studio geluiddicht maken (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

sanderk    posted on 28-09-2008 10:24
denk dit jaar een huis gaan te kopen ...
daarin wil ik een kamer geluid dicht maken (dat ik lekker kan vlammen )...mijn vraag..,
hoe kan ik dat doen  en natuurlijk betaalbaar ..?

alvast bedankt

What do you think about studio geluiddicht maken ??

Vote :   

bambamstudio    posted on 28-09-2008 12:42
Geluidsdicht en betaalbaar....2 dingen die NIET samen gaan.

Het beste is een ruimte in een ruimte te bouwen en er voor te zorgen dat de ruimte die je bouwd zo minmogelijk contact heeft met de ruimte waarin je het bouwt. ( kromme zin, maar weet ff niet hoe dit gemakkelijk neer te typen Happy, laughing )

De beste geluidsisolatie is lucht. Bedekt de muren met 2 lagen gipsplaten  met een tussenruimte van  ongeveer 10cm tov de muur. Tussen die gipsplaten plaats je glas of steenwol van een stevige structuur van min. 5cm dik.

Zo blijft creeer je een ruimte waar stilstaande lucht is staat. Let erop hoe stijfer de muur, hoe beter het isloeert. De vloer kun je Lucht isoleert namelijk erg goed. Ook...hoe stijfer een wand is hoe minder deze in trilling kan worden gebracht. Vloer kun je op de zelfde manier doen maken, zorg wel dat de vloer rust op rubberen matten.  dan met houten platen, rustend op rubberen strippen.  ( ken een drummer die een vloeg van oude autobanden heeft gemaakt met daarop houten platen die de muren niet raken )

Er blijft altijd wel wat geluid weglekken daar de buren, dat is met deze manier bijna niet te voorkomen. Zorg ook ervoor dat het contact van je speakers met de vloeg zo klein mohgelijk is. Hiervoor heb je speciale spikes ( niet vloer vriendelijk ) of speciaal isolatie materiaal.

Let wel: je ruimte wordt aanziendelijk kleiner qua kubieke meter.

En wat iedereen dadelijk gaar roepen van eierdozen of noppen spul, hiermee krijg je je ruimte niet geluidsdicht, he thaalt er alleen maar reflectie uit de ruimte
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
User edit by bambamstudio on 28-09-2008 @ 12:44:59 (11%)
Lead    posted on 28-09-2008 12:44
Dit is onbetaalbaar.... Halve oplossingen werken niet en zijn weggegooid geld.

De enige manier om een ruimte geluids geisoleerd te krijgen is door in je kamer een kamer te maken en de muren met schuim te isoleren. Bij voorkeur heb je dubbel dubbel glas en een dubbele deur om de ruimte in te gaan.

Natuurlijk geen ramen doe open gaan, schroeven die zowel de binnenkaer als de buiten kamer raken etc.

Natuurlijk zijn er wel kleinere dingen die je kunt doen (speakers ophangen of er speciale voetjes onder zetten voorkomt contact geluid), dubbel glas in je kamer, ramen en ventilatie gleuven dicht als je staat te mixen...

[edit] hehehe, ik zat samen met Bambam te tikken :D
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 28-09-2008 12:55 (26%)
bambamstudio    posted on 28-09-2008 12:51
In dat topic staat veel onzin (niet dat ik alle wijsheid in pacht heb ) maar je raakt snel gedisorienteerd, vandaar dat ik geen link heb gepost maar een verhaal waarvan ik weet dat veel home studios dit zo maken en dat dit zeker werkt..
Lead    posted on 28-09-2008 12:55
Goed idee dus om hier het enige juiste topic van te maken. Laten we hier dan alle goede en juiste info in verzamelen. Gooi de andere even op slot in afwachting van juiste info hier in dit topic.
Let the BASS be louder
bambamstudio    posted on 28-09-2008 12:56
ff update: Ramen en deuren zijn een groter probleem.
Voor het raam kun je  een frame maken met daarin dubbel glas. Voor deuren wordt nog een deur geplaats die eveneens bedekt wordt met een frame lucht en glaswol.

Je hebt ook speciaal geluidsdempend materiaal, maar dit is gigantisch duur. ( dit spul heb ik ook tegen mijn muren zitten )
User edit by bambamstudio on 28-09-2008 @ 12:58:32 (1%)
Lead    posted on 28-09-2008 13:03
Hier wat overgebleven info die WEL slim is om even te bekijken, gehaald uit het oude topic.

