hoeveel watt
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

fisted    posted on 29-05-2008 22:43
Hallo,

Op 16augustus moet ik een feestje draaien, Er zal ongeveer 80man zijn in zaal van 15m op 30m..
De vraag is enkel of mijn geluidssterkte wel zo goed zal zijn..
Heb Versterker VX700mk2 (350watt/uitgang) 2boxen 400watt
en versterker akai (van oude stereo) +/- 120watt voor 2boxen van 350watt..

Zou dit een goed geluid zijn of niet? zwaarder gaan of wat moet ik best aanpassen?

Groetjes

What do you think about hoeveel watt ??

Vote :   

Flexii    posted on 29-05-2008 23:08

wat belangrijk is om te weten,, de waardes die je hier geeft zijn dit maximum vermogens of continue vermogens?

zalo    posted on 29-05-2008 23:26

wij reken altijd op 1 watt (continue) per m²

RePlayz    posted on 30-05-2008 09:36
ik heb een tijdje trug een feestje gegeven voor zo'n 50 / 60 man in een ruimte van 8m x 20m met 2x 120 Watt + 2x 300 Watt en dat ging prima, dus rekenen maar na.......ik denk dat je in principe voldoende hebt om een goed feest te geven. Het enige twijfelpuntje heb ik nog bij je 120 Watt versterker......wellicht als je die iets opschroefd, dat je dan net ff wat beter uitbent Winking my eye als ik jou was zou ik kijken of je dat kan aanpassen tot msgien 200 / 250 Watt zo ergens. Dan zit je verder wel goed Winking my eye

succes
cross-over    posted on 30-05-2008 10:11

Even een klein misverstand uit de weg ruimen:   Het aantal watts zijn niet (echt) belangrijk. 

De gevoeligheid van je boxen is van meer belang.

Bij de meeste boxen staat op het type plaatje ook de gevoeligheid oftewel de SPL.
Dit staat aangegeven in dB.  De waarde ligt meestal tussen de 80 (hele slechte box) en de 98 dB (hele goede box). 

Even een kleine uitleg over dB. 
1Bell =10db  en elke 10 db toename klinkt voor ons gehoor als dubbel zo hard.
dus 90 db klinkt dubbel zo hard als 80db

Als je dit in vermogen omzet (Watt) dan is hiervoor een verdubbeling van vermogen nodig.
oftewel 100Watt klinkt maar 2x zo hard als 10 watt.

Een speaker met een sensitivity van 100 db zou dubbel zo hard klinken als een 90 db speaker op dezelfde versterker.
of de herrie die je boxen afgeven als je een versterker van 1000 watt aansluit (als dit zou kunnen) is maar het dubbele van de herrie van een 100 watt versterker.

Zo zie je maar dat vermogen weinig invloed heeft en goede boxen (een hoge sensitivity(SPL)) juist wel.
De prijs verschillen van goede speaker en iets mindere is niet zo groot als de verschillen tussen de versterkers.

Wel moet je voor speaker die in een zaal wilt gebruiken een voldoende grote doorsnede hebben om je geluid ook nog door de ruimte te laten transporteren.

lees voor meer info maar eens: http://home.scarlet.be/van-thienen/FAQ.html#anchor35077
http://soundcloud.com/lau-daniels
Flexii    posted on 30-05-2008 15:02
Poster: cross-over

Even een klein misverstand uit de weg ruimen:   Het aantal watts zijn niet (echt) belangrijk. 

De gevoeligheid van je boxen is van meer belang.

Bij de meeste boxen staat op het type plaatje ook de gevoeligheid oftewel de SPL.
Dit staat aangegeven in dB.  De waarde ligt meestal tussen de 80 (hele slechte box) en de 98 dB (hele goede box). 

Even een kleine uitleg over dB. 
1Bell =10db  en elke 10 db toename klinkt voor ons gehoor als dubbel zo hard.
dus 90 db klinkt dubbel zo hard als 80db

Als je dit in vermogen omzet (Watt) dan is hiervoor een verdubbeling van vermogen nodig.
oftewel 100Watt klinkt maar 2x zo hard als 10 watt.

