Hulp bij voorbereiding gig
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ-Maurice    posted on 21-08-2008 14:27
Hallo andere Dj's,
Ikke ben Dj-Maurice (Niet de bekende), en ben nog beginnend Dj.
Volgende week zaterdag draai ik in het dorpshuis en er komen een stuk of honderd man.
Ik oefen al 2 jaar met het mixen van tracks, en het begint nu wat serieuser te worden kwa feestjes enzo..
Alleen ik heb een probleem. Gister ben ik gaan oefenen in dat dorpshuis om te kijken hoe het draaien gaat enzo. Ik had er aan het begin een goed gevoel over, even oefenen en kijken hoe het gaat. Ik ben toen gewoon om ff te oefenen begonnen met draaien (Op mijn laptop, omdat mijn cd speler kapot is Cool) Alleen, het ging helemaal niet goed. Ik had een beetje spanning, ookal oefende ik alleen maar zonder dat iemand ook in dat doprshuis was, maar het ging gewoon hartstikke fout. Ik kon geen enkele goeie track vinden, en het mixen wou gewoon niet. Ik baalde dik.. Stel je voor dat hetzelfde gebeurd op die avond, dat er honderd man staat waar ik 4 uur voor staan draaien moet.. Maar nu is mijn vraag: Hoe doe jij dat als je gaat draaien ? Bereid je dingen voor (Bijv. bedenk je alvast welke tracks het goed doen als het nodig is, en had je dat vroeger ook ? Dat het de eerste paar keer niet goed ging met draaien ? Ik hoop dat iemand mij goeie raad kan geven!

Dj Maurice

What do you think about Hulp bij voorbereiding gig ??

Vote :   

ArCee    posted on 21-08-2008 14:32
Joh, stel ten eerste een set samen, thuis, die je die avond wil spelen. Draai die set eenpaar thuis op voor zodat je je platen kent. Hou je aan die set die je kunt dromen. Dan moet het goed komen.

ArCee.
DJ-Maurice    posted on 21-08-2008 14:37
Ok, ik ga een mooi setje nummers maken! Bedankt!
Bartjens    posted on 21-08-2008 14:38
Hoi Maurice,

Beetje gezonde spanning kan natuurlijk nooit kwaad. Mijn eerste x voor een wat groter publiek ging ook niet bepaald vlekkeloos, was eerlijk gezegd 1 grote ramp :P

Wat ik daarna ben gaan doen, de eerste paar keer dat ik moest draaien voor wat groter publiek, is lijstjes maken met nummers waarvan ik dacht dat die wel zouden aanslaan op die avond. Ook zette ik erbij op welke cd ze stonden zodat ik ze makkelijk kon vinden. Wil nog wel eens gebeuren dat je door alle stres bepaalde nummers niet kan vinden.
Wat misschien ook wel handig is om te doen is een lijstje maken van ongeveer 5-6 nummertje welke lekker bij elkaar passen zodat je die op de inspiratie loze momenten mooi erbij kunt pakken.
Als je dit doet met verschillende ganres dan heb je altijd een mooie backup.
Ik hoop dat je er wat mee kan, succes ermee!!
www.djbrowbeat.com
cross-over    posted on 21-08-2008 14:53
inderdaad zoals Arcee en Bartjens al aangaven is het maken van een set wel heel erg makkelijk.

Verder heb ik in de loop van de jaren een aantal "dit kan ik met mijn ogen dicht sets" gemaakt waar ik op terug kan vallen als alles even tegen zit. Die platen kan ik dromen en altijd wel mixen.

http://soundcloud.com/lau-daniels
DJ-Maurice    posted on 21-08-2008 15:03
Haha ok hartstikke bedankt ! Ik had ook al als idee om even een mooi lijstje te maken met nummers erop die ik altyd als een soort opkikkertje kan gebruiken als alles ff fout gaat! Hartstikke bedankt voor de support! Maurice
Convert    posted on 21-08-2008 15:09
Ik doe het ook gewoon 1 a 2 week van te  voren een setje aanmaken soms plaat erin gooien dat niet mooi klinkt nou dan andere plaat. dat je weet die plaat eerst dan de 2de dan die enz.. en je platen goed uit je hoofd kennen weten wanneer je hem in moet gooien Winking my eye
RiX    posted on 21-08-2008 15:23
Een backup setje hebben kan nooit kwaad, maar ik raad je aan om vooral te draaien wat bij het publiek aanslaat. Dus niet je plaatjes van 1 t/m 20 afwerken, maar zelf proberen aan te voelen welke plaat je erin moet gooien. De muziekkeuze en flow in de avond is daarbij belangrijker dan een partij goed mixwerk, vind ik.
Op een gegeven moment kan je live ook lekker mixen en kan je je overgangen opleuken met je EQ. Het is een kwestie van wennen. Mijn eerste dj-ervaring was op een bruiloft voor 150 man en ik kon nog niet goed mixen, maar heb met de muziekkeus en de cdj-100s's een erg leuke avond weten neer te zetten.
Basrose    posted on 21-08-2008 15:25
in het begin is het altijd spannend en misschien een beetje eng. Als het mis gaat trek je gewoon de andere track eruit. Eenbfoutje maken gebeurt wel eens maar het is belangrijk dat je dat zo snel mogelijk op lost. Of direct bij pitchen maar mocht dat niet zo snel gaan gebruik dan de eerste suggestie

Renzis    posted on 21-08-2008 15:27
gewoon kwestie van je muziek goed indelen in stijlen. Leg alle verschillende soorten maar bij elkaar.

