Keuze tussen deze PC of Imac (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sandr    posted on 25-08-2008 20:43
Na vele topics gelezen te hebben over het duel tussen een PC met windows of een Imac ben ik er nog steeds niet uit, op dit moment sta ik voor de volgende keuze:

Ik kan een 2de hands pc kopen van een kerel die ik goed ken, hij zal me dus niet belazeren. De pc is als volgt:
Pentium 4 3.2 ghz hypertreading 
Intel Bonanza moederboord (lan 100/1000 6 x usb 2.0)
420 watt voeding 
2 gig intern (werkgeheugen)
250 gig harde schijf (opslag) 
Geforce FX5950 256 MB Ultra (videokaart)
NEC dvd speler 
NEC dvd-rw +/- (brander)

Deze pc kost me 350 euro.

Dit scheelt nogal veel met een minimale Imac en nog meer met een iets beter Imac.
Er moet nog een beeldscherm bij maar dan nog.

Ga ik heel veel verschil merken tussen deze pc en een Imac of is het prijsverschil van 800 eu een goede reden om deze pc te kopen?
Play that funky music white boy....

What do you think about Keuze tussen deze PC of Imac ??

Vote :   

RiX    posted on 25-08-2008 21:05
dit klinkt als een mooie deal, die pc. En ik denk in je post te lezen dat je de Imac sowiezo toch erg duur vindt. Daarom denk ik dat je voor de pc met windows moet gaan.
baath    posted on 25-08-2008 21:09
voor het prijs verschil zou ik gewoon voor de pc gaan Winking my eye
en me broertje zou je inderdaad niet belazeren :P

btw de Hd en ram geheugen die er in  gaan er gloednieuw in...
en voor het gene wat jij er mee wil doen is dit goed genoeg
User edit by baath on 25-08-2008 @ 21:09:59 (4%)
Stefjuuh    posted on 25-08-2008 21:13
2 gig geheugen, klinkt leuk, maar wat voor geheugen..? Hoe snel? Ik heb nl een pent. 4 @ 2.8, en met 1,2 gig geheugen, maar dat draait maar op 333 mhz. Voor msn, internet, audioopnemen/editen, btje photoshop werkt dat prima.. maar teveel tegelijk, of iets zwaardere grappen, en je gaat wel haperen...
DeteqBoy    posted on 25-08-2008 21:30
In dit geval zou ik zeker voor de pc gaan, voor dat geld verschil kan je later altijd nog uitbreiden mocht het nodig zijn Happy, laughing

of je moet perse logic willen draaien natuurlijk Happy, laughing
Xtremer    posted on 25-08-2008 21:39
Waar wil je het voor gaan gebruiken? Wil je met Photoshop en andere grafische software of audio aan het werk dan zeg ik iMac. Gamen, PC. Het prijsverschil is groot, maar de een heeft andere voordelen en nadelen dan de anderWinking my eye. Een iMac is niets voor gamen, dan moet je echt een PC hebben. Ik zou zelf voor een iMac gaan vanwege de stabiliteit van het systeem, bij een PC staat Photoshop zo vast, maar bij een Mac blijft het lopen, zelfs met meerdere zware software aan. Logic werkt wel super voor het maken van eigen tracks, zoals de naam al zegt het is Logisch en overzichtelijk. Dus doe mij maar een iMac, is echt de moeite waard.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
RiX    posted on 25-08-2008 22:34
Voor muziek kan je deze pc met windows prima gebruiken. Pas als je wilt upgraden kan je over een Mac nadenken.
Gery    posted on 25-08-2008 23:38
pentium 4 lijkt mij niet zo zeer een recente technologie... Zelf met groot werkgeheugen koop je toch een ouder toestel in een snel veranderende markt!

Om een idee te geven, woensdag verkopen ze hier in de Aldi computers met 3 cores, 3GB geheugen 600GB HDD, ... voor slechts 499 EUR.

Je moet eerst en vooral de beslissing maken of je voor een computer wil gaan die een OS draait dat niks meer is als een veredelde versie van DOS (met alle gevolgen vandien) of voor een stabiel OS gebaseerd op nieuwe technologien...

