scratchen op dance muziek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

n-traxx    posted on 27-06-2005 23:24
Als je dance muziek (house, trance, etc.) of hoe je et ook wil noemen draait, gaat het eigenlijk altijd om de compilatie en mix qualiteit. Ik draai zelf voornamelijk hardhouse, maar probeer nu toch het scratchen goed onder de knie te krijgen, om misschien toch vocal sample-tjes en stuff door mijn mix heen te scratchen. Wat vinden jullie hier van? want ik hoor djs dat eigenlijk nooit doen.

What do you think about scratchen op dance muziek ??

Vote :   

DaRoyal    posted on 27-06-2005 23:35
Bij techno wordt er anders toch heel wat afgescratched, in house hetzelfde. Happy, laughing

Ik raad je sowieso aan, als je wil gaan scratchen, het eerst met de zogenaamde battlerecords te doen. Daar krijg je de basics mee onder de knie, die je in hardhouse (waar het kan ?n klinkt dan) ook weer kan gebruiken. Happy, laughing

Andere leuke trucs zijn inderdaad vocals door je set heen te gooien, maar dat kan ook door bijv. met een 3de deck (TT/CDJ) te werken en deze snel door de mix heen te gooien, lekker werken achter je wielen van staal. Winking my eye
TheSupercrab    posted on 27-06-2005 23:43
tja.. het is bij trance niet echt "mooi" naar de mening van de meeste mensen.. Het past als je het over dans muziek hebt . het meest bij Drum and bass... en Break Beats. In engeland (waar deze muziek de grootere dans scene is) scratchen ze dus ook veel meer dan hier bijvoorbeeld in NL. Ik vind het scratchen erg grappig klinken en vind dat het wel thuis hoort in de dans muziek.
Lead    posted on 27-06-2005 23:53
Bij veel muzieksoorten kun je wel wat doen met een scratch. Bij zweverige trance muziek zou je enkele scratch met een echo kunnen proberen. Snel scratchen en zweverige muziek is niet zo'n beste combi...

Bij veel andere muzieksoorten kun je je setje er behoorlijk mee aanvullen. Zeker als je een derde deck tot je beschikking hebt. Met je computer een aantal CDs maken met accapella's en loops kan ik je dan ook aanraden Winking my eye

Maar net als met effecten : overdaad schaadt
Let the BASS be louder
Basrose    posted on 28-06-2005 19:04
Ik ben ook druk bezig met het leren van scratchen... Ik draai zelf voornamelijk hardstyle... T scratchen moet dan erg snel gaan en ben nog flink aan het oefenen met mn linkerhand want die kan nog niet zo snel als ik wil.. Tis blijven oefenen en op gegevenmoment krijg je de tonen en scratchen die je wil horen.

Suc6
DJ_Inspiration    posted on 28-06-2005 21:51
Ik draai vooral Groove, House, Techno tot Retro, Hardstyle en Trance.
Af en toe een scratch ertussen moet kunnen vind ik, dat zet wat meer kracht achter je set. Ik ben niet zo iemand die met effecten zit te klooien, ik hou het meer bij de basics en af en toe een leuke scratch ertussen.
Rhino    posted on 29-06-2005 12:54
een enkele forward van een gefilterde toon langzaam uitgevoerd door een kaosspad en dan weer langzaam de foreward terug halen waarbij je al dan niet kan versnellen binnen de beweging,dus langzaam aan het begin en in een vloeiende beweging de plaat doordrukken naar een hogere pitch(met de schijf , niet met de schuif)en meer van dat soort effecten doen het ook op trance zeer goed.
je krijgt dan een soort suizend industrieel geluid dat een soort van zweverige stemming schept!
gewoon blijven experimenteren en vooral proberen te bergrijpen wat een scratch precies inhoudt, en wat voor handelingen je moet doen om dit et bereiken
voor veel mensen is een scratch niets meer dan een plaat voorruit en achteruit bewegen.
echter de meest wicked effecten komen van je pols en crossfader wanneer je techniek goed beheerst.
de plaat zelf is maar de basis, maar zeker net zo belangrijk(begrijp me niet verkeerd)
daarbij kan je voor bijvoorbeel dhet scratchen of soundscapen over trance beter langere fragmenten gebruiken(zoiets in de lengte als de o zo bekende fres-fresh sample of zelfs langer(sowieso goede sample om mee te beginnen)
Ga je met stabs werken dan zijn de geluiden de kort en zullen daardoor niet matchen bij de lange tonen van trance muziek, misschien wel qua toonhoogte natuurlijk ,maar niet qua structuur
ikzelf was in het begin ook veel meer gefocused(ik denk dat dat automatisch zo gaat want ik zie het bij iedereen die wil gaan scratchen)op de schijf dan op de schuif !
ik probeerde maar met het vinyl het effect te bereiken terwijl je daar eigenlijk niets meer mee doet dan scribblen , drummen en langzaam heen en weer halen op geluid te generenen wat je met je crossfader tot gestructureerd stukje muziek kan laten horen .

