Draaien met de PC (1/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Wat vind jij van draaien met de PC?

-Waarom niet, lekker makkelijk!
-Alleen icm timecode
-Doe mij maar een DJ-Booth!
-Ik twijfel er niet over, weg ermee!!

Voting is only possible for our Members
Xtremer    posted on 18-06-2008 11:51
Beste mensen van DJR! Ik heb een vraagje en zouden jullie even je mening willen geven. Wat vinden jullie van draaien op de PC, hoort het thuis bij het begrip DJ? Meningen verschillen hierover, dat snap ik.

Mijn mening: Ik vind dat draaien met de PC niet thuis hoort als we het over DJ-en hebben. Een DJ ben je niet door op die automix knop te drukken en door met één druk op de knop een hele avond plezier te hebben. Ik vind dat je er best moeite voor mag doen. Het is misschien de toekomst, maar je mist toch een heleboel ervaring. Mixen met een console is weer een ander verhaal, dat zie ik gewoon als draaien met een dubbele CD-speler, maar dan is de PC voor mediaopslag. Ik weet ook dat je als publiek weinig zult merken ervan, behalve dat er geen set staat natuurlijk. Maar als zijn skills, overgangen etc. allemaal goed zijn maakt het niets uit. Het gaat mij puur om het principe: wat heeft het nog voor zin om jezelf DJ te noemen door op die knop te drukken... Ik zie een DJ voor me als iemand met mix ervaring, die zijn publiek weg krijgt met goede en zelf gemixte setjes iemand die goede prestaties vertoont en daar moeite voor doet. Iemand die mixt en KAN mixen op een DJ-Booth met 2 of meer CD spelers of TT's en een mengpaneel.

Ik hoor graag jullie meningen over dit onderwerpHappy, laughing.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 11-11-2008 @ 21:11:01 (5%)

What do you think about Draaien met de PC ??

Vote :   

MrZookeeper    posted on 18-06-2008 11:57
Ik vind dat een dj zonder een Dj-Booth niet kan, wat zou je aan formule 1 beleven als je de piloot vervangt door een robot? M.a.w. de skills van de Dj staan volledig in de schaduw van de 'mixingskills' van je programma lijkt me
User edit by MrZookeeper on 18-06-2008 @ 11:58:41 (86%)
Xtremer    posted on 18-06-2008 11:59
Zo denk ik er nou ook over, goed voorbeeld MrZookeeper.

P.S. het is een coureur niet een piloot:P.
fisted    posted on 18-06-2008 13:09
idd, pc vind ik zelf niet zo leuk zelf :s een maat van mij (waardoor ik leerde klennismaken met dj-en) die was op bepaald moment begonnen met pc te gebuiken en maakte volle sets, zonder mixer en zonder fouten natuurlijk.. Dacht ik effn WOW cool! maar al na een 10min zelf uitproberen had ik er al geen goed gevoel meer bij! " het jeukte aan mijn vingers zonder mixer"!! Ik vind als dj moet je ervaring opbouwen met mixer, vele beginnen met mixprograms, ergens zeg ik k, je leert kennismaken, maar anderzijds, wat leer je dan? Mijn mening: Mixen zoner mixer, puur pc? NEE dank je! maar wat ik wel goedkeur dan is mixprogram aangesloten op 2kanalen zodat je ergens toch techniek leert ontwikkelen en gebruiken!
fisted    posted on 18-06-2008 13:09
idd, pc vind ik zelf niet zo leuk zelf :s een maat van mij (waardoor ik leerde klennismaken met dj-en) die was op bepaald moment begonnen met pc te gebuiken en maakte volle sets, zonder mixer en zonder fouten natuurlijk.. Dacht ik effn WOW cool! maar al na een 10min zelf uitproberen had ik er al geen goed gevoel meer bij! " het jeukte aan mijn vingers zonder mixer"!! Ik vind als dj moet je ervaring opbouwen met mixer, vele beginnen met mixprograms, ergens zeg ik k, je leert kennismaken, maar anderzijds, wat leer je dan? Mijn mening: Mixen zoner mixer, puur pc? NEE dank je! maar wat ik wel goedkeur dan is mixprogram aangesloten op 2kanalen zodat je ergens toch techniek leert ontwikkelen en gebruiken!

