dmx lichtshow aansluiten
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Djaspow    posted on 19-08-2008 22:03
dag mensen,

een keertje wat anders, lichten..

we hebben een keet waar we ieder weekend samen komen met wat jongeren.
geloof het of niet maar we hebben al heel wat geld kunnen sparen en er hangen al verschillende lampen die dmx aangestuurd kunnen worden.

o.a. 
een Laser ( jb systems space frog )
en een paar par spots
in de toekomst zouden we ook nog
2x the winner II van Jbsystems,
een dmx stroboscoop
en een dmx rookmachinewillen bemachtigen.

maar om hier vol gebruik van te maken willen we ze natuurlijk aansturen via dmx
 maar wat hebben we hier allemaal voornodig.
niet alle panelen kunnen scanners en stroboscopen aansturen.

en moeten wij ook nog van die switchpacks enzo gebruiken?

graag jullie antwoord

want van lichten weet ik nog niks af en ik wil het graag leren.

jasper

What do you think about dmx lichtshow aansluiten ??

Vote :   

DJADMIN    posted on 19-08-2008 22:16
Lichtcontroller op de eerste plaats lijkt me !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Nvie    posted on 19-08-2008 22:33
Je kunt je licht onderverdelen in twee groepen:

Statisch/Conventioneel licht:
"Domme" lampen en effecten die pas via een component als (DMX) dimmer of switchpack aangestuurd kunnen worden (Parren, Derby's, Moonflowers enz.), en

Intelligent licht:
"Slim" licht dat direct vanaf een lichttafel aangestuurd kan worden (Scanners, Movingheads, DMX gestuurde strobo's e.d.)

Voor je parren heb je dus nog een dimmer nodig, je scanners en strobo kun je direct vanuit een lichttafel aansturen.

Je lichttafel wordt interessant, zeker om het intelligente en conventionele licht in een goede lichttafel te gebruiken, die simpel en begrijpbaar is, daar je zelf aangeeft geen ervaring te hebben met het programmeren van licht.

Daarom zou ik ook nog eens na gaan denken of je wel echt een lichttafel nodig hebt. Is het in Stand-Alone mode functioneren van je scanners/dimmers niet voldoende in jouw situatie?

Mod edit by Nvie on 19-08-2008 22:36 (81%)
Djaspow    posted on 19-08-2008 22:53
nou dat we een lichttafel willen staat al vrij wel vast omdat we dat gewoon interessant vinden en het is een bezigheid / hobby voor sommige onder ons.
maar naar wat voor lichttafel moet ik dan hebben?
want je hebt er voor scanners en voor strobo's.
maar is er geen voor alles in een ofzo?

ik heb zelf al eens zitten kijken naar paneeltjes van showtec.
de showtec showdesigner serie enzo.
maar ik snap nog niet hoe dat hele systeem werkt dus weet niet waar je op meot letten.

kunnen jullie misschien helpen met het kiezen van een paneel?
Djaspow    posted on 19-08-2008 23:14
please:P

( was ff om te zorge dat hij boven aan de lijst stond )
Nvie    posted on 19-08-2008 23:15
Voor zover ik zo snel kan zien is de Showdesigner serie voor "Movinglight", dus alleen voor intelligent licht.

De light desk pro bijvoorbeeld heeft mogelijkheid voor intelligent en conventioneel, als je perse in lijstje Showtec wilt blijven.

Is een computer interface zoals VisualDMX niets voor je? Zoiets is makkelijker te programmeren, en als je even niet naar je lichtshow wilt omkijken kun je hem gewoon een lijst met zgn. sequences af laten spelen. Het enige wat je nodig hebt is een laptop of pc met de software en je moet een USB dongle kopen.

