Draaien met de PC (4/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Wat vind jij van draaien met de PC?

-Waarom niet, lekker makkelijk!
-Alleen icm timecode
-Doe mij maar een DJ-Booth!
-Ik twijfel er niet over, weg ermee!!

Voting is only possible for our Members
Xtremer    posted on 18-06-2008 11:51
Beste mensen van DJR! Ik heb een vraagje en zouden jullie even je mening willen geven. Wat vinden jullie van draaien op de PC, hoort het thuis bij het begrip DJ? Meningen verschillen hierover, dat snap ik.

Mijn mening: Ik vind dat draaien met de PC niet thuis hoort als we het over DJ-en hebben. Een DJ ben je niet door op die automix knop te drukken en door met één druk op de knop een hele avond plezier te hebben. Ik vind dat je er best moeite voor mag doen. Het is misschien de toekomst, maar je mist toch een heleboel ervaring. Mixen met een console is weer een ander verhaal, dat zie ik gewoon als draaien met een dubbele CD-speler, maar dan is de PC voor mediaopslag. Ik weet ook dat je als publiek weinig zult merken ervan, behalve dat er geen set staat natuurlijk. Maar als zijn skills, overgangen etc. allemaal goed zijn maakt het niets uit. Het gaat mij puur om het principe: wat heeft het nog voor zin om jezelf DJ te noemen door op die knop te drukken... Ik zie een DJ voor me als iemand met mix ervaring, die zijn publiek weg krijgt met goede en zelf gemixte setjes iemand die goede prestaties vertoont en daar moeite voor doet. Iemand die mixt en KAN mixen op een DJ-Booth met 2 of meer CD spelers of TT's en een mengpaneel.

Ik hoor graag jullie meningen over dit onderwerpHappy, laughing.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 11-11-2008 @ 21:11:01 (5%)

What do you think about Draaien met de PC ??

Vote :   

W_H    posted on 11-11-2008 20:47
sorrie voor de 3 keer posten ik probeerde mijn verhaal af te maken maar hij deed het niet zo goed vandaar. Mijn excuses
User edit by W_H on 11-11-2008 @ 20:48:06 (20%)
Xtremer    posted on 11-11-2008 21:05
Haha, ging niet helemaal goed:P.
Ben het trouwens wel met je stelling eensHappy, laughing.
Sandr    posted on 12-11-2008 11:07
Nou nou, heb zojuist eens even de moeite genomen om dit topic helemaal door te lezen.. Aan sommige opmerkingen stoor ik me toch wel, heb dan het idee dat niet iedereen weet waar hij het over heeft.
Ik heb zelf het wiel ook niet uitgevonden (helaas, een patentje erop en je loopt binnen) maar probeer me dan ook niet in discussies te mengen waar ik geen verstand van heb.

Poster: Twello

Natuurlijk zal dat niet de toekomst zijn, dat zullen wel midicontrollers worden. Die zijn eigenlijk gewoon hetzelfde als CDJ's want in plaats van een cd in de speler stoppen selecteer je een nummer op de pc!

Natuurlijk vind ik met ALLEEN computer wel redelijk nep.

Wat is volgens jou dan het verschil? Alleen met een pc draaien mag niet, met een pc met daaraan een midicontroller wel? 
Je vervangt je muis door kastje met 20 knopjes en dan mag het wel? Dat snap ik niet helemaal...

Poster: Gery
voor mijn part zo'n laptop dj's, mogen direct hun boeltje terug pakken.

ik spreek niet over eventueel midi controllers, of timecode... daar is op zijn minst nog vereist dat de dj kan draaien.
ikzelf draai timecode vinyl. (of timecode CDJ-1000mk3 als er zijn :P)

Zelfde laken een pak... Die midi controller doet dingen die jij zelf instelt. Daar kan je dus alle dingen instellen die je ook met een muis doet. Er veranderd dus praktisch niks aan de werkwijze maar volgens jou is het dan wel opeens goed?