Wil je een PC kan je voor dat geld of iets meer een betere computer krijgen. nieuw.

Sinds ik 2 jaar terug naar mac ben geswitched zou ik nooit terug naar windows willen gaan!
mac werkt zoveel satabieler als windows...  en voor de enkele windows programma's die ik eventueel nog zou kunnen gebruiken is er bootcamp Happy, laughing

Een investering moet je toch doen, denk eerst goed na wat je juist wil, en beslis dan !
DJ - Producer
Sandr    posted on 26-08-2008 09:29
Ik wil voor mezelf een begin maken met producen, waarschijnlijk met Cubase.
Hier zoek ik dus een pc voor, ga ik op de pc die ik hierboven heb genoemd zonder problemen cubase (en nog wat programma's) draaien?

Ik snap dat een mac stabieler is, maar kost ook flink meer geld en ik ga pas beginnen. Dus ik wil gewoon weten of deze pc gewoon blijft draaien als ik met cubase aan de slag ga.

Als ik over een jaar ofwat alles een beetje onder de knie heb en echt flink aan de slag wil kan ik altijd nog een Imac of Mac pro kopen.

Dus ga ik met deze pc lekker aan de slag kunnen of is hij toch te oud?
Bouncy    posted on 26-08-2008 09:38
Je moet het zelf weten, maar zoals ik al in dit topic heb verteld, zijn de mac's ontzettend goed afgesteld! zo goed kun je nooit een PC krijgen! Daar komt nog eens bij dat het os (Mac OSX) veel lichter is dan windows vista/XP en dat je die om de 4 maanden opnieuw moet installeren!

Je moet het dus zelf weten, maar als je het in een keer goed wil doen kies je een mac! Wil je 4 keer een nieuwe computer kopen, koop dan maar een windows bak (en je bent uiteindelijk hetzelfde of misschien nog wel meer kwijt)

Nogmaals: Mensen die MAC slecht vinden, hebben er zelf nog nooit mee gewerkt!
Sandr    posted on 26-08-2008 09:41
Ja, zoals ik net al zei: ik begrijp dat een mac stabieler draait etc.

maar dat was niet mijn vraag..
Ga ik op de bovengenoemde pc cubase en nog wat programmas kunnen draaien zonder al te veel problemen voor pak hem beet 2 jaar?

Dan kan ik daarna altijd een mac kopen, want over 2 jaar zijn die ook weer verbeterd dus dan koop ik hem liever over 2 jaar dan nu.
Boyd    posted on 26-08-2008 09:42
Poster: Gery
pentium 4 lijkt mij niet zo zeer een recente technologie... Zelf met groot werkgeheugen koop je toch een ouder toestel in een snel veranderende markt!

Om een idee te geven, woensdag verkopen ze hier in de Aldi computers met 3 cores, 3GB geheugen 600GB HDD, ... voor slechts 499 EUR.

Je moet eerst en vooral de beslissing maken of je voor een computer wil gaan die een OS draait dat niks meer is als een veredelde versie van DOS (met alle gevolgen vandien) of voor een stabiel OS gebaseerd op nieuwe technologien...

Wil je een PC kan je voor dat geld of iets meer een betere computer krijgen. nieuw.

Sinds ik 2 jaar terug naar mac ben geswitched zou ik nooit terug naar windows willen gaan!
mac werkt zoveel satabieler als windows...? en voor de enkele windows programma's die ik eventueel nog zou kunnen gebruiken is er bootcamp Happy, laughing

Een investering moet je toch doen, denk eerst goed na wat je juist wil, en beslis dan !

3 core's?

ik heb nog nooit een intel core 2 trio gezien?
Bouncy    posted on 26-08-2008 09:44
Poster: Sandr
Ja, zoals ik net al zei: ik begrijp dat een mac stabieler draait etc.

maar dat was niet mijn vraag..
Ga ik op de bovengenoemde pc cubase en nog wat programmas kunnen draaien zonder al te veel problemen voor pak hem beet 2 jaar?

Dan kan ik daarna altijd een mac kopen, want over 2 jaar zijn die ook weer verbeterd dus dan koop ik hem liever over 2 jaar dan nu.

Ja, dat kan, moet je hem wel eens in de 2 maanden ef opnieuw installeren om het soepel en stabiel te houden!

