Mac of PC (4/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Poll : Mac of PC?

-Mac
-PC

Voting is only possible for our Members
LouisCasper    posted on 06-07-2008 18:46
Het heeft voor sommige weinig, voor sommige veel met DJ'en te maken.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Mac of PC?

EDIT:
Ikzelf heb heb m'n hele leven windows gebruikt, maar ben sinds een ruim jaar de gelukkige eigenaar van een MacBook en als ik eerlijk ben hoef ik nooit meer iets anders! Het werkt heerlijk en het ziet er ook nog eens supergoed uit!

Je kan er gelijk van alles mee doen als je hem uit de doos haalt! (Denk aan muziek maken en bewerken, foto's maken en bewerken, films maken en bewerken etc.)
Daar zou je volgens mij bij een nieuwe windows eerst nog allerlei software voor moeten installeren.

Ook krijg ik de indruk dat PC's (verbeter me als ik het fout heb) naarmate hij ouder wordt (denk aan een jaartje) hij een stuk langzamer is dan toen hij nieuw was, terwijl mijn MacBook van ruim een jaar nog steeds zo snel is als voorheen!

En voor de mensen die toch hun vertrouwde windows missen, kan je hem altijd nog dualbooten.
http://www.louiscasper.com
User edit by LouisCasper on 06-07-2008 @ 23:00:20 (100%)

What do you think about Mac of PC ??

Vote :   

Sebasz    posted on 14-07-2008 15:30
Poster: tym

Hoe kan het dan, dat ik in anderhalf jaar gebruik, nog geen enkel viriusscanner danwel anti spyware programma heb moeten installeren op mijn imac? en dat is een van de vele redenen waarop ik, en met mij nog anderen, basseren dat Mac stabieler is dan Windows. Als ik kijk naar anderhalfjaar Apple-gebruik en anderhalf jaar Windows gebruik (en ja, allebei gehad), dan heb ik gewoon veel en veel minder computer problemen met mijn apple.

En deze discussie kan echt nog jaren doorgaan, maar dit is wel een punt waar je op moet kunnen toegeven dat een mac beter is dan een pc met windows, namelijk virusgevoeligheid en stabiliteit..

Wat een bagger argument. Ik heb mijn PC een jaar in gebruik en ook nog nooit last van virussen of spyware gehad... Dat is allemaal persoonlijk
Ferrox    posted on 14-07-2008 15:39
Poster: orsonwelsh
Aangezien de wereldstandaard allemaal gebaseerd is op windows...ben ik en blijf ik als mac gebruiker lekker virus vrij....

Zolang windows standaard blijft ben jij veilig inderdaad. Alleen zie ik steeds meer macjes in de omgeving. De vraag is dan dus hoe lang dat blijft.

blijft gewoon een betere machine en os!

OS ja, Machine, waarom? Ze zijn veel duurder in verhouding met windows PC's. Als je voor het zelfde geld een windows pc koopt heb je een veel sneller systeem ondanks dat windows zo onlogisch is als de pest. Het is gewoon goedkoper.

Waaren de prijzen gelijk aan de prestaties, dan absoluut mac.
RoyBeware    posted on 14-07-2008 15:54
Poster: Ferrox
OS ja, Machine, waarom? Ze zijn veel duurder in verhouding met windows PC's. Als je voor het zelfde geld een windows pc koopt heb je een veel sneller systeem ondanks dat windows zo onlogisch is als de pest. Het is gewoon goedkoper.

Waaren de prijzen gelijk aan de prestaties, dan absoluut mac.

ik vind de prijzen wel mee vallen.
Een IMac en de prijs van een los systeem dus alle hardware onderdele, behuizgin, 20" beeldscherm, toetsenbord en muis. en natuurlijk het OS dan kom je ook al tegen de 1000,- aan.

En dan had ik de zelfde CPU, kingston geheugen en een 250GB hdd.
Alleen een iets zwaardere graka en mobo.
Het bestuuringsyteem was wel 64bits, want volgesnmij is Leopard dat ook.

