Oordoppen en gehoorbescherming (5/11)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Aad    posted on 29-06-2005 16:40
Afgelopen week heb ik dan toch de stap genomen om gehoorbescherming op maat aan te laten meten, aangezien ik 2-4 keer per week draai.

Nu is mijn vraag wie van jullie ook gebruik maakt van gehoorbescherming en wat jullie ervaring ermee is. Zodra mijn doppen binnen zijn zal ik ook natuurlijk mijn ervaring hier posten.

What do you think about Oordoppen en gehoorbescherming ??

Vote :   

Snoey    posted on 18-07-2009 19:09
Is niet helemaal waar, iedereen die tv kijkt, ipod luisterd en in een stad woont, word slecht horend. Maximaal 8 uur 80 dB per dag is de grens van gehoorschade.
www.soundcloud.com/ten-hooven
User edit by Snoey on 18-07-2009 @ 20:53:20 (5%)
LLCoolP    posted on 18-07-2009 19:09
Ik gebruik de doppen meestal als ik als freelance fotograaf nog eens ergens moet rondt rennen of met stroom op evenementen moet helpen. Dan loop je vaak zow langs de boxen voor door en dan merk je het verschil toch wel op het einde van de avond als ik ze niet in heb piepen me oren in bed nog!

Tijdens heb draaien is het wel fijn dat mijn HDJ 2000 het geluid goed dooft, hoef ik hem al niet zo hard te zetten!
Join the party and become famous!
Ronn-Sastro    posted on 22-07-2009 13:43
Ik heb zelf nu ruim een jaar de Otoplastieken van Filterz..?
Ik draai elk weekend en ik moet zeggen dat ik niet meer zonder kan..
Ik doe ze vaak al in voordat ik op lokatie aankom, kunnen de oren al wennen aan het geluid met de doppen en hoe ze zitten.
Ik heb ze nu gewoon altijd bij me..
Ik vind ze ook erg handig als ik lange ritten moet maken in de auto.. dan heb je geen last meer van het motorgeruis en is het lekker stil en rustgevend in de auto, terwijl je nog wel gewoon het verkeer kan horen.
Life=Music=Life
Bart1981    posted on 23-07-2009 01:04
Heb de oordoppen nu alweer zo'n jaar of 4, zijn dus bijna aan vervanging toe...
Zou ook echt niet meer zonder willen. Dan geef ik maar wat extra uit, maar voel ze? gewoon niet zitten als ik aan het stappen ben, en ook niet het idee dat het geluid te zacht staat. Voor mij dus ideaal.

Is er trouwens iemand die het verschil wel eens heeft gehoord tussen oordoppen van Filterz en oordoppen met het ER filter erinConfused Vraag me af of ik de volgende keer gewoon voor Filterz moet gaan die goedkoper zijn of toch weer de wat duurdere ER filters....
Dj_Fantasy    posted on 23-07-2009 01:15
Niet leuk om te horen, maar zo weet je wel wat het je kan aandoen, draaien met of zonder doppen en dan vooral wat je eraan overhoud.
.::LINK::.
dj2dj.nl
PaulBrugel    posted on 23-07-2009 08:52
Zow.. wat een artikel. Staat zelfs zijn afscheidsbrief bij. Mensen...?
Bouncy    posted on 23-07-2009 10:40
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met je gehoor, het is je instrument die je nodig hebt bij je vak EN het is een GEVOELIG instrument!

Ik speel naast dat ik draai ook saxofoon, k heb een keer bij de vereniging rondgelopen met een dB meter, puur uit intresse. Blijkt dus dat de Drums rond de 90dB zitten, de klarinette makkelijk 110dB produceren en op de plek van de dirigent ongeveer 100dB te meten is (nou heb ik het ook over een stevig muziekstuk, en geen koraal:P)

Mijn moeder speelt bij dezelfde vereniging trompet en vind het de grootste onzin dat ik doppen in doe bij de vereniging, ze vind het zelfs niet kunnen en niet tonen van respect! Maarja, ik wil later verder op het gebied van geluid, dus ik ben zuinig op m'n oren! Dat het schadelijk is, wijst het volgende testje uit:

Mijn moeder maakt nu ongeveer 30 jaar muziek, laten we uitgaan dat ze iedere donderdag 2 uur lang 100 dB over zich heen krijgt (in het ergste geval). Dus ik bij haar de welbekende testjes uitgevoerd. De meest sprekende test is de frequentie test, waarbij je gaat meten waar de grens zit (als je geboren word zit het gebied tussen de 20Hz en de 20kHz). Mijn moeder hoort nog maar tot de 9kHz, waar ik nog makkelijk de 19kHz hoor, puur en alleen omdat ik zo zuinig ben op m'n gehoor.