Zodat als je denkt van, dit genre is nu even handig en je er zo bij kan, slaat het aan, blijf je gewoon uit dat genre een tijdje draaien.

Ik lees dat je in een soort dorpshuis draait, daar willen ze ongetwijfeld veel feestmuziek en verschillende dingen horen, zorg dan dat je dat klaar hebt liggen.
DJ-Maurice    posted on 21-08-2008 16:14
Jaah klopt! Het is in het dropshuis, de entree is tot en met jeugd van 15 jaar. Ik laat het afhangen van wat het publiek wil, en draai ook veel verzoekjes denk ik.. Altijd goed ! Bedankt voor de reacties trouwens Cool

Oowhjaa nog een vraagje! Weet iemand nog goeie tracks om de avond mee te openen ? Bob sinclar werkt bij mij altijd goed voor de sfeer ! Weet iemand anders nog meer van die goeie sfeermakende tracks ?
User edit by DJ-Maurice on 21-08-2008 @ 16:15:47 (100%)
Bartjens    posted on 21-08-2008 16:20
Nick & Simon, Jodeljump enzo. Daarmee maak je snel een leuk sfeertje omdat iedereen die kent en waarschijnlijk wel mee zal gaan zingen. Verder lekker commercieel doen idd met bob sinclar, partysquad & afrojack en vul zelf maar in.. Winking my eye
www.djbrowbeat.com
DJ-Maurice    posted on 21-08-2008 16:20
Ok bedankt !
Antoine88    posted on 21-08-2008 17:13
Met boven staande tips ben je goed voorbereid op de avond. Spanning die avond krijg je sowieso, want jij bent dan namelijk De DJ van het feest. Ga je niet bezig houden hoe je die spanning moet ontwijken, want dat kan niet.
Bereid je gewoon goed voor en de avond is van jou. Jij gaat de mensen een perfecte avond leveren. Dit is niet at je Moet doen, maar dat is wat je Gaat doen. =D

Laat ons even weten hoe het is gegaan. Is wel zo leuk.
Succes.!

DJ-Maurice    posted on 21-08-2008 17:32
Heeej! Bedankt voor die reactie ! Het liefst wil ik er een dikke party van maken! (Wat elke DJ natuurlijk wil!) Ik vertel wel hoe het is gegaan! Bedankt voor alle support.. DJ Maurice!
Lead    posted on 21-08-2008 17:40
Ik hou niet van voorgebakken setjes... Ik zoek meestal de eerste 2 platen uit, de rest gaat op gevoel tijdens de avond.

Want wat nu als je iets hebt voorbereid en na de 3de plaat zie je de dansvloer leeg lopen.... als je niets anders kan zul je je setje afdraaien waarna de zaal leeg is. Speel op zo'n moment in en probeer iets anders... en daarna nog een keer als het niet werkt... Blijf wel in de stijl waarvoor je kwam of waarvoor je opdracht hebt gekregen.

ps, je hoeft je naam niet onder je posting te zetten hoor, die staat er links van... En je groet iedereen al door uberhaupt iets te posten Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 21-08-2008 17:40 (31%)
djmamo    posted on 21-08-2008 18:29
zorg dat je de nieuwste top 40 hits hebt en de nummers van dit moment, wel te verstaan de all-round top 40 nummers.

dit gaan ze toch straks aan je vragen of je dit hebt. en dan kun je zeggen ja die heb ik.

en verder moet je je eigen niet te druk maken, de mensen die komen zijn waarschijnlijk zelf geen dj (er zullen er ongetwijfeld 2 a 3 zijn die beweren van wel, maar he die zijn onder de 15 dus zullen zeker niet heel veel ervaring meer dan jouw hebben)

en dan kan je weinig fout doen draai gewoon de hits van deze zomer en veel bekende nummers dan komt het allemaal goed
www.moonentertainment.nl
DJ-Maurice    posted on 31-08-2008 16:07
Beste DJ's!

Gister was de dag, ik moest draaien!
Het feest zou beginnen om 20:00, en aangezien ik nog wat dingen moest opbouwen, was ik al in het gebouw om 18:30. Ik stond alles aan te sluiten en er waren verschillende mensen die mij een handje hielpen..
Om ong. 19:30 was alles aangesloten en heb ik een lijstje samengesteld met nummers voor als het fout zou gaan. Bedankt iedereen voor die super tip, want het heeft me flink geholpen! Om 20:00 waren de eerste mensen er al. Het werd steeds drukker en de sfeer werd langzaam opgebouwd. Het was gezellig, maar het echte feest begon om 22:00 pas. Het publiek ging los en het was een geweldig feest! Het mixen lukte aardig, maar ik was allang blij dat het een beetje was gelukt met muziek keuze enz. Ik zat soms toch wel in de stress van welk nummer ik nou zou draaien, maar meestal kwam dit wel goed. Om 23:00 was het hoogtepunt er al een beetje af. Om 0:00 een mooie afsluiting en iedereen ging weer naar huis. De crew was ook tevreden, en vandaag werd ik op de kermis regelmatig aangesproken dat ze het wel een leuk feestje hadden gevonden, geweldig! Ik baalde wel van 1 ding, en dat was dat ik gedraaid heb met mijn laptop, omdat mijn numark bij de maker staat.. Met cd's vind ik veel makkelijker en realistischer, maar dat kon nu even niet anders..

Iedereen bedankt voor de goede tips, en zal ze de volgende paar x weer gebruiken!

User edit by DJ-Maurice on 31-08-2008 @ 21:53:29 (3%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

133 Users online: 53 Guests (80 Unknown)
Pages generated today : 22.910
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.839.456