Wat kiest een Rookie die start (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Niiels    posted on 23-08-2008 21:20
Hé,

Ik zou graag kunnen dj'en..
Heb Virtual DJ al, dat lukt wel maar dat is met beperkte mogelijkheden.
Ik zou graag echt goed willen leren draaien zoals bv Boys Noize (Genre: Electro/House, als het wat uitmaakt)
Ik ken niets van mixtables ofzoiets ! :D
En ik zou niet met cd's maar eigenlijk nummers van de pc kiezen (gaat dat?)
Budget: rond de 300€ maar kan worden uitgebreid
Ik zou willen kunnen draaien & wat basis mixen
Is er ook ergens een ha,dige handleiding ofzo?
en waarschijnlijk is dit niet genoeg informatie dus vraag wat je nog moet weten ! Winking my eye

Greets,

Niels

What do you think about Wat kiest een Rookie die start ??

Vote :   

Sandr    posted on 25-08-2008 16:11
Poster: Niiels
Heb Ableton Live 7 maar hoe moet dat met die .midi gedoe's ?
Kun je dat dowloaden ?
Dus ik heb een standaard mix paneel eerst nodig, wat stellen jullie voor ?
En is er nog iets zeer belangrijks?

Zeer belangrijk lijkt mij dat jij eerst voor jezelf gaat uitzoeken wat je precies wilt gaan doen:

Muziek draaien (in elkaar over mixen) Zoals je de DJ hoort doen in de discotheek of op een groot festival

Muziek produceren (eigen nummers maken of bestaande nummers remixen) zodat andere dit kunnen draaien

Uiteraard kan je ook beide doen, maar gezien jou budget kan je je beter op 1 van de 2 focussen.

Ga je muziek draaien:
2 cd spelers
mengpaneel
koptelefoon
geluidsetje
muziek (gekochte cd's of gebrande rommel maakt niet uit)

Ga je produceren:
Flinke pc
Goed(e) programma(s) bijv: Cubase, Reason, Fruityloops etc.
Evt: Midi controller
Keybord
etc.

Dit lijkt mij even heel zwart wit gezegd de keuze die jij voor jezelf moet maken.
Als ik jou was zou ik eerst gaan draaien, dan leer je de basis en ga je muziek ook beter "horen".

Succes ermee!
Play that funky music white boy....
Winston    posted on 25-08-2008 17:03
Als je uitsluitend muziek wil producen op de computer heb je helemaal geen midi nodig. Alles kan je met je toetsenbord.

Midi is pas nodig als je muziekinstrumenten en eventueel andere geluidsbronnen met elkaar wil laten communiceren.

Je kunt live remixen met twee of meer cd players. Of je kunt op de PC iets voor-remixen en dan afdraaien op cd. Of je kunt rechtstreeks vanaf je computer een loop of volledige remix afspelen. In ableton moet je ook kunnen beatmatchen zonder midi, maar dat weet ik niet zeker.
Tic Toc
User edit by Winston on 25-08-2008 @ 17:08:34 (100%)
Boyd    posted on 25-08-2008 20:30
Poster: Sammow
Time code dan speel je met je platenspeler of cd-speler een soort lege plaat of cd af, maar je gear staat verbonden met je pc, de muziek wordt "geladen naar je sd-spelers" en zo speel je alsof je met cd's/platen staat te spelen, maar eigenlijk komt alle muziek van je pc.

Zo'n systeem kost wel al makkelijk 500 euro dacht ik toch? En dan nog eens cd-spelers enzo, als je dan iets degelijk wilt moet je je budget minstens verviervoudigen vrees ik.

250euro, heb je mixvibes en daar ben ik dik tevreden over!

Ik zou lekker een vestax controller kopen, de vci100 iets duurder dan 300 euro maar wel bruikbaar!
erbicom    posted on 25-08-2008 22:24
Wat je zeker nodig hebt is gevoel voor ritme (in je hoofd zeker, dansen hoeft niet) en goede "muziek-oren". Je moet instant kunnen horen wat lekker klinkt en wat voor nummers er b.v. bij elkaar passen als je gaat mixen. Alleen hetzelfde aantal b.p.m. is niet genoeg. Heb je 1 van de twee niet dan kun je apparatuur van wel €3000- kopen, maar zal het allemaal zeer moeizaam gaan. En als het zelfs niet een beetje in je zit, zal geen handleiding je kunnen helpen.
Vraag anders eens of je bij een meer ervaren DJ wat mag proberen, hij/zij zal wellicht kunnen beoordelen of je er aanleg voor hebt.
Winston    posted on 26-08-2008 12:50
Verrek wat eenmooie meid heb je in je avatar. Als het je vriendin is heb je mazzel. Maar ik ben het eens met je.

