Poster: DJ-Xtremer
Een Pc is gewoon een stuk instabieler dan een CDJ, naalden zijn er bijna altijd wel als reserve. Hoe vervang je zo 1, 2, 3 je laptop? Een ander nadeel aan de pc is dat je geen enkele snelle handelling toe kunt passen, pitchcorrecties bijvoorbeeld. Ik vind gewoon de manier waarop er tegenwoordig tegen een DJ aangekeken word belachelijk... Als DJ moet je op zijn minst een strakke mix in elkaar kunnen draaien, ZONDER BPM. Er is toch gewoon geen fuck meer aan als al die Pc debielen alles met muis en toetsenbord doen, dan is voor mij de lol van DJ-en ver te zoeken. Dit vind ik niets met draaien te maken hebben gewoon. Dan krijg je al die slappe reacties van ja het publiek merkt het niet blabla... Reken maar dat je het merkt, wat staat ie te doen, oh hij staat niet goed gelijk wat nu?
Ik heb 2 collega Dj's/vrienden die met timecode draaien. Eentje met Serato en een met Traktor. Die hebben beide in 2 jaar tijd nog geen vastloper gehad. Ik heb een cdj 1000mk3, altijd vervoerd in flightcase, afgelopen jaar al twee keer terug kunnen brengen voor reparatie.
Misschien heb ik dan een pechgeval, maar het kan wel gebeuren terwijl die jongens met hun PC nog nooit problemen hebben gehad.
Naalden zijn er bijna altijd wel als reserve... Als ze er toevallig bijna een keer niet zijn heb je een probleem. Bovendien hebben de meeste PC dj's ook een cd map bij als reserve.
Nogmaals, niet om je persoonlijk af te vallen maar je bent 16, hoe werd er volgens jou dan vroeger tegen een Dj aangekeken?
Bovendien vind ik dat je het zoiezo redelijk overdrijft allemaal. Ik ben in een dischotheek of club, zelfs in een kroeg, nog nooit een Dj tegengekomen die alleen met zijn PC draaide (en de door jou zo gehate Sync knop) Genoeg mensen met timecode, maar dan ben je ook bezig met TT's of Cd spelers. Ikzelf draai ook zonder PC: cd koffer en mappen mee en draaien maar....Ben wel van plan om over te stappen op timecode, scheelt uiteindelijk veel tijd en moeite om je collectie op orde te houden.
En dat het publiek het niet merkt vind ik absoluut geen "slappe" reactie. Jij merkt het, ik merk het en andere enigszins redelijke Dj's merken het. Maar als het goed is zijn die ergens anders aan het draaien. Het gros van het publiek merkt niet waarmee je draait en het zal hun ook een worst zijn met wat je draait. Zolang jij maar een vette set neerzet en hun een leuke avond bezorgd, geen probleem!!
Uiteindelijk zal je zo ook naam moeten gaan maken. Je kan je eerste avond bij een discotheek heel vet met 10 platenbakken aan komen zeulen en je eigen elementen in de draaitafels hangen maar als jij vervolgens om wat voor reden dan ook het publiek geen leuke avond bezorgd zal de eigenaar minder blij met je zijn dan wanneer jij met een laptopje aan komt zetten en vanaf minuut 1 iedereen uit zijn dak laat gaan...
@ Presto:
"Mensen die niet konden mixen waren hier natuurlijk hartstikke trots op, want geef nou toe, rijk worden kan met 1 druk op de knop en kost me alleen een laptopje!"Wat extremer hier zegt kan ik niet anders interpretern dan: Ik kan rijk worden als Dj door op de sync knop te drukken. Andere woorden: Een Dj hoeft alleen maar platen gelijk te laten lopen...
En verder: Als jij zegt dat een dove het met de PC ook kan zeg je hetzelfde als extremer: Dat mixen alleen gelijk laten lopen is: Dat zou een dove idd kunnen. Verder luisteren wanneer een goede plaat erin moet, welke frequenties er bij of juist uit moeten etc zal je toch op gehoor moeten doen. Laat dat nou net lastig zijn bij een dove...
En geloof me: Lang niet overal staan 3 draaitafels of een back up mixer..
Een slimme Dj zal zijn eigen reserve naalden bij hebben, dat wel.
Over de luie Dj: Alle Dj's die met vinyl draaien en daar hun BPM opschrijven zijn ook lui ?? Of die hun platenkoffer zo indelen dat de rustige platen van voor staan en de hardere naar achter?? Dit vergemakkelijkt het draaien/mixen ook namelijk!
En er zijn hier in de buurt iig maar weinig (hardstyle Dj's) te vinden die een snaaraangedreven TT kopen en dan sparen voor platen. Eerder 2 cd spelertjes en Cd's branden, of een computer programma en daar mee rommelen en later een setje kopen...