Draaien met de PC (3/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Wat vind jij van draaien met de PC?

-Waarom niet, lekker makkelijk!
-Alleen icm timecode
-Doe mij maar een DJ-Booth!
-Ik twijfel er niet over, weg ermee!!

Voting is only possible for our Members
Xtremer    posted on 18-06-2008 11:51
Beste mensen van DJR! Ik heb een vraagje en zouden jullie even je mening willen geven. Wat vinden jullie van draaien op de PC, hoort het thuis bij het begrip DJ? Meningen verschillen hierover, dat snap ik.

Mijn mening: Ik vind dat draaien met de PC niet thuis hoort als we het over DJ-en hebben. Een DJ ben je niet door op die automix knop te drukken en door met één druk op de knop een hele avond plezier te hebben. Ik vind dat je er best moeite voor mag doen. Het is misschien de toekomst, maar je mist toch een heleboel ervaring. Mixen met een console is weer een ander verhaal, dat zie ik gewoon als draaien met een dubbele CD-speler, maar dan is de PC voor mediaopslag. Ik weet ook dat je als publiek weinig zult merken ervan, behalve dat er geen set staat natuurlijk. Maar als zijn skills, overgangen etc. allemaal goed zijn maakt het niets uit. Het gaat mij puur om het principe: wat heeft het nog voor zin om jezelf DJ te noemen door op die knop te drukken... Ik zie een DJ voor me als iemand met mix ervaring, die zijn publiek weg krijgt met goede en zelf gemixte setjes iemand die goede prestaties vertoont en daar moeite voor doet. Iemand die mixt en KAN mixen op een DJ-Booth met 2 of meer CD spelers of TT's en een mengpaneel.

Ik hoor graag jullie meningen over dit onderwerpHappy, laughing.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 11-11-2008 @ 21:11:01 (5%)

What do you think about Draaien met de PC ??

Vote :   

brecht    posted on 09-07-2008 09:35
Met pc zuiver draaien is inderdaag helemaal belachelijk, Timecode vind ik ronduit prachtig!!!! Je moet het toch nog altijd zelf doen... Maar zuivere pc dj's zonder DJ Booth, Weg ermee!Cry
OrsonWelsh    posted on 09-07-2008 09:46
ik heb me nog maar niet bezig gehouden met timecode...ben daar eigenlijk wel benieuwd naar hoe dat werkt...
DjVictorF    posted on 09-07-2008 10:51

Draaien met laptop kan dus niet zuiver maar wel als je ook een booth bij je hebt!Winking my eye
Of timecode gebruikt:p
Ik heb weer gesproken  UGH

Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Xtremer    posted on 09-07-2008 10:54
Hoe werkt dat hele timecode dan? Das toch gewoon doormiddel van je Hardware (CDJ-400 ofzo) tracks aansturen die je op de PC selecteerd? Dat je de track die op je PC staat kunt bedienen met je CDJ? Maargoed dan zou ik nog niet overstappen op Timecode of PC, kans is groter dat je iets kapot krijgt dan een gespreide collectieWinking my eye.
RiX    posted on 09-07-2008 11:33
oplossing is alles backup op een externe HD bij je hebben. Heeft Roos volgens mij ook...
Didier_Deluxe    posted on 09-07-2008 12:38
Poster: orsonwelsh
ik heb me nog maar niet bezig gehouden met timecode...ben daar eigenlijk wel benieuwd naar hoe dat werkt...

Poster: DJ-Xtremer
Hoe werkt dat hele timecode dan? Das toch gewoon doormiddel van je Hardware (CDJ-400 ofzo) tracks aansturen die je op de PC selecteerd? Dat je de track die op je PC staat kunt bedienen met je CDJ? Maargoed dan zou ik nog niet overstappen op Timecode of PC, kans is groter dat je iets kapot krijgt dan een gespreide collectieWinking my eye.

Niet oordelen over iets zonder je het zelf eerst gezien en/of uitgeprobeerd hebt Winking my eye
Volgens mij blijft MIDI nog altijd de handigste en meest complete dj oplossing van het moment..
RiX    posted on 09-07-2008 12:40
Maar timecodes Vinyl voelt als gewoon vinyl toch? Dan heb je toch meer feeling dan een PC met een controller? Lijkt mij niks iig. Doe mij maar cd's (of vinyl, maar dat staat hier nog in de kinderschoenen)
Bartjens    posted on 09-07-2008 13:06
Poster: RiX
Maar timecodes Vinyl voelt als gewoon vinyl toch?

