Vocals splitsen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jori    posted on 17-06-2008 16:22
Heey producers,

Is het mogelijk de vocals te splitsen van de originele track, waarbij je de vocals houd als aparte track?

What do you think about Vocals splitsen ??

Vote :   

JollyJunkie    posted on 17-06-2008 16:24
Die dingen heten a capella's, kan je zo downloaden!
Maar er is geen echte functie om dt te doen je hebt er soms wel filters voor maar dan klinkt het nog niet helemaal mooi Unhappy
Dj_Fantasy    posted on 17-06-2008 16:43

Zoals JollyJunkie zegt, dan zal je de acapella moeten zoeken van die track.

Het zelf via je mengpaneel of via software proberen is geen optie, om de simpele reden:
Het lukt gewoon niet! Je zal altijd wel een beetje muziek horen.

dj2dj.nl
Winston    posted on 17-06-2008 18:45
Als je een vocal en de instrumental hebt kun je ze mixen. Maar als het al gemixed is kun je niet meer behoorlijk splitsen. Omdat zowel de vocals als de instrumental een groot deel van het frequentie spectrum beslaan.
Tic Toc
Cyspoz    posted on 17-06-2008 18:55

Soms is het heel goed mogelijk om de vocal er uit te filteren. Hangt echter erg af van of het spectrum van de vocal ook nog door de muziek wordt gebruikte. Met Cool Edit Pro, tegenwoordig Adobe Audition kun je met het ruis filter al een heel eind komen. Door een sample te nemen van een stukje muziek zonder zang kun je een profiel maken wat je vervolgens uit de rest van de muziek filtert. Daarna hoe je in theorie de stem over. Praktijk is nogal afhankelijk van gebruikte nummer maar dat is vaak al een redelijke basis.
Om welk nummer gaat het, misschien is de acapella wel ergens te vinden.

Winston    posted on 17-06-2008 19:18
Ja dat is inderdaad een goede manier. Ongeveer net zo gemakkelijk als iemand zoeken om het opnieuw in te zingen.
Tic Toc
JollyJunkie    posted on 17-06-2008 19:24
Het werkt misschien wel voor een deel, maar er zullen altijd wel deeltjes van de vocal en van de rest dezelfde frequentie zijn waardoor er toch een stuk uit de vocal gehapt word Winking my eye
En winston, mag je zomaar een track opnieuw inzingen en gebruiken?
Nee toch, ik dacht dat je daar rechten voor moest hebben.
Winston    posted on 17-06-2008 20:01
Voor andere producers hun vocals gelden ook rechten. Als je werk van andere producers wil gebruiken, kun je het beste met henzelf overleggen. Stellen ze je gewoon de originele tracks ter beschikking.
Tic Toc
Cyspoz    posted on 17-06-2008 20:19
Poster: JollyJunkie
Het werkt misschien wel voor een deel, maar er zullen altijd wel deeltjes van de vocal en van de rest dezelfde frequentie zijn waardoor er toch een stuk uit de vocal gehapt word Winking my eye

Heel veel acapella's worden zo gemaakt en zelfs uitgebracht op vinyl. Je zal inderdaad ook altijd iets kwijt raken van de vocal zelf. Maar als je de vocal gebruikt om over een nummer heen te zetten dan hoor je dat meestal al niet meer.
DeteqBoy    posted on 25-06-2008 17:34
Poster: Winston
Voor andere producers hun vocals gelden ook rechten. Als je werk van andere producers wil gebruiken, kun je het beste met henzelf overleggen. Stellen ze je gewoon de originele tracks ter beschikking.

Hoe zit dat dan bij het gebruiken van bijvoorbeeld rap stukjes van een DMX / 50 cent / Ludacris of wat dan ook. Dat gebeurd vaak in de hardcore en hardstyle, neem aan dat zij niet echt contact gehad hebben met die artiesten? Ik vraag dit trouwens omdat ik zelf ook best vaak heb van hey die rap wil ik ook wel gebruiken :P
Roov    posted on 25-06-2008 17:41
Heb ik ook vaak last van hoor DeteqBoy, het is misschien niet de bedoeling maar zolang je niet bekend bent en weinig mensen je nummers luisteren kan je best wel wat vocals erin gebruiken
GEBRUIK ZE MET MATE :p
Kijk maar eens naar de mashups de meeste DJ's hebben helemaal geen toestemming gevraagd :D
RAS    posted on 25-06-2008 17:46
als je van een nummer 2 versie's hebt die exact gelijk aan elkaar zijn, maar waarbij 1 met vocal en de andere zonder, dan kun je ze van elkaar aftrekken en hou je de vocal over.

track A: met vocal.
track B: zonder vocal.

Track B moet je negatief maken, en dan over A plakken. Dan doe je dus A - B = C. Waarbij C de vocal is. Het is daarna vaak nog wel handig om er een filtertje overheen te halen die nog wat ruis weg haalt die mee is genomen van de muziek zelf.
DeteqBoy    posted on 25-06-2008 17:50
en met welk programma gaat dat het makkelijkst? Happy, laughing
Roov    posted on 25-06-2008 18:16
Denk aan Ableton Live 7, Magix Music Maker, Cubase zoek maar op google daar vind je genoeg!
Rhulshof    posted on 26-06-2008 08:16

De manier van RAS ga ik eens even uitproberen kijken of dat werkt.

ik dacht altijd dat je op die manier een Karaoke achtige muziek zou gaan krijgen.

dus juist de vocals weg en alles wat stereo is opgenomen zou blijven staan gezien je een uit fase situatie maakt.

Didier_Deluxe    posted on 26-06-2008 13:04
Poster: Rhulshof

De manier van RAS ga ik eens even uitproberen kijken of dat werkt.

ik dacht altijd dat je op die manier een Karaoke achtige muziek zou gaan krijgen.

dus juist de vocals weg en alles wat stereo is opgenomen zou blijven staan gezien je een uit fase situatie maakt.

Waarom zou je een instrumental krijgen als je er al een hebt? Zou een beetje nutteloos zijn toch..
Ik heb geen flauw idee hoe je een track negatief kunt maken, maar als het lukt is het wel fantastisch.

This is an old Topic

No new postings for 6.275 days.
 Post CommentThat would be 209.2 months
or a whopping 17.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

189 Users online: 124 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 26.352
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.980.756