Zoals JollyJunkie zegt, dan zal je de acapella moeten zoeken van die track.
Het zelf via je mengpaneel of via software proberen is geen optie, om de simpele reden:
Het lukt gewoon niet! Je zal altijd wel een beetje muziek horen.
Soms is het heel goed mogelijk om de vocal er uit te filteren. Hangt echter erg af van of het spectrum van de vocal ook nog door de muziek wordt gebruikte. Met Cool Edit Pro, tegenwoordig Adobe Audition kun je met het ruis filter al een heel eind komen. Door een sample te nemen van een stukje muziek zonder zang kun je een profiel maken wat je vervolgens uit de rest van de muziek filtert. Daarna hoe je in theorie de stem over. Praktijk is nogal afhankelijk van gebruikte nummer maar dat is vaak al een redelijke basis.
Om welk nummer gaat het, misschien is de acapella wel ergens te vinden.
Poster: JollyJunkie
Het werkt misschien wel voor een deel, maar er zullen altijd wel deeltjes van de vocal en van de rest dezelfde frequentie zijn waardoor er toch een stuk uit de vocal gehapt word
Poster: Winston
Voor andere producers hun vocals gelden ook rechten. Als je werk van andere producers wil gebruiken, kun je het beste met henzelf overleggen. Stellen ze je gewoon de originele tracks ter beschikking.
De manier van RAS ga ik eens even uitproberen kijken of dat werkt.
ik dacht altijd dat je op die manier een Karaoke achtige muziek zou gaan krijgen.
dus juist de vocals weg en alles wat stereo is opgenomen zou blijven staan gezien je een uit fase situatie maakt.
Poster: RhulshofDe manier van RAS ga ik eens even uitproberen kijken of dat werkt.
ik dacht altijd dat je op die manier een Karaoke achtige muziek zou gaan krijgen.
dus juist de vocals weg en alles wat stereo is opgenomen zou blijven staan gezien je een uit fase situatie maakt.