Mac of PC (3/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Poll : Mac of PC?

-Mac
-PC

Voting is only possible for our Members
LouisCasper    posted on 06-07-2008 18:46
Het heeft voor sommige weinig, voor sommige veel met DJ'en te maken.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Mac of PC?

EDIT:
Ikzelf heb heb m'n hele leven windows gebruikt, maar ben sinds een ruim jaar de gelukkige eigenaar van een MacBook en als ik eerlijk ben hoef ik nooit meer iets anders! Het werkt heerlijk en het ziet er ook nog eens supergoed uit!

Je kan er gelijk van alles mee doen als je hem uit de doos haalt! (Denk aan muziek maken en bewerken, foto's maken en bewerken, films maken en bewerken etc.)
Daar zou je volgens mij bij een nieuwe windows eerst nog allerlei software voor moeten installeren.

Ook krijg ik de indruk dat PC's (verbeter me als ik het fout heb) naarmate hij ouder wordt (denk aan een jaartje) hij een stuk langzamer is dan toen hij nieuw was, terwijl mijn MacBook van ruim een jaar nog steeds zo snel is als voorheen!

En voor de mensen die toch hun vertrouwde windows missen, kan je hem altijd nog dualbooten.
http://www.louiscasper.com
User edit by LouisCasper on 06-07-2008 @ 23:00:20 (100%)

What do you think about Mac of PC ??

Vote :   

Tizio    posted on 08-07-2008 09:47
De videokaart die standaard in mac zit kun je retail voor €60 euro krijgen, dusja.. beetje 'goedkope' oplossing.. En ja je kunt ze wel goed vergelijken, kijk maar naar bepaalde prestaties op verschillende systemen, daar vergelijk je al hoor!
OrsonWelsh    posted on 08-07-2008 10:18
In ieder geval zweer ik bij een mac..En wat de rest ervan vind ...is ieder zn persoonlijke smaak..

maar...als je nog nooit met een mac hebt gewerkt...en alleen maar kijkt naar de specs heb je voor mij geen recht van spreken...

lekker puh!

Ik laat dit topic nu voor wat het is Cry
soundcollector    posted on 08-07-2008 12:47
at orsonwelsh : idd kun je beter doen :D anders krijge we hier nog ruzie...

Ik vind ja ok pc is beterkoop, das waar... Maar zoals al gezegd is: waarom gebruiken ze in grafische wereld (architectuur, design etc allemaal een mac?) en in de gamewereld niet... en zo kan je voorts gaan...

Je moet gewoon zelf kijke wat je wil, dat is net zoals dj gear (moet je ook uitzoeken waarvoor je het gaat gebruiken). Een mac heeft zijn slechte kanten net zoals een gewone pc.

En appart van de eigenschappen kijk je ook gewoon naar je eigen portomonnee. zo simpel is het. Deze discussie kan nog eeuwig verder gaan zoals die van pioneer en denon, je zal altijd voorstanders en tegenstanderes hebben... Alleen de mensen die echt neutraal staan tov beiden zullen hier fatsoenlijk over kunnen discussieren...

OrsonWelsh    posted on 08-07-2008 13:09
ik kan hier fatsoenlijk over discussieren...alleen moet je wel weten waar je over praat..

ik werk namelijk met beide, dus kan ik goed de vergelijking trekken namelijk... Cry

maar het gaat natuurlijk om je portemonnee...
RiX    posted on 08-07-2008 14:14
als designer ben ik verslingerd aan de Mac. Dat ik nu nog thuis een Windowsbak heb staan... Die Mac Pro komt er nog wel een keer... :D
Xitrate    posted on 08-07-2008 16:24
Poster: orsonwelsh
xitrate..Jij weet wel een heleboel he?

Ik denk dat jij niet weet wat een MAC is...maar goed..gek he dat je geen gekraakt besturings systeem kunt krijgen voor de mac...en dat je geen virus scanner nodig hebt..en dat je geen 8 gig werkgeheugen nodig hebt om veel plugins te draaien...en dat mac de ontwikkelaar is van het zgn windows en dat microsoft eigenlijk dat gewoon gejat heeft..en dat een mac veel stabieler is...maar goed...