Beheers je deze techniek dan kan je vrijwel over alle muziek soorten heen scratchen, echter dit vraagt de inspanning en toewijding van iemand die een muziek instrument wil leren spelen(met een uur per dag een jaar lang ben je al een heel eind)
soms maak ik een scratch die door mijn vrienden niet eens herkend wordt als scratch omdat het geluid dat ik op dat moment maak iets heeft van een synth sweep ipv van een plaat die heftig heen en weer beweegt.
Variatie is dus ook erg belangrijk , niet allen maar gekras laten horen !
Tip: probeer eerst eens te scrachten op half tempo of op een gortdroge hiphop bass.
wat bij mij ook goed werkt is geheel droog een scratch maken  totdat je vind dat hij cool is , latwer zet je dan een stuk muziek op waarbij je de scratch gaat proberen te vertalen naar de beat van het stuk muziek .
zo maak je voor jezelf leuke oefeningen , die leuk zijn om te doen , maar ook brood nodig om het onder de knie te krijgen !
En feit is: Kan je het goed, dan kan je wat extra,s aangezien de meeste het niet kunnen .
schep je toch weer dat verschil dat je onderscheidt van die andere duizenden met draaitafels.
Het is zo onderdehand namelijk een bedrijfstak die een cao nodig heeft, tevens een bedrijfstak waarin bijna iederee hetzelfde doet!
Succes!
User edit by Rhino on 29-06-2005 @ 13:08:22 (90%)
MadSteven    posted on 29-06-2005 15:42
(En daarom wil ik dus scratch-cd-spelers... Hetzij nu, of op langere termijn)

Maar in dezelfde categorie vallen andere leuk dingen doen.

Veel mensen zien het nut van Faderstart niet in, maar ik zat onder de douche te bedenken dat het best leuk is als je Name of The DJ draait je dit krijgt:

A: "At the count of three I want you to tell me the name of the DJ... 1  2  3"
B: "Ome Henk!"
A: "1  2  3"
B: "Ome Henk!"
A: "1  2  3"
B: "Ome Henk! [klap...] Kop dicht!"
A: boink boink boink boink boink boink boink...

Afijn, you get the picture.

... Houthakkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!! ...

(Ahum, ik ga dat echt wel als hakkuh-dj naam gebruiken. Nou nog een bijpassend hoedje vinden Happy, laughing

Rhino    posted on 01-07-2005 08:51
ja zo,n groen petje met een veertje van een bijzonder vogelsoort erop en een naamschildje van dat oh zo mooie bos waar je gehakt hebt Happy, laughing
User edit by Rhino on 01-07-2005 @ 08:51:28 (3%)
tairip    posted on 01-07-2005 12:06
Poster: n-traxx
Als je dance muziek (house, trance, etc.) of hoe je et ook wil noemen draait, gaat het eigenlijk altijd om de compilatie en mix qualiteit. Ik draai zelf voornamelijk hardhouse, maar probeer nu toch het scratchen goed onder de knie te krijgen, om misschien toch vocal sample-tjes en stuff door mijn mix heen te scratchen. Wat vinden jullie hier van? want ik hoor djs dat eigenlijk nooit doen.

Check eens een setje van danielle mondello hij is een echte scratch master net als DJ Isaac!

Deze mensen scratchen echt wel vaak en ze draaien hardstyle!

Tip als je op google zoekt: Danielle mondelle live @ pinsterpar-t dan vind je een livesetje!
Taurus    posted on 08-07-2005 23:03
Ben al een tijdje DJ (ca 24jaar) vroeger (een jaar of 15 a 20 terug) was het mixen niet zo makkelijk als tegenwoordig.
Er zaten veel meer breaks in de platen om dat er kortweg niet zo gek veel met drummachines gewerkt werd en dergelijke en je moest veel meer (gewongen) cuts maken.
Het was echt meer een kunst om ervoor te zorgen dat de texten goed achter elkaar pasten en dat de sound goed bij elkaar paste.
In 85 ben ik eens naar het world championschip van het DMC geweest in Index in Rheine (duitsland).
Man ik ben daar gillend gek weggelopen, ik weet niet wat het moest voorstellen maar het kwam meer neer op het verkrachten van platen.
Ze stonden alleen maar te scratchen en met van alles, met een billiard keu, met de voeten enz,enz,
Ik weet niet of jullie index kennen maar de dansvloer is zo groot als een voetbalveld en was compleet leeggevaagd. binnen een uur was de tent leeg.
Er was blijkbaar niemand die daar een fatsoenlijke mix in elkaar kon schroeven.
Scratchen is leuk voor gave effecten tussendoor, maar heel erg veel gaat je publiek ook vervelen, (daar ben je tenslotte voor)
Voor mij had toen het DMC afgedaan en meer de naam DJ scratch club gekregen.

tairip    posted on 09-07-2005 16:35
Ja idd overal waar te voor staat is niet goed!

Dus ook teveel effecten en TE veel scratch! is niet ok!

Het is om de muziek meer dimensie te geven, een aanvulling!

This is an old Topic

No new postings for 7.372 days.
 Post CommentThat would be 245.7 months
or a whopping 20.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

270 Users online: 119 Guests (151 Unknown)
Pages generated today : 28.493
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.935.785