Edit: 2maal gedrukt.. Cry
User edit by fisted on 18-06-2008 @ 13:10:46 (6%)
Xitrate    posted on 18-06-2008 13:13
Ik vind dat de dj zelf mag bepalen welke middelen hij gebruikt. Zoals ik in dat andere topic al zei, zelf vind ik het niet fijn om in VDJ te werken omdat je vaak genoeg een hand tekort komt, maar als iemand anders het graag gebruikt heb ik er niks op tegen.. moet hij zelf weten. Timecode is dus een goede optie voor mij. Je hebt je hele muziekdatabase bij de hand zonder ook maar 1 CD mee te hoeven slepen, terwijl je wel gewoon je gear gebruikt, ik stem dan ook op deze keuze. Van de andere kant, je kan natuurlijk wel met VDJ beatmatchen maar beatmatchen is ook niet alles. Nummerkeuze is veel belangrijker.
User edit by Xitrate on 18-06-2008 @ 13:14:44 (50%)
MrZookeeper    posted on 18-06-2008 13:14
Ik denk dat de algemene opinie van de leek in het dj-en zelfs als hij een feestje geeft geen pure-pc-dj wil, het staat niet en ziet er ERG amateuristisch uit, dit kan je verder uitvergroten tot grote feesten waar je zeker geen pc-dj zal tegenkomen...
Xitrate    posted on 18-06-2008 13:16
Poster: MrZookeeper
Ik denk dat de algemene opinie van de leek in het dj-en zelfs als hij een feestje geeft geen pure-pc-dj wil, het staat niet en ziet er ERG amateuristisch uit, dit kan je verder uitvergroten tot grote feesten waar je zeker geen pc-dj zal tegenkomen...

Er wordt op genoeg feesten timecode gebruikt. Bovendien roepen veel mensen nu wel dat het amateuristisch is, maar als dadelijk Gregor Salto of een andere grote naam het gaat gebruiken opeens veel mensen het toch wel vet vinden...
User edit by Xitrate on 18-06-2008 @ 13:17:01 (1%)
MrZookeeper    posted on 18-06-2008 13:19
@Xitrate

Ik heb het over de mensen die alleen met pc draaien en geen timecoded enzo: pure-pc-dj (diegenen die enkel pc gebruiken) Winking my eye
User edit by MrZookeeper on 18-06-2008 @ 13:25:46 (6%)
Xitrate    posted on 18-06-2008 13:21
@Xitrate

Ik heb het over de mensen die alleen met pc draaien en geen timecoded enzo: pure-pc-dj wil (diegenen die enkel pc gebruiken) Winking my eye

Oke sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. Overigens is het bij timecode ook mogelijk om gewoon op de 'Sync' knop te klikken, dus dat veel mensen iets hebben tegen VDJ maar niet tegen bijv. Traktor Scratch of Serato is ook raar..
Winston    posted on 18-06-2008 13:23
Een automix kan nooit 100% zijn. Als mens geef je het een heleboel 'flavor' aan de mix. Maar dat kan ook op de PC. Zonder controller gaat dat wel moeilijker.
Tic Toc
Down_Town    posted on 18-06-2008 13:44
Zo'n discussie als dit is toch al geweest niet zo lang geleden?

Ik draai vaak op feesten waar waar dance classics, 90's en muziek van nu door elkaar gedraait worden. Ik ben dus blij met mijn Macbookpro, kontrol1 en faderfox dx2 en Traktor.
Voor zo'n avond weet je van te voren niet welke nummers het beste aanslaan. De ene keer kom ik uit op voornamelijk danceclassics maar soms gaan ze los op 90's of electro. Op die manier is het niet te doen om een collectie van zo'n 4500 nummers op cd mee te nemen. En wat dacht je van sorteren om snel een nummer te kunnen vinden. Ik moet er niet aan denken!! Nu tik ik de naam in van een nummer of artiest en ik heb hem direct beschikbaar.

