Het algemene Drive-in verlichting topic! (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bouncy    posted on 07-05-2008 14:26
In dit topic wil ik steeds een aantal posts doen om jullie verder te helpen. Aangezien ik een heleboel gekke vragen zie (moet ik een scan op een dimmer aansluiten?)is dit wel nodig.

Ik zou graag af willen trappen met de verschillende soorten licht.

Je hebt Conventioneel licht en Intelligent licht.

Conventioneel is al het licht dat niet kan veranderen als het eenmaal hangt. Bijvoorbeel dus een Par.

Intelligent licht is, zoals de naam al zegt, slim licht!

Intelligent licht kan veranderen van positie, kleur, gobo's(figuurtjes) enz.
Bijvoorbeeld Scans.

Dit was het dan even voor deze keer, eerst maar eens zien of dit topic een beetje een succes is.

Andere mensen die ook weten waar ze het over hebben mogen ook meeschrijven.
Dit topic moet een soort van algemeen raadpleeg topic worden.

P.S

Nog even een ding. Als we het hebben over een Scan, dan hebben we het niet over een Scanner. Dit zijn 2 aparte dingen. Een scan hangt in het dak en geeft licht (meervoud: Scans). Een scanner is een ding dat je aan je pc hangt om een afbeelding te kunnen digitaliseren (meervoud Scanners).

P.S2

Corrigeren van mijn posts mag altijd hoor!

What do you think about Het algemene Drive-in verlichting topic! ??

Vote :   

A-flex    posted on 07-05-2008 14:49
He he ja die had ik ook gelezen van die dimmer :P

Vind het wel een goed iedee. Zo moeten er geen volledige topic's geopend worden met 1 simpele vraag.
donkey    posted on 07-05-2008 14:57
ok dan, eerste vraag ? moet je een laser , bv de jb systems laser burst, aan een dmx controller hangen ? of kun je hem ook zelfstandig laten werken ? En als je bepaalde figuren wilt maken met de laser, is het dan verplicht om deze aan een dmx controller te hangen ? en dan de dmx aan de pc met daar een programma op ?

thnx
Maniax
Bouncy    posted on 07-05-2008 14:57
K zal iedere keer als ik tijd heb dit topic een stuk aanvullen.
Bouncy    posted on 07-05-2008 15:00
Poster: donkey
ok dan, eerste vraag ? moet je een laser , bv de jb systems laser burst, aan een dmx controller hangen ? of kun je hem ook zelfstandig laten werken ? En als je bepaalde figuren wilt maken met de laser, is het dan verplicht om deze aan een dmx controller te hangen ? en dan de dmx aan de pc met daar een programma op ?

thnx

moet je een laser , bv de jb systems laser burst, aan een dmx controller hangen ?
Hoeft niet verplicht. Als ik het goed heb heeft hij ook een stand-alone

En als je bepaalde figuren wilt maken met de laser, is het dan verplicht om deze aan een dmx controller te hangen ?
Als je zelf wilt bepalen welke figuren je wilt maken dan moet je er een DMX controller aan hangen. Soms kan dit ook met de Dip-Switches maar dat is niet handig.

en dan de dmx aan de pc met daar een programma op ?
Ja, hangt er een beetje vanaf wel programma je hebt of de fixture er al kant en klaar in zit.

EDIT:
Er zitten geen Dip-switches op, dus zou je in de handleiding moeten kijken of dit kan.
User edit by Bouncy on 07-05-2008 @ 15:02:44 (10%)
donkey    posted on 07-05-2008 15:04
Poster: Bouncy

moet je een laser , bv de jb systems laser burst, aan een dmx controller hangen ?
Hoeft niet verplicht. Als ik het goed heb heeft hij ook een stand-alone

En als je bepaalde figuren wilt maken met de laser, is het dan verplicht om deze aan een dmx controller te hangen ?
Als je zelf wilt bepalen welke figuren je wilt maken dan moet je er een DMX controller aan hangen. Soms kan dit ook met de Dip-Switches maar dat is niet handig.

en dan de dmx aan de pc met daar een programma op ?
Ja, hangt er een beetje vanaf wel programma je hebt of de fixture er al kant en klaar in zit.

