Mp3 verziekt de markt van de Vinyl (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Desist    posted on 22-09-2007 18:36
Ik hoor het overal en het begint me steeds meer op te vallen iedere bekende dj draait bijna alleen nog maar met cd's. Kijk naar Korsakoff, Outblast, The Prophet, Neophyte en Zany.
En maar lopen klagen dat ze bijna niks verkopen terwijl ze zelf de markt verzieken door zelf mp3 te draaien. Ik hoor er al meerdere mensen over praten vandaag ook nog bij mid-town amsterdam.
Vinyl loopt heel erg terug de enige dj's die bijna altijd vinyl draaien zijn alle underground dj's echt jammer.

Wat denken/vinden jullie ervanConfused

What do you think about Mp3 verziekt de markt van de Vinyl ??

Vote :   
RenéKuppens    posted on 22-09-2007 18:40
Mp3 is ideaal..
Makkelijk te vervoeren
Je brand wat jij leuk vind
Je heb je nummer binnen 5 minuten op cd

Kost geen fluit.

Platen zijn natuurlijk wel meer 'DJ' maar met cd's kun je weer meer DJ'en.

Ik vind het geen ramp dat de MP3 markt vergroot
Sammow    posted on 22-09-2007 18:40
Life goes on he, de vaste telefoon gaat ook weg, het lekker grote computerscherm ook en ga zo maar door

Er zal wel een reden voor zijn he, namelijk dat mp3/cd veel meer mogelijkheden kan bieden
JefW    posted on 22-09-2007 18:41
zever in zakjes

het is voor een label goedkoper om hun muziek digitaal te verkopen. Enig idee wat het voor een label kost als ze 1000 vinyls laten drukken en er maar 400 van verkopen?
Luxx    posted on 22-09-2007 18:42
onzin. gewoon meegaan met de tijd. Mp3 is gewoon eenvoudiger als Vinyl. technologieën verbeteren nou eenmaal. Face it, Life with it. of zoals ik jorrit een beetje los quote: "Vinyl is ook heel handig, ik vind Paard en Wagen ook nog steeds Heerschen. fuck auto's"  zo gaat dat natuurlijk niet. tijd blijft nou eenmaal niet steken :P
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 22-09-2007 @ 18:43:18 (5%)
JefW    posted on 22-09-2007 18:47

ik moet wel zeggen: naast mp3 af te spelen via traktor scratch blijf ik nog steeds vinyls kopen, maar dit is enkel voor limited editions die niet digitaal verkocht worden.

ik ben niet echt cd gericht. Het gevoel van vinyl is toch nog steeds overheersend.

Renzis    posted on 22-09-2007 18:51
Poster: Cavellow
Vinyl loopt heel erg terug de enige dj's die bijna altijd vinyl draaien zijn alle underground dj's echt jammer.

de underground draait allemaal nog met vinyl, wat er weer voor zorgt dat in veel zaakjes voornamelijk de underground te verkrijgen is. Zit in amersfoort vinylzaakje, met helaas heel weinig de wat populairdere klappers.
maarja vinyl is gewoon commercieel nooit meer haalbaar en is gewoon te duur ivm mp3.
Illusion    posted on 22-09-2007 19:16

Wat denken/vinden jullie ervanConfused

Ik vind het erg jammer. Vinyl is gewoon de shit, en moet gewoon blijven.

Maar zany en the prophet, draaien grotendeels nog altijd op plaat hoor.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
A-flex    posted on 22-09-2007 19:42
Vind ook dat vinyl moet blijven!!! Ik vind het een fucking zalig medium!!Cry<== ziet er toch cool uit vinyl.
Ik heb dus duidelijk gekozen voor vinyl weet niet of ik ooit nog cd spelers aan men set zou toevoegen, miss nog 1 omdat je er dingen me kunt doen wat je met vinyl niet kan.
Maar moest ik men eigen drive in beginne zou ik natuurlijk wel men mp3 cd's werken dan kan je niet anders. Maar voor de rest is vinyl zalig!!
DJ_IVI-R    posted on 22-09-2007 21:04
evolution
www.nikan.be
NielsR    posted on 22-09-2007 21:10
Poster: JefW
het is voor een label goedkoper om hun muziek digitaal te verkopen. Enig idee wat het voor een label kost als ze 1000 vinyls laten drukken en er maar 400 van verkopen?

