Hoe draai jij je platen aan elkaar (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

erikselhorst    posted on 15-05-2008 12:10
Zoals je de titel al zegt: Hoe draai jij je club/dance/house (etc) platen aan elkaar? Iedereen heeft er z'n eigen manier voor en ben benieuwd hoe jij het doet...

Gemakshalve ga ik even uit van 2 dance platen...

Ik doe het (natuurlijk afhankelijk van de plaat) als volgt:
- Cd er in (in cdspeler 2)
- Beat matchen
- Que punt zoeken. 4 of 8 maten loop maken (bijvoorbeeld een vocal of ander leuk geluidje Cry)
- Opslaan onder hot cue
- Bass een aantal db terugdraaien (van de in te mixen plaat)
- Cdspeler 2 rustig op laten komen vóór de break in plaatje 1
- Tijdens de break van plaatje 1, bass van plaatje 2 opendraaien en tegelijk bass van plaatje 1 geleidelijk terugdraaien.
- Plaat 1 zacht door laten draaien tot bijvoorbeeld vocal van plaat 2 begint
- Plaat 1 weg
User edit by erikselhorst on 15-05-2008 @ 12:35:15 (2%)

What do you think about Hoe draai jij je platen aan elkaar ??

Vote :   

stevew    posted on 15-05-2008 12:26
dit vindt ik wel maar een bizar topic hoor erikselhorst. Je mixt toch geen gehele avond op dezelfde manier. Ik denk dat iedereen wel meerdere stijlen heeft. Moesten alle mixen in een set exact hetzelfde zijn zou het wel snel vervelen denk ik.
Als iedereen zijn stijlen hier gaat bechrijven gaat het hier wel een heel groot topic worden Happy, laughing.
greets Winking my eye
User edit by stevew on 15-05-2008 @ 12:27:40 (38%)
erikselhorst    posted on 15-05-2008 12:34
Poster: erikselhorst
Gemakshalve ga ik even uit van 2 dance platen...

Natuurlijk gebruik je veel verschillende stijlen, maar over het algemeen heeft iedereen wel een vast volgorde. Ben benieuwd of de algemene volgorde veel verschilt van anderen.
Misschien vind jij mijn volgorde wel heel apart en doe jij het heel anders...?
OrsonWelsh    posted on 15-05-2008 12:43
idd mix je niet de hele avond zo. En geen plaat is hetzelfde....
Vind het kort door de bocht mixen persoonlijk.
Als je je wilt profileren moet je inventief zijn...heb geen vaste volgorde..draaien doe je voor de mensen die in de club/cq feest aanwezig zijn en een leuke avond willen hebben. Richt je op de mensen op de vloer, speel daarop in.

Ik zie meestal wel wat er gaat gebeuren, maar goed...misschien heeft dat met ervaring te maken?
erikselhorst    posted on 15-05-2008 12:49
Jongens, ik heb het over de volgorde in de techniek van het draaien, niet over wát je draait! In dit geval heb ik het gewoon over (simpel) dance aan elkaar draaien...
Roov    posted on 15-05-2008 12:51
Beatmatchen en daarna rustig met crossfader. Of crossfader in het midden en dan de volume rustig opengooien. Ik heb nog wel andere tactieken maar geen zin om allemaal op te noemen Winking my eye
Hoop dat ik je vraag zo beanwtoord heb.
erikselhorst    posted on 15-05-2008 12:54
Poster: FlippinDoube
Beatmatchen en daarna rustig met crossfader. Of crossfader in het midden en dan de volume rustig opengooien. Ik heb nog wel andere tactieken maar geen zin om allemaal op te noemen Winking my eye
Hoop dat ik je vraag zo beanwtoord heb.

Kijk, een antwoord! Cry

Natuurlijk zijn er tig verschillende tactieken/technieken, maar ik heb het in dit geval over mijn meest gebruikte bij gewone dance... FlippinDoube ook!
Roov    posted on 15-05-2008 12:55
Blij dat ik je vraag heb beantwoord al vind ik het wel een nutteloos topic Winking my eye
nicknaughty    posted on 15-05-2008 13:13
ik mix meestal het zelfde als flippin double, gewoon beatmqtchen en dan uitmixen, duurt meestal 30 sec tot 1:30 per overgang, ik gebruik geen radio edits namelijk. sommige nummers mix ik wel anders, maar hoe jij het doet (loopen enzo) doe ik nooit eigenlijk ...
Winston    posted on 15-05-2008 13:28
Cue point instellen en beatmatchen doe ik volgens een vaste procedure.