EDIT:
Er zitten geen Dip-switches op, dus zou je in de handleiding moeten kijken of dit kan.

ok thnx, maar van software voor lichtsturing, ik heb daar wel eens paar gratis programma's van gezien op internet.. is dat wat om pat mee te pielen ? of is dat helemaal niks.. ?
Maniax
User edit by donkey on 07-05-2008 @ 15:04:47 (1%)
Bouncy    posted on 07-05-2008 15:05
Ik heb vroeger wel eens met Dashlite en Freestyler gespeelt. Ik vind het echter wel makkelijker als ik gewoon schuiven onder m'n vingers heb.
Flexii    posted on 07-05-2008 18:11
ik vind dit een goed initiatief BouncyWinking my eye,, ik zal dit topic ook goed bijhouden omdat ik ook veel verstand heb van het hele lichtgebeuren ik ben al bijna een jaar werkzaam als lichttechnicus/ lightoperator in een bedrijf dat professioneel licht en geluid verhuurd en heb al met grote namen gewerkt als MA lighting, Martin, Avolites en ook de mindere als Elation, Showtec enz.

technisch onderhoudt zoals movingheads in elkaar en uit elkaar schroeven, gobo;s verwisselen enz enz dus als je advies nodig hebt kan je mij er altijd bij halenWinking my eye

om gelijk even door te gaan op het software verhaal van hierboven, je kunt vaak een simpel dmx controllertje met wat schuifjes aansluiten op je pc als externe controller zodat je toch manueel kan schuiven zodat je niet met je muis hoeft te pielenWinking my eye
Yorick    posted on 07-05-2008 19:30
zoiets bestaat alWinking my eye ff zoeken

////www.djresource.eu/Forum/topic/5198/Het-Grote-Licht-Vragen-Discussie-Topic./

Poster: Flexii
heb al met grote namen gewerkt als MA lighting, Martin, Avolites en ook de mindere als Elation, Showtec enz.

technisch onderhoudt zoals movingheads in elkaar en uit elkaar schroeven, gobo;s verwisselen enz enz dus als je advies nodig hebt kan je mij er altijd bij halenWinking my eye

heb ik ook ervaring meeWinking my eye en met de whole hog 3, pearl 2004/2008, vrijwel alle Vari*lite serie's, en ga zo maar door:p   Maar je heb dus ook ervaring om een pan/tilt eindstop te vervangen? of de kabelboom? of een ballast?
User edit by Yorick on 07-05-2008 @ 19:36:14 (100%)
Flexii    posted on 07-05-2008 20:14
Poster: dj_jr
zoiets bestaat alWinking my eye ff zoeken

////www.djresource.eu/Forum/topic/5198/Het-Grote-Licht-Vragen-Discussie-Topic./

heb ik ook ervaring meeWinking my eye en met de whole hog 3, pearl 2004/2008, vrijwel alle Vari*lite serie's, en ga zo maar door:p   Maar je heb dus ook ervaring om een pan/tilt eindstop te vervangen? of de kabelboom? of een ballast?

kabelboom niet, ballast wel, pan/tilt eindstop niet.  die sensors van kleuenwiel enzo die heb ik al vaker recht gezet. ventilator vervangen,, niet zo heel veel maar ik weet wel ongeveer wat alles is en weetgoed hoe ze van binne uitzien
Yorick    posted on 07-05-2008 20:47
van welke lampen dan? niet elke lamp werkt het zelfde/is het zelfde..
Bouncy    posted on 07-05-2008 20:50
ik vind dit een goed initiatief BouncyWinking my eye,, ik zal dit topic ook goed bijhouden omdat ik ook veel verstand heb van het hele lichtgebeuren

Ik had ook al wel gerekend op jouw steun!

Het is trouwens de bedoeling dat dit een algemeen raadpleeg topic word.

@DJ_JR

Als je 1 keer een moving head uit elkaar hebt gesloopt, weet je het vaak ook van andere.

Ik heb zelf een keer een SGM Giotto uit elkaar gehaald, gobo's verwisseld.
Flexii    posted on 07-05-2008 20:50
Poster: dj_jr
van welke lampen dan? niet elke lamp werkt het zelfde/is het zelfde..

van Geni de Oby 5 en Oby 600
Bouncy    posted on 07-05-2008 20:54
Ik ben nu druk bezig om DMX in jip en janneke taal uit te leggen.

Mss kun jij daar mee helpen Flexii?
Bouncy    posted on 07-05-2008 21:03

DMX

Wat is DMX?
Met DMX kun je 512 kanalen aansturen over 1 XLR kabel.

Een kanaal kun je een waarde geven tussen de 0 en de 255.