Voor een rookie vindt ik dat Niiels teveel gear in eens wil. Kies eerst of je nu DJ wil zijn of eerst producer. Later kun je wel uitbreiden.
Tic Toc
Niiels    posted on 26-08-2008 14:32
Poster: Sandr

Zeer belangrijk lijkt mij dat jij eerst voor jezelf gaat uitzoeken wat je precies wilt gaan doen:

Muziek draaien (in elkaar over mixen) Zoals je de DJ hoort doen in de discotheek of op een groot festival

Muziek produceren (eigen nummers maken of bestaande nummers remixen) zodat andere dit kunnen draaien

Uiteraard kan je ook beide doen, maar gezien jou budget kan je je beter op 1 van de 2 focussen.

Ga je muziek draaien:
2 cd spelers
mengpaneel
koptelefoon
geluidsetje
muziek (gekochte cd's of gebrande rommel maakt niet uit)

Ga je produceren:
Flinke pc
Goed(e) programma(s) bijv: Cubase, Reason, Fruityloops etc.
Evt: Midi controller
Keybord
etc.

Dit lijkt mij even heel zwart wit gezegd de keuze die jij voor jezelf moet maken.
Als ik jou was zou ik eerst gaan draaien, dan leer je de basis en ga je muziek ook beter "horen".

Succes ermee!

Zoals op grote festivals kan je eigenlijk toch met een heel klein paneeltje doen.. dus ik wel gewoon een standaard mengpaneeltje, 2cdspelers,koptelefoon & geluidsetjevoor te producen:Heb flinke pc Happy, laughing , heb Magix & Ableton Live 7 maar kan er nix mee zonder midi denk ik
en je kan toch muziek maken zonder zo'n midi contoler of niet?
kan je zo'n midi bestanden van liedjes niet dowloaden? is er een goede site voor?
Sandr    posted on 26-08-2008 14:38
Ik zit (nog niet) in het producen dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Maar om gewoon te draaien zoals de meeste Dj's doen volstaat een mengpaneeltje, 2 cd spelers (of 1 dubbele) een koptelefoon en een geluidssetje.
Niiels    posted on 26-08-2008 14:52
Jaja, maar wat stel je voor (of nog andere mensen)
Iets goed koop maar toch de in bezit van de algemene stuff
Pioneer DJM-1000? of is ie duur?
RiX    posted on 26-08-2008 15:01
Niiels, zoek eens op google. Je vind vanzelf prijzen...
Niiels    posted on 26-08-2008 15:05
ja maar dat was een vraag van: a) is ie goed, of is er iets verkeerds aan wat ik moet weten en b) of is hij heel goed maar kas ie te veel?

en is er iemand die er veel van kent standaard mengpaneeltje, 2cdspelers,koptelefoon & geluidsetje wilt voorstellen de prijs onder de 500€ liefsts

en voor te producen:Heb flinke pc , heb Magix & Ableton Live 7 maar kan er nix mee zonder midi denk ik
en je kan toch muziek maken zonder zo'n midi contoler of niet?
kan je zo'n midi bestanden van liedjes niet dowloaden? is er een goede site voor?

Thanx alvast voor jullie hulp, heb al veel bijgeleerd :D

Nog een laatste :d
Hoe leer je bpm van alle liedjes eigenlijk kennen? heel veel luisteren? of is er zoals bij virtualdj een knop om ze op de zelfde lijn te zetten?
ik denk dat ik dan liefst eentje heb dat ze telt en ik dat zo kan zien..
User edit by Niiels on 26-08-2008 @ 15:19:42 (39%)
Winston    posted on 26-08-2008 15:26
Om te producen op PC heb je geen midi nodig, al vergemakkelijkt het je leven aanzienlijk.