Op feesten ook, ik kom vaak al met m'n oordoppen in binnen (otoplastieken met een -30dB filter...(ja... heftig..)), de meeste mensen zien het niet eens en als iemand mij iets zegt en dan die dingen ziet zitten krijg ik vaak een goedkeurende duim te zien!

K kan het niet vaak genoeg zeggen: DRAAG JE OORDOPPEN! k kan er ook niet tegen als er mensen met "lege" oren rondlopen op evenementen...
Estacy    posted on 23-07-2009 11:00
die brief een paar posts hierboven is wel erg heftig. Ik vindt het alleen jammer dat op maat gemaakte bescherming zo duur is... ?Dat zouden ze echt goedkoper moeten maken!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Basrose    posted on 23-07-2009 11:00
Poster: Bart1981
Heb de oordoppen nu alweer zo'n jaar of 4, zijn dus bijna aan vervanging toe...
Zou ook echt niet meer zonder willen. Dan geef ik maar wat extra uit, maar voel ze? gewoon niet zitten als ik aan het stappen ben, en ook niet het idee dat het geluid te zacht staat. Voor mij dus ideaal.

Is er trouwens iemand die het verschil wel eens heeft gehoord tussen oordoppen van Filterz en oordoppen met het ER filter erinConfused Vraag me af of ik de volgende keer gewoon voor Filterz moet gaan die goedkoper zijn of toch weer de wat duurdere ER filters....

ik heb zelf laatst ook geinformeerd naar deze informatie en dit is de reply die ik kreeg.. misschien heb je er wat aan:

Het?verschil?tussen?Filterz*?en?Earproof?zit?voornamelijk?in?het?filter.
Earproof?kiest?voor?een?zo?vlak?mogelijke?demping,?
Filterz?kiest?voor?een?demping?die?je?oren?volledig?beschermd.

Samengevat kies je voor weinig demping bij lage volumes voor Earproof, voor hoge demping en goed beschermd bij hoge volumes voor Filterz.

Voor?de?vlakke?demping?kun?je?alleen?bij?Earproof?terecht, vlakke demping houdt in dat er op alle frequenties ongeveer evenveel gedempt wordt en het geluid dus niet te veel verandert. De keuze is tussen de 9 dB,?15 dB en?de?25?dB?versie.

De?keuze?is?dus?aan?jou,?ga?je?voor?vlakke?demping?met?een?theoretische?
kans?op?beschadiging?(ook bij de ER25 of?nog opletten?in?het?volume?waarin?je?staat)?of?voor?volledige?bescherming?

De Filterz oordoppen liggen het diepst in het oor en steken het minste uit, Earproof gebruikt grotere geluidsfilters die iets meer uitsteken, de oordoppen worden wel vlak gesneden wat betekend dat ze voor oordoppen met vlakke demping zo diep mogelijk in het oor liggen.

De filtering van het geluid is dus anders. Zelf heb ik nu ook oordoppen die alle frequenties gelijk filtert. Hoe de filterz zijn met de filtering weet ik niet daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Mijne zijn al bijna aan vervanging toe dus ik was ook aan het kijken naar de filterz, maar zit nog te twijfelen.

User edit by Basrose on 23-07-2009 @ 11:05:54 (7%)
Bart1981    posted on 23-07-2009 13:22
Wat een onzin dat je met Earproof minder veilig zou zitten dan met Filterz....
Ook bij Filterz blijft het opletten waar je staat en hoe lang. Natuurlijk ben je met Filterz niet overal veilig... Het zijn geen 'slimme' oordoppen die de ene keer meer filteren dan de andere keer.
Denk zelfs dat je met ER25 filters beter beschermd bent dan met de oordoppen van Filterz zelf. Dus dat van theoretische kans op beschadeging of volledige bescherming is compleet onzin voor zover ik kan bepalen.
Ik weet niet van wie je deze informatie gekregen hebt, maar het klink mij als als, puur reclame voor Filterz, in de oren.
Zal eens op zoek gaan naar wat dempingswaarde, die zeggen meer dan zo'n brief.

edit:
Hier zijn wat dempingwaardes terug te vinden: http://www.filterz.net/nl/dempingswaarden.php
Zoals te zien daar, worden de hoge frequenties een stuk meer gedempt dan de lage, wat volgens mij zou moeten betekenen dat het geluid wat vlakker/doffer gaat klinken.
Je kan dus uit meerdere filterz kiezen, maar ja welke je moet nemen..........
Bij ER doppen zal de demping dus overal evenveel zijn, rond de 9, 15, of 25.
User edit by Bart1981 on 23-07-2009 @ 13:31:52 (77%)
Basrose    posted on 23-07-2009 14:24
Poster: Bart1981
Wat een onzin dat je met Earproof minder veilig zou zitten dan met Filterz....
Ook bij Filterz blijft het opletten waar je staat en hoe lang. Natuurlijk ben je met Filterz niet overal veilig... Het zijn geen 'slimme' oordoppen die de ene keer meer filteren dan de andere keer.
Denk zelfs dat je met ER25 filters beter beschermd bent dan met de oordoppen van Filterz zelf. Dus dat van theoretische kans op beschadeging of volledige bescherming is compleet onzin voor zover ik kan bepalen.
Ik weet niet van wie je deze informatie gekregen hebt, maar het klink mij als als, puur reclame voor Filterz, in de oren.
Zal eens op zoek gaan naar wat dempingswaarde, die zeggen meer dan zo'n brief.