Ik gebruik wel een controller en een DJ mengpaneel want ik vind het er autistisch uit zien als je de hele avond met je hoofd in een beeldscherm zit te turen. En sync gebruiken bij oude disco muziek zou ik niet aanraden want bij iedere knip kan de bpm afwijken van een eerder stuk. Altijd met je oren draaien dus!! Zo'n bpm weergave op cd spelers en mengpanelen vind ik ook helemaal ruk. Je blik wordt er door aangetrokken en bij oude muziek klopt er toch niets van.

Op zich heb ik dus niets tegen draaien met software want ik doe het zelf ook. En muziek draaien is een creatief iets waar een menselijke input voor nodig is om op het juiste moment de juiste handelingen te doen. Hoe je dat dan doet met vinyl, cd's of software maakt mij niet zoveel uit. Ik vind het alleen geen gezicht als iemand de hele avond achter een beeldscherm verstopt is en dat draaien noemt. Contact met of zicht op de dansvloer is er dan ook niet bij.

Gery    posted on 18-06-2008 13:52
Poster: Xitrate

Oke sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. Overigens is het bij timecode ook mogelijk om gewoon op de 'Sync' knop te klikken, dus dat veel mensen iets hebben tegen VDJ maar niet tegen bijv. Traktor Scratch of Serato is ook raar..
 ik weet niet of je uberhaupt al ooit eens een van die 2 softwarepaketten onder handen gehad hebt, maar zowel Traktor Scratch als Serato hebben géén 'sync' feature.  de enige mogelijkheid om de beat goed te zetten is door zelf met de timecode bij te sturen.
DJ - Producer
RoyBeware    posted on 18-06-2008 13:55

Geef mij maar een DJ Booth :D

Pc moet ik veel geconcentreerder naar kijken, dus krijg last van mn ogen.
CD Spelers kan ik groot en deels blind dus dat werkt lekkeder.

Maar wie met 2 pc's wilt draaien met of zonder time code, die laat ik lekker gaan.

User edit by RoyBeware on 18-06-2008 @ 13:55:34 (50%)
Reind    posted on 18-06-2008 14:36
Ik vind dat een dj zonder een Dj-Booth niet kan, wat zou je aan formule 1 beleven als je de piloot vervangt door een robot? M.a.w. de skills van de Dj staan volledig in de schaduw van de 'mixingskills' van je programma lijkt me

Wat jij echter wel even vergeet te vermelden is dat er in een F1 wagen een bonk electronika zit die het rijden vergemakkelijkt om nog maar t zwijgen over de aerodynamica van de wagen. Voor een paar jaar terug reed men met Traktion control, launch control, pit limiters, automatische aanpassing van de rembalans voor bepaalde delen op een circuit. Die hulpmiddelen (waarvan er inmiddels wel een aantal zijn afgeschaft maar nog lang niet allemaal) kun je net zo goed vergelijken met een automix functie, het helpt de bestuurder om zijn 4 wielen op het asfalt te houden in plaats van in het gras wat naast de baan ligt.

Word het er makkelijker van, ja wel degelijk maar word je er een goede coureur van? Nope, er bestaan nog steeds zaken als een ideale lijn, de ballen hebben om je auto ergens tussen te drukken en strategisch inzicht en zo is het ook bij dj'en. Je kunt een aap zelfs leren beatmixen dus daar word je geen goede of slechte dj mee... een goede/slechte dj valt of staat met zijn platenkeuze en het aanvoelen van het publiek en laat een computer dat nou nog steeds niet kunnen.

