet en ook daadwerkelijk iets goeds neerzet respect. Het is wel logisch dat je van een vinyl Dj minder verwacht. Als iemand aan komt zetten met een laptop en bijv. dmv ableton gaat draaien verwacht ik wel een spectaculaire set met veel loops, samples accapellas etc. Iemand die met ze pc aan komt zeulen en om de 3 minuten een overgang maakt zonder veel spektakel verdient niet veel respect van mij.

@ Extremer:
Verhaaltje van presto wil ik ook tegen jou vertellen Winking my eye
En zoals jij het zegt: Afspeellijst neerzetten en de rest van de avond niks doen is natuurlijk not done. Maar zulke mensen zullen het ook nooit veel verder schoppen dan hun slaapkamer. Daar ging de kwestie ook niet echt over.
Het ging erover dat computer Dj's in het algemeen als: "Nep" werden neergezet. Hier was en ben ik het nog steeds niet mee eens. Zodra iemand keihard werkt met zijn pc om er de gekste en vetste dingen uit te krijgen en daarmee het publiek uit zijn dak laat gaan vind ik minstens net zo cool als iemand die dat met 3 TT's doet.

De hele kwestie is een beetje appels en peren, als je het even betrekt tot voetbal:
Verdedigers en aanvallers zijn allebei voetballers, maar het zijn wel 2 verschillende disciplines...
Play that funky music white boy....
PaulBrugel    posted on 21-10-2008 15:25
Laten we erop houden dat het door de digitale technologie het makkelijker is geworden. Vroeger moest je nog de platen gelijk laten lopen op gehoor, nu kan je het beatmappen. Maar je bent als DJ verantwoordelijk voor het resultaat. @Rix, ik ben het daar dus niet mee eens. Je moet voor je publiek draaien. Dat is ook je job. Jezelf in de belangstelling zetten is leuk, maar daar helpt je het publiek niet mee. Ik heb veel DJ's de revu zien passeren met stoere blikken, handjes omhoog, grote bek en met interessante praatjes die een waardeloze set wegzetten. (Onbekende, nietszeggende muziek. Echt niet op het publiek inspelen) Dat wil niet zeggen dat jij dat doet hoor, absoluut niet.   
RiX    posted on 21-10-2008 15:33
haha, das maar goed ook lol Winking my eye

Maar ik denk dat je mijn post verkeerd heb opgevat. Ik zeg niet dat je je in de picture moet zetten, maar dat je zelf lol moet hebben in wat je doet. Het is gewoon een feit dat dat inpact heeft op het publiek. Ik zeg dus niet dat je alleen maar je eigen ding doet, je eigen muziekjes draait om alleen zelf een feestje te hebben...
PaulBrugel    posted on 21-10-2008 15:35
Daar heb je wel gelijk in.
Laidback    posted on 21-10-2008 15:36
mijn nichtje van 4 zou idd (na wat oefening) beter kunnen mixen als een Dj Roog of Erick E
dit met Virtual Dj!

dit maakt het ook zeer lastig voor Dj Contests
op de computer thuis een ster..
in de booth van de locale club een regelrechte afgang!

PaulBrugel    posted on 21-10-2008 15:47
Laat ik het zo stellen,

Fotograferen:
Vroeger had iedereen een analoog toestel, met fotorolletje.
Nu heeft iedereen een digitale camera, met alles erop en eraan. Kleurcorrectie, inzoomen, noem maar op. Maar geef iemand die geen foto's kan maken een digitaal toestel, resultaat zal je direct zien. Halve hoofden etc etc.

Maar wat ik wel mis is de ouderwetse DJ. Bakken met vinyl, 2 draaitafels.  Dat je nog het gekraak hoor van een plaat in een grote zaal, heerlijk
RiX    posted on 21-10-2008 15:53
Sorry, Laidback. Dat gaat natuurlijk niet op. Een mix is niet alleen een paar tracks aan elkaar rijgen, maar je hebt gevoel voor ritme en muziek nodig. Ik (drummer) hoor direct of iemand de beat, snare en hi-hat goed heeft zitten of juist precies verkeerd om. Daarom vind ik dat een dj ook muzikaal hoort te zijn als hij er echt iets leuks van wil maken.

vb: ik ben vormgever en vandaag de dag presteren veel mensen te zeggen dat ze kunnen photoshoppen. Nu is dat (helaas) ook vaak het geval. Waarom? Omdat de software gebruiktvriendelijker wordt. Een foto vrijstaand maken kan nu vrij eenvoudig, als je eenmaal weet hoe je dat moet doen... Maar het totaalplaatje van wat iemand maakt heeft niet alleen met de techniek te maken, maar veel meer met de creativiteit. Iedereen kan tegenwoorden leren photoshoppen, maar niet iedereen kan een mooie poster (oid) maken, waarvan men zegt: "wauw, briljant!!". Zo is het m.i. ook met het dj-vak.
RiX    posted on 21-10-2008 15:54
haha, twee metaforen op een rij :D
baath    posted on 21-10-2008 16:02
wat een overheelijke discussie hier :P

ik vindt het allemaal gewoon zwaar overtrokken...
net of we vandaag de dag in alle club's/dicotheken enz aleen maar laptops tegen komen ik geloof het nog van niet.

