Hej
ik heb wat vraagjes over de pioneer efx-500, ben namelijk van plan om deze aan te schaffen.
1) Kan ik met de efx-500 ook stukjes opnemen (loops maken) en deze naar de efx-500 sturen zodat je op je cd speler een ander liejde ect kan opzetten (je kan hem in princiepe dus uit zetten) maar dat de loop steeds door speelt. Hier een filmpje om het iets begrijpelijker te maken
2) Ik heb (nog) een Reloop RMX-40BPM als mixer, hoe kan ik de efx dan het beste aansluiten, gewoon via send en return (en hoe moet dat dan precies) of kan ik hem beter tussen de mixer en versterker zetten (hoe moet dit dan precies)
3) Ik was van plan om er een 2de hands aan te schaffen, waar moet ik dan naar kijken (is er bijvoorbeeld een onderdeel wat snel schade oploopt bij de efx-500) en wat is een nette prijs voor een 2de hands efx-500 (+/- 2 jaar oud en geen garantie meer)
Hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Poster: Stefjuuh
De jog zelf kan je er voorzichtig aftillen, maar daaronder kan je niet/nauwelijks iets schoonmaken, ik heb er een nieuwe potmeter in laten zetten, dus het klopt dat hij wat stroef is, ook al staat er dat hij 10 jaar oud is op de onderkant!
Dit heb je:
A) Eerder gezegd
en
B) Ilja heeft MIJN efx nu...
Jij zegt dat hij van zichzelf stroef is. Ik vul aan dat ik weet hoe het onder de jog eruit ziet, en dat je er ook niks aan kan schoonmaken. Ik vulde er ook bij aan dat de potmeter in die EFX nieuw is, en dus extra stroef is tenopzichte van de rest van de EFX.
Vervolgens ga jij nogmaals zeggen dat jog stroef is?:S Omdat ik misschien de hoop had dat je niet begreep dat er een nieuwe potmeter in zit zeg ik vervolgens dat die EFX viavia van mij afkomt.
Poster: djdolivieira
Ik begin altijd met kloten met de manual in me hand, Wat ook een ziekte van me is als ik een nieuw apparaat heb dat ik de manual naar me werk mee neem. Als ik dan ff tijd heb ga ik hem zitten lezen.
Ik doe t anders...
Aanzetten, kijken hoe en of het werkt, blijven proberen....
Manual 2 dagen later drbij pakken
Poster: Winston
Toen ik nog niks bijzonders wist las ik de manual eerst volledig. Nu eerst installeren en de basics testen, en daarna de manual induiken voor de advanced features. En daarna de advanced features testen.
Ik zou zeker naar een mixer uitkijken met send/return als ik een EFX zou aanschaffen. Of je moet voor elk kanaal apart een efx aanschaffen, dat is echt het best.
Poster: djdolivieira
Maar ook Duur. Nee eerste optie is het beste. Een mengtefel met send en return
Duur ja. Maar echt wel het beste, want je kunt dan de sound van 2 kanalen of geluidsbronnen onafhankelijk van elkaar bewerken.
Ik ken 3 manieren waarop je kunt doen aan soundprocessing, die ik voor het gemak beatsync, solo en melody noem.
Beatsync is dus als je een of meer phrases een twist of flavour wil geven. Op de maat laat je een extra geluidje optreden in de mix.
Solo is de meest gebruikte bij een climax, breakdown of overgang, soms ook bij een intro of outro van de mix. De soundeffect is alleen hoorbaar. Een heleboel DJ's kennen alleen dit. Kan me eraan storen.
Melody is als je een melodietje maakt met de efx. De meeste mensen klooien wat, maar er zijn ook mensen die een herkenbaar melodietje weten te maken en weer weten te herproduceren (check DJ Coma).
Als je bv. een beatsync en een melodie wil doen tegelijk, heb je dus 2 efx units nodig. Daarom heeft bv. de DJM-800 2 send/returns.
Misschien wel, misschien niet. Met een beetje planning, vooraf oefenen hoeft het niet altijd. Als een loopje goed is gebeatmatched heb je geen omkijken naar en kun je je concentreren op je melody.
En Coma is de japanner van www.djsounds ja. Ik heb toevallig een heel brede muzieksmaak en vindt het mooi. Maar ook al doet DJ Coma zijn muziek je niks, vindt ik het videootje toch nog een aanrader om te zien. Want je kunt die techniek op elke muziekstijl gebruiken, met je eigen sound, tracks en eigen melodietjes die je wel vet vindt.
Ik heb het niet over het scratchen, maar de tweede helft scratched hij minder, maar gebruikt hij zijn efx sectie als muziekinstrument om een melodietje te produceren. Dat is echt vet