Uitbreiding 'back-end' (versterker+speakers) (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 22-06-2005 02:41
Hoi mensen,

Ik heb al jaren de WPA600pro van Conrad
WPA 600 Pro
Dat ding heeft een soort DDT-beveiliging, maar ze noemen het softclipping. Het ding klinkt wat... vaagjes, maar dat valt helemaal in orde te maken door de equaliser die ik ook al jaren heb (da's het dng erboven). Tevens voorversterker - erg handig als mams eens een cd-tje op je dj-set wil draaien (dan wel op de non-dj-cd-speler erbovenop Happy, laughing.

Het iding heeft twee kanalen kan die beiden op 80 watt RMS voeden. Ik maak alleen van kanaal A gebruik...

Nou heb ik een setje 4-8 ohms zuilen met in ieder geval twee 10 "" woofers per luidsprekersbox, voor de rest iets voor het midden en een hoge tonen. Dit levert best een mooi geluid op, toch zou een aanvullende set luidsprekers erg leuk zijn.

Het hele zooitje zit hifi aan elkaar, dus geen XLR pluggen, geen Speakon connectoren, puur simpel cinch in/uit en klemmetjes om een draad in te leggen naar de luidsprekers.

Mijn huidige set luidsprekers is per box 85 cm hoog, en meet 31,5 bij 23 in de breedte/lengte. Vind persoonlijk de breedte waar je de diameter van de woofer meet en de lengte dus korter dan de breedte, maar da's maar net hoe je het wilt zien. En ze zijn zwart met afneembare beschermingskappen.

Mijn vraag: wie kan er eens een goede set luidsprekers (in het zwart) die ook 80 watt RMS aankunnen bijvinden die qua geluid en afmetingen hierbij passen (ze moeten 8 ohm zijn)?

Het liefst zou ik nog een stel van deze luidsprekers erbij kopen, om op feesten er naast te zetten en in mijn kamer erboven, maar ze zijn niet meer te koop...

Oh, en zijn er verlopen van draad naar speakon te koop of zo?

User edit by MadSteven on 22-06-2005 @ 02:44:03 (9%)

What do you think about Uitbreiding 'back-end' (versterker+speakers) ??

Vote :   

tairip    posted on 22-06-2005 08:56
verloopjes van draad naar speakon zij er idd...

maar je kan ze gemakkelijk zelf maken! als je een speakon open maakt ben je alleen een ster schroevendraaier nodig!
Je draait de twee schroefjes los,
er staat een plus en een min bij!

Rood op plus

Zwart op min!

en klaar is Kees! (je moet trouwens 2polige connector halen!)
Lead    posted on 22-06-2005 11:01
Let wel : Speakon heeft standaard 4 aansluitingen. : 1+, 1-, 2+  en 2-. Je sluit de speakers meestal aan op de 1+/-  aansluitingen.
Let the BASS be louder
djmamo    posted on 22-06-2005 11:20
persoon lijk zou ik gewoon voor grootere boxen gaan, vooral als je ze ook op feestjes wilt gebruiken.

het is meestal zo dat als je op je kamer draait de geluids kwaliteit goed is van hifi.... ga je het echter voor feestjes gebruiken dan kom je meetsal wat te kort.

wat je kan doen als je met hifi boxen wilt blijven werken is zorgen dat de boxen boven de mensen uitkomen.
zodat het geluid niet meteen wordt gestopt door de eerste rij mensen op je feetsje.

maar heb je plannen om vaker voor publiek te draaien is het denk ik wel verstandig om gewoon grotere boxen te kopen met een vertsrker en eventueel statieven voor de boxen.

en als je dan voor een leuke prijs beginnende boxen wilt hebben zou ik gewoon voor jb system(tsx15) of voor de dab gaan met een versterker van het zelfde merk.

dit zijn merken die het goed doen voor thuis en kleine zaaltjes, en die naar verhouding niet duur zijn (nieuw rond de 100 euro per box) en dan heb je een leuk setje.

en ik zou zeker deze stap maken als je het zou gaan gebruiken voor buiten omdat je dan erg veel geluids verlies hebt

groeten maarten 
www.moonentertainment.nl
MadSteven    posted on 22-06-2005 16:56
Wijze tips, ik moet echter ook zeggen dat ik al eerder met deze set heb gedraaid.