Daarnaast zou het ook handig zijn als je een beetje een indicatie van je budget geeft, en of het echt een fysieke tafel moet zijn, of dat je ook in het segment software wilt gaan kijken?
Djaspow    posted on 19-08-2008 23:33
nou ons budget is eigenlijk niet zo heel groot
200 euro is denk ik toch wel de max

en voor een pc met software hebben we geen plaats
eigenlijk moet het gewoon één lichtpaneel zijn dat alles een beetje fatsoenlijk kan aansturen.

gewoon dat je beetje kan spelen met een strobo op een opbouw moment
op de climax de laser.
en daar tussen gewoon parren scanners en andere effecten.

ik hoef niet perse showtec te hebben.
maar dat zijn de panelen die ik het meeste tegenkom die in het budget passen
Djaspow    posted on 20-08-2008 00:46
nog iemand die iets weet van lichten?
OneSixty    posted on 20-08-2008 03:24
het blijven kicken van je topic heeft geen zin en word zeker niet gewaardeerd.

verder zijn jou vragen al tig keer beantwoord en zijn die makkelijk op te zoeken op het forum & google ed.
Tizio    posted on 20-08-2008 10:42
Eeen beetje geduld mag ook wel hoor, kijk gewoon eens een aantal webshops rond, je moet in ieder geval iets hebben voor statisch licht en inteligent licht dus. Zelf heb ik de lightdesk pro van showtec werk wel ok maar toch ook €300
Djaspow    posted on 20-08-2008 12:41
maar stel ik koop ook zo'n lightdesk
hoe sluit ik die verder aan dan?

gewoon dmx kabel er achter in naar de lamp, vanuit de out van de lamp naar in van volgende lamp?

Poster: Lightzone
verder zijn jou vragen al tig keer beantwoord en zijn die makkelijk op te zoeken op het forum & google ed.

Heb je daar dan miss een linkje van?
User edit by Djaspow on 20-08-2008 @ 12:42:45 (100%)
just-the-dj    posted on 20-08-2008 13:01
Beschik je over een laptop of over een pc die daar ter beschikking kan staan?Want dan kun je het vrij simpel en goedkoop oplossen Happy, laughingIk weet niet of je chamsys kent wrsch niet een deftig programma dat je makkelijk kan aanschaffen en met een dmx converter ben je zo vertrokken. Je kan er zo wel statisch en conventioneel licht mee aansturen en ook rook en dergelijke rand apperatuur. voor een kleine 100 euro kan je show al draaien Winking my eye

Het aansluiten is nog simpel je vertrekt bij je lichtsturing (dmx out) en je gaat naar je eerste toestel in je licht grid (dmx in) en dan altijd maar door lussen Happy, laughing
HEt enige moeilijke is je dmx adressen juist instellen elk toestel krijgt zijn eige adres via dipswitches 
vb jb winners nemen 5 kanalen dus ik zet de eerste op 1 en de volgende op 6 en zo altijd maar verder. En deze moeten overeen komen met je patches in je lichtsturing.

je kan ook alles aansturen met vb een scanmaster (showtec, Jb) maar dan heb je veel programeer werk. simpeler is gwn 2dmx lijnen een voor statisch licht (tegenwoordig dmx parr controlers met dimmertje er aan) en een voor het conventioneel (scans,laser,...) 
Ik persoonlijk doe alles liefst via 1 sturing chamsys of hog maar dan ga je wel meer kosten maken.
moet je bv dimpacks kopen. 
Djaspow    posted on 20-08-2008 13:10
helaas hebben wij geen plaats voor een laptop of pc neer te zetten.

maar in principe kunnen we dus gewoon alles op 1 paneel aansluiten?
en hoe we dat aan moeten sluiten is te vinden in de gebruiksaanwijzing.

en de laser en de winners en de strobo kunnen rechtsteeks in het paneel.
en de parspots en andere effecten moeten in zo'n dimmerpack.

zit ik zo goed?
just-the-dj    posted on 20-08-2008 13:18
in principe wel ja Happy, laughing.
je hebt meer programeer werk maar aangezien op 1 en dezelfde locatie is is het 1 dag zwoegen en zweten en dan ben je er wel door Happy, laughing gaat het ook echt bediend worden of is het gewoon wat knipper werk?

ja als je die dimpacks van showtec koopt kune je instellen parrs op dimmen en overige effecten op switch en dan kan je alles op je dmx lijn aansturen met 1 lichtsturing.