Normaal maak ik geen loops om een overgang te starten.

Overgangen doe ik op verschillende manieren.
Tic Toc
djmamo    posted on 15-05-2008 13:41
volgens mij is hier al een topic over?

maar vooruit,

ik speel helemaal op het publiek in, kan zoveel overgangen maken, ook zonder te beatmixen.
en ik gebruik niet echt een "standaard" overgang, want dat ligt heel erg aan je publiek en je muziek keuze
www.moonentertainment.nl
tom-j    posted on 15-05-2008 13:45
eerst cue-en dan beatmatchen. vervolgens de bas iets trug draaien en dan verschilt het nog al:
of ik laat hem rustig opkomen of gewoon meteen erin knallen, maar dat ligt aan de muziek en het nummer!
OrsonWelsh    posted on 15-05-2008 13:51
Poster: djmamo

ik speel helemaal op het publiek in, kan zoveel overgangen maken, ook zonder te beatmixen.
en ik gebruik niet echt een "standaard" overgang, want dat ligt heel erg aan je publiek en je muziek keuze

Cry
JollyJunkie    posted on 15-05-2008 13:58

- Beatmatchen
- meestal 8 beats loop
- Of effect op draaiende plaat tijdens effect harder doen bijv mid tonen langzaam weghalen en dan in een keer effect weg en andere plaat aan , Of low bijna helemaal weg mid half en high vol en dan langzaam inmixen
- Tijdens Break Of langzaam de 1ste plaat wegfaden Of Effect over de 2de plaat Eq iets aanpassen en dan plosteling Eq weer normaal effect weg en 1ste plaat weg.

Maar dit betekent niet dat ik het altijd zo doe, dit is gwn een variant!

User edit by JollyJunkie on 15-05-2008 @ 13:59:45 (18%)
Roov    posted on 15-05-2008 15:00
Ik haal meestal bij de plaat die ik in laat 'faden' de mid half weg de bass helemaal weg en de high zet ik helemaal open. Als de andere plaat helemaal weg is draai ik de bass + mid weer rustig open
Gery    posted on 15-05-2008 15:04
Poster: erikselhorst
- Beat matchen
- Que punt zoeken. 4 of 8 maten loop maken (bijvoorbeeld een vocal of ander leuk geluidje Cry)
 is het niet interessanter om eerst je cue point vast te zetten, zodat je dit kan gebruiken om me ete beatmachen... Happy, laughing
DJ - Producer
D-Jaz    posted on 15-05-2008 15:22
nah dit vind ik dus helemaal echt nergens op slaan ik draai echt vaak genoeg en ik mix nooit met de zelfde techniek of zo weetje hoe saai voor de mensen check youtube maar daar staan vaak genoeg mensen op die demonstraties geven of zie je filmpjes van hoe echt grote dj s mixen je hebt NOOIT EEN VASTE TECHNIEK!!! remember dat
erikselhorst    posted on 15-05-2008 15:27
Poster: D-Jaz
nah dit vind ik dus helemaal echt nergens op slaan ik draai echt vaak genoeg en ik mix nooit met de zelfde techniek of zo weetje hoe saai voor de mensen check youtube maar daar staan vaak genoeg mensen op die demonstraties geven of zie je filmpjes van hoe echt grote dj s mixen je hebt NOOIT EEN VASTE TECHNIEK!!! remember dat

En daarom zijn we benieuwd naar andere manieren. Anders had ik het topic net zo goed niet hoeven starten. Letwel; het gaat hierbij om een voorbeeld, in dit geval 2 dance platen... en dan de meest gebruikte manier van jou!
Dat betekent dus niet dat je de hele avond hetzelfde doet, maar gewoon je basis in dit geval...
PaulStikz    posted on 15-05-2008 16:06
Wat af en toe ook af en toe een coole manier is, is van het al openstaande kanaal de bass wegdraaien, dan het nieuwe kanaal open te gooien met alleen de bas. Daarna de rest van de track er langzaam inbrengen.

Ook leuk. Een 1/1 beat lang weglopende echo op het lopende kanaal en dan de track uitzetten terwijl je de 2de track erin gooit. De eerste track ebt dan nog weg in de achtergrond.

