Platen gaan off-beat (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

UnknownArtist    posted on 26-04-2008 19:19
Heej ik heb gisteren (eindelijk) op een cdj-1000MK3 gedraaid aleen als ik het tempo gelijk stel en ik zet hem er goed in gaat hij alsnog na een tijdje off-beat
kan iemand zeggen wat ik mogenlijk fout heb gedaan?
Alvast bedankt

What do you think about Platen gaan off-beat ??

Vote :   

Luxx    posted on 26-04-2008 19:20
Poster: UnknownArtist
Heej ik heb gisteren (eindelijk) op een cdj-1000MK3 gedraaid aleen al ik het tempo gelijk stel en ik zet hem er goed in gaat hij alsnog na een tijdje off-beat
kan iemand zeggen wat ik mogenlijk fout heb gedaan?
Alvast bedankt

je hebt fout gedaan: het beatmatchen zelf. de beatcounters geven geen getallen achter de komma. dus die zul je zelf moeten corrigeren, luiwammes....
www.mothermusic.nl
Basrose    posted on 26-04-2008 19:27

Je kan er niet vanuitgaan dat ze helemaal gelijk staan... dit moet je op het gehoor doen... Daarom raad ik eigenlijk ook iedereen aan te leren beatmixen zonder die counters te gebruiken zodat je het ook op het gehoor kan. Als je daarna gaat beatmixen en je kijkt naar de tellers zal je zien dat deze niet correct zijn... dus enige oplossing... Op het gehoor zoals het hoort!

Xitrate    posted on 26-04-2008 19:27
Vertrouw zowieso nooit volledig op een beatcounter. Ze geven misschien een indicatie over dat je de track die je in wil mixen langzamer of sneller moet doen, maar vaak geven ze het verkeerde BPM aan. Je zal dus ook een beetje op eigen gehoor moeten doen!
UnknownArtist    posted on 26-04-2008 19:52
is er nog een speciale techniek voor? want volgens mij gaat er veel tijd veloren
User edit by UnknownArtist on 26-04-2008 @ 19:55:21 (100%)
Basrose    posted on 26-04-2008 20:04
dit moet je gewoon leren... de ene leert het snel en de ander leerft het nooit...

dus oefenen oefenen oefenen
User edit by Basrose on 26-04-2008 @ 20:04:40 (36%)
Glorious-D    posted on 26-04-2008 20:08
In het begin gaat duurt het heel lang. Maar 1 keer je het beet hebt, gaat het alsmaar sneller en sneller Happy, laughing. Maar daar is VEEEEEL training voor nodig hoor. Winking my eye
ArCee    posted on 27-04-2008 22:50
Zo grappig. Dit hoor ik vaker en iedereen die met een bpm counter werkt denk meteen dat hij/zij dj is en kan mixen. Jammerrrrrrrrrrrrrrrrrr joh, mixen blijft een kwestie van luisteren, bijstellen, corrigeren etc. Je kunt een bpm counter het beste gebruiken voor ongeveer de snelheid bepalen, fine tunen blijft handwerk en het sneller willen doen is een kwestie van oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. Ervaring is de beste leermeester, al doende leert men, in de hemel is geen bier dus drinken wij het hier. Die laatste slaat nergens op maar ik was zo lekker bezig Cry
Gery    posted on 27-04-2008 23:06
zelf al geeft de beatcounter getallen na de komma weer (zoals traktor scratch) is het nog altijd niet correct!
het is idd iets dat je op het gehoor moet leren.

na verloop van tijd weet je automatisch of iets sneller of trager moet Happy, laughing
DJ - Producer
djmamo    posted on 28-04-2008 10:48
Poster: UnknownArtist
is er nog een speciale techniek voor? want volgens mij gaat er veel tijd veloren

hoezo gaat er tijd verloren bij sommige nummers sta ik 4 minuten niets te doen, omdat ik ongeveer in 20 sec de plaat strak heb lopen, met de andere plaat.

dus met deze vraag is af te leiden dat je eigenlijk niet weet wat je doet, dus dan is het mischien handig om je te verdiepen in dit forum.

zodat je uiteindelijk weet wat dj's doen en hoe deze werken.
www.moonentertainment.nl
Lead    posted on 28-04-2008 10:53
BPM tellers zijn een INDICATIE en is geen wetenschap.

Door de afronding zijn die inderdaad niet nauwkeurig genoeg om met alleen die counters gelijk te stellen. Hoe goed ze ook zijn, je moet gelijkzetten altijd met je oren doen. Zoals ik je posting lees heb je nog niet zo heel veel ervaring met mixen.

