Poster: Winston
Nou leuk dat je een echte booth krijgt van je pa. Ik denk niet dat het de bedoeling is de isolatie tot professionele standaarden te krijgen. Dat kost teveel geld.
Bedenk dat het meest hinderlijke geluid voor je ouders en buren, zich niet door de lucht verplaatst maar door de constructie van het gebouw zelf. Ik neem aan dat je met gesloten deuren zult draaien.
Je zult het beste kunnen concentreren op het beperken van de overlast. En dan vindt ik de oplossing van je vader best wel prima. Of jullie zouden ook zware gordijnen vanaf het plafond tot de vloer kunnen ophangen langs alle muren en deuren en ramen. Als jullie tapijt tegen de muren gebruiken moeten ze wel dik zijn.
Ook kun je lekker dik tapijt op de vloer leggen die vibraties via de vloer tegengaan. Speakerstands absorberen ook vibraties en de stands kun je weer zetten op een mat of zo.
Bevestig geen speaker brackets tegen de muren, hooguit tegen buiten muren.
Poster: BillyArd
je haalt hooguit 10 db vermindering al;s je het op amateuristische wijze gaat aanpakken.
Het is een zaak van calculeren voordat je begint , je gaat dus niet eerst een klamer met rockwool bouwen om er vervolgens achter te komen dat dat niet werkt !
wil je echt goed isoleren dan is er maar een manier .
een kamer in een kamer .
Je legt dus een zwevende vloer, zwevende muren , bevestigd op de zwevende vloer , en zwevend plafond.
de ruimte tussen de buiten muren van je huis en de binnenmuren van je``nieuw hok ``moet je helemaal volstoppen met rockwool, maar het is zaal dat je van de binnenmuur naar buiten toe en luchtsl;euf houd van een centimeter of 10 over de gehele oppervlakte !
het is ook zaak dat je bij het bevestigen en bouwenan de kamer in de kamer nergens een schroef of spijker laat doordringen in de reeds bestaande constructie , want dan is meteen het effect van isolatie weg.
2 winston :de manier van refereren die jij noemt heeft alleen zin als je over een microfoon van vele duizenden euros beschikt en dito monitor speakers .
daarbij zijn er ook gewoon op internet modellen te vinden waar de maten van je kamer kan invoeren, je zitpostitie, etc etc.
Het programma kijkt dan waar staande golven gaan optreden(die je overigens niet met isolatie te niet kan doen )
Je zou om staande golven te elimineren een basstrap kunnen bouwen bijvoorbeeld .
overigens kan je die staande golven ook gewoon berekenen
Lambda =V gedeeld door F
dus de staande golf is snelheid van het geluid =340m/s gedeeld door de frequentie die de staande golf veroorzaakt.
een staande golf is een sinus die minstens2 maal de lengte van de kamer heeft en zichzelf versterkt door het feit dat de golf tegen zichzelf in gaat in positieve fase , zou dit tegenfase zijn dan zou er noise cancellation plaatsvinden
Ik zou zeggen begn er niet aan of doe het meteen goed ..
Tussenwegen hebben vaak geen bevredigend resultaat.
Dingen die je wel al kan doen is je speaker s op foam zetten , dat helpt echt gigantisch
Noppenfolie isoleert zoals in de dj booth in dit topic isoleert niet tot nauwelijks.
De stuctuur is te open voor isolatie, die platen zijn ook helemaal niet voor isolatie gemaakt maar voor akoestische behandeling van ruimten .
daar waar je het noppenschuim plaatst , vaak tegen de muur direct tussen je linker en rechter monitor en links en rechts op de zijmuren van je mionitors zorgt het folie ervoor dat de ruimte waar je werkt ``dood``slaat(met name het hoog)
Een teveel aan noppenschuim is daarom ook af te raden omdat de ``karakteristieken van je geluid teniet worden gedaan.
Vaak passen ze het schuim wel toe in zangcellen , omdat je daar juit een dood signaal wil hebben !
Ik zou zeggen lees je eerst helemaal in want er is veel info over te vinden op het net.
het zou zonde zijn als je een paar honderd euro voor noppes neertelt............kost je geld en veel werk , ........en dat alles voor niets !
Succes
Poster: Cyspoz
Ik heb het topic eens effe door zitten lezen en denk dat wat Winston heeft getypt erg belangrijk is. Als je de kamer volledig gaat isoleren met wat dan ook dan haal je het natuurlijke geluid er uit. Dan worden straks alle tonen bijna gedempt en krijg je een heel dof klankbeeld.
50dB is als je gewoon normaal aan het praten bent. Dus ik denk dat je dat een beetje overdrijft. Huur anders voor de grap eens een keer een dB meter en meet eens hoe hard je draait in je kamer. Boven de 80 vind ik voor thuis niet nodig, dat het leuk is, is een andere zaak
Nvie zij het trouwens ook al:
Kan het ook niet zo zijn dat je geluids-set wat beter moet inregelen. Het kan namelijk zijn dat de combinatie speakers en de ruimte waarin ze staan een negatieve werking hebben. Dat bijvoorbeeld bepaalde bas frequenties versterkt worden met als gevolg dat die door het hele huis heen te horen zijn. Die zou je dan bijvoorbeeld met een equilizer een stukje er uit moeten halen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een low cut filter toepassen. Vooral die hele lage bas tonen dreunen vreselijk door (daar helpt alleen een vacuum ruimt tegen). Kun je die niet beter weg halen? Tot 50 hz hoor je niet zo veel maar is het meer voelen terwijl in jullie huis de compelte service kast misschien staat te dansen.
Ik zou voor het isoleren eerst eens testen hoe het allemaal klinkt en uitwerkt in het nieuwe huis als je kamer en de rest netjes is ingericht. Daarna zou ik beginnen met je kamer deur onder hande te nemen, aangezien die samen met je raam de meest slecht isolerende factor is. Door daar bijvoorbeeld noppen schuim op aan te brengen voorkom je dat de deur een groot deel van het geluid doorgeeft.
Gebruik spikes onder je bas speaker en richt je speakers zo dat jij direct het geluid opvangt. Hang eventueel dan nog een gordijn of doek achter je zodat geluid dat van de speakers langs je heen gaat deels wordt gedempt.
Poster: swensands
hey mensen laatst zag ik bij dirtyjobs dat ze in ths usa ipv glaswol vulling de ruimte tussen je gipsplaten opspoten met een soort pap van lijm en papier en dat dat super dempt ze hadden het laten zien met 1 of andere alarmbel volgens mij die ver over de pijngrens ging ik ga wel ff googlen of ik dat filmpje kan vinden
Poster: DjVictorF
het licht eraan wat voor huis wil je kopen? Appartement? Losstaand? rijtjeshuis?Je kan wat spul van de binnenkant van een flightcase hangen misschien dat dat een beetje werkt
Poster: BoydGrift
Stop jij je monitoren in flightcase's dan?
Stop jij je monitoren in flightcase's dan?
Poster: bambamstudio
denk dat je beter wat geld aan wat goede spullen kan uitgegeven dan aan dure isolatie....gear maakt je productie, niet je isolatie
... tegen echo kan je altijd nog een zwaar gordijn ophangen!