Sorry but this topic has not (yet) been modernized so it still has the original layout and markup from when it was written.
Please read this article in English for proper layout and updated images (select in header above)
Rinus Hooning heeft een carri?re in de studiowereld achter de rug, precies
zoals je je die voorstelt: begonnen als loopjongen bij de EMI studio, via het
opstellen van de microfoons en klaarmaken van recorders, naar een baan als engineer
en opnametechnicus. Na jaren bij de grote maatschappijen te hebben gewerkt,
werd hij in 1998 benaderd om te helpen de oude, van Sony overgenomen platenperserij,
weer nieuw leven in te blazen als Record Industry. Hooning's vakmanschap als
leverancier van zeer goed klinkend vinyl zorgde er mede voor dat vrijwel alle
Nederlandse en een flinke partij buitenlandse labels inmiddels klant zijn in
Haarlem.
Hooning: 'De lol als technicus raakte er voor mij een beetje af met de
komst van harddisk editing, begin jaren tachtig. Digitaal geluid is knap, maar
het echt creatief werken met sound was afgelopen. Hier bij de platenperserij
is het weer echt terug naar de basis: analoog geluid. We gebruiken inmiddels
wel een pc om heel basic dingen te doen: tracks knippen en plakken, volgorde
bepalen, etc. maar daarna ga ik weer zo snel mogelijk terug naar het analoge
domein. Je geluid is gewoon veel mooier, veel warmer en voller. Ook in Amerika
is men daar inmiddels achter: het analoog afmixen en masteren is daar weer helemaal
terug.'
Jong geleerd..
Als oude rot werkt Hooning voornamelijk met jonge producers en engineers: de
dance industrie is nog steeds de belangrijkste klant. 'je kunt heel duidelijk
merken dat je met een nieuwe generatie te maken hebt, die is opgegroeid met
digitale techniek. Die moet je als het ware heropvoeden. Veel mensen beseffen
niet dat vinyl weliswaar beperkingen heeft, maar dat je daarbinnen iets heel
moois kunt maken.
En die 'vinylcurve' is niet absoluut, zoals bij digitaal. Daar is het heel makkelijk:
altijd tot 0 dB opnemen, maar nooit erover. Zachter heeft ook geen zin, dan
krijg je alleen maar gerommel met dithering. Over vinyl gaan veel indianenverhalen.
Zo zou je alles onder de zestig of dertig Hertz wel weg kunnen mixen, omdat
vinyl dat niet aankan. Onzin, een plaat kan de mooiste subbassen aan! Maar niet
op 0 dB, want dan is er geen plek meer voor de rest. Digitale media kunnen veel
grotere extremen aan dan vinyl, dus als je daar met mixen een beetje rekening
mee houdt, is er niks aan de hand.'
Hard opnemen of niet ?
Er zijn volgens Hooning drie manieren om een plaat te persen. 'Ten eerste
is er de 1 op 1 methode', waarbij we helemaal niets anders doen dan
het origineel rechtstreeks op vinyl zetten. Dat kan alleen bij perfecte vinylmasters
van de echt grote maatschappijen en zelfs daarbij gebeurt dat bijna niet meer.
Dan is er het andere uiterste: 'zo hard mogelijk'. Daarbij
gaat het louter om volume en is het geluid eigenlijk bijzaak. Veel drum &
bass wordt op die manier geperst. Ik ben zelf erg voor variant drie: wel
zo hard mogelijk, maar met behoud van het originele klankbeeld. Als
een superhoge hihat ergens de boel verpest, kun je die iets lager in het frequentiespectrum
weer opzoeken, in plaats van hem gewoon weg te filteren.'
'Mijn belangrijkste tip voor producers is altijd 'doe rustig aan met compressors,
limiters en dergelijke'. Het probleem is dat je dat niet meer ongedaan
kunt maken. Hetzelfde geldt voor de Ultramaximizer. Ik krijg hier soms tracks
binnen, die een muur van geluid op je uitstorten. Die komen gewoon niet mooi
op de plaat, maar ik kan er bijna niks meer aan corrigeren.
'Als je een bepaald effect wilt, lever dan een versie aan die helemaal
opgepompt is zoals je het wilt en een normale versie, dan kan hetzelfde effect
hier worden gemaakt'. En je zou wel gek zijn als je het niet aan Rinus
overliet: Hooning is in de snijkamer omringd door namen als Klarkteknik, Pultec
en Neumann: stuk voor stuk apparaten waar de topproducers van tegenwoordig een
moord voor doen.
'Wat verder belangrijk is om te weten is dat wij er altijd op uit zijn om
het beste resultaat te behalen. Dat moet ik samen met de producer doen. Als
een vorm van service kijken we regelmatig samen met de klant naar een opname
en wat eraan kan worden verbeterd voor het snijden. Zo probeer ik mijn kennis
ook een beetje over te dragen.'
