Hoe omgaan met remixes met pauzes in een set
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Farcry    posted on 16-09-2008 23:55
Ik ben op dit moment veel remixes aan het beluisteren om zo mijn eigen verzameling tracks samen te stellen van waaruit ik sets kan gaan maken. Het grote voordeel van remixes is dat ze meestal beginnen en eindigen met een "simpele" drumbeat waardoor het in- en uitmixen vrij eenvoudig gaat.

Echter heb ik gemerkt dat de meeste remixes toewerken naar een grote pauze om daarna te eindigen in een grote climax. Dat is natuurlijk prima maar voor een remix om puur te beluisteren en / of thuis in elkaar te zetten maar als je mensen op de dansvloer hebt staan, lijken me al die pauzes niet handig. De "pauze" moet op het juiste momenten komen zodat de mensen denken ahhh lekker even rustig en dan weer een aantal nummer vlammen.

De theorie is me duidelijk echter... hoe breng ik dit in de praktijk? Ik geef hieronder een aantal willekeurige opties...... svp schiet maar op deze opties......... en vertel mij (en andere startende dj's hoe hiermee om te gaan)

1. veel pauzes is helemaal niet erg, niets van aantrekken.... gewoon inmixen vanaf het begin en uitmixen aan het einde
  2. ja je moet niet te veel pauzes hebben. Mix een song daarom in NA de pauze en combineer een aantal climaxen achter elkaar. Dat kan wel betekenen dat je soms maar 2 a 3 minuten of minder hebt om de volgende song klaar te zetten
  3. zoek een remix zonder pauze in het midden of met een lang main stuk
  4. een ander / beter alternatief Happy, laughing
Thanks in advance van alle beginnende dj's Cool

Hidden Message

Reply to view the Secret Message

What do you think about Hoe omgaan met remixes met pauzes in een set ??

Vote :   

Roov    posted on 17-09-2008 00:04
Wees een beetje creatief, de ene break is de andere nog niet. Soms kan je een andere plaat juist perfect inmixen in een break omdat de ingemixte plaat bijvoorbeeld een opkomende melodie heeft. Ga gewoon een beetje mixen en je zult er vanzelf achter komen wanneer het verstandig is om in te mixen!
Ik hoop dat je hier mee verder komt! Succes
RiX    posted on 17-09-2008 00:16
daarbij komt dat je met ong. 20-30 seconden wel een plaat nagenoeg moet kunnen beatmatchen. Anders wordt het lastig om om de 2 minuten van track te wisselen
Farcry    posted on 17-09-2008 00:33
Poster: RiX
daarbij komt dat je met ong. 20-30 seconden wel een plaat nagenoeg moet kunnen beatmatchen. Anders wordt het lastig om om de 2 minuten van track te wisselen

20 a 30 seconden? Dat is wel erg kort lijkt me...... moet ik dat echt zo snel kunnen?

Als ik een lange "inmix" wil hebben, bv 30 a 45 seconden zal ik toch zeker 2/3 van die inmix moeten beluisteren of alles goed blijft lopen? Dan ben ik die 20 a 30 seconden toch al kwijt alleen al met luisten? Nog zonder de groffe beatmatch stappen ervoor?
JazzyMax    posted on 17-09-2008 08:29
Me dunkt dat 20 seconden toch wel lang genoeg is om "simpele" drumbeats te beatmatchen...
Je kan "on the fly" ook het tempo wat aanpassen, he.

Draai geen remixen, maar originele nummers...
RiX    posted on 17-09-2008 08:56
Poster: 3cyclic

20 a 30 seconden? Dat is wel erg kort lijkt me...... moet ik dat echt zo snel kunnen?

Als ik een lange "inmix" wil hebben, bv 30 a 45 seconden zal ik toch zeker 2/3 van die inmix moeten beluisteren of alles goed blijft lopen? Dan ben ik die 20 a 30 seconden toch al kwijt alleen al met luisten? Nog zonder de groffe beatmatch stappen ervoor?

blijven oefenen. het wordt vanzelf routine. Voor zeergoede beatmatch tips: dj tutor (youtube filmpjes)
nicknaughty    posted on 17-09-2008 10:11
welke stijl draai je dan?

ik draai veel house, en daar heb je minimaal een overgang van 30 secs, maar vaak zat 1:30 of langer. Als er exht veel breaks in een track zitten werkik meestal met de hotcues op de cdj's (op sdkaart opslaan) dan sla ik bijvoorbeeld een stuk in een nummer over als ie te lang duurt (bijv een lange break of een saai stuk)

als ik urban draai (komt ook vaak voor) heb je meestal overgangen van 15-30 seconden en die urban remixes (ik draai van urban bijna alleen remixes) mix ik vaak pas uit als ze 45 secnden van het einde af zijn, dat geeft mooie overgangen daar. hoewel er in die remixes vaak in het midden ook een goede uitmix mogelijkheid is.
Farcry    posted on 17-09-2008 15:12
Poster: nicknaughty
welke stijl draai je dan?