edit:
Hier zijn wat dempingwaardes terug te vinden: http://www.filterz.net/nl/dempingswaarden.php
Zoals te zien daar, worden de hoge frequenties een stuk meer gedempt dan de lage, wat volgens mij zou moeten betekenen dat het geluid wat vlakker/doffer gaat klinken.
Je kan dus uit meerdere filterz kiezen, maar ja welke je moet nemen..........
Bij ER doppen zal de demping dus overal evenveel zijn, rond de 9, 15, of 25.

Ja ik had zelf ook het gevoel dat ze de filterz nogal veel proberen aan te prijzen... Zoizo is het bij oordoppen zo dat ze tot een bepaalde hoogte beschermen.

Voor dj's is een gelijke filtering van de frequentie belangrijk. Ik denk dat filterz meer geschikt zijn voor mensen die gewoon beschermd willen zijn op een feest. Filterz zijn natuurlijk wel iets goedkoper dan de earproof. Toch ben ik veel dj's tegengekomen die met filterz draaien... dus in hoever de filterz "minder goed" zijn weet ik niet.
ccc    posted on 23-07-2009 14:39
Poster: Dj_Fantasy
Niet leuk om te horen, maar zo weet je wel wat het je kan aandoen, draaien met of zonder doppen en dan vooral wat je eraan overhoud.
.::LINK::.

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, van een piep in je oren wordt je ook compleet gek.
Ik hoop dat de piep bij mij niet erger wordt en ook zelfmoordneigingen krijg.
Zelfde lijkt me met doof zijn. Ik denk dat ik compleet zou doordraaien.
remco87    posted on 23-07-2009 16:45
Door dit topic lezende begin ik ook echt te overwegen om filterz te kopen. Het probleem wat ik heel sterk heb als ik ga stappen is dat ik mensen slecht kan verstaan als ik meerdere dingen door elkaar hoor (muziek en stem of meerdere stemmen). Zouden filterz hiertegen helpen? Het is soms zo irritant dat het isolerend voelt als je mensen niet kunt verstaan in zon omgeving. Zeker als ze nog eens wat gedronken hebben.Daarnaast is ook voor mij tijdens het draaien zon setje wel handig, hoewel ik op dit moment eigenlijk amper buiten de deur draai.
Basrose    posted on 23-07-2009 19:46
Poster: remco87
Door dit topic lezende begin ik ook echt te overwegen om filterz te kopen. Het probleem wat ik heel sterk heb als ik ga stappen is dat ik mensen slecht kan verstaan als ik meerdere dingen door elkaar hoor (muziek en stem of meerdere stemmen). Zouden filterz hiertegen helpen? Het is soms zo irritant dat het isolerend voelt als je mensen niet kunt verstaan in zon omgeving. Zeker als ze nog eens wat gedronken hebben.Daarnaast is ook voor mij tijdens het draaien zon setje wel handig, hoewel ik op dit moment eigenlijk amper buiten de deur draai.

Het belangrijkste doel lijkt mij om gehoorbeschadiging te voorkomen Happy, laughing
Zoizo word het geluid gefiltert... hierdoor kan je misschien wel iemand makkelijk verstaan maar het is ook niet zo alsof je met iemand aan de telefoon bent :P
Sound-Division    posted on 23-07-2009 22:50
Inderdaad jah, Ik draai ook niet vaak buiten de deur, maar ik moest ze zelfs van me vader halen Cool.

@ remco87

Als je op stap bent, hoor je ze beter ook als je een je wat gedronken hebt.
Me vrienden zegge wel dat ik erg hard praat als ik die dinge inheb haha.
Bart1981    posted on 24-07-2009 03:11
Poster: remco87

Maakt niet uit welke oordoppen je hebt, of het nu die van Filterz zijn of die van Exinore, oid, je hoort sowieso beter wat er in je omgeving gezegd wordt Happy, laughing
Dolivieira    posted on 24-07-2009 05:02
ik denk dat ik me ook maar van die oordoppen laat aanmeten, ik wil nog wel een aantal dicenia`s van gehoor genieten.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 24-07-2009 @ 05:02:41 (2%)
ccc    posted on 29-10-2009 16:08
Aangezien ik bij de dokter ben geweest en hij mij adviseert oordoppen te kopen ben ik eens wat informatie erover gaan zoeken.

