Trance heeft zijn beste tijd gehad (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJMixing    posted on 04-02-2007 19:05
Ik vroeg mij eens af..heeft trance (wat ik in mijn ogen trance noem) zijn beste tijd gehad?

Hierbij doel ik op muziek die rond 2000 uitkwam. Meestal is het muziek die je maar even hoeft te horen en dan denk je al 'oh ja, dit ken ik'.

Denk dan aan:
Milk inc. - Walk on water
Delerium - Silence (Tiesto remix, Airscape mix, maakt niet uit welke ze zijn allemaal tof :P)
Kamaya Painters - Wasteland (en zat andere nummers van hun)
Robert Miles - Children (Dream version)
The Moon - Blow up your speakers (ofzo)
PPK - Resurection (ook heel popi geweest)
Barthezz - On the move

Waar is de tijd gebleven dat deze nummers gedraaid werden? Worden ze uberhaupt nog gedraaid? Ik ben van plan deze gouwe ouwe trance (om het zo maar te noemen he Patrick Happy, laughing ) weer te gaan draaien. Dit is, wat ik vind echte trance, toen het op zijn hoogtepunt was.
User edit by DJMixing on 04-02-2007 @ 19:09:51 (3%)

What do you think about Trance heeft zijn beste tijd gehad ??

Vote :   
Ft    posted on 04-02-2007 19:08
tegenwoordig gaat het inderdaad meer de dance kant op... maar die trance is eigenlijk wel een beetje op de achtergrond geraakt ja... Opzich best jammer... klonk altijd wel lekker. Het enige nadeel ervan was dat er geen goede bass in zat :p (zei een hardstyle dj Holy action )
Bastian    posted on 04-02-2007 19:10
ja denk ook wel dat trance nogal uit is, club/house en jump is nu hot hoewel de jump afneemt maar of het krijgt een comeback of het gaat weer undergroundHappy, laughing

the-melody    posted on 04-02-2007 19:10
Dan ga je meer naar de retro(new retro) of classicHappy, laughing Trance, pffff geen idee het wordt nog wel gedraait maar veel gecombineert met house of progressive denk ik. Of het gaat wat harder met hardtrance tot lichte jump erbij. Ikzelf was trance beu en ik kon ook beter mixen in house, daarom ben ik naar house gegaan. Die nummers die jij opnoemt worden eingelijk wat vergeten maar worden nog wel gedraaitHappy, laughing(dj yves deruyter enzo). Is wel spijtig dat je ze niet meer veel hoort.
DJMixing    posted on 04-02-2007 19:11
Ja, en dat vind ik jammer. Ik kan me herinneren dat ik deze nummers hoorde toen ik in groep 8 zat van de basisschool :P Tijdje terug dus...

Vooral Walk on water was heel populair, als ik alleen maar het beginstukje van de vocal hoor weet ik al van 'yes dat is em'.

Vind ik jammer, dat waren gewoon topnummers, en heb er hele goede herinneringen bij.

@Ft, Tja die bass...ik snap wat je bedoelt hoor Winking my eye (ik draai ook weles hardstyle) maar je moet wel toegeven dat het wel hele vette muziek was in die tijd. Lekkere experimenteel, er was niet 1 soort trance...allemaal substromingen die allemaal lekker klonken.
User edit by DJMixing on 04-02-2007 @ 19:12:51 (1%)
Bastian    posted on 04-02-2007 19:12
ik had trouwens net nog even met the-melody over maar ik bedoel dat jump een beetje achteruit gaat qua productie's die commercieel zijnWinking my eye
Ft    posted on 04-02-2007 19:14
Poster: Bastian
ik had trouwens net nog even met the-melody over maar ik bedoel dat jump een beetje achteruit gaat qua productie's die commercieel zijnWinking my eye

Zo gauw een jump nummer echt commercieel is, is hij ook niet echt leuk meer... zie nou Frozen Flame bijvoorbeeld... dat nummer komt me nu dus echt mijn neus uit! Je kan nergens kijken/luisteren of je ziet/hoort hem!!! Zelfs in een of ander doe het zelf programma werd het gebruikt... dan is de lol er toch wel af hoor...
jussied    posted on 04-02-2007 19:24
@the melody: datzelfde heb ik ook gehad was eerst helemaal trance freak
(en dus vooral tiesto freak)maar ik was het op de duur ook beu.
En heb ook de overstap gemaakt naar house.
Dus ik vind zeker wel dat trance op de achtergrond is geraakt.
DJMixing    posted on 04-02-2007 19:26
Poster: jussied
@the melody: datzelfde heb ik ook gehad was eerst helemaal trance freak
(en dus vooral tiesto freak)maar ik was het op de duur ook beu.
En heb ook de overstap gemaakt naar house.
Dus ik vind zeker wel dat trance op de achtergrond is geraakt.