In een schoolkantine is het inderdaad wat leeg, in de kantine van de zwemverening is het echter prima. Daarom dus ook dit idee, als de zaal dan wat kleiner is, kan ik me er op aanpassen.

Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik volop aan uitbreidingsmogelijkheden zit te denken, zowel front-end als back-end. Nu zou ik in ieder geval een set (met vier luidsprekers dus via deze versterker) op de cinch out kunnen zetten en dan nog een set via de XLR pluggen en dan heb ik nog een booth out (cinch over) om bijvoorbeeld een monitor of monitors voor mijzelf te plaatsen. Als ik mijn mengpaneel vervang, worden dat misschien nog meer uitgangen ook.
Sowieso kan je een cinch-kabel of XLR-kabels dupliceren en zo twee versterkers aansluiten. Om nog maar niet te zeggen dat je ook bij een verhuurbedrijf nog wat extra vermogen zou kunnen lenen als het nodig is, natuurlijk.

Zoals iedereen zou moeten weten, heb je ook soms net zo veel aan meer luidsprekers dan aan grotere. Denk maar eens aan hoeveel meer geluid je hebt, als je van een luidspreker naar twee gaat (of probeer het eens uit met panning en zo).

Ennuh, Lead, dan snap ik nu dus ook die 'rare' schema's van Behringer met hun eurolive speakers beter. Een aansluiting voor zowel in als uit dus, aha.

Zijn die Behringer luidsprekersystemen trouwens aan te raden? De truth monitors klinken wel erg goed voor hun geld, maar die gebruik je niet live, uiteraard.

djmamo    posted on 22-06-2005 23:03
het is niet helemaal waar wat je zegt over hoe meer hoe beter.

als je op deze versterker(2x 80 watt) 2 boxen van 80 watt aansluit zit je eigenlijk al aan het max van de versterker.

het is namenlijk zo ga je er meer op aansluiten wordt je uitsturende vermogen(vanuit de versterker) minder, omdat je dan je 80 watt moet verdelen over 2 paar boxen en je versterker is eigenlijk voor maar 2 boxen(2 x 80 watt).

en het kan gebeuren dat je je versterker gaat overbelasten en dat is nooit goed, uiteindelijk kun je hem dus opblazen.

denk dat die behringer eurolive boxen, actieve boxen zijn en dat wil zeggen dat het boxen zijn waar een versterker ingebouwd is vaak ook een mic. ingang en soms een equalize. en deze sluit je gewoon met een tulip/cinch kabel aan.

je hebt ook passieve boxen en dat zijn boxen waar je nog een versterker op aan moet sluiten. deze zijn over het algemeen gesproken ook goedkoper.
Maar dat komt omdat je er nog een versterker voor nodig hebt. en deze sluit je aan met speaker kabels, speakon of xlr

en denk dat de behringers best aan te raden zijn, alleen zou ik kijken wat je graag zou willen.

ga je voor de behringers en dan kun je eigenlijk alles meteen via je line-out op je mengpaneel aansluiten. heb je geen versterker nodig

en ga je voor passieve boxen ben je wel goedkoper uit maar sluit je alles aan via een versterker.
maar dan zou ik wel een goede versterker kopen en als je dan gaat kijken denk ik dat je op hetzelfde bedrag uitkomt.

maar een losse versterker is bij mij altijd een voorkeur geweest omdat je dan makkelijker je volume kan regelen en het het is dan eenvoudiger als je box of versterker kapot gaat, want die zijn los goedkoper dan dat je weer een nieuwe actieve box moet kopen waar alles inzit en dus duurder is.

hoop dat je nu wat wijzer bent geworden
groete mamo
www.moonentertainment.nl
MadSteven    posted on 23-06-2005 01:01
Soms denk ik dat ik dan nog meer kaas gegeten heb hierover... Even wat replyen...

Poster: djmamo
als je op deze versterker(2x 80 watt) 2 boxen van 80 watt aansluit zit je eigenlijk al aan het max van de versterker.

het is namenlijk zo ga je er meer op aansluiten wordt je uitsturende vermogen(vanuit de versterker) minder, omdat je dan je 80 watt moet verdelen over 2 paar boxen en je versterker is eigenlijk voor maar 2 boxen(2 x 80 watt).

