Rigging, wie heeft een diploma (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bouncy    posted on 30-08-2008 16:56
Hoihoi,

Ik ben op het moment hard aan het leren voor mijn Rigging diploma, en ik vroeg me af of er hier nog meer mensen zitten met zo'n papiertje!

Aangezien het niet makkelijk te halen is, maar best wel gevaarlijk als je hem niet hebt.

Dus:
Hebben jullie wel eens een ongeluk meegemaakt door iets wat slecht was bevestigd?
Hebben jullie een diploma?
Heisen jullie wel eens boven mensen?

What do you think about Rigging, wie heeft een diploma ??

Vote :   

Bouncy    posted on 30-08-2008 16:56
Poll ging fout, werkt zeker nog niet!
ianroma    posted on 30-08-2008 16:57
Wat is rigging?Cool
Boyd    posted on 30-08-2008 16:58
Het ophangen en opstellen van bijv. trussen.

Die vierkante of driehoekige aluminium dingen waar je scan's, movingheads en andere dingen aan kan hangen!
User edit by Boyd on 30-08-2008 @ 16:59:14 (5%)
ianroma    posted on 30-08-2008 16:59
Aha, ik wist niet dat je daar een diploma voor moest halen joh.
dj-nick    posted on 30-08-2008 17:17
Nee ik heb er geen diploma voor, waar kan je die behalen?

Wij heisen regelmatig truss boven mensen is nog nooit fout gegaan.

Heb een tijd terug wel een ongelukje ermee zien gebeuren, 4 mensen
op een school wilde het carreé naar beneden takelen, maar 1 takel bleef
een beetje hangen (was haast niet te zien want hij beweegt gewoon mee)
dus op een gegeven moment liep de rest voor en begon hij scheef te hangen
waardoor hij een meter of 4 naar beneden schoot.
Aardig wat kapotte en loszitende lampen.
Gery    posted on 30-08-2008 17:23
eigen fout dan maar.. takels moet je altijd bevestigen aan de truss zodat die niet kan wegschuiven...
DJ - Producer
dj-nick    posted on 30-08-2008 18:00
Poster: Gery
eigen fout dan maar.. takels moet je altijd bevestigen aan de truss zodat die niet kan wegschuiven...

Eigen fout? hun konden toch ook niet weten dat die takel verrot was en dat die daardoor iets langzamer was.
RiX    posted on 30-08-2008 20:31
Poster: Gery

hoe zouteloos kan je reageren... pls, probeer het eens op een andere toon :D
djmamo    posted on 30-08-2008 23:34
bij wie ben je deze aan het volgen?

en rigging is alles wat je in een plafond takelt of plaatst.

www.moonentertainment.nl
Gery    posted on 30-08-2008 23:43
Poster: dj-nick

Eigen fout? hun konden toch ook niet weten dat die takel verrot was en dat die daardoor iets langzamer was.
 kan allemaal wel zijn maar ik blijf het een grote fout vinden om de takels niet met pinnen vast gezet te hebben.
DJ - Producer
Ywe    posted on 31-08-2008 06:05
Ik doe nu licht en geluidstechniek in leeuwarden Happy, laughing krijgen we hier ook veel mee te maken. Er is wel een mooi nederlands boek over dit onderwerp: Rigging in de Entertainmentindustrie, van J. van Boekel

staat alles over dit onderwerp in, met duidelijke voorbeelden en afbeeldingen
MoXeGy    posted on 31-08-2008 09:34
Ik doe zelf ook een licht & geluids opleiding en daar hijsen we vaak boven mensen, gelukkig nog niks fout zien gebeuren.
Als je de truss scheef naar beneden haald(3 punten die eerder zijn) dan word de truss ook fout belast waardoor het kan vervormen.
ilseentje    posted on 31-08-2008 11:10
Rigging kan ik niet en weet dat het zeer moeilijk is.
Daarom laat ik het door profs met diploma's doen.
Om diegenen die denken dat het simpel is hier een link ...
Ik wil dit niet op mijn geweten hebben, gelukkig was er geen publiek.

http://www.pbase.com/paulpelletier/image/64028711/medium
http://www.pbase.com/paulpelletier/lightingmisc

ps. kan gen foto plaatsen.
User edit by ilseentje on 31-08-2008 @ 11:21:34 (45%)
djmamo    posted on 31-08-2008 20:34
in Nederland kun je er geen diploma voor krijgen alleen een cursus deelname, omdat rigging in Nederland nog niet een erkent beroep is.

eigenlijk bestaat het beroep alleen in Engeland
www.moonentertainment.nl
Tomazos    posted on 15-10-2008 19:32
ik heb idd weleens een foto gezien van een concert van madonna, wat 30 minuten voor de opening in elkaar storte,

was een klein berekenings fout, met hoeveel gewicht het kon hebben, en hadden toen de Komma (,) op een verkeerde plek gezet,

en JA, er vallen veel doden bij het Riggen.
mijn normale baan is, opbouw voor id&t/q-dance, en er vallen regelmatig doden met het opbouwen.