Slaat inderdaad nergens op, maar dat is de logica van windows!

Nog een idee, al gekeken wat er 2ehands te krijgen is aan macjes? die G5jes zijn nog lang zo gek niet en lopen als een trein!
diddy    posted on 26-08-2008 09:49
veel te duur voor die 2e hands PC!!!!
Nieuw hier in de computerwinkel:
Midi Tower 400W Low Noise
AMD Athlon X2 4200 Dual Core
Asrock AliveNF6P-VSTA
2GB DDR800
80GB Hard Disk
18X DVD+/-RW

MS Windows Vista Home Basic

6X USB 2,0
7,1HD AUDIO
1000MBPS Gigabit LAN

Front USB + Audio

279,00 euro

Als je dan nog een beter videokaart ofzo erin wilt kan je die nog altijd bijkopen en ze monteren ze er voor je in.
Dus mijn optie: Als je voor pc gaat, zeker die 2ehands niet.

@Bouncy: Mac is niet slecht maar ook niet beter als windows. Het hangt er vanaf wat je wil. Op Mac is het werken met Logic en in windows is het werken op Cubase. Ik werk persoonlijk nog het liefst onder linux maar voor te produce werk ik liefst onder windows en niet op een amerikaanse mac. Wat ook een tegenvaller is als je mac hebt: Heel moeilijk om een azerty keyboard tot zijn recht te krijgen.

Antoine88    posted on 26-08-2008 10:03
Ongetwijfeld dat de iMac een de beste keus is.  Aangezien je net gaat beginnen/experimenteren zou ik voor de pc gaan vanwege de prijs. Weet je alleen zeker dat je serieus verder gaat/wilt, dan rechtstreeks voor de iMac. Want idd, een investering moet je toch doen.

[edit]
Blijkbaar niet voor die specifieke pc gaan, mijn post was te laat.

@Diddy
Gelukkig komt de heer uit Nl.., dus azert is niet nodig :P

User edit by Antoine88 on 26-08-2008 @ 10:21:55 (48%)
Bouncy    posted on 26-08-2008 10:35
Poster: diddy
@Bouncy: Mac is niet slecht maar ook niet beter als windows. 

Ik weet niet of het net zo goed is als windows, ik merk dat je der nog nooit een heb aangeraakt!
Voor windows moet je moeite doen om het systeem goed te laten lopen, bij mac ni
Sandr    posted on 26-08-2008 10:37
Zou iemand mij dan een link van een webwinkel kunnen sturen waar ik een degelijke pc kan kopen voor weinig geld?
Of is zelf samen stellen bij bijvoorbeeld dell een optie?

Gery    posted on 26-08-2008 10:39
Poster: BoydGrift
3 core's?

ik heb nog nooit een intel core 2 trio gezien?
 't was AMD dacht ik, heb de reclamefolder niet zo grondig bekeken.
juist gisteren middag tijdens het eten zien staan, en ik dacht gezien te hebben 3 cores.. :D
DJ - Producer
Bouncy    posted on 26-08-2008 10:41
Poster: Sandr
Zou iemand mij dan een link van een webwinkel kunnen sturen waar ik een degelijke pc kan kopen voor weinig geld?
Of is zelf samen stellen bij bijvoorbeeld dell een optie?

http://store.apple.com/nl
cross-over    posted on 26-08-2008 10:45
Poster: Bouncy

Ik weet niet of het net zo goed is als windows, ik merk dat je der nog nooit een heb aangeraakt!

niet helemaal waar.....,  windows (vista) loopt ook prima maar wordt meestal om zeep geholpen door van alles en nogwat (meestal freeware) te installeren. Zelfs een mac krijg je op die manier kapot.

Zoals ik al eerder ergens in dit topic aangaf is het verschil tussen mac en win niet zo groot meer. Het zijn vooral de kleine dingen die bij win voor irritatie zorgen en bij mac juist dat extra geven.