Dan is het meer een kwestie als je dus veel games speelt, kan je beter het windows systeem menen...
Of al wil je natuurlijk Windows gebruiken kan dat ook haha.
Maar al kijk je naar stabiliteit... dan tog maar Mac...
LouisCasper    posted on 14-07-2008 23:00
Poster: Sebasz

Wat een bagger argument. Ik heb mijn PC een jaar in gebruik en ook nog nooit last van virussen of spyware gehad... Dat is allemaal persoonlijk

Zonder virusscanners of iets in die richting?
OrsonWelsh    posted on 15-07-2008 08:44
ferrox...met jou kun je niet over een mac praten.

Sorry jongen, maar blijf jij maar bij je pc...

maar nogmaals....ieder zn smaak.... Cry
OrsonWelsh    posted on 15-07-2008 08:44

Stefjuuh    posted on 15-07-2008 08:55
Poster: Sebasz

Ik heb een hele tijd zonder scanners oid gedraait, nergens last van.. Ik installeer scanner, en 2 maanden later kon ik mijn pc opnieuw installeren vanwege een virus. (Waardoor internet ook geblokkeerd werd ivm, beveiliging..)

OrsonWelsh    posted on 15-07-2008 08:58
ja, dat kan ja..

dat heb ik nog nooit gehad met mn mac...

o jee...ik hou wel op...anders krijg ik ome ferrox weer op mn dak en wordt ik weer voor arrogant uitgemaakt...hahahahah

grapjuh!
Ferrox    posted on 15-07-2008 12:51
Poster: orsonwelsh

Lol toevallig kun ej dat wel hoor.. Heb ze allebei onder handen gehad. Ik HAAT windows, En ik houd van MAC. Maar die prijs die je er voor neer moet leggen, nee dankje. Ik wil dan ook gelijk een macbook pro, mischien dat dat mijn euvel is?

Over MAC kun je wel met mij praten hoor. Niet direct af willen kappen. Want ik ben zeker voor MAC. Alleen kwa prijs/specificatie verhouding is een mac niet denderend snel. Sterker nog, het MAC os doet langer over bepaalde programma's opstarten dan windows.

Als die MAC bookpro zakt naar een euro of 1000 dan denk ik dat ik gelijk overstap. 1400 euro is teveel voor wat de specificaties bieden. Maarja, dat apple design is ook wel leuk :D

Maargoed ik heb dus echt een jaar rondgelopen van ik wil een MAC. Maar voor de set-up die ik dan wil ben ik ruim 4000 euro kwijt (argggg) Dat heb ik er toch nét niet voor over.. Die TFT's zijn wel geil btw :D
Roov    posted on 24-07-2008 09:23
Omdat ik al mijn hele leven met Windows/Linux werk ga ik voor een PC. Als ik ooit een keer GOED in aanmerking kom met een MAC kan ik misschien wel van gedachte veranderen :P
Sandr    posted on 20-08-2008 19:42
4 pagina's discussie en ik  ben nog niet veel wijzer..

Ik wil me gaan toeleggen op producen, eerst wat mash uppen en edits maken en dan later eigen nummers doen...
Omdat ik nu een keer eindelijk op pad wil gaan wil  ik het goed aanpakken en hier speciaal een pc voor kopen..

Maar ik zal ook heel eerlijk zijn dat ik er niet al teveel geld aan uit wil geven..
Dus nu twijfel ik tussen een goede pc of een imac....

