[1] Definitie van Geluid
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 13-06-2008 03:29
Er zijn nogal wat mensen met meningen over geluid en hoe ermee om te gaan. Om dingen nu eens duidelijk en diepgaand uit te leggen ga ik een aantal topic schrijven die diep ingaan op geluid en de zaken die met draaien en produceren te maken hebben.

Voor een aantal zal dit misschien wat te ver gaan en sommigen zullen het best een tweede keer moeten lezen voordat het helemaal duidelijk. Ik denk dat als meer mensen de grond beginselen kennen je beter kunt omgaan met de materie.

Deze topics zijn deels mening maar alles wordt onderbouwd, mochten er nog dingen onduidelijk zijn kun je deze het beste in dit topic posten. Zo blijft alle info hier verzameld en kan ik dingen eventueel toevoegen aan de topics.

Hoeveel topics het gaan worden weet ik nog niet, maar heb nu al voor nog 3 of 4 topics text geschreven.

DJ Topic : Definitie van Geluid

Inhoudsopgave
  1. Definitie van geluid
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 09-05-2009 18:13 (70%)

What do you think about [1] Definitie van Geluid ??

Vote :   

Xtremer    posted on 13-06-2008 10:44
Hier had je het dus laatst over bij Dijkman AlkmaarHappy, laughing. 1e topic ziet er top uit Lead!
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
justjustin    posted on 13-06-2008 11:04
intresant.....lead 6000 postsCry
Basrose    posted on 13-06-2008 11:06
Ik heb hem net helemaal gelezen en ik moet zeggen dat je dit goed hebt uitgelegt! Ik zou geen makkelijkere/begrijpelijkere manier kunnen bedenken. Ik herken hier heel veel in wat ik op school heb geleerd... Erg leuk. Het nivo van het topic ligt erg hoog en zal denk ik niet voor alle mensen 123 te begrijpen zijn.

Misschien is het een idee om naast het topic een lijst met eventueel lastige woorden te maken. Dit zodat mensen die sommige termen niet goed kunnen plaatsen even wat extra info erbij kunnen zien. (eventueel even een klein voorbeeldje) 

Wel vind ik het leuk dat je steeds over een golf spreekt. Wij noede dit altijd een sinusvormige draaggolf als ik mij niet vergis.

Al met al een erg goed topic. Zo zien we weer dat je onwijs veel kennis in huis hebt!
Lead    posted on 13-06-2008 11:20
Sinusvormige draaggolf gebruik je bij transport van geluiden dmv een carrier toon (de gdraaggolf). Bovenop de draaggolf moduleer je dan het signaal. Dit kan op 2 manieren : Amplitude modulatie en Frequentie Modulatie (bekende kreten zou ik toch zeggen). In beide gevallen moet aan de kant van de ontvanger de draaggolf weer uit het signaal worden gefilterd.

Ik hoop dat meer mensen je voorbeeld volgen Basrose, wie weet kan ik iemand er iets mee leren waardoor hji/zij makkelijker met de materie om kan gaan....

Zo'n woordenlijst is een goed idee (misschien begint er dan wel iemand te klagen over plagiaat), soeiso komt er een topic waar de hele inhoudsopgave van alle topics in deze serie in komt te staan. Met een search op die pagina zou je ook een heel eind moeten komen.

Maar ik zet je idee even al reminders voor later.... dit weekend zal ik er niet echt aan toe komen want Defqon gaat mij het hele weekend kosten. Hm... ben ook nog met een MEP-7000 filmpje bezig, kan iemand me wat tijd lenen :D
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 13-06-2008 11:22 (1%)
MickeyMick    posted on 13-06-2008 11:26
Miss dan ook en woordenlijstje van speakers (A)
Met:
Rms
piekvermogen
ohm
Watt
spl.
enz.
Lead    posted on 13-06-2008 11:42
hmm... da's nu niet echt een uitdagende opdracht.... Maar we houden het in gedacht :D
Let the BASS be louder
Nandi    posted on 13-06-2008 12:25
Goed gedaan , ook al versta ik niet alles ik heb toch wat bijgeleerdCry
djmaarten    posted on 13-06-2008 12:47
Goed geschreven ik vond de moeilijkheids graat eigenlijk wel mee vallen. ik het dit allemaal met Natuurkunde al een keer gehad. het is wel interesant en handig om te weten.
Lead    posted on 13-06-2008 12:57
De materie beschreven is best diepgaand... Heeft me flink wat tijd gekost om de dingen ook zo op te schrijven dat het een en ander te volgen is voor zoveel mogelijk mensen. En inderdaad, grootste deel van dit topic is natuurkunde. Lijkt me dat er toch wel wat mensen moeten zijn die dat snappen.

Andere delen gaan verder op andere vlakken, maar altijd op de praktijk gericht...
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 13-06-2008 13:00
Poster: Nandi
Goed gedaan , ook al versta ik niet alles ik heb toch wat bijgeleerdCry

Hoe kan je het nou niet verstaan, het is opgeschreven... :D
yogum    posted on 13-06-2008 16:03
Ja, erg netjes. Gewoon beginselen van geluid met natuurkunde. Heb het ook al een tijdje geleden gehad, maar het is leuker (en makkelijker) opgeschreven dan m'n natuurkundeboek Winking my eye

Misschien moet je nog toelichten deciBel niet voor niets deciBel heet (en ook als dB wordt afgekort ipv. DB of Db), en dat als x = deciBel, dan x : 10 = Bel :P
Gagarin12    posted on 13-06-2008 16:11

goed, fysica dus. Goed dat je het logaritmische er ook bij vermelt. Er is een groter verschil tussen bv. 50 en 60 decibel dan men wel denkt, en nog zoveel meer he.