Jah daarom zijn vinyls ook 10 keer duurder als mp3's

Ik vind dat vinyl ook nog wel mag blijven maar het is gewoon te duur voor mijn budget dus daarom ga ik nu voor een timecoded systeem.
User edit by NielsR on 22-09-2007 @ 21:10:44 (1%)
Gery    posted on 22-09-2007 21:22
idd, voor de prijs van 600 euro kan je nu eendert welk liedje dat reeds bestaan en nog moet uitkomen op vinyl hebben, lijkt mij een goede investering wetende dat elke plaat rond de 10 euro kost...

Timecode vinyl heeft zo zijn voordelen...

Ik ben begonnen op een dual denon en overgegaan naar timecode vinyl, ik vind vinyl langs een kans leuker omdat je meer je muziek vast kan houden, maar ik draai ook graag op pioneers cdj 1000, helaas zijn die beesten iets te duur voor mijn home set.

er zal altijd een verschil zijn en blijven, maar dat is persoonlijke voorkeur Happy, laughing

de mp3 markt verziekt niet de vinyl markt maar neemt die stilaan over.

Een mp3 is ook proper daar waar bij het maken van een plaat ook een ecologische kost is.
DJ - Producer
robbert    posted on 22-09-2007 21:53

Vinyl is in mijn ogen verleden tijd. De mogelijkheden die er op dit moment zijn met cd's zullen altijd sterker wegen dan "the vinyl-feeling".

A-flex    posted on 22-09-2007 22:51
@ robbert: Maar niet voor mij ik heb de feeling boven de cdmogelijkheden verkozen.
Dyno    posted on 23-09-2007 09:13
Het voordeel van mp3 is, dat je er niet een breuk aan hoeft te tillen, en je kan met de CD spelers van nu meer als met een draaitafel. Dat geef ik toe.

Maar het heeft toch niet de charme van een vinyl plaat.
Een mp3 op zich kan je niet vasthouden, dus het enige wat je hebt is een digitaal bestandje op een computer of CD. Geen extra remixen op kant B, geen mooi ontworpen hoes. En wat hierboven ook al ergens stond: GEEN LIMITED EDITIONS meer!! Cry Geen oplage meer van 500 stuks, met handgeschreven genummerde hoes ....

Nee, noem mij maar een ouwe lul, maar ik zou het heel erg vinden als de vinylmarkt in zou klappen. Cry
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
Vibemaster-D    posted on 23-09-2007 09:44
kom op zeg ja een trabant kan rijden en een mercedes ook maar je kunt beter een trabant gebruiken want die nieuwe goede mercedes met al z'n functies maakt de markt van de trabant kapot.

dit is wat je zegt.

vinyl en mp3 kan je niet meer vergelijken

- 1 CD met 20 liedjes of 20 platen
- 1 cd kofffer met 80cd's à 20 nr's  of 1600 platen
- de trucjes, loops,hot cue, time remaining,eslaped,pitch, digitaal aansluiten, feeling adjusten, compactheid.
-  je verslijt geen naalden. ik neem aan dat een beetje DJ toch Ortofoon CC naalden gebruikt.

en zo kan ik door gaan maar dat is zinloos want de vergelijking is niet goed.

zelfde als dat verhaal met die trabant en die mercedes zo kan ik ook weer door gaan
Sunrise8    posted on 23-09-2007 11:12
Ik hoor het overal en het begint me steeds meer op te vallen iedere bekende dj draait bijna alleen nog maar met cd's. Kijk naar Korsakoff, Outblast, The Prophet, Neophyte en Zany.

nou heb ik zany horen en zien draaien bij mysteryland 2007. en ja hij gebruikte de cd's, maar hij gebruikte ook nogsteeds de draaitafels hoor. de draaitafels staan niet voor niks op vele grote feesten en concerten, omdat er nogsteeds gebruik van gemaakt word.
vinyl zal nooit uitsterven, geloof mij. het blijft namelijk wel 'het echte werk'. het zal wel minder worden, zelf ben ik ook overgegaan op cd's. maar het zal nooit echt 'VERDWIJNEN'.
Music made me who i am
Lead    posted on 23-09-2007 15:27
...iedere bekende dj draait bijna alleen nog maar met cd's...
...terwijl ze zelf de markt verzieken door zelf mp3 te draaien....