Volgens mij klopt dit niet wat je zegt, decibels zijn op logaritmische schaal, elke 10db omhoog is een verhoging met factor 10 dus van 10db naar 20db is van 10 naar 10 tot de macht 10. dat hoort zich dan toch veel harder aan dan het dubbele??
cross-over    posted on 30-05-2008 15:38
Flexii, helaas...

Ons gehoor werkt zo niet.

Je hebt gelijk qua berekening:
Een toename van 3 dB is een verdubbeling van het geluidsniveau
Om het geluidsniveau met 10db te laten stijgen moet je geluidsbron vertienvoudigen.

Het menselijk oor reageert nietrechtlijnig op het geluidsniveau.
Een verhoging van het geluidsniveau met 10 dB (dus een vertienvoudiging vanhet geluid) klinkt voor ons oor slechts als een verdubbeling van het lawaai.

daarom worden voor de waarden voor ons gehoor ook uitgedrukt in dBA  (de A is voor adjusted, aangepast voor menselijk gehoor).
User edit by cross-over on 30-05-2008 @ 15:42:36 (29%)
Flexii    posted on 30-05-2008 15:40
Flexii, helaas...

Ons gehoor werkt zo niet.

Je hebt gelijk qua berekening:
Een?toename van?3 dB is een verdubbeling van het geluidsniveau
Om?het geluidsniveau met 10db te laten stijgen moet je geluidsbron vertienvoudigen.

Het menselijk oor reageert nietrechtlijnig op het geluidsniveau.
Een verhoging van het geluidsniveau met 10 dB (dus een vertienvoudiging vanhet geluid) klinkt voor ons oor slechtsals een verdubbeling van het lawaai.
  ahzo, weer wat geleerd:P
cross-over    posted on 30-05-2008 15:43
zo zie je maar dat je met een installatie met goede boxen en een vermogen van 400 watt meer kunt bereiken dan met een bende slechte boxen van 1000 watt.

linkje met engelse uitleg
User edit by cross-over on 30-05-2008 @ 15:51:30 (19%)
Flexii    posted on 30-05-2008 15:50
maar je zegt dat de sensitivity meestal ligt tussen de 80 en 98,, goede speakers zijn toch hoger dan die 98db? Bijvoorbeeld de baskasten van Audience Delight B218 hebben 103dB,, of is dat alleen bij baskasten/?
cross-over    posted on 30-05-2008 16:05

Dit kan voor meerdere goede speakers zijn maar is het meest merkbare bij de bass en middentonen speakers.

SPL is de hoeveelheid herrie (geluidsniveau) die de speaker weergeeft bij 1Watt input gemeten op 1 meter afstand.

voor de spl waarde is 0 db stilte, 20 db fluisteren, 60 db achtergrond muziek, 90 db een druk cafe, 115 db een club op normaal niveau en 120 db de pijngrens.

Een speaker van 103db SPL behoord dus tot het top segment.

Verder speelt hierin dus ook de grootte van de speaker een rol. Hoe meer lucht in beweging te krijgen is hoe harder het kan overkomen.
Luister maar eens naar zo'n geluidsinstallatie hoorn, klote geluid maar tering hard bij weinig vermogen....

O ja, @ topic starter fisted,
even naar je boxen kijken wat de SPL is.  Desnoods even meer info posten.

User edit by cross-over on 30-05-2008 @ 16:09:34 (70%)
Yorick    posted on 30-05-2008 19:56
gewoon naar het rendament van de speaker  kijken
fisted    posted on 31-05-2008 12:35

O ja, @ topic starter fisted,
even naar je boxen kijken wat de SPL is.  Desnoods even meer info posten.

Heb net eens gekeken, hierbij de informatie op de plaatjes: (nog originele boxen)
400watt boxen:
2way bass reflex
Max power:  400watt
Sensetivity:  90DB
response:     30-20.000HZ
Impedance:  8 OHM
Woofer size: 10" (25cm)

350wat:
2way bass reflex
Max power: 350watt
Sensetivity: 89DB
Response:   35-20.000HZ
Impedance: 8 OHM
Woofer size: 8" (20cm)

Hopelijk ben je hier meer mee??