Dus inderdaad gewoon een mac voor muziek en grafisch.
@ sandr, succes met je aankoop beslissing.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Xtremer    posted on 26-08-2008 10:51
Vista moet je niet aan beginnenWinking my eye. Zit nog vol met Bugs!
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
DeteqBoy    posted on 26-08-2008 11:02
Ik vind vista wel chill hoor Happy, laughing
cross-over    posted on 26-08-2008 11:04
Poster: DJ-Xtremer
Vista moet je niet aan beginnenWinking my eye. Zit nog vol met Bugs!

niet helemaal waar, sp1 heeft een hoop verbetering gebracht. Werk al ruim een jaar met vista en met normaal gebruik is het een prima en stabiel systeem.
Wel moet je rekening houden met vista-compatabiliteit Cool.....  daar heeft de mac dan weer geen last van Cool
Maar ik ben zeer tevreden met vista-sp1
http://soundcloud.com/lau-daniels
Lead    posted on 26-08-2008 11:11
...moet je hem wel eens in de 2 maanden ef opnieuw installeren om het soepel en stabiel te houden...

Onzin, natuurlijk lopen dingen lekkerder op een verse install, maar ik heb nu al 3/4 jaar Vista geinstalleerd en die is nog maar 1 keer vast gelopen, blauwe schermen heb ik op mijn Vista bak nog nooit gehad. En hij is nog steeds (bijna) net zo snel als net na de installatie.

Nou moet ik wel zeggen dat ik weet wat ik wil met mijn computer dus mijn notificatie area (rechts onderin) is zo leeg mogelijk en ook hou ik zoveel mogeljk programma's uit het recistente geheugen... Oh, en browsen met Firefox scheelt ook de nodige ellende.

IE7 is super traag geworden als je hem naast Firefox houdt, ondanks dat het in de Core van Windows zit in gebouwd.

Ik probeer maar duidelijk te maken : Windows is niet per definitie slecht... alleen als je op alle gratis dingen klikt en dit installeert, dan hou je een bak over die zo traag is al str....t

Poster: cross-over
...Maar ik ben zeer tevreden met vista-sp1

Helemaal mee eens.... ik zou niet meer terug willen naar XP.... ook niet qua snelheid, Vista loopt hier lekkerder dan XP deed... (oh, dan heb ik wel een hardware upgrade achter de rug)
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 26-08-2008 11:12 (29%)
diddy    posted on 26-08-2008 12:11

Ik heb hier zelf een mac staan maar als ik mag kiezen kies ik toch voor de windows. Het is gewoon een kwestie van wat jezelf wilt. Als mac zoveel keer beter was waarom staat dan overal in belgische bedrijven bijna windows pc's met linux?
Gery    posted on 26-08-2008 12:21
Op de IBM laptop van mn pa - die speciaal vor vista is ontworpen - werkte de ethernet poort niet meer na de SP1 upgrade...

Verder heb ik een cleane install van vista (2 weken oud) en als mijn USB muis verbonden is bij opstarten, of nadien, en ik koppel ze los detecteerd hij geen andere USB of firewire apparaten meer! lang leve windows!

op die vista partitie staan overigens slechts 3 programma's geinstaleerd (sony ACID, Sounforge en adobe audition) dus daaraan zal het niet liggen...

nadat ik mijn user account paswoord beveiligd heb geeft hij bij het opstarten ipv een login screen een error dat mijn wachtwoord onjuist is dit terwijl ik nog niks heb ingegeven! lang leve windows!

Als ik dan op switch user klik heb ik dan plots 2 gebruikers die "Administrator" noemen, terwijl in de users in het configuratiescherm slechts één gebruiker Administrator staat (en is tevens enigste user op die pc) Lang leve windows!

Ik heb de toetsenbord instellingen ingesteld op belgisch als enige toetsenbord settings, en toch is het bij het opstarten voor wachtwoord in te geven nog altijd een qwerty toetsenbord... lang leve windows!

't is vooral deze incompetentie die mij irriteerd aan windows, dit geld trouwens ook voor XP en alle vorige versies die wel soortgelijke kleine ergernissen hadden!  Dit zijn de basis dingen die moeten vlot werken... op mac heb ik nooit dergelijke kleine problemen, het werkt gewoon zoals het zou moeten werken...
DJ - Producer

291 Users online: 174 Guests (117 Unknown)
Pages generated today : 60.448
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.953.993