Jawel ik weet ik zeker wat een MAC is, ik heb er ook mee gewerkt. Nu blij?
Geen virus scanner nodig? Check google.
Ik weet niet hoeveel plugins jij gebruikt hoor, maar ik hoef geen 8 gig werkgeheugen te gebruiken. Sterker nog, ik kom nauwelijks over de 2 GB heen Happy, laughing En who cares wie wat gejat heeft? Wat is het probleem daarvan? Zou je daarom een Mac moeten kiezen omdat microsoft het gejat zou hebben? Slap argument.. En waar baseer je op dat een mac veel stabieler is? Ik kan ook roepen 'windows is beter' , mja daar kopen we allemaal niks voor..

pcs moet je tegenwoordig om het half jaar upgraden naar een betere processor..groter werkgeheugen..extra dit extra dat...voordat je een beetje pc hebt kun je voor hetzelfde geld een goeie mac kopen..op de lange baan ben je echt duurder uit hoor...En waarvoor? Omdat je weer ongemerkt updates krijgt waardoor je pc zwaarder wordt...let maar op..dit is echt geen onzin...Kun je echt beter doorsparen voor een mac..Maar nu komt ie...dan heb je geen geld meer voor de software..want op een pc heb je veel gekraakte softs..en op een mac niet..Althans is ook niet aan te raden..Als je echt betrouwbaar wilt produceren..

Nogmaals, ik weet niet wat je allemaal met je PC doet hoor, maar de pc waar ik nu op zit draait al 3 jaar zonder problemen met dezelfde specificaties en zonder het hele 'upgrade' gedoe. En voor dat ' hetzelfde geld een goeie mac kopen' verhaal, check een van mn vorige posts, dan zag je dat je voor minder geld het dubbele kreeg Winking my eye Waarom zou je dan in godsnaam doorsparen voor een mac? alsof de programma's die Mac gebruikt niet zwaar zijn? Over het algemeen gebruiken Windows en Mac dezelfde programma's. Kijk naar iTunes bijvoorbeeld. Maar iTunes wordt evengoed voor de Mac als voor Windows zwaarder.. Trouwens, met dat 'betrouwbaar' producen kan je evengoed afzijn met gekraakte software hoor. Ik snap niet wat het probleem is ermee. Ik heb zelf een gekraakte FL hier op mn pc staan en die doet het perfect.
En je zegt het zelf al, als je een mac koopt heb je geen geld meer voor software. waarom dan die extra centen besteden als je er minder voor terug krijgt?

Maar jij (Xitrate) weet echt niets over een mac merk ik al...Ga voordat je een antwoord post nu eens eerst op je hoofd krabbelen en je afvragen waarom mensen als Bam Bam en Mijzelf al heel wat jaren produceren en weten waar ze over praten...Misschien is dit stof tot nadenken.

1. Ik heb het nooit gehad over producen
2. Jij zegt wel de hele tijd van 'mac is beter om te producen', maar goede argumenten worden er niet voor gegeven. Ja, je zegt dat jij, bambam en veel andere producers het gebruiken.. Nou big deal, er staan ook overal in clubs Pioneer CDJ-1000MK3's, betekent het dan dat die ook beter zijn om mee te draaien dan bijvoorbeeld Denon's DN-S3500's? Zoals Reind al zei: Het is er gewoon bij de mensen ingestampt Happy, laughing

enneh..sommige behringer dingen zijn echt ok hoor..geloof me maar..Cry

Tuurlijk zijn ze dat, maar dat betekent er niet dat er high quality hardware in de binnenkant zit.

maar ervaring telt hier weer eens niet....en de critische heren hierboven maken al jaren de grootste hits, zijn doctor in de it en zijn de beste dj's .....tuurlijk...

