Mp3 verziekt de markt van de Vinyl (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Desist    posted on 22-09-2007 18:36
Ik hoor het overal en het begint me steeds meer op te vallen iedere bekende dj draait bijna alleen nog maar met cd's. Kijk naar Korsakoff, Outblast, The Prophet, Neophyte en Zany.
En maar lopen klagen dat ze bijna niks verkopen terwijl ze zelf de markt verzieken door zelf mp3 te draaien. Ik hoor er al meerdere mensen over praten vandaag ook nog bij mid-town amsterdam.
Vinyl loopt heel erg terug de enige dj's die bijna altijd vinyl draaien zijn alle underground dj's echt jammer.

Wat denken/vinden jullie ervanConfused

What do you think about Mp3 verziekt de markt van de Vinyl ??

Vote :   
U-Vinyl    posted on 02-10-2007 14:40
Poster: Luxx

en daarom vind ik cd's zo handig. je kan veel kwalitatievere betere sets neerzetten dan op vinyl.

Kwalitatief gezien, kan een cd de geluid, de autentieke geluid van een plaat (vinyl), niet evenaren. Het klinkt altijd kwalitief iets minder.
tairip    posted on 02-10-2007 14:45
Poster: U-Vinyl

Kwalitatief gezien, kan een cd de geluid, de autentieke geluid van een plaat (vinyl), niet evenaren. Het klinkt altijd kwalitief iets minder.

Hier brand je je vingers. Als je de technische gegevens van de cd en vinyl naast elkaar legt geeft een cd een VEEL betere geluidskwaliteit.

Veel breder bereik qua frequenties
Betere kanaalscheiding (vogens mij 100%)

Dus de CD is kwalitatief gezien veel beter.
Maar, dat iemand een vinyl als prettiger/ warmer ervaart door de harmonische vervorming is niet zo gek. Het heeft iets wat met gevoel te maken heeft. Een cd is Kill en heeft geen bijgeluiden en dat doet een vinyl weer wel.

Het is een kwestie van smaak maar over de kwaliteit valt niet te twisten. De CD is beter.
Marz-L    posted on 02-10-2007 16:02
Poster: Cavellow
Ik hoor het overal en het begint me steeds meer op te vallen iedere bekende dj draait bijna alleen nog maar met cd's. Kijk naar Korsakoff, Outblast, The Prophet, Neophyte en Zany.
En maar lopen klagen dat ze bijna niks verkopen terwijl ze zelf de markt verzieken door zelf mp3 te draaien. Ik hoor er al meerdere mensen over praten vandaag ook nog bij mid-town amsterdam.
Vinyl loopt heel erg terug de enige dj's die bijna altijd vinyl draaien zijn alle underground dj's echt jammer.

Wat denken/vinden jullie ervanConfused

Idd!
Zelf meer vinyl draaien geeft het juiste voorbeeld.
Luxx    posted on 02-10-2007 16:24
Poster: Marz-L

Idd!
Zelf meer vinyl draaien geeft het juiste voorbeeld.

haah en zelf op je avatar een plaatje hebben van jou met cdj1000's en dvj's :P
www.mothermusic.nl
Renzis    posted on 02-10-2007 18:46
Poster: tairip
Dus de CD is kwalitatief gezien veel beter.

Ik vraag mij dat af, volgens mij ligt het behoorlijk dicht tegen mekaar aan, met op dit moment al wel cd als betere, maar de huidige type cds kunnen de geweldige digitale kwaliteit niet aan. Ik weet zo uit mijn hoofd de technische cijfers niet, maar zodra (binnen paar jaar) met dvd's zullen gaan werken zoals we nu met cd's doen, dan word het verschil groot, maar die kwaliteit die er digitaal is, word weer "reduced" tot die hoogte die de cd aankan...
tairip    posted on 02-10-2007 23:24
Poster: Renzis

Ik vraag mij dat af, volgens mij ligt het behoorlijk dicht tegen mekaar aan, met op dit moment al wel cd als betere, maar de huidige type cds kunnen de geweldige digitale kwaliteit niet aan. Ik weet zo uit mijn hoofd de technische cijfers niet, maar zodra (binnen paar jaar) met dvd's zullen gaan werken zoals we nu met cd's doen, dan word het verschil groot, maar die kwaliteit die er digitaal is, word weer "reduced" tot die hoogte die de cd aankan...

Ik weet het wel 100% zeker.
Snel en simpel gezegd, je naald kan niet zowel links als rechts in de groef zijn en je mist dus altijd iets van een van de twee. Bij een cd is dit digitaal en je hebt dus 100% kanaalscheiding.
Lead    posted on 03-10-2007 01:10
CD komt meestal van de digitale master (die ook gemaakt wordt als er vinyl geperst wordt). Je zou kunnen zeggen dat dat is zoals de artiest het ooit gemastered heeft in de studio. Een CD kun je digitaal in een mixer stoppen zodat je mixer het signaal ontvangt en bewerkt zoals het ooit gemaakt is.