Djaspow    posted on 20-08-2008 13:24
het zal nooit een proffesionele show aansturen.
maar dat je wat kunt spelen met de scans, lasers, strobo's
en gewoon wat effecten op een nummer mee kunt sturen.

we kopen het niet om hem de heletijd het zelfde programma te laten sturen.
we willen het wel zelf bedienen
just-the-dj    posted on 20-08-2008 13:32
heb je al een paneel in gedachten?

want ik denk dat dit wel heel goed te doen is met vb een showtec scanmaster. alleen je parren en scan tegelijkertijd aansturen (dat ze echt doen wat je wil) dat lijkt me moeilijker maar het zou te doen moeten zijn.
Djaspow    posted on 20-08-2008 13:36
ja ik geloof dat een showdesigner van showtec gemaakt is om alle soorten lampen aan te sturen.
maar ik heb daar weinig verstand van
just-the-dj    posted on 20-08-2008 13:46
in theorie kan je dat met elke je moet gewoon creatief zijn in je programatie qua aanpak.
De showdesigner kan dit indd is ijgenlijk het zelfde as nen scanmaster aleejn meer chases en zo.
Nvie    posted on 20-08-2008 13:56
Koop een Scanmaster en een Lite-8 ofzo. Dan leg je een DMX kring aan voor je conventionele licht, en DMX kring voor je intelligente licht. Beide controllers zijn relatief makkelijk en zonder veel oefening te bedienen.

Je sluit je dimmerpacks dan aan op die Lite-8 en de rest op je Scanmaster. Dit doe je gewoon met 3-Polige XLR kabels. Gewoon simpel van de output op je lichttafel naar de input op je lamp, van de output op je lamp naar de input van de volgende lamp, enzovoorts.

Nogmaals, zoals je op de site van Highlite/Showtec kunt lezen als je een beetje research doet, zie je dat de Showdesigner een Moving-Light desk is, en dus niet gemaakt is om parren en conventioneel licht aan te sturen!
Mod edit by Nvie on 20-08-2008 20:08 (1%)
Djaspow    posted on 20-08-2008 19:27
oke

ik ga us even rondkijken wat de opties zijn.

maar nu zijn er nog een paar termen die ik nog niet helemaal snap.
wat kun je bijvoorbeeld met :

- chases en steps
- Master/Slave
- scene's

en waarvoor kun je zo'n joystic'je gebruiken bijv.
djjh    posted on 20-08-2008 19:56
Poster: Djaspow
oke

ik ga us even rondkijken wat de opties zijn.

maar nu zijn er nog een paar termen die ik nog niet helemaal snap.
wat kun je bijvoorbeeld met :

- chases en steps
- Master/Slave
- scene's

en waarvoor kun je zo'n joystic'je gebruiken bijv.

chases zijn een aantal scene´s achter elkaar en elke scene is een step
master/slave is een functie dat alle apparaten hetzelfde doen
een scene is een stand
dus bijvoorbeeld of een lamp aan is, welke kleur hij heeft enz.

joystick is voor intiligent licht. daarom kun je bijv. een movinghead handmatig bewegen. dus bijvoorbeeld ergens op richten
User edit by djjh on 20-08-2008 @ 19:57:58 (25%)
Djaspow    posted on 21-08-2008 13:00
haha super bedankt!

ik ga eens kijken wat ik kan doen
ik laat nog weten als we iets hebben gekocht
dmxnoob    posted on 18-10-2008 22:22
heey ik wou nog ff wt vrage kun je ook verschillende scans en parren door lussen
Flexii    posted on 18-10-2008 22:26
met een simpele scenesetter van showtec, elation, botex,, allemaal t zelfde alleen ander kleurtje ander merknaampje erop,, kosten je niks,, en je kunt er in principe alles mee aansturen wat jij wil, doormiddel van chases zou je er ook nog scanners of movingheads circeltjes etc mee kunnen laten makenWinking my eye

This is an old Topic

No new postings for 6.046 days.
 Post CommentThat would be 201.5 months
or a whopping 16.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

69 Users online: 7 Guests (62 Unknown)
Pages generated today : 24.648
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.314.778