Stop het digitale tijdperk (10/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

presto    posted on 20-10-2008 13:33
11 jaar geleden ben ik begonnen met draaien op snaaraangedreven soundlabs en een basic mixer. Niet het beste wat er toen te krijgen was, maar wel een goede basis om te leren mixen. Hierna nog een ander setje gemini tussendoor gehad en daarna de Technics MK2. Ben 2-3 jaar geleden gestopt vanwege omstandigheden en ben sinds een maand weer begonnen. Omdat veel clubs tegenwoordig geen TT`s meer hebben heb ik dus vorige maand 2 pioneer cdj`s 1000 mk2 aangeschaft en een SynQ smx2. Hier komen nog twee technics mk2 naast in de toekomst.

Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

What do you think about Stop het digitale tijdperk ??

Vote :   

tek-zotic    posted on 05-08-2010 23:56
Poster: feestbeest

Nee, ik kom nu een beetje omdehoek kijken met het draaien en stap dus in de cd/digitaal wereld ik heb zelf nog nooit met platenspelers gedraait. Ik snap wel dat mensen natuurlijk zoiets hebben van ''Ja nu kan iedereen een mix neerzetten'' maar die mensen zijn snel genoeg weer weg. Toch staat bij mij nog op het lijstje om nog een keer vinly te draaien. Waar jij mee bent begonnen toen jij misschien wel even oud als mij was, begin ik nu niet mee. Ik weet al dat ik een reactie erop terug krijg van ''Hier zie je toch maar dat je 14 bent!'' maar antwoord nou eens gewoon als iemand die ook het vanaf mijn kant bekijkt? Ik heb het gevoel namelijk als ik op je in ga dat ik gelijk wat over m'n leeftijd krijg te horen, werkt nou niet echt mee aan de sfeer op djr.

als je een beetje gevolgd had dan zie je duidelijk dat we allemaal open staan voor digitaal, en voor de 100ste keer: WE ZIJN ENKEL TEGEN DE SYNQ knop als je ze gewoon gebruikt om plaatjes aan elkaar te raggen,
daarom dat ik zei dat je het gewoon niet wil begrijpen
juless    posted on 06-08-2010 00:10
Poster: tek-zotic

zucht, wil je het gewoon niet snappen ofzo?
timecode, 4 decks tractor, ... kan hier denk ik door iedereen geapprecieerd worden, ook de vinyl junkies ( ik en tekhead bvb ), maar als je een midicontrollertje koopt om 2 plaatjes gewoon aan elkaar te mixen MET de SYNC functie dan kan het op alles behalve respect rekenen. Gebruik je dat midi controllertje om gewoon te mixen zoals met andere media, prima en ben je goed op weg ( zelf beatmatchen )

amen to that!!
ArCee    posted on 06-08-2010 09:52
Psies. Ik ben ook van mening dat je best (digitale) middelen mag gebruiken, maar dat het vak deejay eigenlijk MENSENWERK moet blijven op 1 of andere manier. Anders kun je zometeen net zo goed een robot neerpleuren die alle plaatjes mixt en instart (daar zitten we niet zover vanaf want tegenwoordig kom je robots al overal tegen).
Iets dat door MENSEN gemaakt kan worden, of gemaakt word door mensen is op 1 of andere manier toch 'echter'?
Kijk eens naar Ferarri. Veel robots als hulpmiddel, maar ook nog zeer veel handwerk,vakwerk om zo'n wagen in elkaar te zetten.
Zo moet het bij ons ook zijn, onze set is de Ferarri. Mogen best wat hulpmiddelen bij, maar de MENS achter de booth moet de controle blijven houden, het middelpunt blijven, de entertainer zijn etc.........vind ik?
User edit by ArCee on 06-08-2010 @ 09:53:18 (2%)
BennoRevelli    posted on 06-08-2010 09:55
Poster: ArCee
Psies. Ik ben ook van mening dat je best (digitale) middelen mag gebruiken, maar dat het vak deejay eigenlijk MENSENWERK moet blijven op 1 of andere manier. Anders kun je zometeen net zo goed een robot neerpleuren die alle plaatjes mixt en instart (daar zitten we niet zover vanaf want tegenwoordig kom je robots al overal tegen).
Iets dat door MENSEN gemaakt kan worden, of gemaakt word door mensen is op 1 of andere manier toch 'echter'?
Kijk eens naar Ferarri. Veel robots als hulpmiddel, maar ook nog zeer veel handwerk,vakwerk om zo'n wagen in elkaar te zetten.
Zo moet het bij ons ook zijn, onze set is de Ferarri. Mogen best wat hulpmiddelen bij, maar de MENS achter de booth moet de controle blijven houden, het middelpunt blijven, de entertainer zijn etc.........vind ik?

Ben het met je eens!

Maar het lijkt me sterk dat dit gebeuren gaat, want bepaalde creativiteit of mixstijl lijkt me niet? na te bootsen met een pc of geautomatiseerd systeem.