Jup, het is gewoon een plakje vinyl, net als alle andere platen.
www.djbrowbeat.com
OrsonWelsh    posted on 09-07-2008 13:15
Poster: Didier_Deluxe

Niet oordelen over iets zonder je het zelf eerst gezien en/of uitgeprobeerd hebt Winking my eye

ik zeg toch ook niks verdorie! Ben er alleen reuze benieuwd naar..hahaha

Curd    posted on 09-07-2008 16:52
timecode cd's (of vinyl) werkt eigenlijk super, veel hangt af van je hardware : zowel de power in je pc/mac als je cdj-tjes. Het is in begin wel even wennen: ik vindt mijn tracks meestal snel terug door middel van de cd en/of plaathoes. Op de laptop moet je dus een goed systeem uitdokteren (soort van afspeellijsten met combineerbare tracks) waar je alles snel kan terugvinden anders wordt het te onoverzichtelijk.
Qua feel verandert er dus niets want je blijft op je cdj's spelen. Ik gebruik het timecodesysteem vooral als aardige backup van mijn cd-bestand, het schept ook de mogelijkheid om heel snel verschillende nummers in elkaar te laten draaien (heb 4 cdj's).
Het is dus meer een aanvulling ipv the next big thing ; misschien denken we erover 5 à 10 jar helemaal anders over : ik ben 12 jaar geleden overgestapt van vinyl naar cd en daar werd toen ook nogal smalend over gedaan door de collega's.
Voorlopig gebruik ik het dus als aanvulling maar ben ondertussen maar lekker mee met de tijdCry
Didier_Deluxe    posted on 09-07-2008 17:37
Poster: orsonwelsh

ik zeg toch ook niks verdorie! Ben er alleen reuze benieuwd naar..hahaha

Zei ik alleen maar omdat je daarvoor zei dat je zowiezo met platen draait Winking my eye
Was eigenlijk meer op X-tremer bedoeld aangezien hij eerst postte dat hij altijd met cd's zou blijven draaien, en vervolgens vroeg hoe timecode werkte..
Nandi    posted on 11-07-2008 17:49
Poster: MrZookeeper
Erg actueel:
http://futuremusic.com/news/images/vestax_VCM-100.jpg
Wat vind je daarvan? Happy, laughing

Speelgoed ? 
Convert    posted on 11-07-2008 19:30
PC is indd gwoon simpel ookal heb je een console het gevoel is tog anders.
Ik heb ook zo mijn twijfels over timecode. Je mp3 op vinyl beetje vaag idee. En waarom hebbe ze het er juist over dat ze op vinyl nooit mp3 formaat hebbe. MP3 formaat is een formaat waar ze hoge tonen en hele lage tonen weglaten zodat er meer op cd kunne. En op vinyl kan je geen mp3 perse dus dan heb je die tonen die de gemiddelde mensen niet horen er wel op Winking my eye

Correct me if I'm wrong Winking my eye
Bartjuh74    posted on 11-07-2008 23:03
Het principe van timecodes is (volgens mij)
een vinyl plaat met 'puntjes' die een bepaalde code doorgeven,
puntje 1: aaaa
puntje 2: aaab
puntje 3: aaac

je doosje herkent dat signaal & stuurt het naar je pc neem als voorbeel Traktor. die herkent de code aaaa als 00:00 seconde, aaab als 00:10 seconde, aaac als 00:20 seconde etc, dit signaal gebruikt ie om je track af te spelen & dat word weer terug gestuurd & gaat je mixer in.

Correct me if i'm wrong

On-Topic:
Het draaien met alleen een PC zie ik niet als DJ (DISC JOCKEY)  ofwel cd/vinyl.. & niet pc..
daarintegen met Timecodes draaien moet je nogsteeds zelf alles doen.. je heb alleen veel meer tracks ( als je veel muziek op je pc heb natuurlijk Happy, laughing)

Dit ga ik zelf ook gebruiken Happy, laughing
User edit by Bartjuh74 on 11-07-2008 @ 23:05:11 (64%)
Max-E    posted on 11-07-2008 23:15
ik vind time-code meestal maar brakke.. niet het systeem.. maar soms zie je dj's die de kutste kwaliteit mp3tjes gebruiken midden in hun set, oftewel dat zijn de dj's die tegen de muur gezet moeten wordenWinking my eye

Daarnaast is het toch n beetje nep, die pc's in dj sets vind ik, al tientale jaren hebben we er geen gezien, cd kan ik nog wel mee leven.. maar sd kaarten/hd vind ik nep..

@ Convert, zeker kan je vinyl persen in kwaliteit van mp3's, word er alleen in hele slechte kwaliteit geperst?!

Al klinkt n nieuwe plaat honderd keer beter dan n mp3tje(uitgezonderd 320+ kbit kwaliteit!) De opmerking grijs draaien slaat ook altijd nergens op, dan heb je n plaat echt al 10 jaar in de platentas en iedere dag gedraait..:P
Didier_Deluxe    posted on 12-07-2008 00:05
Tjah, 10 jaar geleden vond men draaien met cd's not done, en kijk eens waar we nu staan.. Binnen nu en 10 jaar is vinyl niet rendabel meer en enkel iets voor fanatiekelingen met veel geld. Vanaf dan draait iedereen wel op een of andere manier digitaal. (waarschijnlijk MIDI)
Ok, het is een beetje extreem, maar jullie begrijpen wel waar ik naartoe wil, de huidige markt is nog niet 100% klaar voor digitaal draaien maar daar komt volgens mij wel snel verandering in.
Eigenlijk ben ik stiekem wel een beetje benieuwd hoeveel van jullie tegen draaien met een PC zouden zijn indien Pioneer een MIDI controller had uitgebracht. Happy, laughing
Dof    posted on 12-07-2008 02:44
Hangt er helemaal vanaf wat nu de definitie van een DJ is, in mijn ogen is een DJ iemand die aan de hand van muziek de mensen in een club of feest vermaakt met muziek en door het publiek aan te voelen de juiste muziek keuzes maakt en het publiek uit zijn dak laat gaan op de dans vloer.