Nogmaals, wie heeft het hier buiten jou over producen? Wie zegt hier dat ze de grootste hits maken? Volgens mij niemand, anders moet je dat bericht maar eens quoten want ik zie het niet staan.

Maar ik denk idd dat deze discussie eindeloos lang kan duren, net zoals de discussie tussen wat beter is, Pioneer of Denon..

User edit by Xitrate on 08-07-2008 @ 16:24:59 (1%)
RiX    posted on 08-07-2008 16:50
Poster: soundcollector
at orsonwelsh : idd kun je beter doen :D anders krijge we hier nog ruzie...

Ik vind ja ok pc is beterkoop, das waar... Maar zoals al gezegd is: waarom gebruiken ze in grafische wereld (architectuur, design etc allemaal een mac?) en in de gamewereld niet... en zo kan je voorts gaan...

Mac is goed voor (zwaar) grafisch werk. Daar is de computer op gebouwd. (weetje: APL is 1 van de eerste programma-talen... APL --> Apple. Mjin ma was computerprogrammeur en werkte met APL om kettingpapier te programmeren voor koelkasten van printers. Vanuit APL zijn andere talen ontwikkeld. Terug naar de Mac. Een vastloper is vaak ook een echte vastloper en dan moet je de hele handel opnieuw opstarten.

Een Windows machine (want een Mac is ook een PC Winking my eye ) Kan vaak 1 bepaalde handeling goed aan. Maar draai je de grote 3 (InDesign, Photoshop, Illustrator met de Bridge) naast elkaar dan heb je gauw je geheugen volzitten. Een vastloper bij Windows heb je vaker bij 1 bepaalde handeling of programma, ipv dat je hele machine vastzit. Zo'n vastloper gebeurt wel veel vaker dan bij een Mac, is mijn ervaring.

Games: Voor games heb je snelheid nodig en een goede grafische kaart en machine die de snelheid (frames p/snd) aan kan. Daarom is een Windows machine daar beter voor geschikt.

3D: bv: Maya of 3D studio loopt juist beter op de Mac. Je hebt namelijk niet zozeel snelheid, maar stabiele en zware grafische engines nodig.

Muziek: kan op beide, maar ik denk dat er meer software ter beschikking is voor Windows...
User edit by RiX on 08-07-2008 @ 16:53:03 (19%)
DeteqBoy    posted on 08-07-2008 17:45
ik gebruik mijn laptop qua muziek alleen voor opnemen en produceren, ik gebruik nu fruityloops wat prima werkt op windows en wavelab gaat ook prima. Verder was een windows laptop goedkoper en kon al wat ik wou, daarom gaat mijn keuze uit naar pc.

Later wil ik echter wel ook logic gaan proberen en ook een mac halen, maarja sparen, sparen, sparen :P
Mineral    posted on 10-07-2008 18:17
Ik heb jaren op Windows gedraaid. Werd zo gek van die computers. Na een jaartje computeren was hij sloom...
Nu ben ik sinds een jaar overgestapt op Mac.
1 woord: Heerlijk!
Het werkt flitsend snel. Ik heb nu onderhand mijn harde schijf behoorlijk vol gegooid en hij laad alles nog super snel! Ook grote programma's (zoals Adobe After Effects) laad hij snel.
Ben er erg blij mee en ben niet van plan om ooit nog over te schakelen op Windows(Cry).
Stefjuuh    posted on 10-07-2008 19:43

Laatst filmpje over mac gekeken op apple site, en ik ga, als ik laptop ga kopen, toch maar voor een apple!

Het lijkt me veel beter werken, en anders kan ik er inderdaad windows naast zetten. Heb hier ook een mac magazine uit USA liggen, waarin ze vertellen hoe je het beste kan dualbooten, komt eropneer dat je niet eens een dikke mac nodig hebt!

