het is misschien een stomme vraag, maar ik heb echt geen enkel idee wat 'rms' betekend..... Je ziet het vrijwel altijd staan bij de specificaties van speakers --> x-aantal Watt RMS.....maar wat betekend dat nou eigenlijk?? en dan word er ook gesproken over zoveel ohm :S ik snap er nix van.....als er maar geluid uit komt tog? :P volgens mij denk ik nu te makkelijk of niet haha :P
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
RMS-vermogen is een manier om het vermogen van een speaker uit te drukken. Het is dat vermogen dat bepaalt hoeveel watt aan speakers je eigenlijk hebt. Vaak wordt ook het peak- of max-vermogen weergegeven, maar dat zegt niet echt veel...
x-Ohm is de impedantie. Het is de weerstand die je speaker geeft tegen je versterker. Bij grotere speakers is dit meestal hoger.
De theorie rond speakers is nogal ingewikkeld, ik denk dat er al eens een mooi topic over gemaakt is.
RMS is makkelijk gezegd de constant te leveren Wattage! Moeilijker gezegd!
RMS waarde van een wisselstroom en -spanning wordt gedefineerd als een DC stroom/spanning die hetzelfde vermogen ontwikkelt in een weerstand R. De effectieve waarde van spannings/stroom zal een factor vierkantswortel 2 lager zijn als de amplitude. Het geeft dus kortom een soort gemiddelde waarde van de stroom/spanning. Dit kan wiskundige via een bepaalde formule uitgedrukt worden (zie wikipedia zou ik zeggen)
Een RMS vermogen kan via dezelfde formule bepaald worden, maar heeft eigenlijk geen fysische betekenis zoals voor spanning en stroom het geval is. Maar ook hier kunnen we dit een soort gemiddeld vermogen noemen. Een versterker met een RMS van 125W , zal dus gemiddeld in de tijd 125W kunnen leveren maar gedurende korte tijden wel piekvermogens van bv 250W aankunnen.
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as: Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.
Create your account to get involved with the Community
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.