heel het digitale djen is gewoon een verandering van de tijd...
auto's zijn de laaste 50 jaar toch ook flink vooruit gegaan.
zo is het met djen percies het zelfde.

nu heb ik aleen het idee dat het meerendeel van de mensen die hier zitten.
allemaal perfect weten hoe het moet en hoe alles werkt.
maar nog nooit verder zijn geweest dan hun eigenslaapkamer booth..

zelf ik draai ik dus met 3cd's i.c.m  traktor enja ik heb er ook gewoon een midicontroller bij staan.
en ik vind het gewoon echt een toegevoegde waarde!!!
je kan er gewoon ontiegelijk veel mee wat je met vinyl of cd's nou eenmaal niet kan..

maar het grote verhaal is hier blijkbaar de syncknop. nou ik hem hem nog nooit gebruikt.
het gaat er toch nog steeds om of je kan beatmatchen plaat netjes inmixen op het goede moment
en dat ga je een computer dus nooit laten doen...

ik heb het hele systeem alleen gekocht. omdat ik al dat gezeul van een berg vinyl en cd's beu was!!
om nou elke weekend 2 cd's koffers vol en 3 grote platen tassen mee te nemen werd me gewoon echt te veel.

enja persoonlijk vind ik het pure vinyl ook nog steeds het mooiste om te doen...
enja ik koop ook nog steeds vinyl en cd's

maarja je zal toch zonu en dan in moeten stappen in het nieuwe tijdperk!

Xtremer    posted on 21-10-2008 16:08
Tja.. Naja ik hou het lekker bij mijn manier, CDJ's dusHappy, laughing. Hoop dat ik dit nog jarenlang kan voortzetten...
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
PaulBrugel    posted on 21-10-2008 16:13
Juist!

Poster: RiX
Sorry, Laidback. Dat gaat natuurlijk niet op. Een mix is niet alleen een paar tracks aan elkaar rijgen, maar je hebt gevoel voor ritme en muziek nodig. Ik (drummer) hoor direct of iemand de beat, snare en hi-hat goed heeft zitten of juist precies verkeerd om. Daarom vind ik dat een dj ook muzikaal hoort te zijn als hij er echt iets leuks van wil maken.

vb: ik ben vormgever en vandaag de dag presteren veel mensen te zeggen dat ze kunnen photoshoppen. Nu is dat (helaas) ook vaak het geval. Waarom? Omdat de software gebruiktvriendelijker wordt. Een foto vrijstaand maken kan nu vrij eenvoudig, als je eenmaal weet hoe je dat moet doen... Maar het totaalplaatje van wat iemand maakt heeft niet alleen met de techniek te maken, maar veel meer met de creativiteit. Iedereen kan tegenwoorden leren photoshoppen, maar niet iedereen kan een mooie poster (oid) maken, waarvan men zegt: "wauw, briljant!!". Zo is het m.i. ook met het dj-vak.

User edit by PaulBrugel on 21-10-2008 @ 16:14:16 (1%)
Jori    posted on 21-10-2008 17:38
Poster: Jorrit
Ik begrijp DJ's die bang zijn voor technische ontwikkeling niet. Ik doe met CDJ's wat je met draaitafels nooit zou kunnen, maar op draaitafels is mijn mixtechniek niet bijzonder... Boeiend?!
Ik voel me niet bedreigd door DJ piet lut met zijn computer, no way dat hij doet wat ik met CDJ's doe. Klinkt misschien arrogant, maar het is gewoon een feit (wat mij betreft) dat je met een basic DJ programma niet doet wat een CDJ-DJ live doet.
Een topper met bijvoorbeeld Ableton doet wel wat toffere dingen dan ik met m'n CDJ's ja, maar dat is toch alleen maar cool!

Perfect beatmatchen is wat mij betreft verre van de sleutel tot een goeie DJ zijn. DJ'en anno 2008 gaat verder dan alleen plaatjes gelijk zetten, en dat komt inderdaad door de ontwikkelijk van de techniek, dat daagt ons uit verder te gaan dan dat. Mooi toch?

Helemaal mee eensCool
Alleen bij een laptop-dj heb je die feeling niet, als je begrijpt wat k bedoel. Timecoded vind ik daarom ook wel goed. Alleen puur met de laptop vind ik nix. Als er straks iemand op het gelredome puur met een laptop draait, vind ik dat dus echt niks. Maar zover zal het niet komen, denk ik. Idd met een cdj + mengpaneel kan je veel beter draaien dan een laptop.
Nandi    posted on 21-10-2008 17:55
Maar hier wordt er vooral naar House/electro/hardstyle... gekeeken, bij zulke style's ben je veel met effecten en loops..

Maar stijlen zo als drum and bass/ dubstep. Zijn effecten echt nutteloos! Al die dj's draaien nog steeds vinyl.

577 Users online: 456 Guests (121 Unknown)
Pages generated today : 110.973
Most visitors online this month : 652
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.629.888