Aan andere dank voor comments ;

JollyJunkie    posted on 31-05-2008 14:23
Maar mijn boxen zijn 98 DB en 129 DB SPL, dat zou dan tot het zeer goede topsegment behoren, of snap ik der nou niks meer van..:P?
cross-over    posted on 31-05-2008 16:30
@fisted:   met die speakers spl en de opgegeven versterker vermogens zou je het zaaltje van 30 bij 15 vol moeten kunen draaien.

Helaas zijn je boxen denk ik te klein qua volume (grootte van speaker oppervlakte) om die afstand voldoende van geluid te voorzien. Dat is ook een factor om rekening mee te houden.

@JollyJunkie:   qua spl zijn dit inderdaad boxen die net (98db) en prima(129db) in het top segment passen. Of ze met de overige specificaties ook top segment zijn is weer een andere discussie.

Nog even kort samengevat:   de spl geeft aan hoeveel geluid een speaker kan geven bij 1 watt op 1 meter. 

Twee boxen van dezelfde afmeting kunnen dus totaal verschillende hoeveelheid geluid weergeven.
In het geval van JollyJunkie zou de ene box 4 keer harder moeten klinken dan de andere bij hetzelfde signaal (er van uit gaande dat de overige specs en afmetingen (ongeveer) gelijk zijn).

djchriz    posted on 31-05-2008 17:55
he ik heb ook de vx700 mk2 en als je er maar twee speakers op zet geetft hij maar 2 keer 200 watt rms en bij vier speakers. per kant 8ohm delen door 2 is 4ohm dus geeft hij pas bij 4ohm 350 watt rms
kobalt    posted on 31-05-2008 18:53
@JollyJunkie:  De 98dB bij je boxen slaagt op de SPL 1W/1m.  Die 129dB slaat op je max. SPL, dus bij vol vermogen.  Dit kan je ook als volgt berekenen (theoretisch dan):

1W - 98dB
2W - 101dB (dus +3dB = verdubbeling benodigd vermogen)
4W - 104dB
8W - 109dB
16W - 112dB
32W - 115dB
64W - 118dB
128W - 121dB
256W - 124dB
512W - 127dB
1024W - 130dB

Het vermogen van jouw speakers zou dus theoretisch gezien tussen 500 en 1000W moeten liggen...ergens rond de 800 ofzo.  Maar dit is allemaal theoretisch, dus dat kan wel verschillen met de gegevens van de fabrikant.

@topicstarter:  Ik denk idd dat je speakeroppervlakte te klein zal zijn in verhouding met de grootte van de ruimte.  10" is helemaal niet zoveel.  Met je boxen van 200W continue (400W max.) (pin je vooral niet vast op de max. waardes) zou je een geluidsdruk van ongeveer 113dB moeten halen.  Met de boxen van 175W continue (350W max.) iets van een 111dB.  Omdat je SPL 1W/1m zo laag ligt van je boxen, vrees ik ook voor onvoldoende...maar je kan het altijd eens uitproberen. 

Moet je de hele zaal voorzien van geluid?  Of zijn er tafels voorzien waar de mensen rustig kunnen zitten om te babbelen (een beperktere dansvloer dus)?  In dit geval kan het nog wel haalbaar zijn.  Maar de hele zaal voorzien lijkt me hopeloos.

fisted    posted on 31-05-2008 20:08
Poster: kobalt
Moet je de hele zaal voorzien van geluid?  Of zijn er tafels voorzien waar de mensen rustig kunnen zitten om te babbelen (een beperktere dansvloer dus)?  In dit geval kan het nog wel haalbaar zijn.  Maar de hele zaal voorzien lijkt me hopeloos.

Jup dat is idd met tafels en beperkte dansvloer.. Kans dat zaal helemaal gebruikt word is ook niet helemaal zkr.. 

@cross-over: Voor diameter vreesde ik eigenlijk al... Probleem is bij mij dat mijn budget zeer beperkt is! Unhappy Ik werk nog niet, dus geld die ik heb is niet zoveel, wetende ook dat ik spaar voor een eigen auto, wat ook niet goedkoop is..
Mijn eerste plannen die ik nu heb is dat ik tabletops zou willen kopen. Ik had gedacht aan die van koolsound: CDJ450.. Heb anderen die ik ken al horen zeggen dat deze goed zijn..
Maar ben nog in twijfel, voor pioneer is helaas mijn budget VEEEL te klein!! Unhappy
User edit by fisted on 31-05-2008 @ 22:18:53 (1%)
Winston    posted on 01-06-2008 17:16
Afmeting zaal 15 m x 30 m = 450 m2 met 80 man erin, zeg maar 100 man. Dan heeft een iedere aanwezige 4,5 m2 ter beschikking. Dit is dus een lege zaal. Je PA system zal dus voldoende zijn.

