Versterker vs Luidspreker
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

D-Zone    posted on 16-09-2008 17:25
Ik ga mij waarschijnlijk een DAP-Palladium P-500 kopen, die heeft 2x250 watt vermogen. Voor de luidsprekers denk ik aan 2 keer een DAP-MC10 van 125 watt.

Mijn vraag is nu: is er een link tussen de 2x250 watt van mijn versterker en de 125 watt van mijn luidsprekers. Ik dacht zo plots: als die 2x250W will zeggen dat je er 2 keer een versterker van 250W kan aansluiten, dan heb ik in feite genoeg met een versterker van 2x125 watt. of niet?

graag een antwoord op deze vraag want als mijn veronderstelling klopt koop ik mij een DAP-Palladium P-400 versterker met 2x 200W vermogen.

De P-400 en de P-500 verschillen echter maar een euro of 10 van prijs... dus als er nog andere voordelen zijn aan de P-500 tgo. de P-400, weet ze mij te zeggen

User edit by D-Zone on 16-09-2008 @ 17:30:36 (56%)

What do you think about Versterker vs Luidspreker ??

Vote :   

erikselhorst    posted on 16-09-2008 17:59
Het is altijd beter om het vermogen van je versterker hoger te hebben dan dat van je speakers. Wanneer het vermogen minder is, dan dat van je speakers blijven je speakers bij hoge belasting constant vragen om meer, waardoor je je versterker overbelast. Op een gegeven moment begeeft zo'n versterker het dan.
Door je speaker vermogen minder te houden dan je versterker is de kans op het slopen van je speakers en je versterker stukken minder groot omdat je versterker gewoon in protection schiet wanneer er iets verkeerd gaat.
Tizio    posted on 16-09-2008 19:19
More is better! Daarom, neem de P 500, hoewel ik me als ik jou was lekker zou laten adviseren door iemand in de winkel, daar hebben ze dagelijsk te maken met dit soort vragen. Maar je had het waarschijnlijk ook zelf kunnen bedenken toch om een versterker met een hoger wattage te nemen. Het Ohmage doet er trouwens ook toe. Is 2x250 watt van de versterker op 2 ohm, 4 ohm of 8 ohm? Dit bepaalt zeker veel bij het bepalen van het vermogen. Ingewikkeld verhaal misschien voor je, dus laat je gewoon lekekr adviseren..
D-Zone    posted on 17-09-2008 07:25
Dit is allemaal bij 4 ohm, dat zal wel goed zijn zeker dan?
Tizio    posted on 17-09-2008 08:02
Ja das prima, waar je wel rekening mee moet houden, als je je versterker hebt, dat je hem niet op max. moet zetten terwijl je speakers maar de helft van het wattage zijn, je kan ze zo dus ook opblazen...
Dus voor die 10 euro gewoon de P500 nemen en dan op de helft zetten.
Victor    posted on 17-09-2008 15:39
Dat laatste klopt niet, al denken veel mensen van wel. Met de versterker op half kan hij nog steeds zijn volle vermogen leveren. Er is alleen een hogere ingangsspanning voor nodig. Met andere woorden: met de draaiknopjes op je versterker regel je niet hoeveel vermogen hij maximaal kan leveren maar hoeveel signaal je vanuit je mixer moet uitsturen om dat vermogen te krijgen.

Koop een niet te krappe versterker en zorg dat die binnen zijn normale werkgebied blijft (dus niet laten clippen) dan is de kans het grootst dat alles goed gaat. Een limiter (liefst als onderdeel van een digitale processor) kan je daarbij goed helpen.
D-Zone    posted on 17-09-2008 19:11
Kan je even uitleggen wat clippen, een limiter en een digitale processor is? Happy, laughing

En ik snap ook niet helemaal dat de versterker op half nog zijn volledige vermogen kan geven. Als wat jij zegt klopt dan bereik je door aan je versterker te draaien hetzelfde als door aan je master op je mengpaneel te draaien, of niet?
kobalt    posted on 17-09-2008 19:35
een versterker gaat clippen wanneer je er meer probeert uit te halen dan hetgeen de versterker kan leveren.  hij wordt dus overstuurd, wat uiteraard slecht is voor de versterken.  maar je kan ook je luidsprekers beschadigen (ookal is hun wattage hoger dan dat van de versterker).
door een limiter voor de versterker te schakelen (en juist af te stellen!) zorg je er eigenlijk voor dat je de versterker niet overstuurt.  dus als de ingangsspanning te hoog zou worden, begrenst de limiter die spanning.  Het is gewoon een veiligheid voor verdere apparatuur (of wordt ook gebruikt om het db-limiet te respecteren).