Met CD draaien en met mp3 draaien is NIET hetzelfde. De meeste mensen die met CD draaien kopen hun muziek online, krijgen het van collega artiesten of hebben hun CD's opgenomen van plaat.

Maar aangezien de pro's onderling hun promo's vie het net verspreiden (als .WAV) worden die tracks van CD gedraaid waar je vroeger een whitelabel op de TT's zag liggen. Van de pro's is het aankoop gedrag niet gewijzigd, alleen het medium... En of dat nu zo erg is Winking my eye

Poster: DJDyno
Nee, noem mij maar een ouwe lul, maar ik zou het heel erg vinden als de vinylmarkt in zou klappen. Cry

Het is al snel die kant op aan het gaan...
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 23-09-2007 15:28 (32%)
DEGEE    posted on 23-09-2007 18:22
vinyl is zaalig maar wel heel duur
daarom verkiezen de meeste mensen/dj's cd/mp3
zo heeft iedereen zijn eigen mening he!:p

greetzz
LaMalediction    posted on 23-09-2007 19:52
maakt niet uit hoe het loopt
ik blijf gewoon lekker met vinyl draaien
Illusion    posted on 23-09-2007 22:39
Poster: A-flex
@ robbert: Maar niet voor mij ik heb de feeling boven de cdmogelijkheden verkozen.

Ik ook, en hier blijf ik bij. Een cd-speler komt er natuurlijk ook. Maar vinyl blijft mijn topper.

Hopen dat de Vinyl markt nog een tijdje open zal blijven. Maar ik ben bang dat vinyl bijna aan het einde van zijn tijdperk is.

Iemand een idee of het zal verdwijnen? Feiten?
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
NielsR    posted on 23-09-2007 22:54
Poster: Illusion

Ik ook, en hier blijf ik bij. Een cd-speler komt er natuurlijk ook. Maar vinyl blijft mijn topper.

Hopen dat de Vinyl markt nog een tijdje open zal blijven. Maar ik ben bang dat vinyl bijna aan het einde van zijn tijdperk is.

Iemand een idee of het zal verdwijnen? Feiten?

volgens mij gaat het stilaan verdwijnen, de verkoop zal bergafwaards blijven gaan vermoed ik
er zal nog altijd een harde kern blijven maar die zal terloop kleiner en kleiner worden tot labels geen nut meer zien om nog iets uit te brengen op plaat, ik denk persoonlijk ook naarmate de verkoop van vinyl daalt de prijs zal stijgen.
Sunrise8    posted on 23-09-2007 23:00
en de prijs is nu toch al zeker rond de 10 eu per plaat meestal. vrij prijzig al zeg ik het zelf. voor 10 eu meer heb je 20 of meer nummers op cd Happy, laughing.
ik zelf vind met allebei draaien erg relaxed. op plaat heb je lange versies etc.
maar ik ga binnenkort me tt's verkopen die ik nu heb, dan 2e cd speler aanschaffen en dan komt er terloops 2 technics bij. maar wanneer ? :P
Music made me who i am
RoyBeware    posted on 23-09-2007 23:08
Draai zelf ook vinyl...
Wel duur, maar wel erg vet. Het draait gewoon lekker. de feeling.

Af en toe een tikje of ruisje...
Draai ook geoon met cd's, maar ik zal wel gewoon vinyl's blijven draaien..
Renzis    posted on 24-09-2007 09:12
Poster: Sunrise8
en de prijs is nu toch al zeker rond de 10 eu per plaat meestal. vrij prijzig al zeg ik het zelf. voor 10 eu meer heb je 20 of meer nummers op cd Happy, laughing.
ik zelf vind met allebei draaien erg relaxed. op plaat heb je lange versies etc.
 \
Dat was 20 jaar geleden omgerekend ook al zo... toen koste ze 20 gulden, tegenwoordig omgerekend 22, dat is gewoon inflatie. vinyl is altijd duur geweest.
Cyspoz    posted on 24-09-2007 09:18
Ik gebruik Vinyl erbij voor de fun thuis en uit nieuwsgierigheid. Ik denk dat het niet helemaal zal verdwijnen, maar misschien wel deels wordt vervangen door time-code systemen. Daarmee kun je mp3 draaien alsof het Vinyl is terwijl je alle voordelen hebt van mp3.

560 Users online: 287 Guests (273 Unknown)
Pages generated today : 73.438
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.625.736