Maar in deze discussie staan mensen soms lijnrecht tegenover elkaar en ik als computer analfabeet zie door de bomen het bos niet meer....
Play that funky music white boy....
Tekhead    posted on 21-08-2008 02:47
In Antwerpen heb je een speciaal opleidingsceter, en verhuur van repeteerruimte e.d. en die geven ook opleidingen ivm ableton e.d. en die draaien op macN Het Center heet trix, is gelegen op de noordersingel in borgerhout, contacteer hen, en vraag raad aan hen, en maak dan je keuze
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
LouisCasper    posted on 21-08-2008 09:03
Ik wil jullie er in deze discussie toch nog maals op wijzen dat ik meningen zoek van mensen die beide computers lang genoeg in handen hebben gehad om er een goede mening over te kunnen vormen, anders hebben mensen zoals Sandr er niks aan dit allemaal door te lezen.

Bij voorbaad dank!
LouisCasper    posted on 21-08-2008 09:03
Poster: Look
Ik wil jullie er in deze discussie toch nogmaals op wijzen dat ik meningen zoek van mensen die beide computers lang genoeg in handen hebben gehad om er een goede mening over te kunnen vormen, anders hebben mensen zoals Sandr er niks aan dit allemaal door te lezen.

Bij voorbaad dank!

LouisCasper    posted on 21-08-2008 09:04
Oh oeps er ging even iets verkeerd, nouja hoop dat jullie het begrijpen.
RiX    posted on 21-08-2008 09:23
kick!

Op de vorige pagina heb ik al het een en ander verteld over Windows vs. Macintosh. Ik werk mijn hele leven al met Windows (thuis) en nu zo'n 9 jaar met de Mac (grafisch professional)

Is er een specifieke vraag die je zou willen stellen?
LouisCasper    posted on 21-08-2008 09:30
Ikzelf heb verder geen vragen, ben al 2 jaar totaal Macfreak maar een aantal comments hier lijken me op totaal niks gebasseerd en daar hebben mensen die met vragen zitten over dit onderwerp weinig aan..
RiX    posted on 21-08-2008 09:47
@ Sander: De Imac is welliswaar enorm vooruit gegaan in de loop der jaren, maar het is en blijft een station voor 'licht' gebruik. De I staat voor Internet. Het is een alles-in-1 ontwerp dat er voor moest zorgen dat de Mac bij de computerleken zijn intocht kon doen. Eerst had je die vissekommetjes en nu hebben ze de Imac flink gerestyled. Je kan er een bak geheugen, etc. inzetten, maar het blijft een alles-in-1 apparaat.

Groot nadeel: als er iets kapot gaat, moet je hele Imac naar de reparateur en ben je je hele computer kwijt. Nu gaat er niet zoveel mis op een Mac dat hij terug moet naar fabriek o.i.d. Je moet ook USB en/of Firewire hub aansluiten om veel randapparatuur kwijt te kunnen.

Software: Veel software wordt tegenwoordig ook uitgegeven voor de Mac, maar is vaak duurder dan voor Windows.

Denk dus goed na of deze Imac je enige computer is of dat hij in een netwerkje komt te hangen. Zo heb je nog een andere pc (windows of mac) als backup, mocht er iets met je alles-in-1-Imac gebeuren.

Een Windowsbak echter is minder stabiel, niet gemaakt voor zware bewerkingen. Een super Windowsbak (lees: echt duur, met alles erop en eraan) daargelaten...
Voordeel Windows-computer: Je kan zelf de kast openmaken en onderdelen vervangen of toevoegen. Vaak heb je ook meer USB / Firewire-poorten, e.d.

Qua software voor producen weet ik niet veel. Ik heb op dit forum al wel gelezen dat er prima software voor de Mac bestaat.

Succes bij je keuze en bel anders eens een Apple-dealer op met de vraag waarom de Mac goed zou zijn voor muziekproducties
Antoine88    posted on 21-08-2008 09:52
Poster: Bart_
Volgens mij is gewoon het verschil:
Mac -> veelste duur (persoonlijk!), zeer modern (looks), merkengeilheid (apple), Apple software
Pc -> makkelijk (zelf PC samenstellen), Windows software

Een mooie felle reactie met een leuke blik op de Mac. Maar met de verschillen die je weergeeft zijn TE incompleet. Je zegt dat de PC makkelijk is (zelf samenstellen). Waarom zou dat gemakkelijker zijn dan een fabrikant die al een goede samenstelling samen stelt.
Het is wel f****** chill dat dan kan, maar of dat nou onder het rijtje gemakkelijk geplaatst kan worden. Ik denk alleen niet dat het meerendeel van de pc afnemers zelf een pc bouwt.