Poster: DJ-Xtremer

Bovendien is de kans groot dat als je PC het begeeft je zomaar al je muziek kwijt bent, waar zit je dan met je muziek? De gehele muziek verdeelt onder CD's en Vinyls is naar mijn mening een stuk fijner en geeft je het echte DJ gevoel. Mijn mening; gebruik je PC voor games, produceren, internetten of whatever maar niet als draaimiddel. Het is misschien handig voor thuis, maar het is niks voor on the road, daar zijn PC te kwetsbaar voorWinking my eye. Ik ken de oude drive-in show nog van mijn oude school, zij gebruikte ook een PC en toen crashte de PC, einde avond!

Hoe groot is de kans dat je PC het begeeft volgens jou? Ik ken 2 mensen die draaien via hun Laptop met timecode, die zijn nog nooit gecrashed. Het is maar net hoe je er mee omgaat...
En natuurlijk is er een risico, maar is dat er niet met elk medium? Ik heb wel eens een studentenfeest gedraaid in delft waar binnen een half uur 3 van de 4 cdj 800's er mee nokte... 

Poster: Max-E
ik vind time-code meestal maar brakke.. niet het systeem.. maar soms zie je dj's die de kutste kwaliteit mp3tjes gebruiken midden in hun set, oftewel dat zijn de dj's die tegen de muur gezet moeten wordenWinking my eye

Daarnaast is het toch n beetje nep, die pc's in dj sets vind ik, al tientale jaren hebben we er geen gezien, cd kan ik nog wel mee leven.. maar sd kaarten/hd vind ik nep..

Jij vind tijdcode slecht omdat je een keer een Dj een slechte kwaliteit mp3 hebt horen afspelen.. Dit is wel een hele vreemde beargumentatie...

Je vind een nieuwe BMW kut omdat je daar iemand mee tegen een boom hebt zien rijden?
Je vind vinyl waardeloos omdat je een keer iemand een vinyl hebt horen afspelen waar een kras opzat?
Je vind CDJ's ook maar "brakke" omdat iemand daar ook een slechte kwaliteit cd in afspeelt?

Wat is er mis met een harddisk? Daar sla je alleen muziek mee op, heeft toch niks met je draaien te maken?

Poster: djvnzza
Iemand die alleen op pc's draait,
mag zich geen dj noemen!
vind ik!
xxx v-ness

Deadmau 5 noem jij geen DJ? Die draait ook alleen met PC's en ableton... Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.... Dj's (zo durf ik ze wel te noemen) die al meer bereikt hebben dan jij en ik ooit samen zullen doen die ook met de PC draaien...

Poster: JasperVC

Ben ik volledig mee akkoord!
Vraag die 'pc-dj' eens met cd's of platen te draaien en hij bakt er niets van (heb het al geprobeerd). Timecode vind ik leuk als je een enorm grote collectie nummers staan hebt maar ik vind het niet gemakkelijk draaien dus ik zal ht nooit gebruiken...

ok je hebt controllers voor aan je pc om je muis niet te hoeven gebruiken... Maar het blijft toch htzelfde vind ik ik. Je blijft op dat scherm hapen en hebt niet de volledige controle zoals bij vinyl of cd's. en het gaat helemaal geen zicht zijn in een club :p

Vraag aan een vinyl Dj of hij met een pc wilt gaan draaien.... gaat hem waarschijnlijk ook niet lukken... 
Ikzelf draai altijd met Cd's en kan ook niet met vinyl draaien.. is toch niet zo gek, zijn verschillende disciplines... 
Als je in een zweefvliegtuigje kan vliegen krijg je toch ook niet direct een f-16 van de grond?

of het helemaal geen zicht is in de club is natuurlijk een persoonlijke mening.. Echter heb ik liever iets dat geen zicht is dan geen gehoor.... Met andere woorden: Liever een dj die goede dingen doet met ze pc dan een die met vinyl of cd's draait en er niks fatsoenlijks uitkrijgt ( en dan ook nog afgeeft op de pc dj) 

En dan in het algemeen:
Ik heb het idee dat sommigen het hier een beetje zwart wit zien:
Iemand met een pc ramt alleen maar op de sync knop en iemand met een cdj of een TT is een goede Dj...
Wat nou als de cd dj alleen maar draait op de beatcounter van zijn CDJ? 