Daarbij blijft in mijn ogen een 'dj' essentiel voor de crowd en de sfeer die er hangt.

|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
User edit by BennoRevelli on 06-08-2010 @ 09:58:34 (29%)
Lucalicious    posted on 06-08-2010 11:10
natuurlijk, maarja, caf?es die geen echte dj kunnen betalen denken straks, schijt, we nemen een programma dat gewoon zelf mixed.
kobuz    posted on 06-08-2010 12:51
Dat is al jaren zo.
BennoRevelli    posted on 06-08-2010 14:18
Poster: kobuz
Dat is al jaren zo.

Klopt, maar dat soort gelegenheden hebben vaak ook niet veel djs op het programma staan.
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Estacy    posted on 06-08-2010 18:11
dat zijn ook geen danscafes... dat zijn gewone cafes waar je iets gaat drinken. een danscafe zal altijd een DJ nodig hebben om fatsoenlijk te draaien (de tent dan, niet de DJ). Want een DJ kan het publiek lezen, en ze dorstig maken en naar de bar sturen. een robot kan dat niet.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
kobuz    posted on 07-08-2010 10:42
Zelfs niet met de sync knop Happy, laughing
T-to-the-J    posted on 07-08-2010 11:17

zucht, wil je het gewoon niet snappen ofzo?
timecode, 4 decks tractor, ... kan hier denk ik door iedereen geapprecieerd worden, ook de vinyl junkies ( ik en tekhead bvb ), maar als je een midicontrollertje koopt om 2 plaatjes gewoon aan elkaar te mixen MET de SYNC functie dan kan het op alles behalve respect rekenen. Gebruik je dat midi controllertje om gewoon te mixen zoals met andere media, prima en ben je goed op weg ( zelf beatmatchen )

Maar mensen die controllerism gebruiken (zoals ean golden) gebruiken ook gewoon 2 decks en sync is dat dan ook slecht in jouw ogen?
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
Dolivieira    posted on 07-08-2010 11:51
Nee want dat is anders, Ean Golden staat niet simple weg 2 plaatjes door mekaar aan het mixen maar doet veel en veel meer. Dat is appels met peren vergelijken.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Houwie    posted on 07-08-2010 13:34

tjah, aan zo'n reactie kan je zien dat je nog niet volwassen bent en het gewoon niet wil begrijpen

Ik ben het met feestbeest eens. Een DJ moet ook voor vernieuwing openstaan.
Bv. Fedde le Grand werkt ook met een midicontroller en Ableton live.
Nogmaals het gaat om de compositie niet om het trukje.

@ Feestbeest. Ook al ben je 14.. Je doet het altijd goed welke techniek je ook gebruikt. Wanneer je je publiek amuseert is het OK.
Er is een groot nadeel aan het digitale tijdperk. wanneer je pc uitvalt is de avond voorbij. Het is dus wel verstandig dat je altijd een backup hebt. Dit kan in een 2e pc of een analoog setje. Ik heb gekozen voor een analoog setje.

Succes en have fun, want daar gaat het toch om.
tek-zotic    posted on 07-08-2010 14:06
Poster: Dolivieira
Nee want dat is anders, Ean Golden staat niet simple weg 2 plaatjes door mekaar aan het mixen maar doet veel en veel meer. Dat is appels met peren vergelijken.

inderdaad dolivieira,
is dat nu echt zo moeilijk om te begrijpen?
mensen doen precies moeite om het niet te begrijpen
User edit by tek-zotic on 07-08-2010 @ 14:07:12 (2%)
FML    posted on 07-08-2010 19:01
waar maak je druk om , moet ik nu ook boos worden op de mensen die in een automaat rijden?..

# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Dolivieira    posted on 07-08-2010 20:29
Ze doen maar maar ik probeer het verschil duidelijk te maken dat Ean wel heel wat anders doet dan alleen mixen, Zoals houwie ook al zei. Als de zaal met 2 decks op z`n kop zet dan is het voor mij ook okay. Maar jullie?Digitale DJs?moeten ook begrijpen dat de oudere DJ en vinyljunkies die de moeite hebben gedaan om het beatmixen onder de knie te krijgen het moeilijk vinden dat veel DJ die nog nooit een?Vinyl?of CD hebben gebeatmach dat ze daar heel scepties over zijn. Ik daar in tegen heb altijd wel open gestaan voor nieuwe shit, Ik was een van de?eerste die?in 1993 ook met CDs(eerst met een Sony zonder Cue en Pitch buttons zonder?pitchbend en daarna met Denons).?Ook mixte en in 2001 of 2002?Stanton?Finalscratch aanschafte die toen nog op Linux Os draaide. Dus?ik ben de laatste die zich daar druk over maakt. Ik kijk naar het eindresultaat. Draai het publiek los of niet. ?
User edit by Dolivieira on 07-08-2010 @ 20:32:48 (12%)
Serial    posted on 07-08-2010 20:42
ik had 1st begonne met illigale download van virtual dj en vond het zo saai omdat je er niets voor moest kunne dat ik mij dj set had gekocht (reloop rmx 40 en 2 denon dn-s1200) nu wil ik zo graag is met echte platen draaien omdat ik altijd maar hoor dat het nog anders is dan wat ik nu heb, ik ben omgekeer ik was computer dj maar wil er juist geen zijn :p
bambamstudio    posted on 08-08-2010 10:55
Uiteindelijk gaat het om de platen keuze, wanneer je een plaat inmixt, welk gedeelte van de plaat etc. Ook ik ben met een Technics, 2 Revox tape decks en een Studer tapedeck en een rol plakband en een scheermesje begonnen. Een mix van 30 min voor de bond van doorstarters op Hilversum 3 (nu 3FM) daar deed je een week of 3 over. Loop waren letterlijk tape loops, drums opgenomen op een tape en die letterlijk met een lego wieltje die ik aan een oude kledinghaak had bevestigd en die weer aan het tapedeck om zo een loop te cre?ren.?