Vinyl heeft als bron dezelfde digitale master maar heeft een lange weg te gaan voor het analoog in je mixer komt. Bij de perserij wordt er van de master een analoge master plate gemaakt (bij deze A>D conversie treden al de eerste verliezen op).

Doordat het hele frequentie spectrum niet even hard in vinyl geperst kan worden moet het analoge geluid eerst gefilter worden met een RIAA aanpassing. Grofweg gezegd worden de lage tonen verzwakt omdat anders de naald uit de groef zou trillen. Hierbij wordt het geluid middels een curve aangepast.

Tevens is vanwege technische beperkingen het maximaal dynamisch bereik van vinyl 92 to 96dB, waarbij dit in het digitale domein 110dB is. Hierdoor klinkt het geluid helderder dan bij vinyl, maar volledig zoals het ooit is aangeleverd om op CD te zetten.

Als je de 12" afspeelt wordt de groef gelezen door de naald die door de groef sleept waardoor je bijgeluiden krijgt. Tevens slingert je naald vrijwel altijd in 4 richtingen (links/rechts/boven/onder) die allemaal als lage frequentie geluiden worden opgepikt door de naald.

In je mixer moeten dus het geluid en alle bijeffecten eerst middels een RIAA filter aangepast worden. Hierbij worden dus ook de lage frequentie bijgeluiden (schommelingen van je element) ook extra versterkt.

Je ervaart beide geluiden op verschillende manieren, maar technisch gezien is CD (mits digitaal aangesloten) toch echt beter en zuiverder dan signaal uit de draaitafel. Waarbij je wellicht meer gewent bent aan vinyl. In dit geval zal CD meer gedetailleerd klinken.

Hierbij moet ik wel zeggen dat je erg veel slecht gemasterde CD producties hebt waarbij ze alleen maar tot 0dB uitmasteren waardoor je aan dynamiek moet inleveren... maar dat heeft niets met de geluidskwaliteit van CD te maken, meer met de kwaliteit van de mastering studio.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 04-10-2007 07:08 (8%)
Illusion    posted on 03-10-2007 08:46
Zo lange post. Erg interresant om te lezen. Dit wist ik allemaal nog niet. Gelukkig mijn verstand een beetje opgekrikt nuWinking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 03-10-2007 @ 08:46:33 (1%)
Nico_26    posted on 03-10-2007 22:41

Ik heb ook weer wat bijgeleerd

DaRoyal    posted on 04-10-2007 11:00
Mooi stuk, Lead. De technische achtergrond van de cd was ik niet helemaal bekend mee, wist er wel het één en ander van af. Happy, laughing

Wat ik nog even wilde toevoegen aan de discussie; de cd is nog lang niet de dood van vinyl. Vinylverkopen floreren nog steeds, ondanks dat veel mensen voor digitaal gaan.

Toch is het wel een mooier medium, als je met cd's of tijdcode/ableton aan de slag gaat. Je kunt je veel creatiever uitleven, dan alleen met een plak plastic. Maar daar hoef ik hopelijk geen uitleg aan te geven? Happy, laughing
Renzis    posted on 04-10-2007 11:15
@ lead, goed stuk, even vraagje dan...

Wat ik in mijn post schreef, in hoeverre weet jij daar wat van..? misschien dat je daar ook nog iets over zou kunnen vertellen (weet niet precies wat, maar toch).
tairip    posted on 04-10-2007 13:37
Ik heb net even de Cortex HDTT mogen uitproberen, als men deze speler beter doorontwikkeld kan dit een heel erg mooie speler worden. Dus wat dat betreft vind ik het wel een vooruitgang, je kan namelijk ook WAV gebruiken.
Lanky    posted on 04-10-2007 13:52
geniale post lead !
Renzis    posted on 04-10-2007 14:07
Ik heb net even de Cortex HDTT mogen uitproberen, als men deze speler beter doorontwikkeld kan dit een heel erg mooie speler worden. Dus wat dat betreft vind ik het wel een vooruitgang, je kan namelijk ook WAV gebruiken.

is dat zo'n ding vergelijkbaar met die numark en citronic, tt-en cd-speler??
Lead    posted on 04-10-2007 14:19
Poster: DaRoyal
Wat ik nog even wilde toevoegen aan de discussie; de cd is nog lang niet de dood van vinyl. Vinylverkopen floreren nog steeds, ondanks dat veel mensen voor digitaal gaan.

Heb je hier ook een bron voor ?? Ik weet namelijk dat ongeveer het tegenover gestelde aan de hand is in de platen winkels en bij de uitgevers van vinyl.

is dat zo'n ding vergelijkbaar met die numark en citronic, tt-en cd-speler??

Deze discussie graag niet hier... dit gaat niet over de Cortex maar over verschil mp3/vinyl, volgens mij is er al ergens een thread over de Cortex.