Hier een heel stuk over contact geluid, dit is wat vaak de meeste problemen geeft.

Poster: Winston
Nou leuk dat je een echte booth krijgt van je pa. Ik denk niet dat het de bedoeling is de isolatie tot professionele standaarden te krijgen. Dat kost teveel geld.

Bedenk dat het meest hinderlijke geluid voor je ouders en buren, zich niet door de lucht verplaatst maar door de constructie van het gebouw zelf. Ik neem aan dat je met gesloten deuren zult draaien.

Je zult het beste kunnen concentreren op het beperken van de overlast. En dan vindt ik de oplossing van je vader best wel prima. Of jullie zouden ook zware gordijnen vanaf het plafond tot de vloer kunnen ophangen langs alle muren en deuren en ramen. Als jullie tapijt tegen de muren gebruiken moeten ze wel dik zijn.

Ook kun je lekker dik tapijt op de vloer leggen die vibraties via de vloer tegengaan. Speakerstands absorberen ook vibraties en de stands kun je weer zetten op een mat of zo.

Bevestig geen speaker brackets tegen de muren, hooguit tegen buiten muren.

Poster: BillyArd
je haalt hooguit 10 db vermindering al;s je het op amateuristische wijze gaat aanpakken.
Het is een zaak van calculeren voordat je begint , je gaat dus niet eerst een klamer met rockwool bouwen om er vervolgens achter te komen dat dat niet werkt !
wil je echt goed isoleren dan is er maar een manier .
een kamer in een kamer .
Je legt dus een zwevende vloer, zwevende muren , bevestigd op de zwevende vloer , en zwevend plafond.
de ruimte tussen de buiten muren van je huis en de binnenmuren van je``nieuw hok ``moet je helemaal volstoppen met rockwool, maar het is zaal dat je van de binnenmuur naar buiten toe en luchtsl;euf houd van een centimeter of 10 over de gehele oppervlakte !
het is ook zaak dat je bij het bevestigen en bouwenan de kamer in de kamer nergens een schroef of spijker laat doordringen in de reeds bestaande constructie , want dan is meteen het effect van isolatie weg.

2 winston :de manier van refereren die jij noemt heeft alleen zin als je over een microfoon van vele duizenden euros beschikt en dito monitor speakers .
daarbij zijn er ook gewoon op internet modellen te vinden waar de maten van je kamer kan invoeren, je zitpostitie, etc etc.
Het programma kijkt dan waar staande golven gaan optreden(die je overigens niet met isolatie te niet kan doen )
Je zou om staande golven te elimineren een basstrap kunnen bouwen bijvoorbeeld .
overigens kan je die staande golven ook gewoon berekenen
Lambda =V gedeeld door F
dus de staande golf is snelheid van het geluid =340m/s gedeeld door de frequentie die de staande golf veroorzaakt.
een staande golf is een sinus die minstens2 maal de lengte van de kamer heeft en zichzelf versterkt door het feit dat de golf tegen zichzelf in gaat in positieve fase , zou dit tegenfase zijn dan zou er noise cancellation plaatsvinden

Ik zou zeggen begn er niet aan of doe het meteen goed ..
Tussenwegen hebben vaak geen bevredigend resultaat.
Dingen die je wel al kan doen is je speaker s op foam zetten , dat helpt echt gigantisch

Noppenfolie isoleert zoals in de dj booth in dit topic isoleert niet tot nauwelijks.
De stuctuur is te open voor isolatie, die platen zijn ook helemaal niet voor isolatie gemaakt maar voor akoestische behandeling van ruimten .
daar waar je het noppenschuim plaatst , vaak tegen de muur direct tussen je linker en rechter monitor en links en rechts op de zijmuren van je mionitors zorgt het folie ervoor dat de ruimte waar je werkt ``dood``slaat(met name het hoog)
Een teveel aan noppenschuim is daarom ook af te raden omdat de ``karakteristieken van je geluid teniet worden gedaan.
Vaak passen ze het schuim wel toe in zangcellen , omdat je daar juit een dood signaal wil hebben !