Laten we eerlijk zijn: Als je goed genoeg bent qua: mixtechniek (welke manier dan ook) platenkeuze (geen pc die je daar mee helpt) en inspelen op het publiek (idem) kom je vanzelf bovendrijven. Dan hoef je niet bang te zijn dat er iemand is die er geen hout van kan je plekje komt inpikken...

Pfff, nu heb ik het wel even gehad....Cool 
Play that funky music white boy....
DJADMIN    posted on 12-11-2008 11:17
@ Sandr ; helemaal juist, helemaal juist

Ik vind enkele reacties erg ongenuanceerd, je moet t van 2 kanten belichten. Feitelijk gaat het er in mijn ogen gewoon nog om dat een DJ een mooie set weggeeft, hoe dan ook. Of die dat op 2 TT'S uit de jaren 80 doet, op 2 CDJ'S of op de PC zal mij een worst zijn, als ik -wanneer ik zelf niet draai- maar een leuke avond heb, met lekkere muziek, ik zal dan echt niet gaan opletten ''oh die gast draait met de pc''..ik denk 9 van de 10 bezoekers niet.

Ik vind sommige reacties erg conservatief...het is gewoon een nieuwe trend, met de pc draaien, je ziet ook dat heel veel -jonge- gasten beginnen met draaien op de pc...allé, dat is toch allen maar mooi ! En ik denk dat  de vinyl generatie, toen de CDJS op de markt kwamen bijvoorbeeld, ook niet hebben staan springen op die ontwikkeling (nu spreek ik wellicht voor mijn beurt, maar toch)...en uiteindelijk zijn zij er ook aan gewend geraakt...

Zo kun je wel een echt onderscheid maken tussen de DJ's, en krijgen we een levendige scene met lekker veel concurrentie waarin iedereen zich op zijn eigen manier van zijn of haar beste kant kan laten zien..dat is toch een mooi vooruitzicht ? En tja, dat je meer concurrentie krijgt, allé, ik bewijs me wel tegen die 'jonge' gastjes Winking my eye
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
User edit by DJADMIN on 12-11-2008 @ 11:18:43 (24%)
Xtremer    posted on 12-11-2008 11:21
Poster: Sandr
Hoe groot is de kans dat je PC het begeeft volgens jou? Ik ken 2 mensen die draaien via hun Laptop met timecode, die zijn nog nooit gecrashed. Het is maar net hoe je er mee omgaat...
En natuurlijk is er een risico, maar is dat er niet met elk medium? Ik heb wel eens een studentenfeest gedraaid in delft waar binnen een half uur 3 van de 4 cdj 800's er mee nokte... 

De kans dat je PC het begeeft is tegenwoordig wel klein, maar het gaat me dan om het principe dat je je muziek veilig hebt. Je hebt naar mijn mening meer veiligheid als je het verdeeld hebt over verschillende CD's. Of in het geval van de PC, externe HD's en USB SticksHappy, laughing. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in een goede set CDJ's dan de PC.

Ik heb meer respect voor DJ's die nog de moeite ervoor doen om een mooi setje te draaien. Ik vind het knapper als iemand die vinyl draait een foutloos setje draait dan iemand met een PC en Midi controller. Het hele punt is gewoon dat mensen er tegenwoordig te makkelijk mee omgaan. Ohh ik kan ook DJ worden, koop gewoon een Midi controller en neem de laptop mee. Dan ben je er wat mij betreft nog lang niet. Skills zijn dan meestal ver te zoekenHappy, laughing.

Bekijk het niet als publiek zijnde, maar vanuit hoe jij er als DJ tegen aan kijkt.
User edit by Xtremer on 12-11-2008 @ 11:26:34 (7%)
Sandr    posted on 12-11-2008 11:30
@ DjAdmin:
Dank uWinking my eye Ben het ook met jou eens!

@ Dj-Xtremer

De mensen die ik ken zorgen wel voor back up als in een externe HD, dit doe ik zelf ook thuis.. Moet er niet aan denken dat al m'n gekochte/geripte mp3's verdwijnen...

