Lights... DJ.. Action! (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 15-06-2005 00:52
Hoi mensen,

Nou weet ik dat dit meer een audio-site is dan een light site, maar ik vroeg mij toch af of iemand mij bij kan brengen wat nou exact het verschil is tussen scanners/moving heads/colour changers/'effecten'/flowers/tunnels en zo...

Wat is het voordeel tov het ander?

Ook zoiets: zou een DJ DMX moeten gebruiken of is dat meer specifiek voor de LJ?

En is een lichtorgel nou zo'n ouderwets effect dan?

Kortom: let's talk about lights!
Mod edit by W.i.M on 05-11-2005 22:29 (3%)

What do you think about Lights... DJ.. Action! ??

Vote :   

Lead    posted on 15-06-2005 01:18
DMX is een protocol dat door de licht effecten wordt begrepen en gebruikt voor de aansturing ervan. Via DMX kun je tot 256 effecten aansluiten en allemaal onafhankelijk bedienen. Als DJ zul je hier weinig mee te maken hebben denk ik.

Hehehe, een lichtorgel, zo'n ding heb ik ook ooit eens gehad.... een setje van 3 gekleurde lampen en een kastje dat geluid gebruikte op op Hi, Mid en Lo tonen de lampen te laten knipperen. Dit wordt door veel mensen lichtorgel of discolampen genoemd..

Let the BASS be louder
Nvie    posted on 15-06-2005 07:20
Scan: 'lamp' met een hoop gobo's, kleuren en een spiegel ervoor
MV: 'lamp' met meestal nog meer gobo's, kleuren in een 'hoofd' tussen 2 steunen die 360 en nog heel veel graden onafhankelijk kan draaien
Colourchangers: 'kleurenwisselaars', meestal met RGB colour mixing
Effecten: dingen als derby's e.d.
Flowers: net zoiets als colourchangers, alleen dan met gobo's

In mijn gallery staan een paar foto's met de meeste van deze effecten.
-> Op m'n website ook trouwens

Ikzelf gebruik het liefst mv's en scan's, omdat deze kortweg gewoon de meeste en mooiste effecten op kunnen brengen.
Mod edit by Nvie on 15-06-2005 07:26 (39%)
Jorrit    posted on 15-06-2005 10:15
Poster: Nvie
Flowers: net zoiets als colourchangers, alleen dan met gobo's

Mijn flower is alleen wit, maar je hebt idd gobowisselende

DMX gebruiken als DJ is handiger dan een analoge besturing. Want je kan DMX zo programmeren dat je zelf niets tot weinig hoeft te doen, je hoeft alleen het juiste programmatje aan te zetten bij elke verandering van tempo in je muziek.
En DMX is natuurlijk verplicht voor een scan, een scan in muzieksturing mode ziet er niet uit  (vind ik dan).

Ik gebruik zelf geen DMX, veel te duur voor gewoon huiskamerfeestjes en af en toe iets groters. Ik vind mijn 'domme effecten' (mushroom/ derby etc.) goed genoeg.
Nvie    posted on 15-06-2005 11:57
anoloog wordt tegenwoordig zowiesow niet zo veel meer gebruikt, omdat de mogelijkheden van dmx veel groter zijn.

Een scan op stand alone (c.q. muziek) kan ook heel mooi zijn, heb zelf scan's die het bijna beter doen op muziek dan op de dmx.
Jorrit    posted on 15-06-2005 12:02
sommige scans beginnen als een gek alle kanten op e wapperen... dat ziet er niet uit vind ik, maar je hebt vast ook scans die het wel stand alone kunnen Winking my eye

Mogelijkheden van dmx zijn tuurlijk veel groter dan analoge besturing, maar het wordt nog wel veel gebruikt. Heel veel kleine drive in's hebben analoge besturingen, want DMX is niet altijd rendabel.

tairip    posted on 15-06-2005 17:13
PC gestuurd wordt ook al wel aantrekkelijk, thuis je how programeren via een WYSIWYG programma, een flash kaartje en draaien maar..

Nu R&B mode
NU hardcore

a.s.o!
djmamo    posted on 15-06-2005 17:46
het mooiste is toch met een tafel tewerken bijvoorbeeld een avolicht azure 2000 alleen jammer dat die niet echt voor drive-in budget is maar je kan er wel de show van U2 mee doen..

en voor thuis heb je wel hele leuke spullen maar je moet wel kijken of deze dan ook moving heads en washes aanstuurd.

zal ook ff vertellen dat je 2 verschillende moving heads hebt: spots en washes....

bij de spots zitten allemaal gobo's en kleuren bij

bij de washes zit er alleen een kleuren wiel in

ze lijken wel erg veel op elkaar maar ze verschillen erg veel

en het grootste verschil is dat de washes veel al een grotere onscherpe licht straal produceerd dan de spot.

en dat de wash geen gobo's en dergelijke heeft.