Allemaal redelijk standaard natuurlijk, maar hierboven nog niet genoemd.

Er zijn een heleboel manieren. Ik probeer ook steeds nieuwe dingen of ga gewoon zitten klooien tot er iets leuks uitkomt wat ik nog niet eerder heb gedaan.
Renzis    posted on 15-05-2008 16:33
Nog een manier:

track 1 lopend, track 2 er bij: bass op 9 uur. Echo pakken over 4 beats en dan de bass van track 1 wegdraaien. dit of 8 of 16 beats houden, bass van track 2 er in knallen.

Als je dit op het goede moment doet en het bij de muziek past, wel zo handig als er even geen vocal of overheersende melodie is, is dit een hele leuke, en goed klinkende overgang
DrezZ    posted on 15-05-2008 16:46
natuurlijk zijn er verschillende manieren van in en uit mixen! soms vind ik het heel leuk om gewoon de bass van track 2 er in te knallen, en onmiddelijk opnieuw weg te trekken, zodat enkel een bass te horen is, 2 of 4 keer na elkaar, soms 3 keer, en dan volledig laten gaan !
Adrien1989    posted on 15-05-2008 17:45
Voordat ik iets ga inmixen beatmatch ik eerst en dan zet ik een cue, waarom niet andersom? Geen idee, zo werk ik gewoon altijd:P. Ook zet ik de EQ zoals ik hem wel sappig vind:P.

Een aantal manieren die mij te binnen schieten:
De nieuwe plaat rustig laten opkomen en de andere rustig weg laten gaan.

De nieuwe plaat in één keer erin knallen door de fader open te ketsen, dit doe ik het liefst als er een overheresend geluid in de muziek is wat dan ineens stopt, zown opwindend geluidje bijvoorbeeld (wat een omschrijving:P)

De nieuwe plaat steeds een paar keer af en toe 2 of 4 of 8 beats laten horen door de cue ingedrukt te houden en dan op play drukken en de andere plaat gelijk weg halen of op een juist moment

De nieuwe plaat starten, dan af en toe de fader 2 of 4 beats ineens omhoog en dan weer omlaag, 2 of 4 beats de eerste plaat alleen weer laten horen, dan de nieuwe erbij. Dit is dus anders dan hierboven, omdat je de plaat laat doordraaien terwijl je speeld met de faders en niet elke keer begint bij je cuepoint. Ipv van de kanaalfaders kan je de crossfader gebruiken om steeds maar 1 te laten horen, ipv van een ander toe te voegen en dan op een bepaald moment stoppen met de eerste plaat tussendoor laten komen, kan je met de methode boven deze ook doen natuurlijk.

De eerste plaat cutten en de ander starten

een 4 beats loop maken op een leuk moment, efx erbij pakken, 4 beats echo de plaat gewoon stoppen en de efx laat hem dan wegecho'en. Toch weer net anders dan je fader langzaam dichtdoen. Ik doe dit eigenlijk altijd met een loop.

Tijdens mijn overgangen maak ik verder ook dankbaar gebruik van mijn filterbanken, high en lowpass filters zijn erg leuk te gebruiken. Het is eigenlijk net als een fader langzaam of vrij snel dichtdoen, alleen haal je frequenties weg, klinkt ook weer anders, zeker als je een hoge Q factor gebruikt.

De dingetjes die zo eventjes snel in me opkwamen, zijn zoveeeeel manieren...
Boyd    posted on 15-05-2008 17:57

Wat ik zelf ook wel leuk vindt,
-snelheid gelijkzetten(op gehoor)
-Effect echo bijna vol openzetten
-fader openzetten
-en dan met de que spelen, en het plaatje erin echo'en

Desist    posted on 15-05-2008 18:48
Ik doe het met 2 cd spelers en 2 platenspelers en een mixer.

zo draai ik me platen aan elkaar!
Bastian    posted on 15-05-2008 18:53
houtje touwtje JWT:D

Nee heb zoveel trucjes, doe gewoon waar k zin in hebWinking my eye
Flexii    posted on 15-05-2008 20:07
Poster: Desist
Ik doe het met 2 cd spelers en 2 platenspelers en een mixer.

zo draai ik me platen aan elkaar!

ja ik ook heb alleen geen tt's:P

32 Users online: 10 Guests (22 Unknown)
Pages generated today : 8.972
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.233.389