Ze nemen zelfs een cd map mee, ook dit zou ik doen.. Zekerheid voor alles... Dan wordt je avond misschien niet spectaculair maar kan je iig nog fatsoenlijk draaien..

Ik snap jou punt helemaal, het wordt echter niet altijd even handig uitgelegd door jou of een ander.

Ik heb ook minder (je moet altijd iedereen in zijn waarde laten) respect voor iemand die met zijn pc komt draaien en daar om de 5 minuten een karig overgangetje maakt...

Maar dat is dus het punt, je kan niet zeggen: PC Dj dit of dat, daarmee vat je namelijk alle PC Dj's samen en dat kan nou net niet want er zijn Pc Dj's die echt de meest bizarre dingen kunnen daarmee.. En daar heb ik minstens zoveel respect voor dan iemand die met vinyl (een goede set) draait.

Als iemand met zijn vinyl kom aanzeulen en dan de volledige plaat nodig heeft om een overgang van 10 seconden eruit te persen schiet het ook niet op toch?

Ik snap de meeste mensen wel, maar dan wordt hij niet zo handig uitgelegd of wordt er gewoon uitgehaald naar alle Pc Dj's en dat kan/mag niet de bedoeling zijn.

Net als jou poll.. die is ook erg zwart wit...
Waarom niet, lekker makkelijk... daarmee suggereer je dus dat alle PC Dj's lui zijn...
User edit by Sandr on 12-11-2008 @ 11:33:41 (16%)
DJADMIN    posted on 12-11-2008 11:43
Tuurlijk, als ik een DJ met vinyls zie draaien ben ik meer onder de indruk dan iemand met een midi controller...beiden hebben aparte skills...en dan respect voor die met vinyls draait..maargoed, waar ga je het vanuit bekijken ? Dan kom je terug naar de essentie van het DJ'en...we doen het allemaal om het publiek een mooie avond te geven....hoe - dan - ook...
Curd    posted on 12-11-2008 12:53
ik vind timecode draaien net zo goed als met cd of vinyl. Je moet dan toch zelf aan de slag. Timecode vind ik vooral practisch omdat je niet zoveel hoeft te dragen : loodzware bakken vol vinyl of cd-cases ...  breek m'n bek niet open!
Om volledig over te schakelen op pc en dus op een paar knopjes te drukken, gaat me net iets te ver : wat heb je daar dan eigenlijk aan ...
Xtremer    posted on 12-11-2008 14:08
Poster: ChefCock
ik vind timecode draaien net zo goed als met cd of vinyl. Je moet dan toch zelf aan de slag. Timecode vind ik vooral practisch omdat je niet zoveel hoeft te dragen : loodzware bakken vol vinyl of cd-cases ... breek m'n bek niet open!

Ben jij van plan je hele Timecode systeem mee te nemen naar de Club? In de club staat het nergens hoorCool.
Sandr    posted on 12-11-2008 14:23

Ben jij van plan je hele Timecode systeem mee te nemen naar de Club? In de club staat het nergens hoorCool.

Ik weet niet of je wel eens een tijdcode systeem van dichtbij heb gezien?

Het enige dat je mee hoeft te nemen is een geluidskaart, een laptop, 2cd's of platen en wat kabels...

Dit past allemaal in een kleine platentas....
Xtremer    posted on 12-11-2008 14:34
Ja zal best, maar das alleen maar moeilijk doen:P.
Stefjuuh    posted on 12-11-2008 14:38
Poster: ChefCock
ik vind timecode draaien net zo goed als met cd of vinyl. Je moet dan toch zelf aan de slag. Timecode vind ik vooral practisch omdat je niet zoveel hoeft te dragen : loodzware bakken vol vinyl of cd-cases ...  breek m'n bek niet open!
Om volledig over te schakelen op pc en dus op een paar knopjes te drukken, gaat me net iets te ver : wat heb je daar dan eigenlijk aan ...
 Als jij 1-2 uurtjes moet draaien, hoef je geen hele cases mee! Kijk naar Laidbackluke.. die heeft een slappa 80 en slappa 40.. deel dat door 2, en je hebt het aantal cd's dat hij waarschijnlijk bij zich heeft..
Sandr    posted on 12-11-2008 14:54
@ DjXtremer: Wat is moeilijk doen? Als je dat wilt beargumenteren kan ik kijken of ik er nog nuttig op kan reageren...