Nou, je kan de handleiding raadplegen op eh... deze link: Manual
denk dat die behringer eurolive boxen, actieve boxen zijn en dat wil zeggen dat het boxen zijn waar een versterker ingebouwd is vaak ook een mic. ingang en soms een equalizer. en deze sluit je gewoon met een tulip/cinch kabel aan.

maar een losse versterker is bij mij altijd een voorkeur geweest omdat je dan makkelijker je volume kan regelen en het het is dan eenvoudiger als je box of versterker kapot gaat, want die zijn los goedkoper dan dat je weer een nieuwe actieve box moet kopen waar alles inzit en dus duurder is.

Ik weet wat actieve en passieve luidsprekers zijn. En ook dat je met eq/versterker/luidspreker wat flexibeler kan zijn. Maar ook dat op hoofdpodia maar al te vaak een rijtje actieve speakers worden gebruikt. Het is geen doen om twaalf kabels van versterker naar luidspreker te laten lopen.
Dus tja, allebei hebben ze voor en nadelen. Voor een booth vind ik actief handiger, voor thuis passief en voor drive-in zou ik tegenwoordig actief kiezen als het kan.
Ennuh, de meeste gitaarversterkers die mensen thuis hebben staan zijn actief. Op de marshall-stacks na uiteraard. Nooit iemand gehoord dat ie liever een stack heeft, zodat als zijn luidsprekerbox kapot is, hij een nieuwe erop aan kan sluiten.

Volume afregelen per versterker/luidspreker kan je vaak op je mengpaneel doen, hoewel ik daar zelf inderdaad ook geen fan van ben, want dan ben je weer niet op 0 db aan het mixen en gaan je vu-meters niet goed mee. Nou helpt het dan al als je je VU-meters op 'master' reageert en je enige versterker op 'booth' zit Happy, laughing, maar dan weet je nooit zeker of je nou op 0 db afmengt.
Ach, en bekijk het positief: het gaat erom dat je niet BOVEN de 0 db structureel zit... Plaats je dus een equaliser met volumeknop tussen, dan kan je uitmeten waar zijn 0 db zit en die knop op 'half' zetten en die van je actieve speakers vol. Dan kan je altijd nog naar de echte 0 db - het maximale volume van je systeem - het volume opkrikken.

Oh, en Eurolive is het merendeel passief - ook versterkers en powered mixers vallen zelfs onder die naam. Ach tja, behringer... In ieder geval hebben ze een concept en eigen dingen.

Anyway, mijn luidsprekerzuilen zijn 120 watt RMS (en die bevallen, hoewel ze wat meer hoog zouden mogen hebben), mijn equaliser bevalt me (hoewel die cinch/cinch is, maar dat valt op te lossen met convertors). Iemand een ander idee? Weet iemand goede 2 x 120 watt RMS (@ 8 ohm denk ik dan) eindversterker met clipconnectors anders?

Ennuh, upgrade speakers zijn natuurlijk ook wel leuk... Een stel Gemini GT-1502's hebben namelijk zowel klippluggen (voor nu) als 1/4 " jacks (voor straks met andere versterker).

Mja, ach, ik denk ik in ieder geval dat ik ooit nog wel eens een stuk of tien luidsprekers met versterkers en zooi heb, mede vanwege upgrades, overnames, het feit dat je actieve monitors ook mooi met je pc kan gebruiken en je een set voor binnen en buiten wil hebben...

Meer luidsprekers met hetzelfde volume gaat echt wel harder. Maar wel met 'hetzelfde volume' - inderdaad belangrijk.
User edit by MadSteven on 23-06-2005 @ 01:04:54 (6%)
Mod edit by Lead on 23-06-2005 01:22 (3%)
[MOD Edit] Link weergeven als woord
djmamo    posted on 23-06-2005 12:40
ik denk dat je toch nog ff je manual moet na kijken.
www.moonentertainment.nl
djmamo    posted on 23-06-2005 13:45
ik heb werk geregeld met grote installaties voor shows en evenementen daar worden actieve boxen alleen gebruikt voor monitor.

ken ook geen discotheek die actieve boxen hebben (buiten de monitor).

en heb tech menig discotheek en evenement gezien/meegemaakt.

www.moonentertainment.nl
MadSteven    posted on 23-06-2005 17:35
ik denk dat je toch nog ff je manual moet na kijken.

