Bron : TU twente
WetgevingHet gemiddelde niveau waarboven geluid schade kan veroorzaken aan het menselijk gehoor is door de overheid vastgesteld – bij een dagelijkse blootstellingsduur van 8 uur - op 80 dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau gemeten over 8 uur mag op de werkplek niet hoger zijn dan 85 dB(A), Deze regel houdt in dat bij geluidsniveaus boven de 85 dB(A) doeltreffende voorzieningen aangebracht moeten worden ter vermindering van de lawaaiblootstelling, tenzij dit redelijkerwijs - gezien de zeer hoge kosten, technische problemen en dergelijke, niet mogelijk is.
Bij een geluidsniveau van meer dan 80 dB(A) dient de werkgever gehoorbeschermingsmiddelen ter beschikking te stellen. Als het geluidsniveau hoger is dan 85 dB(A) dan zijn de werknemers verplicht deze gehoorbeschermingsmiddelen ook te gebruiken. Deze plaatsen dienen duidelijk te worden afgebakend en gemarkeerd.
Een organisatie is verplicht werknemers die tijdens hun werk blootstaan aan een dagdosis van meer dan 80 dB(A) in de gelegenheid te stellen audiometrisch onderzoek (gehoortest) te ondergaan in het kader van de PAGO-verplichting. Medewerkers die blootstaan aan geluidsniveaus boven de 80 dB(A) moeten voorlichting ontvangen over de risico's van te veel lawaai, de maatregelen die genomen worden om de blootstelling te beperken en de mogelijkheden van een gehoortest.
Poster: 4Tastic
@dj-ync check hier ff: http://www.filterz.net/nl/verkoop.php#Winkeladressen (dit is geen link naar een shop!)
Poster: dj_Schadde
Altijd doen want ik ben nog maar 16 jaar en loop nu al met een levenslange piep in mijn hoofd.
Komt wel door 9 jaar drummen zonder oordoppen maar ik raad oordoppen ten zeerste aan.