Van het ene nummer naar het ander, Hoe (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JJenzz    posted on 12-05-2008 12:22

Ik ben nu al aardig bezig, 6maandjes, al 1maal op sportdag van school gedraaid, deze vrijdag in discotheek draaien :s. Maar dus ik had een vraagje.

Ik mix dus het ene nummer met het ander (je kent het wel)

maar als ik op een fuif ga horen ofzo hoor ik dat sommige dj van het ene nummer plots naar een ander nummer gaan? Ik thuis oefenen maar het trekt op niets? Weet iemand hoe je het moet doen?

dankje Happy, laughing

What do you think about Van het ene nummer naar het ander, Hoe ??

Vote :   

cross-over    posted on 12-05-2008 12:26
Dit kan op diverse manieren maar eentje die je je zelf moet leren is beat matchen.

Zoek maar eens met de seach op beat matchen, er zijn genoeg topic op DJR die dit behandelen.
http://soundcloud.com/lau-daniels
JJenzz    posted on 12-05-2008 12:39
ja ik weet wat beatmatchen is ik heb het al zelf onder de knie en doe dat, maar ik mix het gewoon de 2nummers met elkaar ik wil kunnen dat ik van het ene nummer opeens naar het ander nummer kan springen hoe doe je dat?
Basrose    posted on 12-05-2008 12:42
ik vind je vraag een beetje onduidelijk.... Je wil van het ene nummer naar het andere? Daar heb je toch gewoon je faders/ of crossfader voor nodig...

of bedoel je dat je opeens in een nummer een stuk verder springt (hotcue)?

Graag even wat duidelijker.
Berbo    posted on 12-05-2008 12:43
ik vraag het me eigenlijk ook al een tijdje af.
als je 1 nummer beatmatched hebt met het andere, en ik probeer dan een overgang te maken, klinkt het meestal niet echt lekker.
AndersHJ    posted on 12-05-2008 12:43
gewoon op play drukken en de ander op cue :p
skyline643    posted on 12-05-2008 12:53
Hij bedoelt waarschijnlijk het 'cutten'. Wordt nogal vaak bij allround gedaan. Je zet gewoon de schuif open van de plaat die je wil ingooien. Je zorgt natuurlijk wel eerst dat je het juiste cue punt opgezocht hebt en de volumes van beide platen gelijk staan (met je gain) en dan druk je op play en gooi je op hetzelfde moment de fader naar beneden van die andere plaat die aan het spelen was.
Nandi    posted on 12-05-2008 13:02
Je kan dit toch gewoon met je crossfader ook ? 
Basrose    posted on 12-05-2008 13:02
Poster: skyline643
Hij bedoelt waarschijnlijk het 'cutten'. Wordt nogal vaak bij allround gedaan. Je zet gewoon de schuif open van de plaat die je wil ingooien. Je zorgt natuurlijk wel eerst dat je het juiste cue punt opgezocht hebt en de volumes van beide platen gelijk staan (met je gain) en dan druk je op play en gooi je op hetzelfde moment de fader naar beneden van die andere plaat die aan het spelen was.

Ja maar zoals hij aangeeft wel een tijdje te draaien en kan beatmixen hoef je zoiets niet te vragen neem ik aan.
ceesietopc    posted on 12-05-2008 14:52
Klinkt inderdaad als cutten. Gebeurt heel veel bij drive-in,  dan zijn de overgangen niet zo bijster belangrijk.
Dan moet je vooral zorgen dat je het andere nummer er op een goed moment in gooit. Aan het begin van een vocal ofzo.
Illusion    posted on 12-05-2008 15:06

Uhm weet jij wel wat een Dj doet? Een dj doet dat juist plaatjes mixen.

Als je hier bij de Search in het navigatiemenu zoekt kun je erg veel informatie vinden betreft jou onderwerp. Zoals:

Hoe Beatmatchen?

Wie kan mij helpen mixen, beatmatchen

Beatmatch hulp !!

Tips bij mixen, Dj-naam, aanraders materiaal

cursus beat mixen

Daar heb je al heel veel aan. Zoek in het vervolg dus eerst even via de Search i.v.m. extra en dubbele topics die over dezelfde onderwerpen gaan.

Cutten.. das dan een kwestie van goed je que points instellen en en goed instarten.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 12-05-2008 @ 20:10:50 (17%)
JJenzz    posted on 12-05-2008 19:43
ja ik bedoel dus cutting hoe? :d
JollyJunkie    posted on 12-05-2008 20:20

Een hot-cue maken op het begin van een beat en dan preciesterwijl er een beat is in dat andere liedje op de hot-cue drukken en het andere liedje op cue/pause zetten :D.

