Eigen studio bouwen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DnBelg    posted on 31-08-2008 18:29
Hallo,

Ik wil graag m'n eigen studio bouwen voor beatproduction en zang.
Ervaring heb ik weinig en ben niet thuis in de wereld van geluidsapparatuur.
Heb me enkel een mic aangeschaft (Samson Gtrack)
Omdat ik weet dat ie gewoon goed is Happy, laughing
Maar ik zou graag willen weten wat ik nog allemaal kopen moet
voor m'n zang af te mixen op de beat, en voor beats te produceren
heel d'n tralala dus

Geld is geen probleem, heb geen maximum budget
Ik wil gewoon een goede studio met goede apparatuur voor een beginnende mc.

What do you think about Eigen studio bouwen ??

Vote :   

Lead    posted on 31-08-2008 19:44
Met alleen een micro kom je niet ver...

Bedenk hoe je je studio wilt opbouwen  hardware matig of software matig. Voor beide opstellingen zijn pro's en con's te verzinnen.

Een software matige setup is het voordeligste. Koop een goede geluidskaart en audio software zoals Ableton live oid. Je neemt op met je computer via de ingebouwde mixer van je OS. Denk eraan dat je geluidskaart een degelijke micro input heeft en niet zo'n gaar mini-jack plugje (kraakt altijd). Maar dit laatste is niet zo'n probleem want je hebt al goede geluidskaarten met externe normale grote jack connectoren voor onder de 200 euro.
Let the BASS be louder
Gagarin12    posted on 31-08-2008 20:06
Koop je een computer (Mac of Windows). Bovendien heb je nog een geluidskaart(4), monitors(3), de juiste software(2) en eventueel een controller.(1)

1:Hiermee kan je parameters controlleren in je software en/of je noten inspelen in je software.

Deze eerste foto is enkel een controller voor parameters zoals volume, eq, .... (M-audio evolution UC33e)

De tweede foto is een controller of masterkeyboard waarmee je enkel noten kan inspelen. (Korg K61)
Deze derde foto is een combinatie van de twee bovenstaande (M-audio Axiom49)

2: Je zal met software je geluid maken en alles mooi arrangeren en er de juiste volumes en effecten op plaatsen. Deze laatste soort noemt men een sequencer (bv. Logic, Cubase, Ableton, Nuendo, Sonar, ...)
Er bestaan ook combinaties van programmas die zowel als geluidsbron als sequencer kunnen dienen (bv. FL Studio en Reason). Programma's die enkel geluid kunnen produceren moeten meestal aan een sequencer gelinkt worden en worden dus gebruikt als plug in. (bv. de softsynths ed. va Native Instruments en Arturia.)
Het geluid zul je dan moeten opnemen in je sequencer.

3:Monitoren zijn heel belangrijk in je studio. Ze geven je weer wat er in je computer omgaat. kijk hiervoor oa eens naar KRK of Alesis MK1 Active.

4:Geluidskaarten bepalen de inputs en outputs van je studio.

Gagarin

DJ_IVI-R    posted on 31-08-2008 20:16
beatproduction Coolis dat een nieuwe olympische discipline Happy, laughinggewoon beginnen met een goede sequencer en dan wat plugins en dan ben je al op weg..
www.nikan.be
DnBelg    posted on 31-08-2008 20:44
Oké dank je voor de tips

Dit is zowat de setup van m'n pc

Geluidskaart: Creative SB X-
FiBesturingssysteem: Windows Vista tm Home premium (6.0, build 6001)
Systeemfabrikant: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
Systeemmodel:MS-7360Processor: Intel (R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40Ghz (4CPUs, 2.4GhzGeheugen 4094 RAM

Is de geluidskaart in orde?
Want is toch wel redelijk nieuwe pc met niet goedkope stukken in

verdere typs zijn welkom

User edit by DnBelg on 02-09-2008 @ 21:04:43 (44%)
Gagarin12    posted on 31-08-2008 20:50
Zou toch nog steeds een andere geluidskaart kopen.

Gagarin
DnBelg    posted on 31-08-2008 20:51
welke stel je voor,
paas je me ook de link door dan?

MVG
Gagarin12    posted on 31-08-2008 20:58
Met iets van M-audio, MOTU, Digidesign en Edirol zal normaal gezien nooit berogen worden.
Kijk gwn dan eens naar de midi ins en outs en audio ins en outs hoe het je het meeste aanstaat. Best ook een ingebouwde microfoonvoorversterker voor je mic of koop anders een apparte voorversterker (preamp) voor je mic.

Gagarin
DnBelg    posted on 31-08-2008 20:59
Oke dank je man, fijn dat je me helpt

Kusje
Lead    posted on 31-08-2008 21:26
Poster: Gagarin12
Zou toch nog steeds een andere geluidskaart kopen.

Gagarin

Graag niet je naam of groetjes onder je posting zetten, je naam staat al links ervan boven je avatar en groeten doe je al door te posten Winking my eye
Let the BASS be louder
RoyBeware    posted on 01-09-2008 21:40
Ben zelf ook met de plannen bezig, maar eerst software matig.
vind je het toch prettiger werken met hardware matige apperatuur kan je altijd overstappen, en geef je in het begin niet bakken met geld uit, als je software matig toch makkelijk vind werken.
Gagarin12    posted on 02-09-2008 11:10
Ben ik het wel mee eens, maar zeer belangrijk "als je softwarematig toch makkelijk vindt werken"

Illusion    posted on 02-09-2008 12:18
Ik ben softwarematig nu inmiddels een beetje zat. Ik wil gewoon graag hardware matig produceren, omdat het gewoon machtig mooi is natuurlijk. Steeds zitten te draaien en knopjes indrukken met je muis is ook niet leuk. Maarja,  eerst zorgen dat je het een beetje onder de knie hebt. Daarna komt het aanschaffen van Hardware matige gear.