Ja, ik moet zeggen dat ik ook nog steeds twijfel.

Ik quote uit de manual:

Uit de manual:

Continuous power output (Both channels driven). . . . . . . .80 watts per channel at 8 ohms.

Maar in de manual wordt een channel of links of rechts genoemd. Okee, hoe zit het dan met die tweede set pluggen?

Want ik zat ook al te denken... Een versterker die 2 x 120 watt continu aan kan op 8 ohm is wel beter voor deze luidsprekers. Hoewel ik me afvraag of een versterker van 160 euro beter kan klinken dan een van 250...

En dan een set luidsprekers kopen die weer beter bij deze set past.

Wie weet natuurkundig gezien dan het antwoord op deze vragen (natuurkunde is bij mij al vijf jaar geleden en ik studeer geen elektrotechniek):

1) komt er dan meer geluid uit een setje luidsprekers van 80 watt RMS of blijft dat gelijk?

2) wat als je vier luidsprekers aansluit, dus twee per kanaal - hoeveel moeten die ideaal gezien dan aankunnen? 40 watt? 60 watt? 30 watt?

En ik denk dat ik Mamo gelijk moet geven ja: het ziet ernaar uit dat hij die 80 watt bij vier luidsprekers gaat delen... Maar ik vraag me dan af: hoe.

MadSteven    posted on 23-06-2005 18:01
En trouwens, is het erg erg om een versterker te kopen die wat harder kan gaan?

De palladium series van DAP heeft namelijk alleen een 2 x 100 watt 8 ohm of een 2 x 160 watt 8 ohm...

Bonusvraag: wat moet ik met de volgende informatie achterop mijn luidsprekers?

Achterkant van een luidsprekerzuil

Impuls 250 watt
Musik  200 watt
Sinus  120 watt
impedanz 4-8 ohm

gezien er twee 10"" woofers inzitten, durf ik haast te claimen dat de luidspekers 2 x 200 watt @ 8 ohm aan kunnen...

Maar de grootste vraag: wat betekent die 4-8 ohm? IS IE NOU 4 of 8 Ohm?
Sicco    posted on 23-06-2005 18:16
Heb ik ook vraagje waar ik al jaren nix van snap..

Naar welk vermogen moet je kijken bij het kopen van een versterker?
Ik weet het verschil tussen RMS en max, maar ik heb boxen gezien van 300max/120rms en wil er 4 op m'n kamer.
Moet ik dan een versterker van 4 X 120 dus 480watt aanschaffen, of 4 X 300 dus 1200watt? 1200watt lijkt me zelf beetje veel, ma niets is onmogelijk natuurlijk.

Owjah en wat houd dat Ohm precies in, bij boxen dan.. Heb je meer of minder nodig, of is het het beste deze gelijk te hebben aan de versterker/boxen bijv?

Misschien dat het al uitgelegd staat, ma ik kan't ff nie vinden.
MadSteven    posted on 23-06-2005 20:13
En zo zie je maar weer,

misschien is het geen slecht idee hier eens een FAQtje over te maken en dat als DJ-topic te posten, want kennelijk is er heel wat onduidelijkheid over.

Maar wie helpt ons tot die tijd uit de brand?
Lead    posted on 23-06-2005 20:39
Het vermogen RMS is het enige vermogen wat eigenlijk belangrijk is.
Dit is het vermogen wat de speaker over een lange periode aan kan.

Je moet dan inderdaad bijpassende versterker(s) hebben. Ik zou altijd vermogen in mijn versterker over willen hebben tov de speakers. Met andere woorden : het vermogen van de versterker moet hoger zijn dat het vermogen van de speakers.

Let op als je het vermogen van je versterker bekijkt, ook hier zie je vele cijfertjes en ook hier is het RMS vermogen hetgene waar je het beste op kunt letten.

Voor die 4x120W speakers zou ik dan liefste een 4x 200w versterker hebben.

Ooooohhh.. Ohm ?!

