Nou nou, heb zojuist eens even de moeite genomen om dit topic helemaal door te lezen.. Aan sommige opmerkingen stoor ik me toch wel, heb dan het idee dat niet iedereen weet waar hij het over heeft.
Ik heb zelf het wiel ook niet uitgevonden (helaas, een patentje erop en je loopt binnen) maar probeer me dan ook niet in discussies te mengen waar ik geen verstand van heb.
Poster: Twello
Natuurlijk zal dat niet de toekomst zijn, dat zullen wel midicontrollers worden. Die zijn eigenlijk gewoon hetzelfde als CDJ's want in plaats van een cd in de speler stoppen selecteer je een nummer op de pc!
Natuurlijk vind ik met ALLEEN computer wel redelijk nep.
Wat is volgens jou dan het verschil? Alleen met een pc draaien mag niet, met een pc met daaraan een midicontroller wel?
Je vervangt je muis door kastje met 20 knopjes en dan mag het wel? Dat snap ik niet helemaal...
Poster: Gery
voor mijn part zo'n laptop dj's, mogen direct hun boeltje terug pakken.
ik spreek niet over eventueel midi controllers, of timecode... daar is op zijn minst nog vereist dat de dj kan draaien.
ikzelf draai timecode vinyl. (of timecode CDJ-1000mk3 als er zijn :P)
Zelfde laken een pak... Die midi controller doet dingen die jij zelf instelt. Daar kan je dus alle dingen instellen die je ook met een muis doet. Er veranderd dus praktisch niks aan de werkwijze maar volgens jou is het dan wel opeens goed?
Poster: DJ-Xtremer
Bovendien is de kans groot dat als je PC het begeeft je zomaar al je muziek kwijt bent, waar zit je dan met je muziek? De gehele muziek verdeelt onder CD's en Vinyls is naar mijn mening een stuk fijner en geeft je het echte DJ gevoel. Mijn mening; gebruik je PC voor games, produceren, internetten of whatever maar niet als draaimiddel. Het is misschien handig voor thuis, maar het is niks voor on the road, daar zijn PC te kwetsbaar voor
. Ik ken de oude drive-in show nog van mijn oude school, zij gebruikte ook een PC en toen crashte de PC, einde avond!
Hoe groot is de kans dat je PC het begeeft volgens jou? Ik ken 2 mensen die draaien via hun Laptop met timecode, die zijn nog nooit gecrashed. Het is maar net hoe je er mee omgaat...
En natuurlijk is er een risico, maar is dat er niet met elk medium? Ik heb wel eens een studentenfeest gedraaid in delft waar binnen een half uur 3 van de 4 cdj 800's er mee nokte...
Poster: Max-E
ik vind time-code meestal maar brakke.. niet het systeem.. maar soms zie je dj's die de kutste kwaliteit mp3tjes gebruiken midden in hun set, oftewel dat zijn de dj's die tegen de muur gezet moeten worden
Daarnaast is het toch n beetje nep, die pc's in dj sets vind ik, al tientale jaren hebben we er geen gezien, cd kan ik nog wel mee leven.. maar sd kaarten/hd vind ik nep..
Jij vind tijdcode slecht omdat je een keer een Dj een slechte kwaliteit mp3 hebt horen afspelen.. Dit is wel een hele vreemde beargumentatie...
Je vind een nieuwe BMW kut omdat je daar iemand mee tegen een boom hebt zien rijden?
Je vind vinyl waardeloos omdat je een keer iemand een vinyl hebt horen afspelen waar een kras opzat?
Je vind CDJ's ook maar "brakke" omdat iemand daar ook een slechte kwaliteit cd in afspeelt?
Wat is er mis met een harddisk? Daar sla je alleen muziek mee op, heeft toch niks met je draaien te maken?
Poster: djvnzza
Iemand die alleen op pc's draait,
mag zich geen dj noemen!
vind ik!
xxx v-ness
Deadmau 5 noem jij geen DJ? Die draait ook alleen met PC's en ableton... Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.... Dj's (zo durf ik ze wel te noemen) die al meer bereikt hebben dan jij en ik ooit samen zullen doen die ook met de PC draaien...
Poster: JasperVC
Ben ik volledig mee akkoord!
Vraag die 'pc-dj' eens met cd's of platen te draaien en hij bakt er niets van (heb het al geprobeerd). Timecode vind ik leuk als je een enorm grote collectie nummers staan hebt maar ik vind het niet gemakkelijk draaien dus ik zal ht nooit gebruiken...
ok je hebt controllers voor aan je pc om je muis niet te hoeven gebruiken... Maar het blijft toch htzelfde vind ik ik. Je blijft op dat scherm hapen en hebt niet de volledige controle zoals bij vinyl of cd's. en het gaat helemaal geen zicht zijn in een club :p
Vraag aan een vinyl Dj of hij met een pc wilt gaan draaien.... gaat hem waarschijnlijk ook niet lukken...
Ikzelf draai altijd met Cd's en kan ook niet met vinyl draaien.. is toch niet zo gek, zijn verschillende disciplines...
Als je in een zweefvliegtuigje kan vliegen krijg je toch ook niet direct een f-16 van de grond?
of het helemaal geen zicht is in de club is natuurlijk een persoonlijke mening.. Echter heb ik liever iets dat geen zicht is dan geen gehoor.... Met andere woorden: Liever een dj die goede dingen doet met ze pc dan een die met vinyl of cd's draait en er niks fatsoenlijks uitkrijgt ( en dan ook nog afgeeft op de pc dj)
En dan in het algemeen:
Ik heb het idee dat sommigen het hier een beetje zwart wit zien:
Iemand met een pc ramt alleen maar op de sync knop en iemand met een cdj of een TT is een goede Dj...
Wat nou als de cd dj alleen maar draait op de beatcounter van zijn CDJ?
Laten we eerlijk zijn: Als je goed genoeg bent qua: mixtechniek (welke manier dan ook) platenkeuze (geen pc die je daar mee helpt) en inspelen op het publiek (idem) kom je vanzelf bovendrijven. Dan hoef je niet bang te zijn dat er iemand is die er geen hout van kan je plekje komt inpikken...
Pfff, nu heb ik het wel even gehad....