Stop het digitale tijdperk (1/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

presto    posted on 20-10-2008 13:33
11 jaar geleden ben ik begonnen met draaien op snaaraangedreven soundlabs en een basic mixer. Niet het beste wat er toen te krijgen was, maar wel een goede basis om te leren mixen. Hierna nog een ander setje gemini tussendoor gehad en daarna de Technics MK2. Ben 2-3 jaar geleden gestopt vanwege omstandigheden en ben sinds een maand weer begonnen. Omdat veel clubs tegenwoordig geen TT`s meer hebben heb ik dus vorige maand 2 pioneer cdj`s 1000 mk2 aangeschaft en een SynQ smx2. Hier komen nog twee technics mk2 naast in de toekomst.

Ik irriteer mij steeds meer aan die computer dj`s die denken dat ze kunnen mixen...

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

What do you think about Stop het digitale tijdperk ??

Vote :   

DaMob    posted on 20-10-2008 13:40
Serato/Traktor Scratch gebruikers bedoel je dus ook?
Bij Serato kan je namelijk niet zomaar op een sync knop drukken hoor, je moet nog altijd zelf beatmatchen
Bij Traktor is dit wel toegevoegd dacht ik? (ben niet zeker)
En geen TT's meer in een discotheek? Dan is het maar een crappy discotheek denk ik :D. Meeste dj's die timecode gebruiken zie ik toch nog steeds met platen draaien dus
User edit by DaMob on 20-10-2008 @ 13:40:35 (27%)
Sebasz    posted on 20-10-2008 13:42
Die computer "dj's" zijn idd nep maar met cd's is niks mis. Ik kan met zowel cd spelers als draaitafels mixen op zowel een mixer met effecten (reloop rmx40 dsp blackfire) en op een basic mixer zoals de XTC.
Lead    posted on 20-10-2008 13:43
Ik draai al meer dan 15 jaar en heb zelf draaitafels.

Maar zet mij achter snaar aangedreven jb ellende dinge nen ik bak er ook niets van. Sterker zelfs, ik zou bedanken en mijn spullen inpakken.

Een PC op het podium vind ik ook 'not done. Immers het beatmatchen hoeft met veel proggies al niet meer... en wat heeft de DJ dan te doen.... Een DJ is meer dan alleen zijn platen keus.
Let the BASS be louder
tym    posted on 20-10-2008 14:49
Ligt eraan hoe je het bekijkt..
Met CD's is toch echt niks mis mee? Dat komt toch op hetzelfde neer als een draaitafel? Met CD's moet je toch ook beatmatchen? Dus ik snap niet helemaal waarom je daar nou zo moeilijk over doet.

Wat betreft computers.. Tsja, het is maar wat je er mee doet. Tegenwoordig worden heel veel acts als 'Live' aangeduid als ze met Ableton of Traktor staan te draaien, met dan een controller erbij. Vind ik een beetje raar, want dat is eigenlijk gewoon een andere manier van plaatjes draaien, want ECHT live muziek maken doe je dan echt niet.

Zodra je op een sync knopje drukt vindt ik dat je met de tijd die je dan bespaart ook weer andere dingen meot gaan doen. Als je 4 platen naast elkaar heb draaien en het klinkt onwijs gaaf, dan mag dat voor mij best met een sync knopje zijn gedaan hoor, waarom niet? Heb je die Hawtin filmpejs gezien? Met zijn setup? Zoek maar even op google video ofzo, dan vindt je die wel. Wat hij allemaal doet met de tijd die hij bespaart door de computer zn plaatjes te laten syncen, echt ontzettend gaaf..
ArTy    posted on 20-10-2008 15:37
Mwah.. Aan de ene kant heb je wel een punt maar aan de andere ook weer niet.
Ik ben zelf totaal geen voorstander om de pc ook bij het dj-en te betrekken (alleen voor recorden vind ik het oke). Dat ding neemt namelijk met de tijd steeds meer dingen over.. Ik vind dat er best dingen over mogen blijven waar je eens niet naar zoon scherm hoeft te kijken :p