LouisCasper    posted on 13-07-2008 03:04
Vandaag voor het eerst een MacBook air in handen gehad, wat een geweldig ding! Maar of ie nou praktisch is weet ik niet..
Didier_Deluxe    posted on 13-07-2008 09:08
Poster: Look
Vandaag voor het eerst een MacBook air in handen gehad, wat een geweldig ding! Maar of ie nou praktisch is weet ik niet..
  Die Air vind ik toch de minste van alle macbooks... Hij mag er dan wel fancy uit zien, hij is gewoonweg t? duur voor de functionaliteit die hij biedt. Hij zal zeker wel zijn publiek hebben (businessmensen die veel on the road zijn en een sprookjesachtige ezel met een speciale eigenschap in hun tuin hebben) maar ik hoor daar n?t niet bij Happy, laughing Doe mij voor dat geld maar een zwaar opgefokte macbook of macbook pro...
Nandi    posted on 13-07-2008 11:48
Poster: Didier_Deluxe
Die Air vind ik toch de minste van alle macbooks... Hij mag er dan wel fancy uit zien, hij is gewoonweg té duur voor de functionaliteit die hij biedt. Hij zal zeker wel zijn publiek hebben (businessmensen die veel on the road zijn en een sprookjesachtige ezel met een speciale eigenschap in hun tuin hebben) maar ik hoor daar nét niet bij Happy, laughing Doe mij voor dat geld maar een zwaar opgefokte macbook of macbook pro...

Ja die echt wel duur eh 1,6 ghz voor 1700 euro ofzo ietsCry Aleen maar handig voor businessmanne jops
LouisCasper    posted on 13-07-2008 16:14
Poster: Didier_Deluxe
Die Air vind ik toch de minste van alle macbooks... Hij mag er dan wel fancy uit zien, hij is gewoonweg té duur voor de functionaliteit die hij biedt. Hij zal zeker wel zijn publiek hebben (businessmensen die veel on the road zijn en een sprookjesachtige ezel met een speciale eigenschap in hun tuin hebben) maar ik hoor daar nét niet bij Happy, laughing Doe mij voor dat geld maar een zwaar opgefokte macbook of macbook pro...

Klopt! Hij slaat nergens op en is het geld niet waard, maar toch is ie wel heeel vet!
ScottB    posted on 13-07-2008 19:18
Ik ben nu ook aan het kijken voor een Macbook of Windows laptop. En dan staat er bij de Windows laptop altijd bij al je 4 Gb werkgeheugen wilt; "Vista onder steunt maar 3 Gb." Dat zie ik bij een Macbook dan weer niet staan Winking my eye Ik wil wel dat mijn besturings systeems alles uit mijn hardware kan halen. En ik vraag me af welke daar beter in is, Apple of een Windows laptop.
Bastian    posted on 13-07-2008 19:28
Ze beschreven het laatst in de krant als volgt..
Bij mac betaal je voor dingen als je verder wilt komen met het gebruik van je mac en bij windows betaal je voor software die je helemaal niet wilt gebruiken.
LouisCasper    posted on 13-07-2008 22:58
Poster: ScottB
Ik ben nu ook aan het kijken voor een Macbook of Windows laptop. En dan staat er bij de Windows laptop altijd bij al je 4 Gb werkgeheugen wilt; "Vista onder steunt maar 3 Gb." Dat zie ik bij een Macbook dan weer niet staan Winking my eye Ik wil wel dat mijn besturings systeems alles uit mijn hardware kan halen. En ik vraag me af welke daar beter in is, Apple of een Windows laptop.

Ik zou sowieso voor de Apple gaan als ik jou was!Winking my eye
Al een keer op Apple gewerkt? Anders kan je gewoon een keer langs gaan in een apple store of in de bijenkorf of zo, en dan kunnen ze je alles uitleggen en laten proberen, ben je gelijk verkocht!
Bambilaner    posted on 13-07-2008 23:03
Poster: Look

Ik zou sowieso voor de Apple gaan als ik jou was!Winking my eye
Al een keer op Apple gewerkt? Anders kan je gewoon een keer langs gaan in een apple store of in de bijenkorf of zo, en dan kunnen ze je alles uitleggen en laten proberen, ben je gelijk verkocht!

