Soms denk ik dat ik dan nog meer kaas gegeten heb hierover... Even wat replyen...
Poster: djmamo
als je op deze versterker(2x 80 watt) 2 boxen van 80 watt aansluit zit je eigenlijk al aan het max van de versterker.
het is namenlijk zo ga je er meer op aansluiten wordt je uitsturende vermogen(vanuit de versterker) minder, omdat je dan je 80 watt moet verdelen over 2 paar boxen en je versterker is eigenlijk voor maar 2 boxen(2 x 80 watt).
Nou, je kan de handleiding raadplegen op eh... deze link:
Manual Poster: djmamo
denk dat die behringer eurolive boxen, actieve boxen zijn en dat wil zeggen dat het boxen zijn waar een versterker ingebouwd is vaak ook een mic. ingang en soms een equalizer. en deze sluit je gewoon met een tulip/cinch kabel aan.
maar een losse versterker is bij mij altijd een voorkeur geweest omdat je dan makkelijker je volume kan regelen en het het is dan eenvoudiger als je box of versterker kapot gaat, want die zijn los goedkoper dan dat je weer een nieuwe actieve box moet kopen waar alles inzit en dus duurder is.
Ik weet wat actieve en passieve luidsprekers zijn. En ook dat je met eq/versterker/luidspreker wat flexibeler kan zijn. Maar ook dat op hoofdpodia maar al te vaak een rijtje actieve speakers worden gebruikt. Het is geen doen om twaalf kabels van versterker naar luidspreker te laten lopen.
Dus tja, allebei hebben ze voor en nadelen. Voor een booth vind ik actief handiger, voor thuis passief en voor drive-in zou ik tegenwoordig actief kiezen als het kan.
Ennuh, de meeste gitaarversterkers die mensen thuis hebben staan zijn actief. Op de marshall-stacks na uiteraard. Nooit iemand gehoord dat ie liever een stack heeft, zodat als zijn luidsprekerbox kapot is, hij een nieuwe erop aan kan sluiten.
Volume afregelen per versterker/luidspreker kan je vaak op je mengpaneel doen, hoewel ik daar zelf inderdaad ook geen fan van ben, want dan ben je weer niet op 0 db aan het mixen en gaan je vu-meters niet goed mee. Nou helpt het dan al als je je VU-meters op 'master' reageert en je enige versterker op 'booth' zit

, maar dan weet je nooit zeker of je nou op 0 db afmengt.
Ach, en bekijk het positief: het gaat erom dat je niet BOVEN de 0 db structureel zit... Plaats je dus een equaliser met volumeknop tussen, dan kan je uitmeten waar zijn 0 db zit en die knop op 'half' zetten en die van je actieve speakers vol. Dan kan je altijd nog naar de echte 0 db - het maximale volume van je systeem - het volume opkrikken.
Oh, en Eurolive is het merendeel passief - ook versterkers en powered mixers vallen zelfs onder die naam. Ach tja, behringer... In ieder geval hebben ze een concept en eigen dingen.
Anyway, mijn luidsprekerzuilen zijn 120 watt RMS (en die bevallen, hoewel ze wat meer hoog zouden mogen hebben), mijn equaliser bevalt me (hoewel die cinch/cinch is, maar dat valt op te lossen met convertors). Iemand een ander idee? Weet iemand goede 2 x 120 watt RMS (@ 8 ohm denk ik dan) eindversterker met clipconnectors anders?
Ennuh, upgrade speakers zijn natuurlijk ook wel leuk... Een stel Gemini GT-1502's hebben namelijk zowel klippluggen (voor nu) als 1/4 " jacks (voor straks met andere versterker).
Mja, ach, ik denk ik in ieder geval dat ik ooit nog wel eens een stuk of tien luidsprekers met versterkers en zooi heb, mede vanwege upgrades, overnames, het feit dat je actieve monitors ook mooi met je pc kan gebruiken en je een set voor binnen en buiten wil hebben...
Meer luidsprekers met hetzelfde volume gaat echt wel harder. Maar wel met 'hetzelfde volume' - inderdaad belangrijk.