@ Stefjuuh

Maar velen van ons draaien geen 2 uurtjes ofwel?
Ik zelf draai allround, heb een grote koffer, een kleinere koffer en 3 cd mappen bij me...
Valt tegen dan hoor....

Over een poosje de overstap naar timecode, 1 tas mee en een trolley met reserve cd's en klaar is kees...
Ideaal!
User edit by Sandr on 12-11-2008 @ 14:56:26 (100%)
Djdre    posted on 12-11-2008 17:22
Ik vind persoonlijk draaien met pc niet leuk. het is leuker als je het doet met een echte dj booth.
nicknaughty    posted on 12-11-2008 17:35
ik heb voorheen met vinyl gedraaid, maar ben blij dat ik de overstap naar cd's gemaakt heb. Timecode / PC vnd ik persoonlijk niet de moeite waard. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het mist de feeling denk ik ... Misschien is er over een paar jaar wel weer iets dopes Happy, laughing

Wat me wel leuk zou lijken is dat je een solid state harddisc kan meenemen met 2x usb (of snellere aansluiting) erop die je aan de pioneers kan koppelen, scheelt weer cd mappen sjouwen. Knal gewoon alles op de HD, maar alles moet dan wel handig en snel (lees: direct) werken, geen geklo0t. Ik denk dat die tijd niet zo ver weg is ...
Xtremer    posted on 12-11-2008 18:16
Poster: nicknaughty
Wat me wel leuk zou lijken is dat je een solid state harddisc kan meenemen met 2x usb (of snellere aansluiting) erop die je aan de pioneers kan koppelen, scheelt weer cd mappen sjouwen. Knal gewoon alles op de HD, maar alles moet dan wel handig en snel (lees: direct) werken, geen geklo0t. Ik denk dat die tijd niet zo ver weg is ...

Helemaal mee eensCool! Als de CDJ-1000 nou ook eens als USB versie zou komen dan zou ik zeker voor deze gaan. Hiermee behoud je toch de feeling, alleen is de opslagplaats andersHappy, laughing.

@ DjXtremer: Wat is moeilijk doen? Als je dat wilt beargumenteren kan ik kijken of ik er nog nuttig op kan reageren...

Nou ja het maakt opzich niet veel uit natuurlijk, of je nou een zware platen/CD tas/koffer mee neemt of je timecode systeemHappy, laughing. Heb alleen niet zoveel vertrouwen in de PC of laptop.
User edit by Xtremer on 12-11-2008 @ 18:18:34 (62%)
DJADMIN    posted on 12-11-2008 18:18
Ik geloof dat je die technologie nu hebt bij die nieuwe denon en cortex players, niet ?
Xtremer    posted on 12-11-2008 18:24
Poster: DJADMIN
Ik geloof dat je die technologie nu hebt bij die nieuwe denon en cortex players, niet ?

Ja klopt, maar als ze nou ook gewoon van Pioneer verschijnen als de CDJ-1000Happy, laughing. Ik vind nog steeds een CDJ degelijker draaien dan een Denon en zeker dan een Cortex...
DJADMIN    posted on 12-11-2008 18:30

Ja klopt, maar als ze nou ook gewoon van Pioneer verschijnen als de CDJ-1000Happy, laughing. Ik vind nog steeds een CDJ degelijker draaien dan een Denon en zeker dan een Cortex...