Apple store is een echte aanrader (hier in Gent toch) Vriendelijke mensen, goede service, je kan alles eens uitproberen...Cry
www.facebook.com/vinniebegooddj
View    posted on 14-07-2008 12:10
Mac is slechts in 1 ding slechter en dat is gamen omdat de meeste games er gewoon niet op kunnen geïnstalleerd worden, voor de rest heeft mijn macbook nog geen nadelen gehad ten opzichte van mijn oude windows XP.
LouisCasper    posted on 14-07-2008 12:19
Poster: View
Mac is slechts in 1 ding slechter en dat is gamen omdat de meeste games er gewoon niet op kunnen geïnstalleerd worden, voor de rest heeft mijn macbook nog geen nadelen gehad ten opzichte van mijn oude windows XP.

Klopt, voor gamen moet je toch echt een windows kopen, maar voor de rest is mac naar mijn mening een echte aanrader!Cry
RoyBeware    posted on 14-07-2008 14:01

@ ScottB: Over dat Windows tot 4Gigabyte ondersteund is om de consument gerust te stellen zodat zij niet na de aankoop van hun Windows pc terug naar de winkel gaan om te vragen: ‘Waarom zie ik maar 3Gigabyte, terwijl er op advertentie 4Gigabte stond?’.

Hoe je het dus went of keert, Windows Vista x32 ondersteund maar tot de 3 Gigabyte. Wil je meer dan 3GB gaan gebruiken moet je overstappen op een x64 OS.

Dit heeft ook weer zijn voor en na delen, vanwegen de hardware die je gebruikt en de software. Microsoft heeft verteld om optimaal gebruik te kunnen maken van een x64 OS moet je minimaal 4GB in het systeem hebben. Hier over kun je meer vinden op internet. Daar hebben ze bepaalde sommetjes voor.

Dus eigenlijk word je gefopt door Microsoft. Confused

De discussie over Windows vs. Mac OSX kan natuurlijk oneindig door gaan, en er zijn altijd mensen die Windows om diverse redenen fijner vinden werken dan een Mac en anders om.

Aller eerst moet je natuurlijk kijken hoeveel je kan, en wilt besteden aan een computer, en wat je er allemaal mee van plan bent.

En wat je fijner vind werken. Het enige wat ik kan zeggen is: test het eens een keer uit. Zowel Windows als Mac OSX. In de winkel, bij vrienden. Er is altijd wel iemand die 1 van de 2 heeft of zelfs beide.

De prijzen van Mac’s zijn aardig gedaald in prijs, en al kijk ik naar een IMac, en een zelf geassembleerd systeem, inclusief beeld, toetsenbord, muis en OS dan kom je net zo duur uit als een IMac, dus om te gaan zitten brullen: Mac is DUUR vind ik persoonlijk niet waar.

Maar de 2e vraag is dan, of je zelf geassembleerde systeem ook stabiel zal werken.

Want lang niet alle hardware kan even goed met elkaar over weg, of het maximale uit je systeem te halen.

Of pak maar eens de laptop serie van Apple.

Wat je ook nog kan laten mee wegen is de beveiliging, stabiliteit e.d.

Windows staat niet bekend om hun super goede beveiliging en stabiliteit.

Er worden niet niks voor niks anti virus software geschreven, of firewalls.

Opschoon software, omdat Windows overal resten van tijdeiljke bestanden, cookies, oude register sleutels, laat rond slingeren en fragmentatie maakt op de schijf.

Daar word het systeem super traag van. Dus er komen weer kosten bij voor opschoon software, anti virus, firewall enz.

Ik moet bijvoorbeeld mijn notebook om de 3 a 4 maanden opnieuw installeren.

Nou, je hoeft mij dan niet wij te maken dat ik niet goed met mijn OS om ga.

En dat ik allemaal vage links, bijlagens, en vage websites bekijk.

Daar kijk ik echt wel voor uit en weet wel wat ik doe.

Het is dus niet alleen de gebruiker die er een puinhoop van maakt.