Een kanaal kan van alles zijn, gewoon een spot, maar het kan ook een verandering zijn van een intelligent object.

Bijvoorbeeld:
ik heb een movinghead met 7 kanalen
1. dimmer
2. shutter
3. kleurenwiel
4. gobowiel
5. pan
6. tilt
7. prisma

in het kleurenwiel zijn de waardes bijvoorbeeld 0 open (wit), 10 blauw, 20 geel, 30 rood enz.
dus als ik dan geel wil, schuif je kanaal 3 naar waarde 20

Dit is een simpele uitleg van hoe DMX werkt. De volgende keer leg ik uit hoe je DMX moet aanleggen.

Zijn er nog aanvullingen?
User edit by Bouncy on 07-05-2008 @ 21:28:29 (27%)
Flexii    posted on 07-05-2008 21:11
ik snap niet helemaal hoe je het nu uitlegt,, de meeste movingheads hebben tussen de 10 en 20 kanalen,, dan zit je kleurenwiel dus bijvoorbeeld op 4 ofzo,, ik snap niet waar jij mee komt met je 54?
Bouncy    posted on 07-05-2008 21:13
ik snap niet helemaal hoe je het nu uitlegt,, de meeste movingheads hebben tussen de 10 en 20 kanalen,, dan zit je kleurenwiel dus bijvoorbeeld op 4 ofzo,, ik snap niet waar jij mee komt met je 54?

Dat is een voorbeeld, misschien komt dat een beetje lastig over, ik zal het even aanpassen zodat het wat logischer lijkt
Flexii    posted on 07-05-2008 21:20
haha nu klopt het nog niet helemaal, want je hebt niet alles aangepast,, hier neem dit maar over in je voorbeeld

ik heb een movinghead met 7 kanalen
1. dimmer
2. shutter
3. kleurenwiel
4. gobowiel
5. pan
6. tilt
7. prisma

in het kleurenwiel zijn de waardes bijvoorbeeld 0 open (wit), 10 blauw, 20 geel, 30 rood enz.
dus als ik dan geel wil, schuif je kanaal 3 naar waarde 20Winking my eye
Bouncy    posted on 07-05-2008 21:28
TADA!!:P

dankjewel!
JollyJunkie    posted on 07-05-2008 21:38
Is er ook Intelligent Licht zonder dat je het met DMX moet aansturen dus dat het uitzichzelf op de muziek beweegt? (beetje domme vraag maar ga binnenkort pas lichten kopenen ik heb dus nog nooit wat met licht gedaan :P)
Bouncy    posted on 07-05-2008 21:43
Poster: Jasper777
Is er ook Intelligent Licht zonder dat je het met DMX moet aansturen dus dat het uitzichzelf op de muziek beweegt? (beetje domme vraag maar ga binnenkort pas lichten kopenen ik heb dus nog nooit wat met licht gedaan :P)

Dan heet het officieel geen intelligent licht meer.
Maar het is er wel.
Flexii    posted on 07-05-2008 21:47
dit noem je standaloneWinking my eye,, er zijn dmx apparaten die je stand alone kunt laten lopen met verschillende demo programma's meestal ingebouwd microfoontje en dan lopen ze op de muziek,, of je zet ze op DMXWinking my eye
Yorick    posted on 07-05-2008 21:50
3 polig dmx?
5 polig dmx?

elk kanaal heeft 255 waardes ( 0/100% )?

ook aanvulling;p
Bouncy    posted on 07-05-2008 21:54
5 polig is officeel, maar er word steeds meer 3 polig gebruikt, omdat de laatste 2 polen niks op zit.

(weet ik niet 100%cker)
Yorick    posted on 07-05-2008 22:13
  1. Massa
  2. Cold (-)
  3. Hot (+)
  4. (Niet meer gebruikt) return -
  5. (Niet meer gebruikt) return +

Bron:
Link

Bouncy    posted on 08-05-2008 09:02
Idd, zo was het ja!

Een verloopje van 3 naar 5 is dus heel makkelijk te maken.

1. -> 1.
2. -> 2.
3. -> 3.
4. X
5. X

Dus pin 1 op pin 1
Pin 2 op pin 2
en pin 3 op pin 3

(eigenlijk best logisch!)

Dus op de vraag kan een driepolige head op een 5polige tafel worden aangesloten is het antwoord ja, alleen moet er dan bovenstaand verloopje tussen.

297 Users online: 11 Guests (286 Unknown)
Pages generated today : 59.084
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.537.085