Ik durf t niet te zeggen..heb er nog niet op gewerkt, jij wel ? Anders vorm ik nog geen oordeel...zowiso ga ik zaterdag naar een voorstelling van alle nieuwe cortex aparatuur hier, dus dan ga ik er eens mee werken..maar om al bij voorbaat te zeggen...tuurlijk de kans is groot...maar toch...eerst zien, dan geloven
Sebasz    posted on 12-11-2008 18:38
Poster: DJADMIN

Ik durf t niet te zeggen..heb er nog niet op gewerkt, jij wel ? Anders vorm ik nog geen oordeel...zowiso ga ik zaterdag naar een voorstelling van alle nieuwe cortex aparatuur hier, dus dan ga ik er eens mee werken..maar om al bij voorbaat te zeggen...tuurlijk de kans is groot...maar toch...eerst zien, dan geloven

Ik wel, en ik kan je zeggen dat een CDJ een stuk fijner is dan een Denon cd speler of een ander merk.
Ik zeg niet per se dat de CDJ beter is, want de Denon spelers zijn zeker ook niet slecht, maar iets drukker en minder fijn te gebruiken naar mijn mening.
Neemt niet weg dat het ook een beetje een kwestie van wennen is bij de Denons Happy, laughing
User edit by Sebasz on 12-11-2008 @ 18:47:36 (1%)
Sandr    posted on 12-11-2008 18:42
Poster: nicknaughty

Tijdcode is toch ongeveer hetzelfde? Alleen is nu je harde schijf een laptop, maakt imo het zoeken naar een nummer makkelijker.....

Nou ja het maakt opzich niet veel uit natuurlijk, of je nou een zware platen/CD tas/koffer mee neemt of je timecode systeemHappy, laughing. Heb alleen niet zoveel vertrouwen in de PC of laptop.

Nou in mijn ogen maakt het wel degelijk verschil... Ik ben geen Dj die maar setjes van 2 uur hoeft te draaien. Ik draai een hele avond in een allround discotheek.. Dat betekend 6 uur van alles en nog wat draaien...
Dan red je het niet met 1 zware platentas of koffer....
Een laptop, een geluidskaart en wat kabels scheelt flink wat gewicht.. Zit je schijf vol koop je een externe harde schijf, daar kan weer voor 2 koffer muziek op...

Toch wel wat voordelen lijkt mij zo...
Als jij er niet in vertrouwt moet je het zeker niet doen, als je heel de avond draait met het gevoel dat je laptop er mee kan nokken snap ik dat je geen leuke avond hebt.. Maar dat ligt meer aan jezelf dan aan het tijdcode systeem toch?
Stefjuuh    posted on 12-11-2008 19:09
Voor inderdaad dat soort 6 uur sets, kan ik me zoiets wel voorstellen! Dat is inderdaad wat anders..Winking my eye
Xtremer    posted on 12-11-2008 19:29

Tijdcode is toch ongeveer hetzelfde? Alleen is nu je harde schijf een laptop, maakt imo het zoeken naar een nummer makkelijker.....

Nou in mijn ogen maakt het wel degelijk verschil... Ik ben geen Dj die maar setjes van 2 uur hoeft te draaien. Ik draai een hele avond in een allround discotheek.. Dat betekend 6 uur van alles en nog wat draaien...
Dan red je het niet met 1 zware platentas of koffer....
Een laptop, een geluidskaart en wat kabels scheelt flink wat gewicht.. Zit je schijf vol koop je een externe harde schijf, daar kan weer voor 2 koffer muziek op...

Toch wel wat voordelen lijkt mij zo...
Als jij er niet in vertrouwt moet je het zeker niet doen, als je heel de avond draait met het gevoel dat je laptop er mee kan nokken snap ik dat je geen leuke avond hebt.. Maar dat ligt meer aan jezelf dan aan het tijdcode systeem toch?

Haha ja kijk dan is het een ander verhaal:P. Ik draai gewoon alleen Hardstyle, dan is het minder om mee te nemen natuurlijk.
Sandr    posted on 13-11-2008 09:58
Ja als ik alles in 1 of 2 mappen mee zou kunnen nemen zou ik het ook wel weten...
Dan is het niet eens de moeite om te investeren in een timecode systeem...

Maar dat maakt het nog geen slecht systeem Winking my eye
DJADMIN    posted on 13-11-2008 13:47
@ Sander...correct !

154 Users online: 48 Guests (106 Unknown)
Pages generated today : 14.835
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.831.381