Draaien met de PC (2/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Wat vind jij van draaien met de PC?

-Waarom niet, lekker makkelijk!
-Alleen icm timecode
-Doe mij maar een DJ-Booth!
-Ik twijfel er niet over, weg ermee!!

Voting is only possible for our Members
Xtremer    posted on 18-06-2008 11:51
Beste mensen van DJR! Ik heb een vraagje en zouden jullie even je mening willen geven. Wat vinden jullie van draaien op de PC, hoort het thuis bij het begrip DJ? Meningen verschillen hierover, dat snap ik.

Mijn mening: Ik vind dat draaien met de PC niet thuis hoort als we het over DJ-en hebben. Een DJ ben je niet door op die automix knop te drukken en door met één druk op de knop een hele avond plezier te hebben. Ik vind dat je er best moeite voor mag doen. Het is misschien de toekomst, maar je mist toch een heleboel ervaring. Mixen met een console is weer een ander verhaal, dat zie ik gewoon als draaien met een dubbele CD-speler, maar dan is de PC voor mediaopslag. Ik weet ook dat je als publiek weinig zult merken ervan, behalve dat er geen set staat natuurlijk. Maar als zijn skills, overgangen etc. allemaal goed zijn maakt het niets uit. Het gaat mij puur om het principe: wat heeft het nog voor zin om jezelf DJ te noemen door op die knop te drukken... Ik zie een DJ voor me als iemand met mix ervaring, die zijn publiek weg krijgt met goede en zelf gemixte setjes iemand die goede prestaties vertoont en daar moeite voor doet. Iemand die mixt en KAN mixen op een DJ-Booth met 2 of meer CD spelers of TT's en een mengpaneel.

Ik hoor graag jullie meningen over dit onderwerpHappy, laughing.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 11-11-2008 @ 21:11:01 (5%)

What do you think about Draaien met de PC ??

Vote :   

Xtremer    posted on 18-06-2008 17:17
Poster: MrZookeeper
Erg actueel:
http://futuremusic.com/news/images/vestax_VCM-100.jpg
Wat vind je daarvan? Happy, laughing

Vind het niks, hoe wou je mixen zonder jog of pitchbend? Dan ga je toch al snel naar autosync niveauWinking my eye.
bastianhecker    posted on 18-06-2008 17:37
ik ben het met de start mening van extremer eens, mixen doe je door kennis te hebben en niet door op de sync knop te drukken!
WalterRavensberg    posted on 18-06-2008 17:41
deze vraag werd een jaar of 8 geleden ook gesteld maar dan ging het over draaitafels en cd-spelers. alleen de losers zouden met cd's draaien... kijk nu... de cd is zo'n beetje de standaard vandaag de dag voor dj's....

Wie weet over 10 jaar komt iedereen met z'n i-podje binnen die die dan leuk inplugd op de dan inmiddels genoemde pioneer cdj1000MKVII (lees MK7)

tjsa... met andere woorden, beetje kansloze vraag....

persoonlijk vind ik het trouwens er niet uitzien... een dj met een laptoppie, maar dat even terzijde
Didier_Deluxe    posted on 18-06-2008 17:43
Poster: DJ-Xtremer

Vind het niks, hoe wou je mixen zonder jog of pitchbend? Dan ga je toch al snel naar autosync niveauWinking my eye.

Dat ding werkt met MIDI je kan dus ELKE knop als pitchbend laten werken...

DJen met de computer vind ik helemaal perfect op 1 voorwaarde: MIDI (of in geval van tt's: tijdcode)
DJen met een pc + muis is gewoon niet draaien hé en Herculus DJ Console sync toestanden al evenmin!
Rubenn    posted on 18-06-2008 17:46
Ik ben het met WalterRavensberg eens.. Het ziet er echt niet uit.
Ik vind dat echt helemaal niks, draaien met een pc, maar toch misschien is het over 10 jaar wel de standaard. Je weet maar nooit.
Xtremer    posted on 18-06-2008 17:55
@ Didier Deluxe: Ik weet zelf nog niet zoveel van midi, daarom wist ik het ook niet. Vond het alleen gek dat er geen Jog enzo op zatCry.