Nu kom ik 2 soorten, namelijk harde en zachte oordoppen. Weet iemand het verschil hier tussen?
(Ik praat dan over opmaat gemaakte oordoppen voor het uitgaan.)
Jobe    posted on 29-10-2009 16:56
Volgensmij heeft het te maken met materiaal en wat je wil.
Ik heb bijvoorbeeld een vrij smalle gehoorgang en daardoor kan het moeilijker zijn om 'zachte doppen' in te doen (althans volgens de audicien). Dit schijnt makkelijker te zijn met harde doppen en deze blijven dan ook beter zitten in je gehoorgang.
Misschien is dit ook een kwestie van wennen...
Nood    posted on 29-10-2009 17:04
Ik heb earproofs en ik ben er heel gelukkig mee!
Je ziet ze bijna niet zitten en ze dempen heel goed met weinig verandering in het geluid.

Ik gebruik ze niet om mee te draaien, daar dempen ze naar mijn zin te hard voor.
Maar ik wil ze wel aan iedereen die zijn gehoor lief is aanraden!
DjVictorF    posted on 29-10-2009 17:14
Poster: Estacy
die brief een paar posts hierboven is wel erg heftig. Ik vindt het alleen jammer dat op maat gemaakte bescherming zo duur is... ?Dat zouden ze echt goedkoper moeten maken!

Laatst heeft Roov van dit topic Filterz besteld. Vervolgens zei ik tegen mijn moeder dat het eigelijk wel slim was om ook gehoorsbescherming te nemen. Gewoon vertellen wat er allemaal kan gebeuren. Vervolgens zei mijn moeder meteen dat ik er ook maar eens moest gaan kijken op internet. Want je ouders willen dat best voor jou betalen denk ik. En als ze zeggen dat het te duur is zeg je gewoon:'altijd goedkoper dan nieuwe oren, want dat is onbetaalbaar!'
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Basrose    posted on 29-10-2009 17:18
Poster: Nood
Ik heb earproofs en ik ben er heel gelukkig mee!
Je ziet ze bijna niet zitten en ze dempen heel goed met weinig verandering in het geluid.

Ik gebruik ze niet om mee te draaien, daar dempen ze naar mijn zin te hard voor.
Maar ik wil ze wel aan iedereen die zijn gehoor lief is aanraden!

Dan heb jij zeker een filter van 25db?

Ik heb van de week mn earproofs binnen gekregen en?ik ben minder?tevreden. 1 dop zat niet helemaal goed en heb deze terug gestuurt.. ben benieuwd hoe ze het op gaan lossen. Daarnaast vind ik de dop toch nog aardig groot. De filterz vallen veel dieper in het oor.

Verder vind ik wel dat ze lekker zitten (diegene die wel goed is) moet het nog gaan proberen met draaien. ik heb filters van -15db trouwens.
Jobe    posted on 29-10-2009 17:18
Persoonlijk heb ik niet zo'n goede ervaring met Filterz. Niet dat ze slecht zijn, maar door m'n smalle gehoorgang werd m'n linkerdop als het ware 'uit m'n oor gedrukt'. Beetje apart verhaal misschien maar het was zo. Vervolgens andere doppen bestelt en ditmaal Alpine doppen. Groot verschil, qua grootte en materiaal maar deze zijn superfijn!

Alpine is zeker aan te raden Winking my eye
Estacy    posted on 29-10-2009 19:09
Poster: DjVictorF
?Want je ouders willen dat best voor jou betalen denk ik. En als ze zeggen dat het te duur is zeg je gewoon:'altijd goedkoper dan nieuwe oren, want dat is onbetaalbaar!'

ik kan het altijd proberen, maar ik ga eens in de 2 maanden uit ofzo (mag bijna nergens naar binnen op me 14e). Dus of me ouders het dan de moeite waard vinden... Grappig genoeg kennen mijn ouders Filterz al, vanwege hun bouwbedrijf. de bouwvakkers hebben allemaal een setje -25dB filterz. Mischien dat nog een setje geen probleem is Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tomazos    posted on 29-10-2009 19:28
Het lijkt mij voor dj's die een microfoon gebruiken juist heel lastig..
omdat je dan verkeerd je volume van de microfoon en het praten verkeerd inschat..
(volgens mijn idee ga je zachter praten),

dus, dj's hier met oordoppen die een mic gebruiken ervaring mee?, het lijkt mij zwaar iritant in ieder geval,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world

39 Users online: 8 Guests (31 Unknown)
Pages generated today : 21.853
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.751.184