Poster: donkey
ok dan, eerste vraag ? moet je een laser , bv de jb systems laser burst, aan een dmx controller hangen ? of kun je hem ook zelfstandig laten werken ? En als je bepaalde figuren wilt maken met de laser, is het dan verplicht om deze aan een dmx controller te hangen ? en dan de dmx aan de pc met daar een programma op ?
thnx
Poster: Bouncy
moet je een laser , bv de jb systems laser burst, aan een dmx controller hangen ?
Hoeft niet verplicht. Als ik het goed heb heeft hij ook een stand-alone
En als je bepaalde figuren wilt maken met de laser, is het dan verplicht om deze aan een dmx controller te hangen ?
Als je zelf wilt bepalen welke figuren je wilt maken dan moet je er een DMX controller aan hangen.Soms kan dit ook met de Dip-Switches maar dat is niet handig.
en dan de dmx aan de pc met daar een programma op ?
Ja, hangt er een beetje vanaf wel programma je hebt of de fixture er al kant en klaar in zit.
EDIT:
Er zitten geen Dip-switches op, dus zou je in de handleiding moeten kijken of dit kan.
Poster: Flexii
heb al met grote namen gewerkt als MA lighting, Martin, Avolites en ook de mindere als Elation, Showtec enz.
technisch onderhoudt zoals movingheads in elkaar en uit elkaar schroeven, gobo;s verwisselen enz enz dus als je advies nodig hebt kan je mij er altijd bij halen
Poster: dj_jr
zoiets bestaat alff zoeken
////www.djresource.eu/Forum/topic/5198/Het-Grote-Licht-Vragen-Discussie-Topic./
heb ik ook ervaring meeen met de whole hog 3, pearl 2004/2008, vrijwel alle Vari*lite serie's, en ga zo maar door:p Maar je heb dus ook ervaring om een pan/tilt eindstop te vervangen? of de kabelboom? of een ballast?
ik vind dit een goed initiatief Bouncy,, ik zal dit topic ook goed bijhouden omdat ik ook veel verstand heb van het hele lichtgebeuren
Poster: dj_jr
van welke lampen dan? niet elke lamp werkt het zelfde/is het zelfde..
DMX
Wat is DMX?
Met DMX kun je 512 kanalen aansturen over 1 XLR kabel.
Een kanaal kun je een waarde geven tussen de 0 en de 255.
Een kanaal kan van alles zijn, gewoon een spot, maar het kan ook een verandering zijn van een intelligent object.
Bijvoorbeeld:
ik heb een movinghead met 7 kanalen
1. dimmer
2. shutter
3. kleurenwiel
4. gobowiel
5. pan
6. tilt
7. prisma
in het kleurenwiel zijn de waardes bijvoorbeeld 0 open (wit), 10 blauw, 20 geel, 30 rood enz.
dus als ik dan geel wil, schuif je kanaal 3 naar waarde 20
Dit is een simpele uitleg van hoe DMX werkt. De volgende keer leg ik uit hoe je DMX moet aanleggen.
ik snap niet helemaal hoe je het nu uitlegt,, de meeste movingheads hebben tussen de 10 en 20 kanalen,, dan zit je kleurenwiel dus bijvoorbeeld op 4 ofzo,, ik snap niet waar jij mee komt met je 54?
Poster: Jasper777
Is er ook Intelligent Licht zonder dat je het met DMX moet aansturen dus dat het uitzichzelf op de muziek beweegt? (beetje domme vraag maar ga binnenkort pas lichten kopenen ik heb dus nog nooit wat met licht gedaan :P)