@ Rubenn: Misschien is het waar over 10 jaar, maar ik hou het vol om gewoon door te draaien met CD's en platen! Als dat er over 10 jaar komt kunnen we ze net zo goed wel SJ's gaan noemen (Sync Jockies).
Sorry mensen maar het staat ook nog eens niet een laptop + controllerWinking my eye.
Twello    posted on 18-06-2008 17:56
Tijdcode Cry combinatie van beide werelden! Dat vind ik het fijnst werken, de mogenlijkheden van pc en toch nog normaal kunenn mixen met vinyl.

Natuurlijk zal dat niet de toekomst zijn, dat zullen wel midicontrollers worden. Die zijn eigenlijk gewoon hetzelfde als CDJ's want in plaats van een cd in de speler stoppen selecteer je een nummer op de pc!

Natuurlijk vind ik met ALLEEN computer wel redelijk nep.
Nickky-G    posted on 18-06-2008 18:22
Het echte mixen is natuurlijk met cd's of tt's. Maar soms is een computer wel handig. Wij gebruikten eerst altijd de laptop met de hd's van 500 gig voor verzoekjes en nummertjes die je niet bij de hand hebt, toch makkelijk dus. Alleen word je wel scheel van een hele avond naar dat schermpje kijken en heb je niet echt het gevoel van ik ben de "dj". Daarom hebben we in plaats van de laptop nu een numark d2 director. Dit soort apparaten worden ook niet door velen gewaardeerd, maar het is echter wel een leuk apparaat met de functies van een dubbele cd speler. Ik denk niet dat de computer zelf het echt ver gaat schoppen in dj-land, wel cd/media-spelers met usb en een toetsenbordje.
Winston    posted on 18-06-2008 18:34
Ik had ooit een foto gezien van een "DJ" booth van een franse club. Drie platgelegde touchscreens. Hoe het precies werkt was niet te zien. In het bijbehorende artikel stond dat de DJ overbodig is.
Tic Toc
Roov    posted on 18-06-2008 20:13
Geef mij maar gewoon een DJ Booth! :P Vind het véél fijner om dat ding zo onder mijn handen te hebben.
Bram-V    posted on 18-06-2008 20:46
Poster: Twello

Natuurlijk vind ik met ALLEEN computer wel redelijk nep.