Een plak apart.
Het belangrijkste bij het maken van een plaat gebeurt eigenlijk niet eens in
de perserij, maar juist een stapje ervoor: mixen, masteren en corrigeren hebben
een enorme Impact op hoe een plaat uiteindelijk klinkt als 'ie op je draaitafel
ligt. Interface doet het persproces van een plaat uit de doeken, onder begeleiding
van Rinus Hooning. De geheimen van een goed klinkende plaat...
Apparatuurlijst Record Industry snijkamer
![]() |
1. De snijkamer Als een dat of cd binnenkomt, wordt hier een master gemaakt, waarvan de plaat wordt geperst. Links zie je de snijtafel, rechts de diverse apparaten om binnengekomen muziek te corrigeren voor het op vinyl kan worden geperst. |
![]() |
2. Master snijden De snijtafel aan het werk. In een blanco laquer wordt door de snijnaald in realtime het signaal geschreven dat wordt aangeleverd via DAT/cd en/of andere randapparatuur. De snijnaald loopt 1 rotatie achter: op deze manier kan er bijvoorbeeld voor een grote piek in het laag een diepere groef worden gesneden. De naald kan als het ware op de muziek anticiperen. Met de extra arm met naald boven de foto kan meteen het resultaat worden afgeluisterd. Record Industry beschikt ook over een DMM snijkop, die op koper snijdt. Dat resulteert in een beter hoog, maar minder laag op het vinyl. |
![]() |
3. Externe masters checken De perserij krijgt regelmatig masters van andere perserijen
aangeleverd, waarmee wel eens iets mis is. Die worden door Hooning onder
de microscoop onderzocht. Het resultaat zie je op de monitor: de |
![]() |
4. in bad Van een masterplaat kunnen ongeveer 1500 kopie?n worden gemaakt
voor hij versleten is. Om niet elke keer een nieuwe snijmaster te hoeven
maken, wordt via een systeem van 'vaders' en 'moeders' een aantal kopie?n
gemaakt. Hier gaan de platen in een bad van nikkelbolletjes, nadat ze
eerst van een laagje van 0,2 micron zilver zijn voorzien. Via elektrolyse
wordt het nikkel op de plaat aangebracht. |
![]() |
5. Kopi?ren Het produceren van een nieuwe kopie. De ene kant is de master
die voor het persen gaat dienen, de andere zijde is de generatie ervoor,
die wordt opgeslagen. Hierna wordt de masterplaat nog gecentreerd (gat
precies in het midden) en worden de codes, die eerst nog in een extra
buitenrand staan, overgestanst in de binnenkant en wordt de buitenrand
eraf geslepen. Dit is nog allemaal handwerk. |
![]() |
6. Labels bakken De labels op een plaat moeten tegen heel wat bestand zijn.
Tijdens het persen komt er enorm veel warmte en vocht vrij, waar papier
over het algemeen slecht tegen kan. Daarom worden de labels eerst enkele
uren in een oven 'verhard', zodat ze het productieproces zonder kleerscheuren
overleven en goed op de plaat blijven plakken. |
![]() |
7. persen De daadwerkelijke platenpers. Record Industry heeft er 28 voor
12" vinyl, die continu in bedrijf zijn. Daarnaast zijn er nog drie voor
7" |
![]() |
8. inpakken Het inpakken gebeurt grotendeels automatisch, maar platen met
inlays en dergelijke worden met de hand verwerkt. Hier de jubileumeditie
van Pink Floyd's Dark Side of the Moon, precies dertig jaar geleden
voor het eerst uitgebracht. De plaat is geremasterd en compleet met
alle originele stickers en posters. De perserij doet veel re-issues,
niet alleen rock, maar zelfs klassieke muziek. |
door Ruud Lekx > ruud@interface.nl - www.interface.nl (Interface 72-Oktober 2003)
Vestax heeft nog een paar vinyl-cutters in de handel gehad, vraag me niet naar het resultaat, maar het kost toch ook niet veel om je vinyl te laten pressen, een stuk of 100. Net als dat thuis een pcb ontwerpt en test en er twee honderd laat maken als je de pics even opstuurt, denhaag zit er 1 dacht ik. En persoonlijk vind ik dat bij de voeding met spanningsregelaar bij een technics weinig kwaad kunnen, dat is zo'n crisisregelaar standaard en de gelijkrichter is matig en je kunt er tenminste een goede voeding voor maken, met de standaard trafo. Tsja de standaard voeding is geen stille , maar het verbaast me dat ze er nog geen kitje voor hebben, net als een recap en wat andere onderdeel vervangingen. Paar schroeven losdraaien en wat solderen moet te doen zijn.
gr richard
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.