Tis dus onzin om mensen die pc software gebruiken niet als volwaardig dj aan te zien, alsof je een goede dj bent wanneer je een potje kan beatmixen...
User edit by Reind on 18-06-2008 @ 14:36:39 (1%)
MrZookeeper    posted on 18-06-2008 14:48
Was slechts een voorbeeld moet je nu niet zo doorrammen en showen met je kennis over forumele 1 :s
Sebasz    posted on 18-06-2008 14:51
Poster: Reind

Wat jij echter wel even vergeet te vermelden is dat er in een F1 wagen een bonk electronika zit die het rijden vergemakkelijkt om nog maar t zwijgen over de aerodynamica van de wagen. Voor een paar jaar terug reed men met Traktion control, launch control, pit limiters, automatische aanpassing van de rembalans voor bepaalde delen op een circuit. Die hulpmiddelen (waarvan er inmiddels wel een aantal zijn afgeschaft maar nog lang niet allemaal) kun je net zo goed vergelijken met een automix functie, het helpt de bestuurder om zijn 4 wielen op het asfalt te houden in plaats van in het gras wat naast de baan ligt.

Word het er makkelijker van, ja wel degelijk maar word je er een goede coureur van? Nope, er bestaan nog steeds zaken als een ideale lijn, de ballen hebben om je auto ergens tussen te drukken en strategisch inzicht en zo is het ook bij dj'en. Je kunt een aap zelfs leren beatmixen dus daar word je geen goede of slechte dj mee... een goede/slechte dj valt of staat met zijn platenkeuze en het aanvoelen van het publiek en laat een computer dat nou nog steeds niet kunnen.

Tis dus onzin om mensen die pc software gebruiken niet als volwaardig dj aan te zien, alsof je een goede dj bent wanneer je een potje kan beatmixen...

Sadness :') Hij gaf maar een voorbeeld  niet tof doen hoeveel jij  weet over f1 (K)
Anyways
mixen met de pc :') ook sadness vind ik niet de naam DJ waard. Om mee te klooien en wat te spelen is natuurlijk wel ff leuk maar ik vind niet dat je je DJ mag noemen als je zelf niet kan beatmatchen met cd spelers/draaitafels en een mooie mix maken
diddy    posted on 18-06-2008 14:59
Kan niet. Pc doet alles voor je. vb. VDJ zet je BPM altijd goed enz.
Voor mijn mening. Kan niet
Jorrit    posted on 18-06-2008 15:07

Was slechts een voorbeeld moet je nu niet zo doorrammen en showen met je kennis over forumele 1 :s

Laten we het wel gezellig houden aub!
Dat reind doorgaat over F1's is niet showen met z'n kennis of wat dan ook, hij gaat mee met jou voorbeeld om zijn standpunt te onderbouwen.

Dit is het punt. Een computer kan voor je mixen (Alhoewel ik nog nooit een computer heb horen mixen op de manier waarop een topdj dat doet), maar een computer kiest niet het juiste plaatje op het juiste moment. En dat is toch uiteindelijk het belangrijkste van je set, als je het mij vraagt.

Waarom zou het niet kunnen? Als iemand puur met z'n pc wil draaien, prima, als hij zich daar prettig bij voelt. Maar ik zie dat soort DJ's niet als een bedreiging, dit gevoel heb ik wel een beetje bij sommige posts van jullie....
fistfull    posted on 18-06-2008 15:12
Ik vind het zelf altijd wel makkelijk om een computer bij te hebben (bij drive-in). Het is sowieso makkelijker met verzoekjes die je moet zoeken. Ik gebruik over het algemeen wel liever de cd-spelers. Het geeft denk ik bij jezelf ook meer het  'dj-gevoel'. Ik zelf heb in ieder geval meer plezier met draaien met cd-spelers dan met de computer. 
Illusion    posted on 18-06-2008 15:15
Ik zie dit soort dj's zeker niet als een bedreiging. Ik vind dat de Dj die "alleen" met pc draait zich helemaal geen Dj mag noemen ! Wat velen wel doen! Net zoals dat KINDERTJES van 12/13 zich dj gaan noemen als ze zich promoten met 2 stereo's waarmee ze muziek draaien.