CD's vind ik zelf gewoon prima, het werkt prettig en is lekker goedkoop. De enige rede dat er hier (nog) geen platenspeler staat is omdat vinyl zo idioot duur is tegenwoordig. Ik vind 5 tot 10 euro voot 1 of 2 liedjes toch echt not done op dit moment. Moet ik 1 a 2 uur voor werken! Dan steek ik mijn geld liever in goede apparatuur.
vasch    posted on 20-10-2008 15:41
Volgens mij is de bedoeling van de dj dat ie het publiek vermaakt. Hoe, dat interesseert me echt helemaal niks. Het gaat om het resultaat. Het blijft natuurlijk wel knap als iemand heel strak kan beatmatchen en daarnaast tijd heeft om vette dingen erbij te doen.
Twello    posted on 20-10-2008 16:00
Ik draai met Traktor Scratch en draaitafels en dus met een laptop, wil niet zeggen dat ik niet hoef te beatmixenCool in preciepe doe ik hetzelfde als met gewone platen alleen mijn medium is anders. Plus ik heb een extratje van loops/hotcue's/effecten via de software!
Jori    posted on 20-10-2008 16:36
Met CD's vind ik niks mis. Ik weet nie wat jij daar nou precies van vindt, maar volgensmij draai je liever met Vinyl. Ik draai zelf met CD's, omdat vinyl voor mij op 14 jarige leeftijd veel te duur is. Een club zonder TT's vind ik een beetje raar... Als ze Pioneers kopen kunnen ze ook TT's kopen. Ik zou daar is vragen of ze geen TT's willen aanschaffen? Als jij met Vinyl wilt doe dat dan, en ga niet over op CD omdat ze bij die club geen TT's hebben.

Laptop DJ's vind ik ook nergens op slaan. Dan kan je net zo goed een CD opzetten. Er is dan niks fysieks meer. Je drukt op wat toetsen, klikt wat hopa... Als Band neem je toch ook niet je nummer op en gaat die op een live feest afspelen ter wijl je zelf een biertje drinkt?? Als ik als publiek op een gig sta en er staat een gast met een laptop(Nooit van gehoord) dan denk ik gelijk, ja wtf. Als ik op Dancetour ben, dan voel ik zeg maar dat dat geluid van de DJ komt, als je begrijpt wat ik bedoel, net zoals een MC die daar live dingen roept. Met een laptop is dat helemaal weg.
Ik denk daarom ook dat er (bijna) nooit een DJ met een pc op een gig staat. In een club mss, maar dan hoef ik daar ook niet meer te komen.

Ik denk dat er bij CD's heel leuke functies bij komen, terwijl het nog steeds fysiek is. Je hebt nog steeds kontakt voelt dat je draait, je cd gaat sneller als je tegen het jog wheel stoot, er draait en cd. Die dingen moeten er zijn. Pc is simulatie, niet echt, je ziet knoppen die niet bestaan. Dat is gewoon kut.

Ik hoop zeker dat de laptop simulatie shit nooit ver gaat komen, dat het lekker bij CD en Vinyl blijft.
soundcollector    posted on 20-10-2008 16:57
Boeit me nie veel hoe je draait, ik heb dj's op de gekste manieren zien draaien... Met pc draaien vindk ook niet echt ok. Maar dat ligt eraan, met ableton draaien ofzo vindk echt geen probleem.

Waarom moet je met een tt kunnen spele om een goeie dj te zijn? omdat het moeilijk is? Ik heb met tt gedraait en vond het net hetzelfde als met cd. Alleen die feeling en het fijne geluid enzo, jullie kennen het wel.

Als je een vette set, live performed, dan maakt het mij niet uit hoe je het doet. maar dat is mijn mening.
Sandr    posted on 20-10-2008 17:10
Poster: presto

Dit heeft niks meer met het mixen te maken. Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.
De effecten en de loops op je mengpaneel zijn een leuke toegevoegte waarde. Creativiteit heeft bijna geen grenzen meer, maar het gaat mij allemaal te ver.

Geef 90% van de dj`s die de afgelopen 4 jaar begonnen zijn met draaien 3TT`s en een basic mengpaneel. Haha, dat wordt dan echt lachen! Die bakken er dan niks van. Of geef ze snaar aangedreven soundlabs, kan je helemaal lachen....

De dj wereld gaat steeds verder naar de klote met al high tech kutzooi. Straks hoef je niet eens meer te beatmatchen...

Ben ik de enige die daar zo over denkt?