dan zet je dr n mengpaneeltje en dubbele cd-spelers naast voor de leuk.
EloidELot    posted on 18-06-2008 20:53
In sé heb ik helemaal niets tegen gebruik van een computer voor het DJ'en. Ik vind het wel persoonlijk veel fijner om iets of wat feeling met de muziek eraan over te houden en dat impliceert dan een of andere controller waar je de muziek mee kan sturen en voelen, wat ook het medium is. Dit kan zowel een jogwheel als een echte TT-platter betekenen (waar de laatste mijn voorkeur krijgt) en uiteraard pitch. Een tweede vereiste houdt voor mij een (stand alone) mengtafel in.
Uiteraard wie zijn ding doet met het hierboven beschrevene krijgt meer respect van mij, omdat ik dit persoonlijk fijner vind. Minder respijt hebben bij mij louter-pc-dj's en deze mogen zichzelf gerust DJ noemen en ik vind dat je (zoals hierboven reeds gezegd) die mensen ook hun ding moet laten doen. Ik heb mij ook al meermaals muzikaal vermaakt louter op pc. En daar draait het meestal ook gewoon om: er plezier aan beleven! Als je gaat draaien voor publiek spreken we al over een andere zaak. Ik denk dat indien je enkel een PC gebruikt, je niet veel appreciatie zal krijgen bij het publiek voor je performance, juist gewoon om dat velen de hierboven beschreven kronkel als ik hebben zitten.
Maar bijkomende pc-hulp, zoals timecode-systemen, loopmachines.... geen probleem mee. Je mag ook niet vergeten dat indien je PC-interventie volledig afschildert, je enkel nog maar uitkomt bij plain-old vinyl. Een CDJ is bovendien ook maar een cd-gegevens verwerkende computer met een jogwheel op, maar da lijkt 'echter' ! Het is ook een CPU die alles verwerkt voor je: pitch, pitchbend, loops, cue's....
MickeyMick    posted on 19-06-2008 13:53
Zo te lezen houden weinig mensen rekening met de nieuwe numark; De TT met midi.
Ook snap ik dit stellingantwoord niet:
Doe mij maar een DJ-Booth! 
Ik heb een pc icm vestax vci 100. En die staat in mijn booth Winking my eye
Ook kan de stelling vele malen duidelijker:
Draaien met pc, Met of zonder midi controller? Met of zonder gebruik van de synq knop.
Ik zeg dit is een gemiste kans voor de Topicstarter.
Xtremer    posted on 19-06-2008 13:57
Poster: MickeyMick
Zo te lezen houden weinig mensen rekening met de nieuwe numark; De TT met midi.
Ook snap ik dit stellingantwoord niet:
Doe mij maar een DJ-Booth! 
Ik heb een pc icm vestax vci 100. En die staat in mijn booth Winking my eye
Ook kan de stelling vele malen duidelijker:
Draaien met pc, Met of zonder midi controller? Met of zonder gebruik van de synq knop.
Ik zeg dit is een gemiste kans voor de Topicstarter.

Vertel maar wat je wilt horen, jij weet het zo goed dus kom maar op met die verhalenWinking my eye.
MickeyMick    posted on 19-06-2008 14:06
Poster: DJ-Xtremer

Vertel maar wat je wilt horen, jij weet het zo goed dus kom maar op met die verhalenWinking my eye.

Ahum, ik zeg niet dat ik het zo goed weet, dat haal jij uit de context.

Je stelling is zowiezo lastig, Meningskwestie, Dat maakt het enqueteren lastiger.

Xtremer    posted on 19-06-2008 14:33
Oke:P. Naja ik weet niet hoe ik het anders moet brengen... Ik bedoel dat ik niet hou van met de PC draaien en dan vraag ik mij af wat andere daarvan zeggen en hun mening willen geven over sync etc.
Boyd    posted on 21-06-2008 18:53

Draaien met een computer is niks aan, tenzij je timecode gaat gerbuiken!

Want daarbij behoud je de skills, en maak je gebruik van een makkelijke manier van effecten, muziek database etc.

En ja, veel progamma's hebben een sync knop of iets dergelijks. Hier is helemaal niks mis mee, het kan handig zijn als je net ff handen te kort komt. Of iets leuks met ableton erin wil mikken.

DjVictorF    posted on 08-07-2008 17:12
Ik vind dat je een laptop kan gebruiken... Maar dat je ook een dj booth hebt.. Anders is er idd geen hol aan. Een paar knopjes inklikken en een heel ander ridme hebben. Ik neem me Pc altijd mee maar sluit alleen aan als het echt moet. Ik neem hem voornamelijk meer omdat als mensen verzoekjes hebben dat ik dat dan op cd kan zetten en het kan afspelen op me cd spelers.
Dus mijn conclusie: Een laptop kan alleen als der ook een dj booth aanwezig is. En dat je gewoon beatmatched en niet op rare knopjes gaat drukken waardoor je een hele mix krijgt en er geen zak voor doet.