Anywayz, terug naar de topicquestion. Persoonlijk heb ik nog geen ervaring met de Mac. Alleen ik ben het nu zo !@$#$%$%&^%^& zat van die Windows. Traag, constant foutmelding - dan wordt je weer van explorer afgegooig, word dat moet herstellen. Ongelofelijk.. Het is alsof je nu alleen maar met een High-End systeem alleen maar normaal je systeem kan runnen. Dat is toch te belachelijk..

Van meedere kanten hoor ik dan ook dat Apple betrouwbaar en stabiel is. Precies wat ik nodig hebb Live gaan en producen. Over een paar daagjes kom ik terug hierover. :P
RoyBeware    posted on 21-08-2008 13:05
Het is inderdaad erg makkelijk om tegenwoordig een Windows systeem samen te stellen en zelf te assembleren, of voor een kleine meerprijs te laten assembleren.

Het is dan de vraag of je de gewenste prestaties zal behalen.
Niet elk component kan met het andere component goed overweg, en dat kan nadelige gevolgen hebben. Prestatie verlies of dat het systeem niet volledig opstart, of hij raakt instabiel. (spreek uit ervaring).

Het kan nog zo'n mooie configuratie zijn, maar ook de chipsets moeten op elkaar afgestemd zijn. Niet elke chipset kan het gewenste resultaat behalen. bijv ene Intel chip met een Marvell chip werkt beter dan een AMD chip met een Nvidia. (voorbeeldje).

Nu kan je kijken naar de hardware specificaties, maar al kijk je naar de gemiddelde Mac met een 2.0Ghz of hoger en met 1GB ram, dan zul je met Windows Vista al snel tegen de lamp aan lopen.
1GB is te weinig voor Vista, aangezien Vista erg veel services start en andere applicaties. Vaak is al 80% van de 1GB vol. 2GB zal dus beter werken, maar kost dus weer extra.  Daarbij komt dat nog een licentie bijv, toetsenbord, muis en beeldscherm.. Kijk je naar een (I)Mac dan kom je net zo duur uit, of een paar 10tjes duurder uit, maar vaak met toetsnebord en muis en natuurlijk Mac OSX 10.5 (Leopard).

Bovendien is Mac OSX veel stabieler dan Windows Vista, je hoeft Mac bijna niet opnieuw te installeren, en bij Windows Vista moet je hem bijna wel om de 4 maanden opnieuw installeren omdat er geen gat meer in is te branden. Erg vervelend dus. Ook is het niet echt stabiel te noemen, zeker niet als het erg vervuild word (waar Windows goed in is) en je vaker meldingen krijgt als: "Reageert niet". En als resultaat dat je Explorer of ander programma's vast lopen en dus verloren zijn.

Heb je het geld voor een Mac, koop hem.
Vooral voor produceren is het erg geschikt.

User edit by RoyBeware on 21-08-2008 @ 13:22:25 (100%)
RiX    posted on 21-08-2008 14:00
@ Roy: goede uiteenzetting! Helemaal waar... :D
User edit by RiX on 21-08-2008 @ 14:00:54 (8%)
RoyBeware    posted on 21-08-2008 14:09
Dankje... heb een poging gedaan tot haha...
Hopelijk is het gedeeltelijk waar.
iedergeval is dit mijn beeld.
cross-over    posted on 21-08-2008 14:49
Ook even een kleine bijdrage van mij in deze discussie:

Zolang er al verschillende systemen zijn worden door voor en tegenstanders alle mogelijke reden uit de kast gehaald om hun systeem op te hemelen en de andere de grond in te trappen.