ik draai veel house, en daar heb je minimaal een overgang van 30 secs, maar vaak zat 1:30 of langer. Als er exht veel breaks in een track zitten werkik meestal met de hotcues op de cdj's (op sdkaart opslaan) dan sla ik bijvoorbeeld een stuk in een nummer over als ie te lang duurt (bijv een lange break of een saai stuk)

als ik urban draai (komt ook vaak voor) heb je meestal overgangen van 15-30 seconden en die urban remixes (ik draai van urban bijna alleen remixes) mix ik vaak pas uit als ze 45 secnden van het einde af zijn, dat geeft mooie overgangen daar. hoewel er in die remixes vaak in het midden ook een goede uitmix mogelijkheid is.

Ik draai ook club / house en idd vind het zelf ook vaak het beste klinken als de overgang langer duurt. Maar dat zit dus ook mijn probleem. Stel een remix duurt 7 minuten met in het midden een rustig stuk zonder drumbeat. Dat betekent 2.5 minuten aan het begin met een beat en 2.5 minuten aan het einde. Ik kan hotcue gebruiken maar stel ik wil 1 minuut inmixen en uitmixen op die 2.5 minuten, dan heb ik amper 30 seconden om de volgende track op te zoeken, te beatmatchen en te starten. Dat wordt erg krap.
Renzis    posted on 17-09-2008 16:25
Original tracks hebben ook breaks, dus ik zie niet in waarom dat speciaal met remixes een probleem is maarja

Af en toe een break op de dansvloer is heel niet erg, maar niet om de 2 minuten (of je moet armin van buuren heten). Dus draai eerst wat tracks die niet zo'n echte stilval break hebben om het sfeertje er in te houden, en na 10 minuten draai er eens eentje met een break om mensen weer even lucht te laten happen om vervolgens weer hard los te breken op de climax.

Zorg dat je dat soort tracks gewoon goed inpast in je set, of zoek een andere versie van dat nr waar die break niet zo duidelijk in zit, maar bijvoorbeeld een beat er in houd of in ieder geval een duidelijk ritme

Mogelijkheid 2 is, gooi een 16e maats echo er in op het moment dat hij opeens in een break valt, dan loopt de beat aflopend nog 16 maten door, terwijl de plaat ondertussen al weer opbouwd naar het hoogtepunt, dan is het niet opeens zo stil, dit moet je wel goed timen en moet wel bij de plaat passen, maar hee dat kan je thuis mooi oefenenWinking my eye

Succes
Day-One    posted on 20-09-2008 16:00
Poster: 3cyclic
Ik ben op dit moment veel remixes aan het beluisteren om zo mijn eigen verzameling tracks samen te stellen van waaruit ik sets kan gaan maken. Het grote voordeel van remixes is dat ze meestal beginnen en eindigen met een "simpele" drumbeat waardoor het in- en uitmixen vrij eenvoudig gaat.

Echter heb ik gemerkt dat de meeste remixes toewerken naar een grote pauze om daarna te eindigen in een grote climax. Dat is natuurlijk prima maar voor een remix om puur te beluisteren en / of thuis in elkaar te zetten maar als je mensen op de dansvloer hebt staan, lijken me al die pauzes niet handig. De "pauze" moet op het juiste momenten komen zodat de mensen denken ahhh lekker even rustig en dan weer een aantal nummer vlammen.

De theorie is me duidelijk echter... hoe breng ik dit in de praktijk? Ik geef hieronder een aantal willekeurige opties...... svp schiet maar op deze opties......... en vertel mij (en andere startende dj's hoe hiermee om te gaan)

1. veel pauzes is helemaal niet erg, niets van aantrekken.... gewoon inmixen vanaf het begin en uitmixen aan het einde
  2. ja je moet niet te veel pauzes hebben. Mix een song daarom in NA de pauze en combineer een aantal climaxen achter elkaar. Dat kan wel betekenen dat je soms maar 2 a 3 minuten of minder hebt om de volgende song klaar te zetten
  3. zoek een remix zonder pauze in het midden of met een lang main stuk
  4. een ander / beter alternatief Happy, laughing
Thanks in advance van alle beginnende dj's Cool

hmmm...met Pauzes bedoel je breaks neem ik aan?! ligt er maar net aan hoe jij je set wil laten lopen...en belangrijk je de "styl" opbouw van de meetse tracks gaat als volg:

+/- 1 min in/uitmix vandaar dat het begin droog is en het einde daar tussen moet een break komen (gelang de styl lang of kort). eertse min van je track wat afloopt neemt af in

je kan twee dingen doen is 1 track break en 1 strack door-start. opzich niet erg die breaks als je een vervolg aan weet te breien en opbouwen.
ArCee    posted on 22-09-2008 12:00
Wat ik soms doe, bepaalde tracks opnieuw opnemen, maar de "pauzes" eruit knippen of in ieder geval erg inkorten Cool
Ziax    posted on 22-09-2008 17:21
Sorry dat vind ik een "dom" idee. Ik er dan eerder voor opteren om er op het einde nog 16 of of 32 maten beat in te steken als je die nodig hebt om te mixen.