Of hij dit nu doet met vinyl, Cd, mp3 of zijn mondharmonica maakt niet zoveel uit. Dus wanneer hij hiervoor een PC gebruikt moet dit kunnen.

Mixen echter moet handwerk zijn, dus voorgetunede tracks die automatisch afgespeeld worden op het juiste moment met de juiste tempo is geen mixen meer Happy, laughing

Bartjuh74    posted on 12-07-2008 09:48
Tjah, 10 jaar geleden vond men draaien met cd's not done, en kijk eens waar we nu staan.. Binnen nu en 10 jaar is vinyl niet rendabel meer en enkel iets voor fanatiekelingen met veel geld. Vanaf dan draait iedereen wel op een of andere manier digitaal. (waarschijnlijk MIDI)
Ok, het is een beetje extreem, maar jullie begrijpen wel waar ik naartoe wil, de huidige markt is nog niet 100% klaar voor digitaal draaien maar daar komt volgens mij wel snel verandering in.
Eigenlijk ben ik stiekem wel een beetje benieuwd hoeveel van jullie tegen draaien met een PC zouden zijn indien Pioneer een MIDI controller had uitgebracht. Happy, laughing

Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die nu tegen digitaal zijn, maar als Pioneer een midi controller uitbrengt wil iedereen hem hebbe, zelf ben ik niet zo pioneergeil.. heeb een aantal keer met de CDJ1000 & djm800 gewerkt, werkt wel erg lekker.. maar het is toch meer de naam waar voor je betaald..
dan heb ik ook nog met cdj800 & djm 600 gewerkt.. djm 800 & 600 zit bijna geen vershil in IMO!
en cdj 800 heeft geeneens Cue-play..
maar dit is totaal Off-Topic :P
djvnzza    posted on 12-07-2008 16:38

Iemand die alleen op pc's draait,
mag zich geen dj noemen!
vind ik!
xxx v-ness

Xtremer    posted on 12-07-2008 20:32
Poster: djvnzza

Iemand die alleen op pc's draait,
mag zich geen dj noemen!
vind ik!
xxx v-ness

100% mee eensWinking my eye.
Illusion    posted on 13-07-2008 00:15
Binnen nu en 10 jaar is vinyl niet rendabel meer en enkel iets voor fanatiekelingen met veel geld.

Dankje!Winking my eye Fijn om te horen.

Sorry, maar ik vind draaien via een pc helemaal niks:p

Dan krijg je ook weer van die kindertjes van 12, 13 jaar.. oee ik ben draai op mijn computer en heb van pappie en mammie een hercules dj console gekregen en nu ben ik dj.

Oke misschien ga ik nu wat ter ver:p maar ik ben er tegen. En of vinyl nou uitsterft of niet! Vinyl Rules! Ik ben zelfs van Cd op Vinyl overgestapt.

Ik kan het beter zo zeggen: Draaien via een pc zou niet iets voor mij zijn, en zeker niet iets waar ik in de toekomst op over zou stappen.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 13-07-2008 @ 00:16:53 (35%)
W_H    posted on 11-11-2008 20:28

Ik vind "draaien" met een computer totale onzin. Je hebt zelf niet de totale controle

Timecode is wel leuk, maar in een club staat het niet.

AndersHJ    posted on 11-11-2008 20:41
Poster: W_H
Ik vind "draaien" met een computer totale onzin. Je hebt zelf niet de totale controle

Ben ik volledig mee akkoord!
Vraag die 'pc-dj' eens met cd's of platen te draaien en hij bakt er niets van (heb het al geprobeerd). Timecode vind ik leuk als je een enorm grote collectie nummers staan hebt maar ik vind het niet gemakkelijk draaien dus ik zal ht nooit gebruiken...

ok je hebt controllers voor aan je pc om je muis niet te hoeven gebruiken... Maar het blijft toch htzelfde vind ik ik. Je blijft op dat scherm hapen en hebt niet de volledige controle zoals bij vinyl of cd's. en het gaat helemaal geen zicht zijn in een club :p

Poster: brecht
Met pc zuiver draaien is inderdaag helemaal belachelijk, Timecode vind ik ronduit prachtig!!!! Je moet het toch nog altijd zelf doen... Maar zuivere pc dj's zonder DJ Booth, Weg ermee!Cry

Timecode is voor jouw inderdaad perfect Winking my eye

En voor de rest ben ik het ook volledig met je eens Winking my eye
User edit by AndersHJ on 11-11-2008 @ 20:44:14 (44%)
W_H    posted on 11-11-2008 20:44

W_H    posted on 11-11-2008 20:45

267 Users online: 122 Guests (145 Unknown)
Pages generated today : 19.165
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.835.711