Toen de eerste samplers kwamen die op 44.1, 16 bit konden samplen was dat een zegen. Ik heb ook meteen 2 exemplaren van de Akai S1000, want daar hebben we het over, gekocht. en die kosten in die tijd een godsvermogen! We praten nu over midden jaren 80. De sequenser waren twee Roland MC500's. Je maakte een mix met je draaitafels, programmeerde een layer aan beats met je samplers, de MC500 in, op een apart spoor opnemen en dat weer mixen. Een zegen! Later is de MC500 vervangen door een Atari met Cubase. Ja Logic Boys, Cubase was de eerste MIDI sequenser op een computer en alle programma's daarna zijn afgeleide van Cubase.

Toen daar de eerste DAW's de computer bereikte zodat je ook daadwerkelijk audio op je computer kon opnemen, bewerken en afmixen (Pro Tools won die slag als eerste, Cubase volgde snel) werd het nog gemakkelijker en deed je over een 3FM jaarmix geen 6 weken, maar een week of 2.?

En die revolutie heeft zich ook voorgezet in het draaien in clubs en thuis. Of je nu met Traktor, twee CD spelers of twee draaitafels draait, het gaat uiteindelijk om de creativiteit van de mix. Beatmatchen kan inderdaad iedereen, maar een creatieve mix samenstellen, de juiste platen in de juiste toonsoort, loops maken van bepaalde stukken, een thema in je mix maken, dat kan geen enkel stuf software en zal ook nooit gebeuren!
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Dolivieira    posted on 08-08-2010 11:30
Mooi en goed verhaal alleen dat punt van dat beatmixen iedereen kan leren is niet waar. Er zijn mensen die het nooit zullen kunnen leren.
ArCee    posted on 08-08-2010 11:46
Klopt Dolivieira, sommige hebben het gewoon niet, of geen maatgevoel etc. Maar ik hoop, of het nu digitaal of niet, dat een deejay altijd het middelpunt en een onmisbare schakel op een feest zal blijven. Dit 'VAK' is te mooi en allesomvattend om het door het digitale tijdperk te laten uitsterven.

AMEN Cool
Lucalicious    posted on 08-08-2010 12:40
en zo is dat!
Bootstrap    posted on 08-08-2010 12:46
Ik had het niet verwacht, maar ik denk toch dat we het ongeveer met zijn allen eens zijn Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
tek-zotic    posted on 08-08-2010 12:58
inderdaad bootstrap
Estacy    posted on 08-08-2010 13:20
Poster: bambamstudio
Of je nu met Traktor, twee CD spelers of twee draaitafels draait, het gaat uiteindelijk om de creativiteit van de mix.?

en daar gaat het om! en dat bedoelen we dus met 2 nummers syncen, dat is geen creativiteit. das lui.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
DJ-Maurice    posted on 17-08-2010 22:36
Poster: Estacy

en daar gaat het om! en dat bedoelen we dus met 2 nummers syncen, dat is geen creativiteit. das lui.

Precies. Wat trouwens wel erg handig is op de nieuwe cdj 2000, die usb optie. Voor dat soort digitale hoogstandjes mag de techniek zich nog wel verder ontwikkelen. ?Scheelt behoorlijk wat koffers sjouwen! (en komt geen sync knop bij aan te pas)
ArCee    posted on 18-08-2010 07:16
Aan de andere kant, juist dat sjouwen met een tas vol vinyls of cd's bepaald juist voor een deel het beeld wat ik van een deejay heb.
Aankomen, koffer bij de booth zetten, koptelefoon eruit halen etc.
Laat m maar sjouwen, deejays zijn al luie krengen genoeg en hebben per slot van rekening al een luizenbaan qua lichamelijke inspanning dus tillen kreng!! Cool

501 Users online: 418 Guests (83 Unknown)
Pages generated today : 53.943
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.572.858