Maar dit doet me ook aan muziek 'stelen' denken... Ik weet niet of dit wel helemaal legaal is dus daarvoor zou ik wel opletten.
Max-E    posted on 22-09-2008 21:03
@ ziax, leer aub normaal typen, ik er dan eerder voor opteren?

ten tweede is het niet zoon dom als je t goed doet..

maar ik snap t probleem in dit topic niet, denkje dat mensen 5 uur achter elkaar zich naar de klote willen dansen?(of hakken enz.) ik denk t niet, daarom zijn de breaks uitgevonden en opbouw gedeeltes, om ff naar de muziek te luisteren in plaats van te dansen?!
RiX    posted on 22-09-2008 21:13
nou nou Max-E, btje dimmen ajb! Opteren komt waarschijnlijk van het woord optie. Dus een kwestie van vlaams taalgebruik...
jannickv    posted on 22-09-2008 21:25
opteren is een bestaand (vlaams) werkwoord.

opteren

Vervoeging:

* opteren
    * opteer, opteert
    * opteerde, opteerden
    * geopteerd, geopteerde

RiX    posted on 22-09-2008 21:29
Poster: jannickv
opteren is een bestaand (vlaams) werkwoord.

opteren

Vervoeging:

* opteren
    * opteer, opteert
    * opteerde, opteerden
    * geopteerd, geopteerde

maw: keuze maken, kiezen tussen verschillende opties
Down_Town    posted on 23-09-2008 07:05
Ik ben ook geen fan van een break in ieder nummer. Ik werk er zo veel mogelijk om heen. Als het nummer voor de brak al lang genoeg bezig is dan mix ik hem er voor al in. Wat ik ook wel doe is precies op de eerste tel van de break het volgende nummer instarten zodat de beat door loopt. Daar moet je wel goede timing voor hebben.
Ik heb toevallig pas een mix hier op het forum geplaatst van mij. Daar kan je een beetje horen hoe ik met de breaks om ga. Het genre zal niet ieders smaak zijn maar ieder zijn ding Cool

Hier is het topic.
JordyValentino    posted on 23-09-2008 09:40
breaks zijn er niet voor niets in een track en door (mits goede) producers op de juiste momenten geplaatst.. 3/4 minuten alleen maar beat met hier en daar variatie gaat vervelen, vandaar dus die breaks.. Breaks zijn er ook om de track (en je set) naar een ander level te tillen.. dus ik zou zeggen, komt er een break......

Gooi je handen in de lucht, beetje klappen, lachen, publiek opzwepen en breng die mensen naar die qlimax!
ArCee    posted on 23-09-2008 09:44
Poster: Ziax
Sorry dat vind ik een "dom" idee. Ik er dan eerder voor opteren om er op het einde nog 16 of of 32 maten beat in te steken als je die nodig hebt om te mixen.

Maar dit doet me ook aan muziek 'stelen' denken... Ik weet niet of dit wel helemaal legaal is dus daarvoor zou ik wel opletten.

Kwestie van zoveel mensen, zoveel wensen en laten we nu niet beginnen of de dingen legaal zijn of niet, dat is een heel andere discussie volgens mij?? Cool
RePlayz    posted on 23-09-2008 11:04
Wat je zou kunnen doen is in die break een sample van het volgende nummer (of een willekeurig nummer) kunnen spelen....in weze als een soort mash up...op het moment dat de break ten einde rijkt laat je de sample wegzakken en speel je het bestaande nummer weer door.......msgien kun je hier iets mee maken...doe ik ook wel eens....als je de juiste nummers en/of de juiste samples weet te plaatsen klinkt het goed...Winking my eye
PaulBrugel    posted on 23-09-2008 13:18
Ik edit de platen vaak, doe ik thuis. Maak ze vaak toegankelijker. Of ik mix er een vocal in Cool
User edit by PaulBrugel on 23-09-2008 @ 13:19:27 (9%)
Farcry    posted on 24-09-2008 13:39
hey thanks voor alle opmerkingen / informatie... daar kan ik zeker wat mee. De reden dat ik deze vraag heb gesteld: ik heb thuis was setjes in elkaar gemixed en wat me opviel is dat iedere nieuwe song in het midden wel een soort pauze had.... een stuk zonder ritme of met een gestript ritme en dat zo mijn hele set door.

Ik denk idd dat het een soort combinatie gedurende de set moet zijn: soms een echte pauze, soms iets van de volgende track al even laten horen (soort tease), soms voor de pauze al een nieuw nummer inmixen.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

166 Users online: 101 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 2.759
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.696.150