Gery    posted on 12-05-2008 20:37
best gooi je een nieuwe plaat plots in net na het refrein of aan het begin van een break.

het is vooral kennis van de muziekstukken waar je veel aan hebt als je wilt cutten, of een plaat er zomaar in kappen Happy, laughing

in een beatmix kan je ook het effect creeren dat de ene plaat er plots doorkomt door de bass te killen en die plots open te zetten en de bass van de vorige plaat dan te killen.. Happy, laughing
DJ - Producer
Winston    posted on 12-05-2008 21:40
Je kunt de line fader techniek gebruiken Skyline643 of de crossfader techniek. Laatste doe je de x-fader naar kant A als kant A al draait. Dan doe je fader B vol open. Je gaat mee met het ritme van track A en op het juiste moment slam je de x-fader de andere kant, terwijl je je jog loslaat zodat track B meteen start.
Tic Toc
Flexii    posted on 12-05-2008 23:19
het is gewoon heel simpel eigenlijk,, je moet er gevoel voor hebben en nog veel belangrijker je moet de muziek kennen, en dan is het gewoon heel simpel dan moet je gewoon op een goed moment die platen omgooien,, je hebt vaker van die tracks met een soort explosie of het einde van een refrein ofzo, dat moet je eigenlijk gewoon zelf aanvoelen dat is moeilijk uit te leggen zo
Day-One    posted on 13-05-2008 15:06
van de ene nummer naar de ander is vaak Cueën...en (te)kort mixen..nou ja dat laatste komt bijna niet aan de orde...noem ik wel eens plaatjes draaien..
OrsonWelsh    posted on 13-05-2008 15:07
o jee..skihut stijl...
Tekhead    posted on 16-08-2008 04:01
loopen, knopje indrukken op de cd speler en de mix gaat vanzelf. Als je wilt wisselen van het ene muziekgenre naar een heel ander genre ( van dance/club/house, naar bvb RnB, kan je bvb een backspin doen, of je speler langzaam laten laten uitlopen, en bij, een bijna stilstand van de speler de andere plaat insmijten.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Boyd    posted on 16-08-2008 17:10
Poster: Tekhead
loopen, knopje indrukken op de cd speler en de mix gaat vanzelf. Als je wilt wisselen van het ene muziekgenre naar een heel ander genre ( van dance/club/house, naar bvb RnB, kan je bvb een backspin doen, of je speler langzaam laten laten uitlopen, en bij, een bijna stilstand van de speler de andere plaat insmijten.

Als ik naar een ander genre wil mixen, dan doe ik dat heel langzaam met +/- 4 a 5 plaatjes.

dus beetje bij beetje veranderen!
Tekhead    posted on 16-08-2008 23:26
Poster: BoydGrift

Als ik naar een ander genre wil mixen, dan doe ik dat heel langzaam met +/- 4 a 5 plaatjes.

dus beetje bij beetje veranderen!
 Doe ik meestal ook zo, maar dat is niet bij elk soort feest mogelijk, want op bvb bedrijfs en trouwfeesten, moet je soms onmiddellijk switchen, en dan is het switchen via bvb backspin een ideale en veel gebruikte oplossing ( bij gebruik van TT's )
Boyd    posted on 16-08-2008 23:34
Of snel een loopje maken, en deze dan inkorten. Dan krijg je een soort opbouwende spanning en deze dan weer in een keer afbreken(climax ideetje)
Stefjuuh    posted on 17-08-2008 07:49
Poster: JJenzz
ja ik weet wat beatmatchen is ik heb het al zelf onder de knie en doe dat, maar ik mix het gewoon de 2nummers met elkaar ik wil kunnen dat ik van het ene nummer opeens naar het ander nummer kan springen hoe doe je dat?
 Ook in timing goed hebben? Precies de ene vocals stoppen, en dat de andere dan beginnen, als je dan ook precies je bass omwisselt, lijkt het op plotseling omwisselen, maar tis toch echt geen skihutstijl..:P
Tekhead    posted on 26-08-2008 02:02
oefenen is de oplossing, veel oefenen
Renzis    posted on 26-08-2008 07:56
Wat Stefjuuh al zegt. Je kan dat ook gewoon met je EQ's doen.

Stel jij draait subtiel je 2e plaat in bij de lopende plaat, met je bass naar beneden. Zodra track 2 van gewoon een beat enz naar bijv vocals of melodie knalt gooi je direct de bass mee, en uiteraard hem bij de andere (gedeeltelijk) eruit.

Draai maar eens als jij een nummer draait de bass er helemaal uit en luister hoe dat klinkt. Hij trekt dan gelijk een hele hoop 'body' van het nummer mee. Als je dat tegelijk (gebeatmatched uiteraard) door track 1 laat lopen, en dan in ene keer weer bijwerkt, gaat hij er opeens heel duidelijk overheen (als je natuurlijk je andere bass en eventueel andere eq's naar beneden draait, anders krijg je een hoop herrie). Zo lijkt het als of je in een keer switched maar het is toch strak in de maat en indien met de juiste platen gewoon een verantwoorde overgang die heel goed kan klinken

Hopelijk kan je hier wat mee, succes
Antoine88    posted on 26-08-2008 11:03
Poster: Illusion
Uhm weet jij wel wat een Dj doet? Een dj doet dat juist plaatjes mixen.

Sorry Illisoun, maar waarom meteen zo'n houding. Deze jonge man geeft al aan dat hij weet van beat matchen. Daarnaast vraagt hij ook gewoon naar iets totaal anders.

Anywayz, waar je ff rekening mee moet houden is dat je niet je flow afkapt. Dus als je de nieuwe plaat erop gooit probeer de flow erin te houden. Een voorbeeldje: Je cuepoint is een start van kreet ofzo. Dan gooi je em erin als je van je 'oude' plaat een vocal zou verwachten.Zoals al gezegd, ken je platen goed. Dit is moeilijk uit te leggen, just go with the flow. Anders verstoor je de sfeer..

199 Users online: 125 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 3.113
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.696.504