Mixen is meer dan alleen beatmatchen.. Je timing om een nieuwe plaat zo in te starten zodat hij naadloos op de ander aansluit. Het gebruik van eq/effecten om je mix nog beter te laten klinken etc.
Dit zijn dingen die je een computer nooit volledig zal kunnen laten doen. Dat het niks meer met mixen te maken heeft is lichtelijk overdreven.

Ik ben ook geen voorstander van iemand die alleen met zijn Virtual Dj op een laptop komt en er zo een set uit perst.

Zelf draai ik cd's, dus ook geen computer of iets. Zit wel te twijfelen om over te stappen op traktor scratch omdat ik als allrounder zo enorm veel muziek meezeul elke avond. Met een timecode systeem scheelt het veel gesjouw en heb je altijd alles bij je.
Hier vind ik ook niks mee, het is nou eenmaal zo dat dit soort dingen ontwikkelen. Jij gaat ook geen rekensommetjes meer doen op een telraam als je een rekenmachine kan pakken. Simple as that..

En wat je zegt geef "nieuwe" Dj's 3 TT's een een basic mengpaneel kan je gaan lachen vind ik niet meer dan logisch (alleen zou ik er niet om lachen dan).
Jij hebt (denk ik uit je post te lezen) nog nooit met ableton gewerkt. Als we jou een pc met ableton geven kunnen we ook gaan lachen, want dan krijg je er ook niks fatsoenlijks uit, terwijl zo'n "nieuwe" Dj misschien wel de pannen van het dak rockt met Ableton..

De Dj wereld gaat niet naar de "klote" maar veranderd gewoon.
Play that funky music white boy....
soundcollector    posted on 20-10-2008 17:25
Kameraad van mij maakt altijd groove cd's voor het plezier. Met pc met zo een mixding wat je voor 300 euro kan kope in de winkel. Maar maakt wel perfecte overgange met perfecte timing.... Zalige cd's... Waarom niet? zoals hij ze draait met pc zo zie ik weinig dj's in het echt zo draaien.

Perfecte timing, perfecte eq, alles is er gewoon zalig aan aan zijn cdtjes... Het is niet dat dit gemakkelijk is want hij doet het al een paar jaar, gewoon omdat hij het fijn vindt. Hij weigert ook fuiven te draaien als mense hem dit vrage omdat hij weet dat hij MAAR een pc-dj is.

respect zou ik zegge ipv afbreken
ScottB    posted on 20-10-2008 17:25
Poster: Sandr

Mixen is meer dan alleen beatmatchen.. Je timing om een nieuwe plaat zo in te starten zodat hij naadloos op de ander aansluit. Het gebruik van eq/effecten om je mix nog beter te laten klinken etc.
Dit zijn dingen die je een computer nooit volledig zal kunnen laten doen. Dat het niks meer met mixen te maken heeft is lichtelijk overdreven.

Precies. En je hoort ook of je met een ervaren Dj te maken hebt, of een rookie. Door gebruik van eq en effecten. Iets wat, vind ik, niet alleen bepaald word door beatmatchen.

En wat je zegt geef "nieuwe" Dj's 3 TT's een een basic mengpaneel kan je gaan lachen vind ik niet meer dan logisch (alleen zou ik er niet om lachen dan).
Jij hebt (denk ik uit je post te lezen) nog nooit met ableton gewerkt. Als we jou een pc met ableton geven kunnen we ook gaan lachen, want dan krijg je er ook niks fatsoenlijks uit, terwijl zo'n "nieuwe" Dj misschien wel de pannen van het dak rockt met Ableton..

Het gaat om de set die je neerzet. En hoe je dat doet, maakt mij niets uit. Als een dj een goede zet kan draaien met 2,3 of 100(DJ Jean) draaitafels, cdspelers, Serato/Traktor of Ableton is het toch prima? Hoe een dj zijn apparatuur gebruikt kun je horen of hij goed(en natuurlijk muziekkeuze, publiek lezen, sfeer opbouw, etc). Het gaat, vind ik, om de set en niet hoe hij die set neerzet. Het moet wel live gebeuren natuurlijk.

De Dj wereld gaat niet naar de "klote" maar veranderd gewoon.