Robe MSZoom 250XT

dit is de spot (colorspot)

en dit is een wash

je kan het ook al aan aan de grote van de lens zien.

overeenkomsten zijn wel dat ze allebei meer dan 360 kunnen draaien.

www.moonentertainment.nl
Nvie    posted on 15-06-2005 17:50
Aanvulling op mamo: wash heeft meestal RGB colourmixing, of meerdere kleurenwielen t.o.v. de spot. De spot kan ook zoomen wat een wash (meestal) niet kan (omdat die toch geen gobo's hoeft scherp te stellen)
djmamo    posted on 15-06-2005 18:23
klopt helemaal, da was vergeten
www.moonentertainment.nl
Laidback    posted on 15-06-2005 18:34
de show van U2 :S, met Robe Colour spots,  volgens mij zit Martin meer in die bussines, dat zie je ook Op Sensation en Trance energy Enz Enz Enz (de grotere Clubs)

Ma ok, Ik vind dat je als dj het Licht werk aan een LJ moet overlaten, dan kan jij je helemaal consentreren op je muziek, en hij zich helemaal op het licht Winking my eye
djmamo    posted on 15-06-2005 18:51
het gaat over de lichttafel wat betref U2

martin kun je vergelijke met Numark het is goed maar er zijn zoveel betere....

en dan heb ik het over deze licht tafel...

en die werkt geweldig allen geloof ik wel dat je 20.000 euro betaald
maar daar heb ik een baas voor
www.moonentertainment.nl
Nvie    posted on 15-06-2005 18:55
Poster: Laidback_robert
de show van U2 :S, met Robe Colour spots,  volgens mij zit Martin meer in die bussines, dat zie je ook Op Sensation en Trance energy Enz Enz Enz (de grotere Clubs)

Ma ok, Ik vind dat je als dj het Licht werk aan een LJ moet overlaten, dan kan jij je helemaal consentreren op je muziek, en hij zich helemaal op het licht Winking my eye

Martin is zo f****** duur. Bij martin betaal je meer voor de naam dan voor het product
djmamo    posted on 15-06-2005 19:01
in grote clubs komt nu steeds meer robe te hangen en zijn ze over aan het gaan op led light

waarom led's omdat die niet verbruiken..

www.moonentertainment.nl
Nvie    posted on 15-06-2005 19:34
Led's zijn uberhaupt veel mooier... als je d? drie basis kleuren hebt kun je zo'n beetje alle gangbare kleuren krijgen.
Ikzelf zit nog steeds te wachten op de chrome par 64 led.

djmamo    posted on 15-06-2005 23:53
allen hebben led lampjes nog niet z'n hele grote opbrengst qua licht het kan niet goed gebundelt worden
www.moonentertainment.nl
MadSteven    posted on 16-06-2005 00:06
Nvie - ik weet zeker dat jij verkeerd zit te denken.

De echte LJ zou een Numark Axis 9 veel te duur vinden voor zijn cd-speler en nog nooit van een Pioneer CDJ1000mkII hebben gehoord. Kan me levendig voorstellen dat dit andersom ook zo werkt.

Kom op, die supertec lichteffecten zijn toch ook veel te goedkoop om jaren zonder problemen mee te gaan? Martin is al wat professioneler inderdaad, die naam ken ik al jaren en ben onder de indruk van hun spullen moet ik zeggen.

Maar was vandaag ook even bij Conijn en wat maakt dat goedkope ding van Supertec wat eruit ziet als een paddestoel een lawaai (de moonflower of zo?)! Ik zit me serieus af te vragen of dat niet vervelend wordt. Okee, de truc is je lichteffect dan twee meter verder naar achteren te zetten dan de luidsprekers, maar dan heb jij weer last van het geluid!

Kan me voorstellen dat een andere fabrikant wat minder lawaairige lichteffecten maakt.
Nvie    posted on 16-06-2005 07:27
Tsja... vraag je eens af of effecten wel 15 jaar mee moeten gaan. Naar 2 jaar zijn jouw effecten toch 'technisch' al verouderd. Tuurlijk, martin is kwaliteit. Maar er zijn ook merken die bijna op dat niveau zitten en gewoon veel goedkoper zijn. Dat komt omdat martin voor vele mensen al vertrouwd is denk ik zo... terwijl nieuwe merken minstens zo goed kunnen zijn.
djmamo    posted on 16-06-2005 13:34
kan je vertellen dat martin zijn markt aandeel in de branch sterk achteruit ziet gaan.. gewoon omdat het te duur is voor wat je krijgt..

en robe springt daar heel goed op in en die verkopen naar mijn mening betere spullen voor een goedkopere prijs.

ik weet ook al verschillende discotheken die geen martin meer pakken omdat het een slechte service geeft.
www.moonentertainment.nl
MadSteven    posted on 16-06-2005 15:37
Plus... De XTC en CDJ1000(mkII) verkopen niet voor niks zo goed. Da's niet omdat ze de meest moderne en up-to-date functies hebben, maar omdat ze >vijf jaar mee gaan.

