scratch en ingooi techniek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Gery    posted on 27-04-2008 23:12
iets waar ik soms last van heb is dat mijn naald bij het ingooien van de plaat skipt, vooral te wijten aan een onstabiele discobar.

bvb op een statief zonder freefloats op podium elementen, of dan juist weer wel met freefloats...

vanals de draaitafel ook maar iets kan bewegen begin ik daar last van te krijgen, wat natuurlijk zwaar vervelend is bij bvb R&B waar je na een scratch de plaat wil ingooien...

De naalddruk zet ik om die reden meestal maximaal, maar dit blijkt ook niet de super oplossing te zijn.

iemand enige tips?
DJ - Producer

What do you think about scratch en ingooi techniek ??

Vote :   

VmaX    posted on 27-04-2008 23:22
Anti-Skating op 0 zetten Cry
To stay tuned, become a fan on my facebookpage
cross-over    posted on 28-04-2008 07:55
Niet helemaal, bij scratchen en reverse  zet je anti-skating op 0.

Normaal staat deze gelijk aan de naalddruk (het gewicht). Deze druk is afhankelijk van je naald (meestal tussen de 3 en 5 gram.  Te laag gewicht geeft vervorming terwijl een te hoog gewicht je platen/naald harder doet slijten
http://soundcloud.com/lau-daniels
Basrose    posted on 28-04-2008 16:03
Als je goeie naalden hebt gaat hij juist skippen als hij te zwaar staat. Daarnaast zoas eerder genoemt anti-skating op 0

Ik ben geen fan van freefloats.. heeft alleeen maar nadelen voor het overslaan tijdens het draaien vind ik. Daarnaast is het wel aardig voor de trillingen van buitenaf, maar ik heb toch het liefst zonder.
justjustin    posted on 28-04-2008 16:48
freefloats werken juist prima...alleen je moet ze wel op de goede druk opblazen!
Te hard of te zacht is gewoon niet goed....een goede tussenweg zoeken...
En misschien een andere naald...een tonar werkt daar prima bij
User edit by justjustin on 28-04-2008 @ 16:48:28 (1%)
Basrose    posted on 28-04-2008 17:18
Poster: justjustin
freefloats werken juist prima...alleen je moet ze wel op de goede druk opblazen!
Te hard of te zacht is gewoon niet goed....een goede tussenweg zoeken...
En misschien een andere naald...een tonar werkt daar prima bij

en dan nog heb jij wel eens geprobeert te scratchen met freefloads? Ik vind het dus echt bagger... maarja als jij ze wel goed vind is dat jou mening.. ik vind het niet werken.
Gery    posted on 28-04-2008 21:33
wat ik de laatste tijd enkele keren gezien heb is een stuk of 4 freefloats met daarbovenop een plank waar de discobar dan op stond, zo had je bescherming tegen het trillen en toch nog de indruk van een solide discobar...

mij gaat het ook niet zo zeer voor trillingen van buitenaf, ik werk met Traktor en dat heeft daar niet zoveel last van...

Wat ik vooral irritant vind is (zelf al zet ik meestal al wel de antiskating laag of op 0) als je klaar bent om juist in te gooien en hij skipt op het cruciale moment ben je je maat kwijt en moet je weer x aantal tellen wachten eer je opnieuw kan mixen. niet leuk!

ik zag laatst een dj scratchen en ingooien door de platen zo ver mogelijk naar buiten vast te nemen, dit schijnt toch stabieler te werken.. miss is dat de truuck om de plaat niet te doen kippen zodat de naald kan verspringen...
DJ - Producer
Lead    posted on 28-04-2008 23:25
Geen Freefloats gebruiken als het niet nodig is (hier een tweak voor de Freefloat die het zeker stabieler maakt). Vaak kun je de ondergrond stabiel krijgen en zijn ze niet nodig.

Beter om mee te scratchen zijn de Earthquakes. Ook lang niet ideaal maar stabieler dan de freefloats (en van dezelfde maker)
Let the BASS be louder
Gery    posted on 28-04-2008 23:58
lol @ die mod Tongue

ze zullen mij zien afkomen met zo'n spuitbus schuim... Tongue
DJ - Producer
cross-over    posted on 29-04-2008 09:20
Poster: Gery
Wat ik vooral irritant vind is (zelf al zet ik meestal al wel de antiskating laag of op 0) als je klaar bent om juist in te gooien en hij skipt op het cruciale moment ben je je maat kwijt en moet je weer x aantal tellen wachten eer je opnieuw kan mixen. niet leuk!

ik zag laatst een dj scratchen en ingooien door de platen zo ver mogelijk naar buiten vast te nemen, dit schijnt toch stabieler te werken.. miss is dat de truuck om de plaat niet te doen kippen zodat de naald kan verspringen...

Kan toch aan je anti-skating liggen......, hangt ook af van je naalddruk.
Als je veel scratched of reverse doet dan anti-skating op 0.
Draai je gewoon vooruit dan je antiskating gelijk aan je naalddruk.

Je naalddruk zorgt (samen met het voortbewegen van je plaat) ervoor dat je naald naar het midden getrokken wordt, de anti-skating heft dit op. Hierdoor blijft je naald midden in de groef.
Zet je antiskating voor gewoon gebruik op 0 en gewicht maximaal dan vraag je erom dat de naald er uit springt.

Bij reverse is het net anders om: de beweging van de plaat drukt de naald naar buiten. 
Als bij reverse dan ook nog de antiskating hoog staat dan heb je dus een dubbele kracht naar buiten en dan springt de naald bij het minste tikje al uit de groef.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk zo.
Verder is het verstandig om bij scratchen de naald zover mogelijk naar binnen te zetten en je hand in het midden van de plaat (als je meerdere vingers op de plaat zet) of met 1 vinger op de rand.

Zal eens kijken of ik een videootje kan maken van dit onderwerp.....
Gery    posted on 29-04-2008 10:45
mij was mij het concept van naalddruk en antiskating wel bekend hoor, mij gaat het em er meer over of ik mijn plaat al dan niet op een (niet) correcte wijze behandel waardoor ik meer kans krijg op skippen.

Overigens skipt mijn naald altijd naar binnen, vandaar dat ik al geprobeerd heb met de antiskating aan te zetten zodat de naald wat naar buiten getrokken wordt
DJ - Producer
cross-over    posted on 29-04-2008 10:53
oke, dan is bovenstaande voor jouw inderdaad minder interessant.

inderdaad bij naar binnen springen de skating hoger maken zou beter moeten werken.

Verder is het een gevoel dat je moet krijgen over hoe hard je kun bewegen.
De wijze waarop je plaat geperst is speelt ook een rol alhoewel dit voor de meeste 12" ongeveer hetzelfde is. Vooral lp's zijn nogal oppervlakkig gepest met groeven dicht bij elkaar om zoveel mogelijk tijd op 1 kant te krijgen.

Probeer zoveel mogelijk met 1 vinger op de rand en als het kan de naald naar het midden.
succes

Gery    posted on 29-04-2008 11:11
zal nog eens verder kijken of het zo beter gaat, ik draai eigenlijk maar met een soort plaat (traktor scratch contoll vinyl)
dus kan niet vergelijken met andere platen...
DJ - Producer

This is an old Topic

No new postings for 6.345 days.
 Post CommentThat would be 211.5 months
or a whopping 17.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

262 Users online: 60 Guests (202 Unknown)
Pages generated today : 32.359
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.848.905