Een goede DJ krijgt alle platen gelijk. Het mooie van CDJ's is juist dat ALS hij eenmaal echt gelijk staat, je derest van de track dubbel kunt laten lopen... Maar daarvoor heb je wel wat DJ ervaring nodig voordat dat je lukt.
Let the BASS be louder
cross-over    posted on 28-04-2008 11:13
begin te oefenen met 2 dezelfde nummers (die een makkelijke beat hebben) en dan samen laten lopen.

Op deze manier kun je het matchen van de beats het makkelijkste leren zonder met de pitch te zitten spelen.

Heb je dit eenmaal onder de knie begin dan met 2 nummers met 4 of 5 bpm verschil zodat je redelijk met je pitch moet werken en niet op het kleine stukje rond de nul waarbij je in de 'klik' valt.

lees verder inderdaad in forums naar overige tips en trick.

een goed stukje vind je ook op http://users.telenet.be/db_underground/Mixles.htm

btw vertrouw nooit op bpm counters, dit is een indicatie. De tap-count gebruiken voor echte bpm en verder vertrouw op je gehoor en luister je probeersels altijd terug (opnemen!!)
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 28-04-2008 @ 15:06:48 (41%)
Max-E    posted on 28-04-2008 11:54
Poster: Lead
Een goede DJ krijgt alle platen gelijk. Het mooie van CDJ's is juist dat ALS hij eenmaal echt gelijk staat, je derest van de track dubbel kunt laten lopen... Maar daarvoor heb je wel wat DJ ervaring nodig voordat dat je lukt.

Een echte goede dj, die kan t ook met n draaitafel... een cdj is volgens mij niet t enige apparaatje waarmee je dat kan haha:P

@ Poststarter, als ik eerlijk moet zijn, als er geen cdj 1000 mk3 bij stond, dacht ik dat je zoon sjeffie van 12 was met n dubbele DAP cd speler en 19 inch mengpaneel, i'm sorry.

EDIT: waarom ga je gewoon geen boogy woogy muziek gebruiken om te oefenen?(dan wel 2 nummers, die HEEEL VEEEL op elkaar lijken:D)
User edit by Max-E on 28-04-2008 @ 11:56:06 (23%)
Adrien1989    posted on 28-04-2008 13:16
Zoek op google eens naar DJtutor en kijk eens wat video's van hem over beatmatchen en ga daarna veel oefenen. Die video's zijn erg leerzaam.
Renzis    posted on 28-04-2008 13:18
Poster: Max-E
@ Poststarter, als ik eerlijk moet zijn, als er geen cdj 1000 mk3 bij stond, dacht ik dat je zoon sjeffie van 12 was met n dubbele DAP cd speler en 19 inch mengpaneel, i'm sorry.

Niks mis met dubbele DAP cd-speler. Ik laat mijn tracks daar ook 2 minuten lang strak lopen. Op gehoorWinking my eye

Leer het eerst daar maar eens op voordat je gaat vertrouwen op de BPM counters van de cdj1000's
User edit by Renzis on 28-04-2008 @ 13:18:42 (2%)
Illusion    posted on 28-04-2008 15:33
Poster: Renzis

Niks mis met dubbele DAP cd-speler.

Wel:D Gewoon vinyl draaien, das het mooiste:D

Maar @ the topicposter.

Ligt geheel aan jezelf, gewoon goed blijven oefenen en bijpitchen.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
VmaX    posted on 28-04-2008 22:27
Poster: Adrien1989
Zoek op google eens naar DJtutor en kijk eens wat video's van hem over beatmatchen en ga daarna veel oefenen. Die video's zijn erg leerzaam.

Heb daar ook heel veel van geleerd echt zeer goeie video's

@ UnknownArtist: Als je leert scherm je beter de beatcounters af met een stukje tape ofzo (dit heb ik gedaan) zodat je totaal onafhankelijk van de beatcounters kunt beatmatchen. Als je dit echt goed onder de knie heb kun je ze eraf halen zodat je een idee kan hebben hoever je moet bijpitchen (Handig als je snel moet mixen). Cry
To stay tuned, become a fan on my facebookpage
User edit by VmaX on 28-04-2008 @ 22:29:35 (2%)
Adrien1989    posted on 28-04-2008 23:35
Ik gebruik beatcounters alleen maar voordat ik ook maar wat ga beatmatchen de pitchfader zo te zetten dat ze allebij op bijvoorbeeld 128 bpm staan volgens de cdj. Dan ga ik gewoon lekker beatmatchen en kijk ik terwijl ik dat doe vooral niet naar de counters. Als ik er naar ga kijken gaat mijn hand onbewust de pitchfader zo bewegen dat ze allebij op 128 bpm staan volgens het schermpje van de cdj:P. Kijk gewoon lekker naar buiten als er een lekker wijf langs loopt of als mn auto voor de deur staat of ik zit ff te geilen op mn mixer en laat ik mn automatischme gewoon zn werk doen en dan zijn ze opeens gelijk. De boodschap dus:P: Gebruik de counters om voor het beatmatchen je pitchfader ergens in de goede richting te zetten en kijk er daarna niet meer na en zet de plaat gelijk met de andere.
User edit by Adrien1989 on 28-04-2008 @ 23:36:18 (3%)
ArCee    posted on 29-04-2008 20:21
Poster: djmamo