De DJM-1000 is best bruikbaar voor de serieuzere amateur producer. Maar ik vindt dat je als DJ kiest voor de DJM-800 en als producer voor een serieuzere studio opzet. De DJM-1000 is meer voor live productie / remix  werk.
Tic Toc
RiX    posted on 26-08-2008 15:27
ga alleen even in op je eerste vraag:
- mixer: (Vestax / Reloop is prima te doen)
- 2 tabletops: (JB-systems of 2x Pioneer cdj-200, oid)

Maar kijk eens op new-line.nl En lees de reviews van gebruikers. Zo leer je ook veel. Probeer eens een lijstje te maken van apparatuur in jouw budgetklasse. Dan kijken wij wat er verbeterd kan worden.
Sandr    posted on 26-08-2008 15:27
Jaja, maar wat stel je voor (of nog andere mensen)
Iets goed koop maar toch de in bezit van de algemene stuff
Pioneer DJM-1000? of is ie duur?

Ga eens naar de site van Bax shop en zoek naar de numark Fusion 494 Cd speler set.
Kost je 500 euro maar dan heb je wel een degelijke beginnerset. Dan moet je nog ergens een geluidsetje en een koptelefoon vandaan halen maar die kan je ook voor een klein prijsje ergens opscharrelen.

Verder is het verstandig als je je zelf eens ergens in verdiept zonder direct maar alles hier te vragen. Je wilt zelf verder met draaien, dan moet je ook zelf je kennis vergaren.

Je vraag naar een pioneer DJM-1000 slaat natuurlijk nergens op. Nog geen 10 tellen zoeken en je ziet dat die qua budget bij lange na niet haalbaar is.

Succes ermee
Winston    posted on 26-08-2008 15:36
Uhm, voor zover mij bekend bestaan er geen midi bestanden. Met midi kun je alleen een start / stop signaal sturen en muziek tracks synchroniseren.

Muziek kun je ook zonder PC makenCool. Gewoon fluiten, handje klappen, zingen etc. Of een ouderwets muziekinstrument.

Een DJ met een booth leert met zijn oren de bpm's gelijkzetten.

In Mixvibes, een tegenhanger van virtual DJ kun je behalve de wave diplay van de hele track, ook de afzonderlijke beats zien. Heel moooi. Als je de pitch beweegt zie je de beat wave langer of korter worden en verder van elkaar of dichter bij elkaar komen. Zelf een dove kan strak beatmixen.Cool

Tic Toc
User edit by Winston on 26-08-2008 @ 15:39:28 (3%)
Niiels    posted on 26-08-2008 15:37
Poster: RiX
ga alleen even in op je eerste vraag:
- mixer: (Vestax / Reloop is prima te doen)
- 2 tabletops: (JB-systems of 2x Pioneer cdj-200, oid)

Maar kijk eens op new-line.nl En lees de reviews van gebruikers. Zo leer je ook veel. Probeer eens een lijstje te maken van apparatuur in jouw budgetklasse. Dan kijken wij wat er verbeterd kan worden.

Maar ik zou totaal niet weten wat er bv. een mixer moet bevatten daarom kom ik hulp vragen want anders had ik al langs iets gekocht, veel te duur waar ik niets aan had. Ik had zelfs het gedacht dat je gewoon met je pc kon draaien en remixen! :D
en ik heb er nergens verstand van dus daarom vraag ik aan jullie voor iets samen te stellen en dan zoek ik dat op en leer ik er ook van !
Winston    posted on 26-08-2008 15:44
@Niiels: Ik heb nog steeds niet het gevoel dat je precies weet wat je wilt.