wanneer de draaiknoppen van je versterker bijvoorbeeld op de helft staan kan je inderdaad je versterker alsnog oversturen.  stel de knoppen staan op de helft (gesteld dat deze een lineair verloop hebben), het ingangssignaal staat op 0db.  dus theoretisch zou je nu de versterker op half vermogen laten werken. 
als je nu dat ingangssignaal zou verdubbelen, dan kom je terug op vol vermogen.  Dit is misschien een beetje simpeluitgelegd, maar het komt wel hier op neer.

EDIT:
o ja nog iets, ik neem het vermogen van mijn versterkers altijd het DUBBELE van het vermogen van mijn luidsprekers.  ik heb subs van 1000W/ 4ohm  en ik stuur die aan met een versterker van 2x2000W/4ohm.  Zo heb je voldoende reserve, hoef je je versterkers niet onnodig hard te laten werken. 
Dit is niet de goedkoopste manier natuurlijk, maar ze wordt wel als vuistregel gebruikt. (soms ook met factor 1.5 dacht ik).
User edit by kobalt on 17-09-2008 @ 19:39:43 (40%)
MoXeGy    posted on 17-09-2008 19:40
Clippen is het geluidssignaal te hard uitsturen/binnenkrijgen zodat het gaat vervormen.
Als je je versterker te ver open zet kan hij gaan clippen omdat hij dan te hard moet gaan werken, hierdoor kan hij dus te overbelast raken.

Een limiter limiet het signaal zodat het netjes binnen de lijntjes blijft en het dus niet gaan clippen........

kijk naar het verhaaltje hierboven Happy, laughing
User edit by MoXeGy on 17-09-2008 @ 19:41:03 (14%)
D-Zone    posted on 17-09-2008 21:15
ok, en kan je zo'n limiter kopen in de winkel? zoja, kan je me mss een voorbeeldje van een tonen fzo want via google vind ik niet direct iets...

Ik ga mij waarschijnlijk een DAP-Palladium P-500 kopen, die heeft 2x250 / 4 ohm watt vermogen. Voor de luidsprekers denk ik aan 2 keer een DAP-MC10 van 125 watt. Dan zit ik volgens jouw uitleg dus volledig veilig, niet?

bedankt voor de uitleg trouwens kobalt!

Victor    posted on 18-09-2008 09:39
De DAP MC-10 is wel een heel erg slechte keus. Echt nare dingen met tetterende piëzo-tweeters en totaal geen laag. Niet dat je veel mag verwachten voor € 44,50 per stuk, maar toch.

Tweemaal DAP MC-10 en een DAP Palladium-500 kosten je samen ongeveer € 268. Doe er € 101 bij en je hebt een setje Behringer B-2031A actieve monitors (actief, dus met de versterkers al ingebouwd). En die klinken prima en gaan ook nog eens een keer harder dan die DAP spreeuwenkistjes. Ik ben geen Behringer-fan, maar die speakers zijn prima.

Dit is een voorbeeld van een limiter: http://www.alesis.com/3630. Een redelijke limiter begint rond € 100. Niet veel geld, als je daarmee je speakers kan heelhouden, lijkt me.
Tizio    posted on 18-09-2008 18:33
Hé Victor, thnx voor de info, zal er ook maar 1tje aan gaan schaffen, want ik zit al een tijdje dat het volume te veel verieerd in m'n tracks en nu kan dat mooi gelijk getrokken worden door zo'n limiter..
wizkid    posted on 18-09-2008 20:47
Ik heb zelf de p 500 en moet zeggen dat ik liever gelijk voor een wat zwaardere was gegaan.
Eigen keus maar ik heb een beetje spijt dat ik niet voor een iets zwaardere gekozen heb.
Maar verder is de palladium serie een hele goede keus.
Tizio    posted on 19-09-2008 20:23
Voor die boxen hoef je echt geen zwaardere!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

300 Users online: 176 Guests (124 Unknown)
Pages generated today : 89.525
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.886.562