gelukkig heb ik er zelf nooit 1 zien vallen, maar er gaat bijna altijd wel 1 minuut werk stilte rond, omdat er dan op dat festival/evenement die wij aan het bouwen zijn iemand naar beneden is gekomen.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
dj-nick    posted on 15-10-2008 20:33
Poster: Tomazos
ik heb idd weleens een foto gezien van een concert van madonna, wat 30 minuten voor de opening in elkaar storte,

was een klein berekenings fout, met hoeveel gewicht het kon hebben, en hadden toen de Komma (,) op een verkeerde plek gezet,

mijn normale baan is, opbouw voor id&t/q-dance, en er vallen regelmatig doden met het opbouwen.

gelukkig heb ik er zelf nooit 1 zien vallen, maar er gaat bijna altijd wel 1 minuut werk stilte rond, omdat er dan op dat festival/evenement die wij aan het bouwen zijn iemand naar beneden is gekomen.

Voor welk bedrijf is dat dan?
soundcollector    posted on 15-10-2008 20:37
Poster: Tomazos

kan ook gewoon materiaalmoeheid zijn geweest... lijkt me straf dat iemand een komma verkeerd zet, dit moet je in andere berekeningen ook zien maar soit, ga er niet over discussiëren ofzo Thumbs Up
Tomazos    posted on 15-10-2008 20:55
Poster: soundcollector

kan ook gewoon materiaalmoeheid zijn geweest... lijkt me straf dat iemand een komma verkeerd zet, dit moet je in andere berekeningen ook zien maar soit, ga er niet over discussiëren ofzo Thumbs Up

ik ook nietWinking my eye

was toen een jongen die in amerika zo'n opleiding gevolgt had, die vertelde van die show, dat de berekening verkeerd was.. wat het precies was maakt niet, erg genoeg.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Collin    posted on 16-10-2008 12:00
liever niet , heb hoog tevrees , heb 1 x op zo'n hoogwerker gestaan, dat ding dat bewoog me veel te veel !:D
Yorick    posted on 16-10-2008 22:52
Poster: djmamo
in Nederland kun je er geen diploma voor krijgen alleen een cursus deelname, omdat rigging in Nederland nog niet een erkent beroep is.

eigenlijk bestaat het beroep alleen in Engeland
  je kan hiervoor wel curcus volgen, je kan dit wel of je kan dit niet.. het is hoe je bent. zelf kan ik het redenlijk maar vind het zelf niets om te doen..
Flexii    posted on 16-10-2008 23:01
ik heb het cursus handboek hier thuis liggen,, best dure cursus overigens,, heb t eens gekregen van mijn baas, een collega van me heeft t een keer gedaan die cursus,, ik heb me tot op de dag van vandaag (inmiddels anderhalf jaar later nog altijd niet geroepe gevoelt om er naar te kijken:P) laat staan de cursus te doen
Rhulshof    posted on 17-10-2008 07:16
Ik heb de cursus ook behaalt dit jaar alleen mijn diploma nog niet binnen helaas duurt lang.

Al wel regelmatig gebruik gemaakt van de opgebouwde kennis.

DPro    posted on 02-01-2009 20:59
Rigging tja..
Ben in bezit van ervan en zie nog dagenlijks cowboys bezig met zullen we het maar zo zeggen knutselen..
Zeer simpele dingen begint het al mee... jaa dat stukje sjor ik wel vast met een spanband, ty-wrap etc want dit houd het toch wel zijn de gebruikte talen en hierbij begint mij al vanalles te borrelen (koken vaak ook).
Nou het echte riggen laat dit AUB aan de mensen over die er iets (veel) meer kaas van hebben gegeten en hier ook in getrained zijn. (Beter een rigger inhuren dan een feestje tot een fiasco laten uitlopen doordat je ingehangen apperatuur omlaag is gekomen waardoor er gewonden resp. doden bij vallen)
Foto's zijn er genoeg te vinden van hoe het NIET moet, kijk maar naar de plaatselijke site van disco en PA boer. (ps voor voorbeelden vraag gerust Winking my eye)
Rinus Bakker van Rhino Riggs geeft een uitstekende cursus voor mensen die hier wat meer over willen weten en is zeker aan iedereen die wel vaker iets wil riggen aan te raden. Of als je iets wil weten vraag het gerust.
Voor degene die willen weten wa fout kan gaan kunnen de volgende link eens bekijken.
http://www.youtube.com/watch?v=7pDyfA3hsng
het is een concert van Christina Aguilera en Justin Timberlake (2003).. tijdens de lunchpauze begaf het Maingrid het door een onderschatting voor de bevestiging van het maingrid trusje...
Wonder boven wonder zijn hier geen gewonden gevallen.
OneSixty    posted on 02-01-2009 21:23
tijdje terug was er hier een grote outdoor fuif in de buurt ,
en ze hadden lange trussen (10 meter) bomvol met mh's ed op hoge houten stellingen gelegd die gebouwd waren door de scouts...

dan stel ik echt zo mijn vragen... als die truss naar beneden pleurt heb je in 1 klap tientallen doden :o
DPro    posted on 02-01-2009 21:28
heb je hier trouwens foto's van? anders zou ik deze eens graag willen zien.

279 Users online: 12 Guests (267 Unknown)
Pages generated today : 64.628
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.542.629