Precies. Net zoals veel dingen veranderen. De keuze is aan jezelf om te bepalen wat je gebruikt. Uiteindelijk gaat het erom dat jij met jouw manier een goede set kan neerzetten.
presto    posted on 20-10-2008 18:08
straks hoef je niet eens meer te beatmatchen

Dit wordt nogal letterlijk genomen. Dit zinnetje staat er als een `bij wijze van spreken` bij.

Maargoed, als we daar verder op in gaan: Tuurlijk komt er veel meer bij kijken dan alleen beatmatchen, maar dit is /(was) wel een van de belangrijkste elementen.Wat ik probeer te zeggen: Ik vind het gewoon heel erg jammer, dat de oude (echte) dj`s steeds meer verwateren door de nieuwe techniek. Het wordt makkelijker gemaakt. Iemand die met TT`s en een basic mixer een mega set neerzet, heb ik veel meer respect voor als een `new` skool dj die dezelfde set met allemaal toeters en bellen neerzet.

Even voor de duidelijkheid; Dit topic gaat meer over de steeds vernieuwende techniek, waardoor steeds meer mensen als dj gezien worden, maar dat niet waren geweest als het op de basis aankomt. en dit gaat alleen maar verder en verder...
User edit by presto on 20-10-2008 @ 18:09:18 (9%)
Jorrit    posted on 20-10-2008 18:28
Ik begrijp DJ's die bang zijn voor technische ontwikkeling niet. Ik doe met CDJ's wat je met draaitafels nooit zou kunnen, maar op draaitafels is mijn mixtechniek niet bijzonder... Boeiend?!
Ik voel me niet bedreigd door DJ piet lut met zijn computer, no way dat hij doet wat ik met CDJ's doe. Klinkt misschien arrogant, maar het is gewoon een feit (wat mij betreft) dat je met een basic DJ programma niet doet wat een CDJ-DJ live doet.
Een topper met bijvoorbeeld Ableton doet wel wat toffere dingen dan ik met m'n CDJ's ja, maar dat is toch alleen maar cool!

Perfect beatmatchen is wat mij betreft verre van de sleutel tot een goeie DJ zijn. DJ'en anno 2008 gaat verder dan alleen plaatjes gelijk zetten, en dat komt inderdaad door de ontwikkelijk van de techniek, dat daagt ons uit verder te gaan dan dat. Mooi toch?
JerryOwens    posted on 20-10-2008 19:10
Het maakt toch niet uit waar we het mee doen. Het gaat om het resultaat, het publiek vermaken. Zelf gebruik ik alles: vinyl, cd's en een mac met ableton en een MIDI-controller.

voor mij is platenkeus en de "flow" van een set veel belangrijker dan de individuele mix.

Mijn punt: zolang het publiek tevreden is, is je set geslaagd. Dan doet het er wat mij betreft niet toe wat de dj gebruikt, zolang hij/zij het maar goed gebruikt...
Xtremer    posted on 20-10-2008 19:14
Ben het helemaal met je eens:D! PC weg ermee, leer draaien op het echte spul, uiteindelijk zul je wel moetenWinking my eye. Vergeet 1 ding niet, op het podium kom je nergens, maar dan ook nergens een MIDI controller tegen, enkelt een set CDJ's of TT's en een dikke mixer. Je kunt sowieso niet ver komen op deze manier... CDJ's vind ik een uitzondering, plak gewoon je BPM counters af en knallen maar.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 20-10-2008 @ 19:15:59 (41%)
Basrose    posted on 20-10-2008 19:15
ik vind het onzin... maarja pc hoeft van mij niet zolang er maar cdj-1000s staan... en tja iedereen ze eigen ding dus je kan eeuwig doorgaan want het blijft een mening
DJ_IVI-R    posted on 20-10-2008 19:26
een heleboel grote namen beatmatchen niet eens meer hoor..

overlaatst zei iemand mij nog:

het maakt niet uit hoe er gedraaid wordt, als er maar goed gedraaid wordt..

ik heb het daar op zich ook wat moeilijk mee, omdat het zonder het echte werk wat simpeler wordt, maar anderzijds.. why not.. alles gaat vooruit
www.nikan.be
Illusion    posted on 20-10-2008 19:32
 Tegenwoordig kan iemand met een ict opleiding beter mixen als een regular dj.