En dat vind ik dus heel erg jammer.
HouseArrest    posted on 04-02-2007 19:27
@ The Melody:

Yves Deruyter draait dat niet hoor, yves is namelijk een hardstyle dj.

Maar trance is inderdaad uit.

Stijlen van de toekomst en het heden?

-House en aanhangers zoals Electro, Groove, Funk
- Hardstyle en Hardcore
the-melody    posted on 04-02-2007 19:30
Yves draait toch alleen maar retro? Ik heb 2sets van hem en zijn allemaal classics(retro).... Of heb ik dan de vekeerde sets?
HouseArrest    posted on 04-02-2007 19:34
Hij stond dikke hardstyle te draaien toen ik hem zag bij qlimax :P
Maar zie net op zijn party flock dat hij ook techno en trance draait.

my bad sorry

the-melody    posted on 04-02-2007 19:35
Geeft nietHappy, laughing Qlimax was trouwens meer een kruising tussen retro en hardstyle vond ik, majaHappy, laughing
DJMixing    posted on 04-02-2007 19:38
Het gaat hier over Trance hé, niet over hardstyle :P

Haal oude herinneringen over die trance maar weer tevoorschijn :P
djpeckman    posted on 04-02-2007 19:58
Ik vind dat je gelijk hebt kijk maar naar Tiesto de trance koning in mijn ogen ik vind dat hij steeds meer de techno/house kant opgaat met zijn platen heb hier een aantal oude en nieuwe vinyl platen lichen en er zit zeker verandering in.
Volgen mij moet dat ook wel een beetje verandering in je platenkeus om je platenkeuse niet te saai te laten worden

Ik denk ook dat het te maken heeft met de Mensen die hier wonen.
Er is helaas meer vraag naar europese urban dan naar een mooi stukje trance.

Daarom zouw het jammer zijn als trance zou verdwijnen.

( Ik heb geen behoefte aan rimboe muziek in Nederland )

User edit by djpeckman on 04-02-2007 @ 20:06:29 (74%)
djtnox    posted on 04-02-2007 20:16
Hier wil ik toch wel even op inhaken, en niet alleen omdat ik een liefhebber ben van trance. Ik draai ook electro en ik draai ook hardstyle maar toch blijf ik mijn vingers aflikken bij een lekkere trance productie.
Wat de trance betreft van rond 2000, ja toen gebeurde er natuurlijk heel veel!!
Ik draaide toen in een club in belgie dus het hele Milk inc e.d. heb ik zeker meegemaakt en dat is nog steeds goeie muziek, zij het toch behoorlijk commercieel. Wat je zegt over platen als Silence, en daar zet ik dan Superstring van Cygnus X en Airwave van Rank 1 bij, dat zijn absolute knijters die je op het juiste moment zeker nog kan draaien en waarbij de hele zaal los gaat.
Sterker nog; op Trance Energy 2006 (was een behoorlijk volle bak dus animo genoeg) draaide Armin op de mainstage in de loop van zijn set Veracotcha met Carte Blanche!!! Zeker een ouwe knijter en ondanks of dankzij wat ingenomen hulp (jointje pilsje) stond ik zowaar met kippevel en bijna tranen in mijn ogen van wat ik zag gebeuren!!!! Overal stralende gezichten vol van herinneringen!!!
En zo zal het over 5 a 10 jaar ook weer zijn met enkele platen van nu. Dat merk je pas als je wat langer mee loopt en nee, dan word je niet oud, dan heb je gewoon al meer gezien.
Trance in het algemeen zal wel nooit verdwijnen, het zal zich verplaatsen van leading style in de hitlijsten (2000) tot kwaliteits stroming in de internationale scene (heden). Zeker aangezien er nog steeds geweldige nieuwe namen op het toneel verschijnen zoals een Cor Fijneman of een "snotneus" als Menno de Jong met zijn 22 jaar.
En zo kan je trance telkens een nieuwe naam geven maar als ik over 5 of 10 jaar nog eens Beauty of Silence voorbij hoor komen, dan leeft trance voor mij nog steeds.