Windows heeft daar ook wel een handje van…ehh hand.

tym    posted on 14-07-2008 14:42
Ik heb eigenlijk altijd al Windows gebruikt, maar ben sinds vorig jaar februari ofzo overgestapt op een iMac.
En het mag eerlijk gezegd worden, ik heb sindsdien meer dan de helft minder computer problemen.
Het zal inderdaad best dat je voor dezelfde prijs als een mooie iMac ook een PC kan kopen met betere hardware, maar feit blijft dat je daar toch echt Windows op moet installeren. En dan mag je wel de mooiste hardware in je kastje hebben zitten, Windows haalt er ruk uit. Een Apple computer is gewoon veel stabieler!

En ja, soms dan wil ik welles een game spelen op Windows in Boot Camp, en dan wil het niet werken, omdat de Mac daar niet de juiste grafische vereisten voor heeft. Als gamer (wat ik vroeger echt vaak genoeg gedaan heb kan ik je vertellen) zou ik voor een pc kiezen. Maar een Apple geeft zo veel minder problemen en werkt zoveel fijner, dat ik dan maar die paar programmatjes (want tegenwoordig zijn t er niet zoveel meer) die je niet kan installeren op je mac, er op de koop toeneem.

En nog even over het upgraden van een mac, wat geheugen betreft is het zelfs makkelijker dan met een pc. Maar inderdaad, de rest updaten is zelf neit te doen en ik wil ook niet weten wat ze er bij de Mac Store voor vragen. De grap is echter dat een Mac veel langer mee gaat dan een PC, naar mijn idee. Ik heb in de vijf jaar dat ik een pc had, misschien 3 a 4 keer een onderdeel vernieuwd, omdat het oude gewoon niet meer naar behoren was. Met Mac is dat helemaal niet het geval, want daar koop je misschien na 4, misschien 5 jaar een nieuwe, maar dan geef je ongeveer evenveel uit als je in 4/5 jaar updates voor je PC zou hebben uitgegeven!
tym    posted on 14-07-2008 14:52
Poster: Xitrate

Jawel ik weet ik zeker wat een MAC is, ik heb er ook mee gewerkt. Nu blij?
Geen virus scanner nodig? Check google.

Hoe kan het dan, dat ik in anderhalf jaar gebruik, nog geen enkel viriusscanner danwel anti spyware programma heb moeten installeren op mijn imac? en dat is een van de vele redenen waarop ik, en met mij nog anderen, basseren dat Mac stabieler is dan Windows. Als ik kijk naar anderhalfjaar Apple-gebruik en anderhalf jaar Windows gebruik (en ja, allebei gehad), dan heb ik gewoon veel en veel minder computer problemen met mijn apple.

En deze discussie kan echt nog jaren doorgaan, maar dit is wel een punt waar je op moet kunnen toegeven dat een mac beter is dan een pc met windows, namelijk virusgevoeligheid en stabiliteit..
Ferrox    posted on 14-07-2008 15:01
Poster: tym
En deze discussie kan echt nog jaren doorgaan, maar dit is wel een punt waar je op moet kunnen toegeven dat een mac beter is dan een pc met windows, namelijk virusgevoeligheid en stabiliteit..

Je vergeet alleen een klein miniscuul minpuntje daarbij. De mac is NU nog veilig. Maar als jan en alleman er mee gaat werken worden macs interessanter voor spyware en dergelijke. Dus hoe de veiligheid over 5 jaar is weet je niet. En dan moet ook de mac dichtgetimmerd worden.

Maargoed, ik ben kwa OS voor mac, maar kwa hardware voor de PC. Wellicht dat we in de toekomst dit kunnen combineren Happy, laughing
OrsonWelsh    posted on 14-07-2008 15:12
Aangezien de wereldstandaard allemaal gebaseerd is op windows...ben ik en blijf ik als mac gebruiker lekker virus vrij....

blijft gewoon een betere machine en os!

436 Users online: 359 Guests (77 Unknown)
Pages generated today : 95.352
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.614.267