Ohm is de eenheid van electrische weerstand. Bedacht door een mijnheertje Ohm een paar honderd jaar geleden. Hij zag dat er een bepaalde verhouding was in een electrische schakeling tussen de weerstand, de stroom en het vermogen. Hij definieerde dit verschil in een formule :

U = I * R en P =U * I en afgeleidt daarvan : P = I2 * R

En met deze verhoudingen kun je gaan rekenen aan een schakeling. Veelal heb je er 2 gegeven en kun je zo de rest uitrekenen.

Je luidsprekers hebben waarschijnlijk een Impedantie (R) van 8 Ohm en je versterker moet dus 4x 200W (P) @ 8Ohm leveren. Je versterker moet deze dus het dubbele leveren aan 4 Ohm voor hetzelfde rendement bij 8 Ohm. Daarom worden professionele speakers bijna altijd op 4 Ohm gemaakt, je hebt dan kleinere versterkers nodig voor de zelfde hoeveelheid geluidsdruk.

Serie en Parallel

Als je 2 luidsprekers in serie schakeld zet je de luidsprekers achter elkaar. De stroom loopt door allebei heen, de weerstand van beide speakers tel je dan ook op als je de totale weerstand wilt weten.

Als je 2 luidsprekers parallel schakeld krijg je een andere verhouding en kun je berekenen met de volgende formule

1                 1       1
 Rtot     =      R1  +  R2

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 23-06-2005 20:43 (22%)
MadSteven    posted on 23-06-2005 21:29
Okee, dus een DAP Audio PALLADIUM P-400 Vintage is een prima versterker voor mijn 200 Watt musik @ 4-8 ohm impedanz luidsprekers, denk ik, toch?

Hier een link naar de versterker

Die gaat 200 watt RMS @ 4 ohm of 100 watt @ 8 ohm, en dat moeten mijn luidsprekers ideaal kunnen driven, denk ik.

Dan gebruik ik wat convertors om mijn voorversterker/equaliser er nog steeds op kunnen aan te sluiten en later wellicht een andere eq/dynamics apparaat erop aan sluiten, die ook netjes in 19 "" rack past.
Lead    posted on 23-06-2005 21:53
Het beste zou toch een stapje hoger zijn. Dit is genoeg, maar dan ook net aan. Als je een ietsje grotere versterker zou (kunnen) nemen klinkt het net allemaal wat lekkerder denk ik...

Let the BASS be louder
MadSteven    posted on 23-06-2005 23:02
Okee, maar dan niet voluit zetten, want dan blaas je je speakers op

maar gelukkig hebben we in dezelfde series ook de P-500 vintage en de P-700 vintage zelfs als het moet.

2 x 250 watt of 2 x 350 watt... En ze kosten 20 of 50 euro meer. Die P-500 leek me dus het mooist @ +- 175 euro dan.
Lead    posted on 23-06-2005 23:39
Hehehe.... P500 is genoeg, P700 zou ik overwegen voor dat prijsverschil. Kun je er later misschien ook nog eens wat mee doen Happy, laughing
Let the BASS be louder
djmamo    posted on 24-06-2005 03:22
en je zou er eventueel later er nog een bij kopen en dan bridge dan heb je 500 of 700 rms per kant en dat is best leuk .... als je dan goede boxen hebt
www.moonentertainment.nl
MadSteven    posted on 24-06-2005 03:30
Goed punt. Of de P900 (300 watt/RMS) over wegen om er later DAP K-112's (300 Watt/RMS) erop aansluiten bijvoorbeeld. En dan hoogstwaarschijnlijk nog een actieve subwoofer van best wat watt. Tegen de tijd dat ik mijn versterker update, zal ik hier zeker aan denken (eerst die cd-spelers maar eens, maar je als je met een vraag zit, kan je die maar beter goed beantwoord hebben).

En wat passen en meten leert dat ik 19"" apparatuur voorlopig ook op de grond kan laten. Heb tussen gitaarversterker en rechter'wand' van het oude bureua waarop mijn DJ/TV/computer/gitaar-meubel (met twee bureaulades voor administratieve zaken) is gebaseerd nog iets meer dan 45 cm over, waar nu mijn WPA600PRO/WPQ600 setje staat. Dan kan je altijd nog een rack kopen, als je veel gaat draaien met een drive-in, maar ik kom later nog wel op de 'hoe start ik mijn drive-in (weer) op'-topic terug hehe.