Kan me niet voorstellen dat dat met licht veel anders werkt.

Ennuh, tien jaar geleden hadden we ook al de Derby, acht jaar geleden de double derby. Goed, enigzinds is er dan wel een verschuiving in de lichtwereld, maar om het nou een revolutie te noemen... Nee, je loop niet hopeloos achter als je nog acht scanners en vier moving heads hebt staan van tien jaar geleden tov nieuwe...
Jorrit    posted on 16-06-2005 16:35
nou, dr is volgens mij wel een beetje een revolutie gaande in de lichtwereld, met de introductie van led techniek.Led's worden steeds toegankelijker en mooier.
Maar om dat nou een revolutie te noemen...

En of je effecten zo snel verouderen...  denk dat dat wel mee valt... om maar even een budget lampje te noemen, zo'n mushroom gaat ook al weer een paar jaar mee.
Nvie    posted on 16-06-2005 17:21
Poster: Jorrit
En of je effecten zo snel verouderen...  denk dat dat wel mee valt... om maar even een budget lampje te noemen, zo'n mushroom gaat ook al weer een paar jaar mee.

Ik probeer te zeggen dat b.v. een mushroom niet kan concurreren tegen een scan. en over een paar jaar kan die scan niet meer concurreren tegen iets nieuws...
djmamo    posted on 16-06-2005 20:13
Poster: MadSteven
Plus... De XTC en CDJ1000(mkII) verkopen niet voor niks zo goed. Da's niet omdat ze de meest moderne en up-to-date functies hebben, maar omdat ze vijf jaar mee gaan.

das ook geen vergelijking want de xtc is helemaal niet zo goed verkocht en als je hem nu zou gaan kopen ben je ook gek.

er zijn veel meer mixers die beter zijn. en dan heb ik het wel over vergelijkbare merken

het eniste wat van datec echt goed heeft gelopen is de apollo.
omdat elke discotheek er wel 1 heeft liggen puur omdat het de standaard was net als technics... maar dat blijft ook niet lang meer

groete
www.moonentertainment.nl
Mod edit by Lead on 16-06-2005 20:18 (3%)
[MOD Edit] quote
djmamo    posted on 16-06-2005 20:13
ging iets niet goed met de quote
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 17-06-2005 10:22
Poster: djmamo
das ook geen vergelijking want de xtc is helemaal niet zo goed verkocht en als je hem nu zou gaan kopen ben je ook gek.

er zijn veel meer mixers die beter zijn. en dan heb ik het wel over vergelijkbare merken

het eniste wat van datec echt goed heeft gelopen is de apollo.
omdat elke discotheek er wel 1 heeft liggen puur omdat het de standaard was net als technics... maar dat blijft ook niet lang meer

groete

XTC niet goed verkocht... ik dacht het wel. En als je hem koopt ben je helemaal niet gek. De xtc is beter dan veel niet-effecten mixers, je kan hem natuurlijk niet vergelijken met de NUO, want de XTC is een rechtdoorzee mixer.

Alleen de apollo? Wat denk je van de LPM 7.3? Das een knaller!
Ik denk dat dateq het zwaar gaat krijgen met de huidige concurrentie (A&H, Pioneer, Ecler, Rodec) maar ik denk dat ze nog wel een aanzienlijk marktaandeel houden. 100 MM faders zijn gewoon cool :D
Mod edit by Jorrit on 17-06-2005 10:22 (1%)
MadSteven    posted on 18-06-2005 11:39
Afijn,

Ik liep eens te denken en kwam op het volgende punt.

We kunnen lichteffecten onder verdelen in bepaalde categorieen:

een straal/meerdere stralen
stilstaande straal/verplaatsende straal
moving head/non-moving head
ronddraaiende straal/niet-ronddraaiende straal

nou is de laatste niet zo relevant, maar een scanner geeft een verplaatsbare straal, een moviing head ook, maar dan met moving head.
Een Martin Acrobat is dan weer een scanner, maar dan met meerdere stralen (of heet het dan geen scanner meer?)
Een flower levert meerdere stilstaande ronddraaiende stralen op en een colourchanger een stilstaande straal.

Zo ongeveer goed gezien?

105 Users online: 27 Guests (78 Unknown)
Pages generated today : 107.537
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.585.538