Met de huidige stand van zaken (aug 2008) zijn de mac als de win machines op bijna alle vlakken gelijk.

- Ze zijn beiden net zo (on)veilig als dat de gebruiker dat toelaat.

- Programma technisch zijn er vooral design/user interface verschillen, kwestie van smaak.

- software aanbod:  ook hier zijn de verschillen klein, voor de pc is er vooral veel goedkope/gratis
   te verkrijgen software die in veel gevallen perfect je systeem om zeep kan helpen.

- gebruikers gemak: windows is heel makkelijk en snel te leren en daardoor ook weer sneller kapot
   te krijgen. Mac is iets moeilijker maar heeft een goed doorgevoerde layout wat bij windows minder is.

dus zijn beide systemen even goed?

Nou, niet helemaal, de MAC is beter.......
Waarom?   Om alle kleine dingen die op de mac veel beter gaan en samen het verschil maken.

ter info: ik werk zelf al jaren met zowel win/ux/mac en andere systemen.

http://soundcloud.com/lau-daniels
RoyBeware    posted on 21-08-2008 15:20
@ Cross-Over: Daar ben ik het wel mee eens.
Een pc kan je zo onveilig maken als je zelf wilt.
Maar Windows is er erg goed in om gigantisch veel poorten open te zeten, waardoor het systeem erg kwetsbaar is/word.

Daarom is kennis wel vereisd van een Firewall of virusscanner om het goed te configureren.
Veel hebben er weinig tot geen verstand van, en dan is het dus weer onveiliger.
Veel willen dat het gewoon werkt, maar in de praktijk is dat natuurlijk anders.
Of standaard is alles dicht, en komen er telkens meldinen van applicaties die toegang willen naar buiten of naar binnen. Dat vinden veel vervelend en schakelen daarom de hele mikmak uit.

Mac schijnt net als Linux pot dicht te zitten.
Wat de software betreft.. voor Mac is er steeds meer te vinden.. De ene software prog. is goedkoper op een Windows, en de ander is weer goedkoper op een Mac, of beide even duur...
Gewoon een kwestie van kijk en vergelijk en speel er eens mee en maak dan je keuze.

Qua gebruksgemak, bijv mijn vader begint net aan een PC....
hij weet nog zowat niks. alleen hoe hij een e-mail moet forwarden.
Weet net aan het verschil tussen de rechter en linker muisknop. Verder weet hij nog niks hoe alles werkt.
Hij speelt alleen maar een spelletje. Begint nu een beetje met internet.

Ohja en hoe hij aan en uit moet. ik denk dat als ik hem aan een Mac had gezet dat het misschien wel beter was gelopen, maar aan de andere kant hij ook niet zelf dingen uit probeert.....
User edit by RoyBeware on 21-08-2008 @ 15:21:56 (51%)
cross-over    posted on 21-08-2008 15:29
@roy,

Met de huidige os'n is de veiligheid geen probleem zolang je er maar af bljft en op tijd je updates installeerd.
dit is trouwens voor elk systeem van toepassing.

Aangezien er nogal wat eigenwijze "ik weet het allemaal wel beter" figuren rondlopen (vooral in de windows hoek) is security een groter probleem op windows dan op andere systemen.

Verder is het "showing off" op virus/spyware gebied op windows makkelijker/"leuker" dan voor andere os'n, de meeste gebruikers hebben nu eenmaal windows dus de inpact van je creatie is nu eenmaal veel groter...

Ook gebruikersgemak is voor windows iets makkelijker, er loopt altijd wel ergens in je buurt iemand die je snel vooruit kan helpen als je eenmaal begonnen bent.

Verder blijft het raar dat je op start moet drukken om te stoppen Cool
http://soundcloud.com/lau-daniels

436 Users online: 378 Guests (58 Unknown)
Pages generated today : 98.387
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.617.302