Track Mastering
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

martijngti    posted on 28-07-2008 15:48
Beste Producers,

Ik heb eigelijk voor het eerst eindelijk eens een track afgemaakt en ik wil deze nu nog masteren. Nou heb ik dat ooit eens jaren geleden simpel uitgelegd gekregen maar daar weet ik nog maar weinig van.
Ik weet dat je bv met Wavelab of Sound Forge een paar handelingen kan doen om je plaat wat meer pit, excitement etc te geven en om m wat meer als een echte plaat te laten klinken maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen.

Ik zie dat er al wel wat topicjes zijn geweest maar daarin wordt er niet echt diep op in gegaan, meer welke software je kan gebruiken etc. Weet iemand ergens een goede "stappen" tutorial te staan? Of kan iemand me een zetje in de goede richting geven? Bv, eerst normalizen, dan compressie etc?

Ik weet dat er een "boekwerk" is voor Wavelab en het daar wel beschreven staat maar dat gaat allemaal net iets te ver en richt zich meer op de echte studios. Ik ben (nog) maar een hobby producer Happy, laughing

Alle tips zijn welkom Happy, laughing Bedankt alvast!

-Martijn
User edit by martijngti on 28-07-2008 @ 15:53:07 (22%)

What do you think about Track Mastering ??

Vote :   

Lead    posted on 28-07-2008 16:23
Er bestaat geen simpele weg naar Mastering.

Dit is iets wat je op gehoor moet doen en moet leren. Alleen door veel met geluid te doen zul je het uiteindelijk onder de knie krijgen.

Ik ben bezig met het schrijven van een topic serie waar uiteindelijk ook dingen in komen over compressie, mastering etc. Maar denk niet dat er een alles-in-1 plugin bestaat met presets die doen wat je wilt. Je zult alles zelf in moeten stellen tot het is zoals jij de track wilt dat hij is.

In het algemeen is masteren een combinatie van verschillende effecten. Normalizen valt niet onder het masteren (is hele kleine bewerking), dat doe je eigenlijk pas als je overal mee klaar bent.

Bij masteren schakel je een aantal effecten achter elkaar doe doen wat je wilt. Ik gebruik zelf Izoptope van Ozone voor de meeste dingen. Daar zitten heel veel bruikbare dingen in, alleen heet instellen duurt even, maar je kunt presets opslaan.

Maar lees mijn topics over Geluid zeker even door, staan nu al belangrijke en handige dingen in om wat basis kennis te weten :

Inhoudsopgave
  1. Definitie van geluid
  2. Menselijk Gehoor
Let the BASS be louder
martijngti    posted on 28-07-2008 17:15
Top, thanks voor je snelle reply. Ik ga de topics eens lezen!

This is an old Topic

No new postings for 6.243 days.
 Post CommentThat would be 208.1 months
or a whopping 17.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

191 Users online: 126 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 26.359
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.980.763