Sicco    posted on 24-06-2005 16:37
quote:
Poster: Lead
Voor die 4x120W speakers zou ik dan liefste een 4x 200w versterker hebben.

Dus die extra 80 watt is gewoon beetje zekerheid en eventueel voor doorgroei mogelijkheden.
Ik zie meestal versterkers met 2x een aantal watt, zijn er veel te verkrijgen met 4 x een aantal watt?
Nog mooie voorstellen voor goeie en niet vreselijk dure versterkers?

Lead    posted on 24-06-2005 17:00
volgens mij worden er al een paar versterkers genoemd hierboven :p
Let the BASS be louder
MadSteven    posted on 24-06-2005 17:04
4x versterkers zijn er erg weinig.

Geeft ook niet, gewoon twee versterkers kopen dan, he. Twee DAP Audio's zijn echt niet duur, hoor. Dan heb je ook geen peavey's, maar ach, het is altijd nog beter dan een el cheapo stereotoren en valt prima bij te kleuren met equalisers en zo.
Sicco    posted on 24-06-2005 18:05
Jah klopt, ma das ook een 2x.
Ma ik zou ze kunnen splitten? Dus parallel schakelen? Dan deelt het vermogen/watt, maar ook het aantal ohm? Dus stel 4boxen van 120RMS/4Ohm is 480W (beetje meer voor zekerheid word 500Watt) Dat ik dan een versterker neem van 2x 250W, dat zou dan parallel kunnen in 4x125W? Dan zou ik dus genoeg hebben. Of kan dat niet ivm die 4 Ohm?

Maar 2 versterkers bijv P-700 kosten ongeveer €400,- en P-500 nog bijna €350,-  !! Kweenie ma vind ik als student nog ff beetje veel geld..
Of zouden jullie dan beginnen met 2 boxen ipv 4?
MadSteven    posted on 24-06-2005 19:36
Volgens mij... maar Lead moet me maar even controleren... Gaan als je twee van die 120 watt RMS luidsprekers @ 4ohm per kanaal aan gaat sluiten, ze op (4*4)/(4+4)=2 ohm. Moet je dus een hele goede versterker vinden die op 2 ohm kan versterken.

Toch, Jeroen? Of eh...

Dus het kan wel, maar het kan niet. Dat wil zeggen, vind maar een 2 x 250 watt @ 2 ohm versterker die stabiel loopt, die kost denk ik al gauw meer dan 400 euro...

Nou ja, okee een Peavey PV-900 (of de Crest Audio uitvoering, die's hetzelfde) kost 399 euro... Heb je wel een mooie 2 x 450 W @ 2 ohm.

En je hebt ook de budget oplossing: De Behringer EP1500, maar die levert dan meteen 2 x 700 @ 2 ohm, maar wel voor zo'n 250 euro. Is wat veel om 120 watt speakers aan te sturen wellicht...
User edit by MadSteven on 24-06-2005 @ 19:42:21 (77%)
Lead    posted on 25-06-2005 11:39

2 speakers parallel (4 Ohm) -> totale impedantie = ongeveer 2 Ohm.
2 speakers parallel (8 Ohm) -> totale impedantie = ongeveer 4 Ohm.

Een versterker die op 2 Ohm stabiel vermogen kan leveren vind je niet voor dat geld denk ik, daar heb je wel een serieus ding voor nodig. Alleen de serieuze versterkers kunnen dit (sommige Crests, Crowns, Labgruppen, etc).

Het beste zou je een 4 kanaals versterker kunnen gebruiken, maar die zal wel erg duur zijn. De specs van de EP1500 lijken dicht in de buurt te komen van wat je nodig hebt.

Dan is er nog een dingetje die het verhaal wat interresanter maakt :

Vermogen in frequentie afhankelijk

Zo kan het dus gebeuren dat je versterker 300W@4Ohm in het laag produceerd en 150W@8Ohm in het mid- en hoog. Ik heb zelf thuis mijn speaker volgens een nogal ingewikkeld principe aangesloten. Ik zal hier het schema plaatsen als voorbeeld.

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 25-06-2005 11:40 (5%)
 Reply on last page

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

194 Users online: 9 Guests (185 Unknown)
Pages generated today : 17.702
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.406.076

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use