Als ik jou was zou ik gewoon eerst alles uitproberen.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Prozei    posted on 02-09-2008 14:49
denk dat belangrijkste je eigen creativiteit is.
al heb je dit niet dan is een studio nutteloos.
DnBelg    posted on 02-09-2008 19:00
Nou ja, wil eigenlijk meteen hardware matig draaien, heb je ook meer feeling denk ik.
Of raden jullie dit af?

Mensen met tips voor het bouwen van een akoestische ruimte mogen dit ook met me delen.

User edit by DnBelg on 02-09-2008 @ 19:03:22 (28%)
DnBelg    posted on 02-09-2008 19:35
Iemand die weet waar ik deze mic kopen kan, brauner phantom classic 2008
Met een link naar een online shop in België

BVD.
User edit by DnBelg on 02-09-2008 @ 19:35:14 (5%)
Gagarin12    posted on 02-09-2008 19:45
Geen idee, maar lijkt me een zeer goede mic. Maar heb je hem wel nodig. Maar ja phantom power is wel makkelijk. Maar als je zo'n hoogwaardige mic koopt, moet de rest wel in dezelfde lijn liggen, anders zou het wat dom zijn. Hierbij denk ik dan aan audiointerface, computer, DAW, monitors, mixer(als je die gebruikt), ...

jannickv    posted on 02-09-2008 20:03
Poster: DnBelg
Iemand die weet waar ik deze mic kopen kan, brauner phantom classic 2008
Met een link naar een online shop in België

BVD.

link naar webshops zijn niet toegelaten op het forum Winking my eye
DnBelg    posted on 02-09-2008 20:04
Heb geen maximum budget.
Wil alles (online) in Belgie en/of nederland kopen,
aangezien het toch om veel geld gaat, en ik niet alle verkoopshops in en buiten europa vertrouw
User edit by DnBelg on 02-09-2008 @ 21:03:33 (1%)
DnBelg    posted on 02-09-2008 20:05
Waarom niet dan, beetje reclame mag wel.
DnBelg    posted on 02-09-2008 20:45
Geen idee, maar lijkt me een zeer goede mic. Maar heb je hem wel nodig. Maar ja phantom power is wel makkelijk. Maar als je zo'n hoogwaardige mic koopt, moet de rest wel in dezelfde lijn liggen, anders zou het wat dom zijn. Hierbij denk ik dan aan audiointerface, computer, DAW, monitors, mixer(als je die gebruikt), ...

Ben een beetje het type dat het beste van het beste wil, je kent het wel Happy, laughing
Gagarin12    posted on 02-09-2008 20:55
Ken ik wel, zou ook het beste van het beste willen, maar één belangrijke factor wil niet altijd mee.
Bij jou wel blijkbaar.

En ben je zeker dat deze mic de juiste is, qua klankkleur ed?

jannickv    posted on 02-09-2008 20:56
Waarom niet dan, beetje reclame mag wel.

neen, beetje reclame mag niet.
lees de regels maar eens...

mss staat daar ook in dat replyen op jezelf niet zo graag gezien wordt Winking my eye
DnBelg    posted on 02-09-2008 21:01
Ken ik wel, zou ook het beste van het beste willen, maar één belangrijke factor wil niet altijd mee.
Bij jou wel blijkbaar.

En ben je zeker dat deze mic de juiste is, qua klankkleur ed?

Heb er geen flauw idee van om eerlijk te zijn, maar de prijs zegt me wel iets. :p
Om Deze reden zoek ik ook shops in belgië of nederland waar ze deze verkopen.
Kan ik persoonlijk advies vragen.

Niets staat dus vast.
User edit by DnBelg on 02-09-2008 @ 21:02:27 (2%)
DnBelg    posted on 02-09-2008 21:05
Poster: jannickv

neen, beetje reclame mag niet.
lees de regels maar eens...

mss staat daar ook in dat replyen op jezelf niet zo graag gezien wordt Winking my eye

Lekker dat, in m'n vorige post had ik linkje neergezet.

m'n excuses dus.
User edit by DnBelg on 02-09-2008 @ 21:06:59 (3%)
Illusion    posted on 02-09-2008 22:11
Nou ja, wil eigenlijk meteen hardware matig draaien, heb je ook meer feeling denk ik.
Of raden jullie dit af?

Mensen met tips voor het bouwen van een akoestische ruimte mogen dit ook met me delen.

Dan moet je jezelf ook realiseren dat je giga veel geld hierin moet investeren, dan praat ik niet over 10tjes maar over 100rden eurotjes. Daarnaast moet je het produceren je ook bevallen. Stel je voor je vind het niks, en je hebt toch alles uitgegeven aan de duurste kant van het produceren.

Ik zou je echt aanraden om eens eerst software matig te proberen. In alle programma's zitten ook de apparaten die je ook als hardware kan kopen. Eerst proberen, dan investeren is mijn mening.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)

320 Users online: 194 Guests (126 Unknown)
Pages generated today : 60.373
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.953.918