Ik zou zeggen lees je eerst helemaal in want er is veel info over te vinden op het net.
het zou zonde zijn als je een paar honderd euro voor noppes neertelt............kost je geld en veel werk , ........en dat alles voor niets !
Happy, laughing
Succes

en deze

Poster: Cyspoz
Ik heb het topic eens effe door zitten lezen en denk dat wat Winston heeft getypt erg belangrijk is. Als je de kamer volledig gaat isoleren met wat dan ook dan haal je het natuurlijke geluid er uit. Dan worden straks alle tonen bijna gedempt en krijg je een heel dof klankbeeld.

50dB is als je gewoon normaal aan het praten bent. Dus ik denk dat je dat een beetje overdrijft. Huur anders voor de grap eens een keer een dB meter en meet eens hoe hard je draait in je kamer. Boven de 80 vind ik voor thuis niet nodig, dat het leuk is, is een andere zaak Happy, laughing
Nvie zij het trouwens ook al:

Kan het ook niet zo zijn dat je geluids-set wat beter moet inregelen. Het kan namelijk zijn dat de combinatie speakers en de ruimte waarin ze staan een negatieve werking hebben. Dat bijvoorbeeld bepaalde bas frequenties versterkt worden met als gevolg dat die door het hele huis heen te horen zijn. Die zou je dan bijvoorbeeld met een equilizer een stukje er uit moeten halen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een low cut filter toepassen. Vooral die hele lage bas tonen dreunen vreselijk door (daar helpt alleen een vacuum ruimt tegen). Kun je die niet beter weg halen? Tot 50 hz hoor je niet zo veel maar is het meer voelen terwijl in jullie huis de compelte service kast misschien staat te dansen.

Ik zou voor het isoleren eerst eens testen hoe het allemaal klinkt en uitwerkt in het nieuwe huis als je kamer en de rest netjes is ingericht. Daarna zou ik beginnen met je kamer deur onder hande te nemen, aangezien die samen met je raam de meest slecht isolerende factor is. Door daar bijvoorbeeld noppen schuim op aan te brengen voorkom je dat de deur een groot deel van het geluid doorgeeft.

Gebruik spikes onder je bas speaker en richt je speakers zo dat jij direct het geluid opvangt. Hang eventueel dan nog een gordijn of doek achter je zodat geluid dat van de speakers langs je heen gaat deels wordt gedempt.

Let the BASS be louder
sanderk    posted on 28-09-2008 13:48
oke oke..  thanks allemaalCool
het wordt dus een kamer in een kamer ,dubbele deur , raam dichtmaken
en veel rockwool of indie zin

in ieder geval bedankt voor de reacties en ga er de komende tijd is heel  wat aandacht aan besteden

zijn er mischien ook nog prijsindicaties voor bv een kamer 3 bij 5 meter?

bambamstudio    posted on 28-09-2008 13:52
dit gaat je wel enkele duizenden euro's kosten.
Dit kun je evt in je hypotheek meennemen Winking my eye
sanderk    posted on 28-09-2008 13:54
haha jaja dat gaat tegenwoordig niet meer zo makkelijk ...
werk zelf voor een bouwbedrijf dus worden de kosten aanzienlijk lager
bambamstudio    posted on 28-09-2008 14:00
dat gaat wel, je kunt geld reserveren voor een verbouwing, OKay, officieel moet zijn voor woning verbetering, maar ze komen echt niet kijken of je je badkamer wel verbouwd hebt.
sanderk    posted on 28-09-2008 14:04
dat is ook weer zo , maar dat ga ik gewoon uit eigen zak betalen
zou mijn vriendin ook wat fijner vinden ...
Jefro    posted on 02-10-2008 09:15
Klinkt mischien een beetje dom he?
Maar kun je geen garagebox ofzo huren (met stroom)
En daar gaan oefenen