hoezo gaat er tijd verloren bij sommige nummers sta ik 4 minuten niets te doen, omdat ik ongeveer in 20 sec de plaat strak heb lopen, met de andere plaat.

dus met deze vraag is af te leiden dat je eigenlijk niet weet wat je doet, dus dan is het mischien handig om je te verdiepen in dit forum.

zodat je uiteindelijk weet wat dj's doen en hoe deze werken.

Pcies, dat is dus een kwestie van ervaring opdoen door gewoon veel te draaien. Dan gaat het je steeds makkelijker af. Het ziet er wel makkelijk uit, maar mixen is een vak, een kundigheid. Uiteindelijk is een maxisingle iets van 7 minuten en heb je tijd zat als je het jezelf aangeleert hebt.
Day-One    posted on 03-05-2008 18:09
Ik zal er heel weinig woorden aan vuil maken, maar de garantie dat het "NIET" off-beat gaat is GROOT!!!!

KNOW YOUR GEAR!!

TIP!
Neem 1 track brand ze op 2 cd's en vervolgens zet jij de bmp's op 128 en (+/-) 0.40% (beide spelers)
dus niet de ene op -0.40% en de ander op +0.40% of 0.40% maar "gelijk" in percentage!
"Timing is bij deze eensuper factor en zo ook de melodie"

BPM is een protocol (net zoals IP adres een protocol is)

LET OP!!
Vanuit gaande dat het om 2 identieke spelers gaat!!! (MK3)

Enige wat jij moet doen is trainen op de (start) timing en melodie meer niet!

off-beat heeft 2 redenen!!
1 Maten kloppen niet!
2 melodieën kloppen niet bij elkaar!

EDIT:: wadup Arcee Thumbs Up alles goed manneke? Happy, laughing
User edit by Day-One on 03-05-2008 @ 18:10:30 (7%)
unspecified    posted on 10-05-2008 10:56

mischien wordt je gek van het comentaar maar neem twee nummers met de zelfde bpm en ga dan oefenen met timing, kun je dat probeer dan 2 nummers van ongeveer zelfde tempo.

succes

JasperVC    posted on 10-05-2008 11:04
dit vind ik echt zonde Unhappy
Je hebt daar een dijk van een djset staan. 2 cdj1000mk3... En je hebt nog nooit van beatmatchen gehoord?
Nandi    posted on 10-05-2008 13:16
Poster: JasperVC
Je hebt daar een dijk van een djset staan. 2 cdj1000mk3... En je hebt nog nooit van beatmatchen gehoord?

Ja daar dacht ik net ook aan Cry

Het is gewoon veel oefenen ! heb geduld
User edit by Nandi on 10-05-2008 @ 13:20:32 (2%)
Illusion    posted on 10-05-2008 15:11
Poster: JasperVC

Eigenlijk is dat gewoon ronduit Belachelijk. Dan is zo'n dikke set echt overbodig.
JollyJunkie    posted on 10-05-2008 15:31
Poster: Illusion

Eigenlijk is dat gewoon ronduit Belachelijk. Dan is zo'n dikke set echt overbodig.

Helemaal mee-eens, lijkt op een vriend van mij. Hij kreeg een plotselinge inval dat ie DJ wil wrde en nu 2 maanden later krijgt ie van z'n ouders zomaar 2 CDJ-1000MK3's en DJM-800 en HDJ-1000 Cry
Illusion    posted on 10-05-2008 15:46
idd. Je wil niet weten hoe ik vroeger ben begonnen. Met een skytec tec 2500. Daarna 2x USBlaster 7310. Daarna cdj 100s. En nu plaatjes.

Op de goedkoopste cd-spelertjes kun je al leren beatmatchen.

114 Users online: 13 Guests (101 Unknown)
Pages generated today : 16.751
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.405.125