Met een PC alleen zonder randapparatuur kun je plaatjes draaien en muziek producen. Beide kun je ook goed zonder PC. En beide kun je ook in combinatie. Dus wat wil je eigenlijkConfused?Cool
Tic Toc
Sammow    posted on 26-08-2008 15:47
al doende leert men Happy, laughing

En zoals al aangegeven is moet het niet duur zijn, zo'n beginnerssetje, ik ben begonnen met een dubbele cd-speler en een mixer, daar kan je geen wonderen mee verrichten maar je leert er aardig wat op! Dat setje verkoop ik binnenkort wss, misschien wat voor jou dan? Ik neem een van deze dagen een foto en zet het op 2dehands en hier te koop Happy, laughing
Niiels    posted on 26-08-2008 15:48
standaard mengpaneeltje, 2cdspelers,koptelefoon & geluidsetje 
de prijs onder de 500€ liefsts

Ik weet niet wat er allemaal in een mengpaneeltje moet zitten dus daarom vraag ik aan jullie wat een goede is
2cd spelers hetzelfde
Koptelefoon kan ik zelf voor zorgen
en geluidsetje weet'k niet wat daarmee wordt bedoeld maar Sandr (denkik) zei dat deze dingen noodzakelijk zijn !
Winston    posted on 26-08-2008 15:53
Wat een goede mixer is hangt ook af van het doel waarvoor je het wil gebruiken. Alleen plaatjes draaien of ook mixen? Ook remixing of scratchen of live production? Of alleen production?

Geluidssetje zijn versterker speakers.
Tic Toc
Sammow    posted on 26-08-2008 15:54
Kan je in het begin wel met je pc-speakers doen als het moet he, of met je hifi-keten.
Sandr    posted on 26-08-2008 15:54
standaard mengpaneeltje, 2cdspelers,koptelefoon & geluidsetje 
de prijs onder de 500€ liefsts

Ik weet niet wat er allemaal in een mengpaneeltje moet zitten dus daarom vraag ik aan jullie wat een goede is
2cd spelers hetzelfde
Koptelefoon kan ik zelf voor zorgen
en geluidsetje weet'k niet wat daarmee wordt bedoeld maar Sandr (denkik) zei dat deze dingen noodzakelijk zijn !

Met een geluidssetje wordt bedoeld: Boxen en een versterker.
Iets waar geluid uit komt.... hoe wil je anders horen wat je draait? Alleen over je koptelefoon zou kunnen maar dat is niet bepaald handig.

Toch wil ik dit nog een keer benadrukken: Je kennis niveau is ver beneden pijl voor iemand die wilt gaan draaien. Ga je er eerst eens in verdiepen zonder apparatuur te kopen. Zoek iemand met een dj set waar je een keer langs kunt gaan om vragen te stellen en dingen te leren.

Pas als je de basis een beetje begrijpt je eigen setje kopen.
Misschien blijkt dat het totaal niet is wat je hebt verwacht en dan is het toch zonde als je voor 500 euro of meer een setje hebt gekocht.
Niiels    posted on 26-08-2008 16:00
geluidset dus niet nodig Happy, laughing
Heb wel gewone simpele boxjes!
maar ik leer door te doen, niet te lezen daar wordt ik zot van ! :D

@ Winston: Mixen & remixen (als dat niet te duur wordt, anders begin ik met gewoon mix)

Prijs: 300@ voor Mixpaneeltje+Remixen
                         2 Cd - Spelers

en als het zonder remixen is mag het wel pak goed koper Happy, laughing
Winston    posted on 26-08-2008 16:08
Voor remixing heb je een mixer met minimaal 3 line faders nodig en 3 band equalizer per kanaal. Kies de duurste die jeje kan veroorloven. Maak een shortlist.

Maar ik ben het eens met Sandr. Uit je vragen blijkt dat je te weinig weet om dure apparaten aan te schaffen. Dus wees voorzichtig.

Zorg dat je eerst de basics weet van het mixen eventueel producen voordat je gear koopt. Bv. kun je mixen op virtual dj zonder de auto bpm?
Tic Toc
Niiels    posted on 26-08-2008 17:01
neeh, maar is dat duur om apparaten inclusief bpm teller te kopen?

Reloop RMX-40 BPM zag ik wel zitten
prijs verschillend op internet van 240 naar 340€
User edit by Niiels on 26-08-2008 @ 17:12:19 (100%)
RiX    posted on 26-08-2008 17:13
De apparaten hebben misschien wel een bpm-counter, maar ze zetten je tracks niet automatisch aan elkaar. Je moet zelf op gehoor leren beatmixen. Dat is de basis. En, wat mij betreft voor jou, komt het remixen en producen heel wat stationnetjes later...

199 Users online: 125 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 3.113
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.696.504