Ik zag laatst zo'n advertentie op marktplaats... Drive-In te huur.. Stond er een foto bij met 2 stereo's een skytec mixer.. en zo'n standaard hoofdtelefoontje dat je ook bij je mp3 speler koopt

Dit heeft gewoon niks met het begrip Dj te maken, en ik vind dat deze mensen het begrip "Dj' vervuilen.

Daarnaast kan ik het begrijpen als je als Drive-In show veel classic party's draait, dat je idd een pc erbij hebt staan. Met bijvoorbeeld een controller voor je pc. Of als je gewoon alleen als hobby af en toe gewoon een mixje wil maken op de pc oke...

Maar ga er niet mee pronken dat je Dj bent, want Dj houdt meer in dan plaatjes draaien op je pc.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 18-06-2008 @ 15:17:02 (2%)
PatrickBeuken    posted on 18-06-2008 15:28
· Doe mij maar een DJ-Booth!

Even als reactie op de poll: een Booth is letterlijk vertaald een kraam. Een PC kan net zo goed onderdeel van die kraam zijn. Dus als ik op deze optie zou stemmen wil dat niet zeggen dat ik tegen draaien met de PC ben, maar dat ik graag een booth met (in mijn geval) een pc erin heb.

Nu over het onderwerp... mijn mening staat duidelijk vermeld in dit topic. Als er vragen zijn hoor ik het wel :P
User edit by PatrickBeuken on 18-06-2008 @ 15:30:17 (33%)
Xtremer    posted on 18-06-2008 16:25

@ Patrick: Ik ben het er wel mee eens dat als je een drive-in hebt ofzo dat je dan gaat voor de PC MET EEN CONTROLLER. Je hebt daar een veel ruimer aanbod aan muziek voor nodig natuurlijkWinking my eye. Ook daar is een oplossing voor: de MP3 CD:P. Vind t wel leuk een controller maar blijf van die sync knop afWinking my eye.

Ik draai zelf maar 1 of 2 muziekgenre's, Hardstyle en Early Hardcore. Ik gebruik daarom ook liever de CDJ's dan dat ik daar sta met een PC:P.

Jorrit    posted on 18-06-2008 16:30
Ik zie dit soort dj's zeker niet als een bedreiging. Ik vind dat de Dj die "alleen" met pc draait zich helemaal geen Dj mag noemen ! Wat velen wel doen! Net zoals dat KINDERTJES van 12/13 zich dj gaan noemen als ze zich promoten met 2 stereo's waarmee ze muziek draaien.

Waarom niet? DJ is vooralsnog geen beschermde titel... een Disc Jockey is niets anders dan "Plaatjes draaier", dus... iemand met een PC, die draait toch ook plaatjes?
Waarom zouden die kids hunzelf niet DJ mogen noemen? Laat ze lekker in hun waarde... Echt niet dat dat soort DJ's leuke klusjes van je afpakken.
MrZookeeper    posted on 18-06-2008 16:50
Van die kids moeten we eigenlijk onze toekomst hebben in de DJ wereld dus die laten we maar begaan, ik zie zelf pc-dj's niet als een bedreiging (Hierbij heb ik het enkel en alleen over de mensen die alleen met pc draaien via software) want volgens mij missen ze dat extra 'meer' aan het DJ-zijn, wat niet wegneemt dat ze goede DJ kunnen zijn, maar ik ben er helemaal niet voor te vinden Happy, laughing
Edit: En als je je toch bedreigt voelt door Pc-Dj's maak dan dat je zelf beter bent dan hun, nemen ze zeker geen klusjes van je weg Winking my eye

BTW: Heeft nog iemand dat irritante probleem dat je met sommige browsers(Vb Opera) Mobile version krijgt van DjResource, ziet er echt niet uit namelijk Happy, laughing
User edit by MrZookeeper on 18-06-2008 @ 16:57:51 (67%)
MrZookeeper    posted on 18-06-2008 17:01
Erg actueel:
http://futuremusic.com/news/images/vestax_VCM-100.jpg
Wat vind je daarvan? Happy, laughing

119 Users online: 56 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 11.758
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.828.304