Wat tips om meer volume uit je PA te krijgen:
1. Stel ze op in de 4 hoeken van de zaal
2. Zet ze op staanders zodat de geluidsgolven zonder obstakels van de speakers naar de oren toe kunnen
3. Begin "zacht" 95 dB en ga geleidelijk naar het maximum 115 dB aan het eind van het feest, want oor raakt gewend m.a.w. dover
4. Zorg dat je nergens 'clipped signal' uitstuurt. Uit gebakken versterker met speaker en ketchup komt er nl. geen geluid meer Cry

Maar behalve op volume zou je ook moeten letten op geluidskwaliteit.
Tic Toc
soundcollector    posted on 01-06-2008 17:28
In vier hoeken van de zaalConfused da hebk nog nooit gezien.. meestal word het geluid weg gespeeld vanaf het podium, anders gaat da geluid toch tegen werken.... (als je twee luidsprekers naar elkaar toe zet)

Da word toch nooit gedaanConfused gewoon vanvoor langs de dj booth recht de zaal in , aan twee kanten... zo word het toch bijna altijd gedaan, tenzij je zo van die luidsprekers heb die je zo kan aansturen dat de vertraging enzo word berekend...
Winston    posted on 01-06-2008 17:39

Ben je vast nog nooit in een discotheek geweest. Als je groot bent mag je van mammie wel en kun jeje ogen uitkijken. Cry

Ff. serieus: Inderdaad wordt het zelden gedaan bij drive ins. Maar het zou wel beter zijn.

Vertragers gebruiken ze bij een booster set up, als de zaal te lang is en je geluid perse van het podium moet, heb je dus speakers in het midden die moeten worden vertraagd om te wachten op de geluidsgolven die komen van de speakers van voor. En dan gaan de geluidsgolven samen door naar achteren.

Als je speakers naar elkaar toe zet kan dat inderdaad tegenwerken. Maar dat gaat meestal niet zo snel. Je moet echt pech hebben en dan even veranderen van richting en het is opgelost.

Tic Toc
soundcollector    posted on 01-06-2008 17:55
ben zeker al in een club geweest ma dacht dat ze daar met van die vertragers fzo werkten Winking my eye
kobalt    posted on 02-06-2008 03:14
het effect van tegenwerken ga je niet snel merken bij de hogere frequenties omdat de lijnen van maximale versterking en maximale uitdoving te dicht bijeen liggen.  Het valt eigenlijk pas echt op bij het sublaag.  Het zou dus niet echt een probleem zijn op je tops te spreiden over de zaal (in de vier hoeken bvb).
fisted    posted on 02-06-2008 21:35
Poster: Winston
Afmeting zaal 15 m x 30 m = 450 m2 met 80 man erin, zeg maar 100 man. Dan heeft een iedere aanwezige 4,5 m2 ter beschikking. Dit is dus een lege zaal. Je PA system zal dus voldoende zijn.

Zoals eerder vermeld al, is de zal dus geplaatst met zittende personen en een beperktere dansvloer...
Hoe jij dan rekent voor de opervlakte per persoon weet ik niet of dit wel nuttig is? een lege zaalConfused
Het is eerst eten en daarna gelegenheid voor dans en zo.. Het exacte aantal weet ik dus ook niet..
Mijn boxen kan ik in de hoogte plaatsen (statieven) dat is dus geen enkel probleem.
m.a.w. Met mijn materiaal zal dit lukken?

En voor deze vaal maar dan vol.. Wat raden jullie mij dan aan? namelijk zijn ik en 2dj's nog aan het kijken om een drive-in te geven... Alle tips voor drive-in's zijn welkom!

This is an old Topic

No new postings for 6.182 days.
 Post CommentThat would be 206.1 months
or a whopping 16.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

90 Users online: 24 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 14.301
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.194.170