@ lead, goed stuk, even vraagje dan...

Wat ik in mijn post schreef, in hoeverre weet jij daar wat van..? misschien dat je daar ook nog iets over zou kunnen vertellen (weet niet precies wat, maar toch).

CD geluidskwaliteit is gesampled op 16-bits @ 44.1kHz, frequentiebereik is 5-20kHz.

DVD-A (DVD Audio) kan geluid aan van 24-bit @ 192kHz, frequentiebereik is 0-96kHz.

Lijkt me duidelijk toch Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 04-10-2007 14:20 (34%)
Renzis    posted on 04-10-2007 14:45
Poster: Lead
CD geluidskwaliteit is gesampled op 16-bits @ 44.1kHz, frequentiebereik is 5-20kHz.

DVD-A (DVD Audio) kan geluid aan van 24-bit @ 192kHz, frequentiebereik is 0-96kHz.

Lijkt me duidelijk toch Winking my eye

daar doelde ik me mijn post dus op, ik dacht misschien weet jij hier nog meer over te vertellen, aangezien je er behoorlijk wat van af schijnt te wetenWinking my eye

on-topic: het viel me gistren in de vinyl-zaak in amersfoort op, dat het toch nog wel drukker is als ik had gedacht..
tairip    posted on 04-10-2007 15:21

on-topic: het viel me gistren in de vinyl-zaak in amersfoort op, dat het toch nog wel drukker is als ik had gedacht..

Die hards!
Renzis    posted on 04-10-2007 15:40

Die hards!

Idd, meer respect voor als elke willekeurige kerel die stapel cd's brand en bezig gaat, ben zelf daar tussen aant swtichen nuWinking my eye wil meer met vinyl en underground bezig gaan.
ArCee    posted on 07-10-2007 01:56
Voor mijn radioprogram is al dat tikken, overslaan en schrapen van de vinyl gelukkig verleden tijd met cd Cry
DaRoyal    posted on 07-10-2007 04:15
Poster: Lead

Heb je hier ook een bron voor ?? Ik weet namelijk dat ongeveer het tegenover gestelde aan de hand is in de platen winkels en bij de uitgevers van vinyl.

Dit is ook maar van horen zeggen. Maar er zijn niet voor niks veel represses van oude rock- en discoplaten, er is voldoende vraag naar! Happy, laughing
Basz-Line    posted on 07-10-2007 13:32
wie wil er nou een schijfje met 100-zoveel nummers erop Cry 
Basz-Line    posted on 07-10-2007 13:37
Cry
Niet om het even hoor, maar wat weet jij van vinyl dan??

ik zelf heb platendraaier die ik nie voor mixen gebruik maar voor het luisteren van mn vinyl.. ik zie bij jouw geen tt en je bent 13 dus lijkt me ergens sterk dat jij al jaren met je binyl bezig bent

speel(de) vaak bij iemand anders met vinyl, en sinds 3 weken ofzo heb ik ook tt's e.d.
DrMando    posted on 07-10-2007 20:14

Aantal verkochte TT's en Vinyls zijn volgens mijn shops vollop in terugkeer... maar niet meer de technics maar vooral de Synqs(en zelfde OEM bakken merken) zijn heel in.

Ook van platen zijn er laatste tijd weer platen van hoge qualiteit in de persing ook uit de niet DJ wereld maar gewone zangers voor home audio.

DJ-Emotion    posted on 09-10-2007 18:06
ON TOPIC:

Volgens mij verziekt Vinyl zichzelf. (En dan met name in Nederland)
Waarom?
Omdat de platenhandel in Nederland naar mijn idee vanaf dag 1 bewust de CD heeft tegen gewerkt.
Met als resultaat dat er in Nederland ano 2007 (Bijna 8) nagenoeg geen
12"  CD's meer te koop zijn.
En zeker niet het spul wat als import op vinyl verschijnt.

Toch vreemd, want op internet (Buitenlandse shops) zijn ze vaak wel te koop.
En gelukkig bied dit ons in Nederland weer de mogelijkheid om CDtjes voor je CDJ te bestellen Cry

Mijn insteek in deze:
Vinyl is nu eenmaal minder gewild als vroeger en verouderd.
Lever je als Platen zaak ook CD's, zal meer en deel van de DJ's zijn muziek weer gaan kopen
op een geluidsdrager.
En dit dringt dan weer 0,00001% van de MP3 markt terug Cry
En persoonlijk denk ik dat Vinyl een hogere kans van voortbestaan heeft naast CD dan naast MP3.
NielsR    posted on 09-10-2007 18:25
Maar wat ik ook zo het idee heb is dat vinyl terug in aan het raken is om gewoon af te spelen en niet voor dj doeleinden maar gewoon om te luisteren, vinyl has soul zoals ze zeggen en dat trekt de mensen aan in de plaats van zo een "koude" cd.

527 Users online: 332 Guests (195 Unknown)
Pages generated today : 66.452
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.618.750