Vriend, geen grapjes over mensen met een ICT opleiding. Ik ben ICT Beheerder:p

Ik ben Regular Dj En ICT BeheerderWinking my eye. Jij doet naast je mixen vast ook wel werk of andere dingen. :D haha

Wel ben ik het 100% met je stelling eensWinking my eye Save The Vinyl!!!!!! Erg slecht inderdaad dat er steeds meer clubjes geen TT's meer hebben staan. Dit komt grotendeels ook door de house en electro djtjes die alleen maar cd's draaienWinking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 20-10-2008 @ 19:35:50 (70%)
jannickv    posted on 20-10-2008 19:51
ik draai het allemaal...
ik heb vilyl, dit vind ik zalig maar kost me te veel.
ik heb cd, dit is perfect voor me

maar ik heb ook ableton en midi-controlers. maar dat doe ik enkel op me kamer :p omdat ik vind dat je er schitterende dingen kunt mee uithalen... maar (zoals hierboven bewezen wordt) je niet serieus genomen wordt
Xtremer    posted on 20-10-2008 20:17
ben het eens met Illusion! Save the vinyl!
Jorrit    posted on 20-10-2008 20:28
Poster: DJ-Xtremer
ben het eens met Illusion! Save the vinyl!

Kunnen we het wel een beetje inhoudelijk houden? Ik kan hier ook wel gaan roepen: "Vinyl-liefhebbers zijn stoffige conservatieve DJ's... je gaat toch ook niet met paard en wagen naar je werk?", maar daar schieten we weinig mee op.

Laten we onze meningen onderbouwen, dan blijft het leuk om te lezen, en blijft het ook gezellig! Happy, laughing
Xtremer    posted on 20-10-2008 20:34
Poster: Jorrit

Kunnen we het wel een beetje inhoudelijk houden? Ik kan hier ook wel gaan roepen: "Vinyl-liefhebbers zijn stoffige conservatieve DJ's... je gaat toch ook niet met paard en wagen naar je werk?", maar daar schieten we weinig mee op.

Laten we onze meningen onderbouwen, dan blijft het leuk om te lezen, en blijft het ook gezellig! Happy, laughing

Je hebt helemaal gelijk, zal me eraan houdenCool
User edit by Xtremer on 20-10-2008 @ 21:01:26 (100%)
ianroma    posted on 20-10-2008 20:36
Jongens, alles word geatomatiseerd. Voor veel mensen is het dan ook een stuk goedkoper om gewoon een midi-controller en een PC te kopen. Ik ben dan nu voor ongeveer 1 jaar bezig met Dj'en maar ik vind een PC dj ook niet echt kunnen. Sommige DJ's hebben meer dan 10 jaar ge-oefend om perfect te kunnen beatmatchen en perfecte mixen neer te zetten. Straks gaan mensen je nog uitlachen omdat je nog met TT's of CDJ's beatmatcht. Dan zullen ze zeggen dat ze het veel strakker kunnen met behulp van een klik op de muis. Helaas is de technologie al weer zo ver. Maar ik weet niet of DE Dj uiteindelijk ten onder gaat. Wat denken jullie?

Ik sta er ook echt niet van te kijken als er over een paar jaar in sommige clubs en cafés gewoon programma's worden gebruikt om muziek degelijk te kunnen mixen. Het publiek zal het toch niet echt veel uitmaken als je er maar op kan dansen. Dat is namelijk veel goedkoper dan steeds een Dj huren.

Nvie    posted on 20-10-2008 20:38
Stilstand is achteruitgang. Met de komst van nieuwe technieken worden de grenzen van kwaliteit en creativiteit verlegd: iets waarmee je je kunt onderscheiden. Daarnaast is er met die nieuwe technieken zoiets als CD's en MP3 en weet ik veel gekomen. Sneller aan meer nieuwe muziek komen. 

Komt bovenop dat het ook nog goedkoper is. CD spelers als CDJ's zijn daardoor diepte investeringen geworden die zichzelf terug kunnen verdienen. 12" jes met vier nummers a 5-6 euro? Nee dank u. 

Doe mij maar CD'tjes, een CD map (waar je geen vorkheftruck voor nodig hebt) en een speler zonder de ellende van een naald!

139 Users online: 99 Guests (40 Unknown)
Pages generated today : 80.662
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.427.440