Gagarin

Boyd    posted on 13-06-2008 17:12
Deze fysica, staat in mn natuurkundeboek! Goed idee lead, ben zelf niet op het idee gekomenCry
Tijnie    posted on 13-06-2008 17:53
anders:

Geluid is een mechanische trilling binnen een gasvormig, vloeibaar of vast medium waarbij energie van de bron wordt getransporteerd naar de omgeving in 3D.

Dit moest ik kennen voor mijn examen fysica dat ging over geluid en licht.Cry
Nandi    posted on 13-06-2008 18:12
Poster: Jorrit

Hoe kan je het nou niet verstaan, het is opgeschreven... :D

In belgie zeggen ze dat hoorHappy, laughing niet verstaan = niet snappen 

de kleine verschillen tussen  ned en be Happy, laughing
Lead    posted on 18-06-2008 00:22
Door gekregen feedback heb ik 2 onderwerpen nog iets uitgediept :

Let the BASS be louder
djjw    posted on 18-06-2008 15:39
Miss dan ook en woordenlijstje van speakers (A)
Met:
Rms
piekvermogen
ohm
Watt
spl.
enz.

Poster: Lead
hmm... da's nu niet echt een uitdagende opdracht.... Maar we houden het in gedacht :D

Dit lijstje is iid niet zo spannend, maar als je het echt over de speaker wilt hebben en dan in
gaat op de speaker zelf en de bouw van de speaker, wordt het een heel ander verhaal!

Als je de t/s parameters er bij neemt en het houdt bij een hoofdstuk over de betekenis en
de natuurkundige onderbouwing ervan wordt het al een zeer zware opgave om alles
te begrijpen, andere vraag is of er een manier is om het "redelijk" makkelijk uitteleggen.

Echter denk ik dat het niet de moeite is om hier veel aandacht aan tebesteden,
omdat het simpel weg voor de meeste mensen gewoon veel te moeilijk is.
WalterRavensberg    posted on 18-06-2008 17:53
geluid is een trilling welke zich voortplant door een vaste, vloeibare of gasvormige stof. In een vacuüm bestaat geen geluid. geluid kan zich daar niet voortbewegen.

wat betreft db's: elke 3db verhoging is een verdubbeling van de geluidsdruk.
Het verschil tussen 100db (discotheek volume) en 103db is zeer sterk hoorbaar. We praten hier wel over de rms waardes.

wat is de reden om dit te vragen trouwensConfused
Prozei    posted on 18-06-2008 19:06

We praten hier wel over de rms waardes.

rms waardes hebben niks te maken met geluidsdruk.
dit topic gaat over geluidsdrukwaardes en geluid en niet over electrische waardes

ken wel uitleg geven maar dat is niet nodig.
denk dat lead dit binnenkort in een volgend deel uitlegt
User edit by Prozei on 18-06-2008 @ 19:10:06 (38%)
JuniorDDP    posted on 19-06-2008 00:37

@ Lead: Mss wil je wel eens mijn Audiotechniek boek willen lenen: 450 pagina's alles over geluid!

Interessant, maar wel zeer moeilijk, ik volg namelijk geluid op school en weet (er zijn veel dingen die ik ook nog niet snap) er toch veel van!

Maar ik vind dit een zeer goede topic, zeker om aan newbies (begrijp mij niet verkeerd, ik beschuldig niemand, tot verleden jaar wist ik ook niet goed wat geluid was) het begrip geluid te definiëren!

Maar ik zeg jullie, de definitie die Lead geeft is echt zeer basic, er komen nog veel meer dingen te pas :p!

Lead    posted on 19-06-2008 01:27
En zoals je kunt zien is dit niet een op zichzelf staand topic Winking my eye
Bedankt voor het boek, maar doe het zonder boek....

Het wordt geen serie over audio techniek (alhoewel dat wel interresant kan zijn voor sommigen van ons) maar over dingen die je kunt gebruiken als je als DJ of producer aan de slag gaat.

Hoeveel delen er in totaal komen is nog niet bekend, ook de inhoud staat nog niet vast.
Let the BASS be louder
JuniorDDP    posted on 19-06-2008 12:16
Ik kan het maar aanbieden!
Maar als je vragen hebt, ik wil het wel rap eens opzoeken in dat boek, er is een goede inhoudstafel aanwezig!
Lead    posted on 09-05-2009 18:13
Toegevoegd extra uitleg over :

Vreemd genoeg had ik die al wel geschreven maar zijn op mijn kladblaadje blijven staan...

Poster: WalterRavensberg
geluid is een trilling welke zich voortplant door een vaste, vloeibare of gasvormige stof. In een vacuüm bestaat geen geluid. geluid kan zich daar niet voortbewegen.

Da's een mooie omschrijving... Ik heb hem iets leesbaarder gemaaktt en in de topic opgenomen, thanx Cool
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 09-05-2009 18:18 (100%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

115 Users online: Lead & 13 Guests (101 Unknown)
Pages generated today : 896
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.180.765