Ik heb gesproken UGH
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Gery    posted on 08-07-2008 19:37
laatst moeten draaien om een feest en als afsluiter vanaf 4u moest er iemand draaien met maar liefst een geleende windows laptop met traktor dj studio 2.5!

gewoon crappy line out van zijn laptop de mixer binnen, en gaan met die muis!

hij was er dan nog fier over ook dat hij totaal gaan koptelefoon gebruikte!

wij stonden daar met 3 andere dj's langs een kant te lachen en andere kant geschandaliseerd dat zoiets ook maar mogelijk is op wat een van de grotste feesten is op de campus! (2 a 3000 man)

en ipv dan nog de filters en effecten te gebruiken op de DJM800 begon ie nog met de traktor filter te klooien ook! Cry

voor mijn part zo'n laptop dj's, mogen direct hun boeltje terug pakken.

ik spreek niet over eventueel midi controllers, of timecode... daar is op zijn minst nog vereist dat de dj kan draaien.
ikzelf draai timecode vinyl. (of timecode CDJ-1000mk3 als er zijn :P)
DJ - Producer
Curd    posted on 08-07-2008 23:15
Ik heb een tijdje geleden serato scratch aangeschaft, een beetje zitten mee klooien : lukt aardig eigenlijk (heb de software gecombineerd met 2x cdj 400). Ik kan niet ontkennen dat ik zomaar mijn ceedeetjes zal thuislaten. Het is eigenlijk voorlopig een mooie aanvulling. Je kan de oudere nummers of de commerciele dingen Cry  meenemen op pc, scheelt alvast aardig in gewicht Cry  
OrsonWelsh    posted on 09-07-2008 08:29
doe mij maar ordinair mixen met plaatjes en cd-tjes...

en als je 2 cdj 400's hebt gewoon lekker usb stikkies meenemen. Daar je tracks opzetten...scheelt helemaal gewicht..

maar doe mij maar het oude ambachtswerk...zonder alle hulpmiddelen, drivers, draadjes, timecode's en effecten..

down to the core business!
Xtremer    posted on 09-07-2008 08:40
Poster: orsonwelsh
doe mij maar ordinair mixen met plaatjes en cd-tjes...

en als je 2 cdj 400's hebt gewoon lekker usb stikkies meenemen. Daar je tracks opzetten...scheelt helemaal gewicht..

maar doe mij maar het oude ambachtswerk...zonder alle hulpmiddelen, drivers, draadjes, timecode's en effecten..

down to the core business!

Ben het volledig met je eens:D! Bovendien is de kans groot dat als je PC het begeeft je zomaar al je muziek kwijt bent, waar zit je dan met je muziek? De gehele muziek verdeelt onder CD's en Vinyls is naar mijn mening een stuk fijner en geeft je het echte DJ gevoel. Mijn mening; gebruik je PC voor games, produceren, internetten of whatever maar niet als draaimiddel. Het is misschien handig voor thuis, maar het is niks voor on the road, daar zijn PC te kwetsbaar voorWinking my eye. Ik ken de oude drive-in show nog van mijn oude school, zij gebruikte ook een PC en toen crashte de PC, einde avond!
User edit by Xtremer on 09-07-2008 @ 08:42:26 (31%)
OrsonWelsh    posted on 09-07-2008 08:41
Ha..Ja idd, volle tent..vochtig en dan poef...je laptop uit..daar sta je dan..

moet er niet aan denken...

dus doe mij dan maar weer die oude hernia terug voordat ik ooit met een laptop ga draaien...nee, beter id..dan stop ik er wel mee..
Xtremer    posted on 09-07-2008 08:43
Poster: orsonwelsh
Ha..Ja idd, volle tent..vochtig en dan poef...je laptop uit..daar sta je dan..

moet er niet aan denken...

dus doe mij dan maar weer die oude hernia terug voordat ik ooit met een laptop ga draaien...nee, beter id..dan stop ik er wel mee..

Juist Cry
OrsonWelsh    posted on 09-07-2008 09:28

En ik vind persoonlijk dat je oog moet hebben voor het publiek en niet voor je beeldscherm!

draaien is niet alleen maar plaatjes doormixen potverrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hahah

150 Users online: 48 Guests (102 Unknown)
Pages generated today : 14.795
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.831.341