Zou eerst zeggen een blok hut in de tuin ofzo maarjah...
Hoor je ook nog veel.
sanderk    posted on 02-10-2008 16:16
nee, lijkt me geen goed idee ....
en dat is natuurlijk ook gehorig .
+ dan zou je er ook nog eens een dik alarm op moeten zetten.
dus ..beetje dom he""Cool
swensands    posted on 02-10-2008 16:48
hey mensen laatst zag ik bij dirtyjobs dat ze in ths usa ipv glaswol vulling de ruimte tussen je gipsplaten opspoten met een soort pap van lijm en papier en dat dat super dempt ze hadden het laten zien met 1 of andere alarmbel volgens mij die ver over de pijngrens ging ik ga wel ff googlen of ik dat filmpje kan vinden
djvnzza    posted on 28-12-2008 12:25
Ja hoe heet dat speciale geluidsdichte materiaal eigenlijk? dat schuim voor tegen de muren?:P
Wil het ook aanschaffen, i know, duur...
Maar heb ook al aardig wat gespaard...:P
Weet zo niet waar ik dat kan krijgen... :S
bambamstudio    posted on 28-12-2008 15:01
Poster: swensands
hey mensen laatst zag ik bij dirtyjobs dat ze in ths usa ipv glaswol vulling de ruimte tussen je gipsplaten opspoten met een soort pap van lijm en papier en dat dat super dempt ze hadden het laten zien met 1 of andere alarmbel volgens mij die ver over de pijngrens ging ik ga wel ff googlen of ik dat filmpje kan vinden

klopt, das een 'nieuwe' techniek. er is een bedrijf dat platen kant en klaar levert met van dat gespoten zooi ertussen, wel een erg dure oplossing. weet helaas niet meer de naam van dat bedrijf, kwam uit de buurt van rotterdag volgens mij
RiX    posted on 28-12-2008 15:29
wat er precies tussen de muren komt, is minder belangrijk dan het feit of je een kamer in een kamer kan bouwen. Thuis bij mijn ouders heeft mijn pa ooit een studio(tje) gebouwd op zolder. Ook een kamer in een kamer, verhoogde vloer, enz. En het dempt als een gek. Buiten hoor je haast niet dat er iemand in de studio bezig is (drums / elec. gitaar). Hij is er alleen wel een paar maanden zoet mee geweest. Hout halen bij formido, etc...
User edit by RiX on 28-12-2008 @ 15:30:25 (25%)
DjVictorF    posted on 28-12-2008 22:37
het licht eraan wat voor huis wil je kopen? Appartement? Losstaand? rijtjeshuis?Je kan wat spul van de binnenkant van een flightcase hangen misschien dat dat een beetje werktHappy, laughing
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Boyd    posted on 28-12-2008 22:47
Poster: DjVictorF
het licht eraan wat voor huis wil je kopen? Appartement? Losstaand? rijtjeshuis?Je kan wat spul van de binnenkant van een flightcase hangen misschien dat dat een beetje werktHappy, laughing

Stop jij je monitoren in flightcase's dan?
DjVictorF    posted on 29-12-2008 00:06
Poster: BoydGrift

HahaWinking my eye Nee maar dit zag ik wel bij die man waarvan ik me huidige set kocht. Hij had zijn muren beplakt met een soort schuimrubber. Dus het lijkt mij niet dat hij dat voor de lol doetWinking my eye
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Niels325    posted on 29-12-2008 09:33

Wat hij bedoelt is: je kan wat spul 'dat meestal aan de binnenkant van een flightcase hangt', aan de muur hangen.
Ik had het eerst ook niet door, ietsje té snel uitgelegdWinking my eye
bambamstudio    posted on 29-12-2008 09:51
denk dat je beter wat geld aan wat goede spullen kan uitgegeven dan aan dure isolatie....gear maakt je productie, niet je isolatie
Boyd    posted on 29-12-2008 10:51
Poster: bambamstudio
denk dat je beter wat geld aan wat goede spullen kan uitgegeven dan aan dure isolatie....gear maakt je productie, niet je isolatie

Dat denk ik ook, weet ik haast zeker!

En helemaal voor producties op de slaapkamer, tegen echo kan je altijd nog een zwaar gordijn ophangen!
bambamstudio    posted on 29-12-2008 13:03

... tegen echo kan je altijd nog een zwaar gordijn ophangen!

naast wat isolatie heb ik dat ook, werkt perfect tegen reflectie. Zie foto: ( gordijn achter de synths ) dit staat tegenover mijn mengtafel en dus de monitoren.

djvnzza    posted on 29-12-2008 18:49
ok maar weet iemand hoe dat "schuim" voor aan de muren heet?
Jeweetwel, hetzelfde als dat in een flightcase zit...Happy, laughing!
User edit by djvnzza on 29-12-2008 @ 18:49:42 (92%)

217 Users online: 14 Guests (203 Unknown)
Pages generated today : 65.559
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.543.560