Zo, ik heb gezegd zeg maar.

User edit by djtnox on 04-02-2007 @ 20:17:31 (1%)
jussied    posted on 04-02-2007 20:37
at djtnox.ik ben ook nog steedliefhebber van de oude trance van rond 2000.

jussied zij.maar ik was het op de duur ook beu.

en bij wat ik nu zeg moet ik natuurlijk uit gaan kijken dat ik mezelf niet ga tegen spreken.

maar ondanks dat dat geweldige nummers blijven en trance waarschijnlijk over 5a10 jaar nog wel zou bestaan,wilt niet zeggen dat trance nu in de slopt raakt en dat het op de achtergrond raakt.
ScottB    posted on 04-02-2007 21:06
Ik vind ook dat de muziek steeds extremer wordt. Alles wordt alleen maar harder. Vooral de hardstyle(Headhunterz, Donkey Rollers maar ook de oude garde(The Prophet, Zany, Luna enz)). Een paar jaar geleden was Shutterspeed van Zany en Pavo nog hardstyle, luister zo'n nummer naast een hardstyle nummer van nu en dan zul je merken dat het veel harder allemaal wordt.
En ik denk dat dat ook met trance gebeurt. Een paar jaar geleden was trance nog heel zweverig, alleen maar een paar strings akkoorden die veranderden na 16 maten. Naar nu wordt het toch allemaal wat harder. Als je naar de trance dj's van nu kijkt zie je dat ook. System F(Ferry Corsten en Armin van Buuren) was een paar jaar geleden echte trance. Trance van nu is veel harder(Tiesto, Johan Gielen). Of het wordt juist wat meer house achtiger(Ferr Corsten met Punk). Daarom denk ik dat trance zijn beste tijd heeft gehad. Ik denk dat trance langzaam zal over gaan in een hardere stijl en in andere hardere stijlen.
Leoo    posted on 04-02-2007 21:10
Trance is niet dood, maar trance verandert gewoon. Ik draai zelf als basis trance, maar ik draai daar om heen electro, progressive, house, techhouse, tech en hardtrance

Laat ik het zo zeggen, trance wordt breder naar mijn mening.
User edit by Leoo on 04-02-2007 @ 21:10:49 (37%)
Chiron    posted on 04-02-2007 22:21
Poster: DJMixing
Ik vroeg mij eens af..heeft trance (wat ik in mijn ogen trance noem) zijn beste tijd gehad?

Hierbij doel ik op muziek die rond 2000 uitkwam. Meestal is het muziek die je maar even hoeft te horen en dan denk je al 'oh ja, dit ken ik'.

Denk dan aan:

<knip>
*een hoop commerciele bull-crap*
<knip>

Waar is de tijd gebleven dat deze nummers gedraaid werden? Worden ze uberhaupt nog gedraaid? Ik ben van plan deze gouwe ouwe trance (om het zo maar te noemen he Patrick Happy, laughing ) weer te gaan draaien.
Dit is, wat ik vind echte trance, toen het op zijn hoogtepunt was.

Die nummers die je opnoemt heeft geen zak met 'trance' te maken, dat is net zoiets als je afvragen waar dingen als 2 unlimited en 2 brothers on the 4th floor gebleven zijn :D

De sound zoals Ferry Corsten hem gedefinieerd heeft in de scene zo rond '98 is inmiddels wel weer zo dood als een pier ja. (thank god).

De echte trance is inmiddels doorgeevolueerd, met progressive invloeden en tegenwoordig is er uit de minimal/techhouse scene een nieuwe stroming aan het opkomen, die ze het labeltje "neotrance" hebben opgeplakt. Nog totaal niet bekend bij het grote kuddevolk gelukkig.

DaDragon    posted on 04-02-2007 22:49
Ik weet niet waar de klubbheads nu onder vallen, maar die vielen bij mij destijds ook onder het "trance" kopje.

Helaas hoor je nu niets meer van ze.
kickin' hard, turn up the bass e.d. waren toch goed nummers.

zo heb je trouwens meer grote jongens waar je nu niets meer van hoort helaas...
ArCee    posted on 04-02-2007 23:05
Ik vind dat trance nog niet over is, het is zich aan het vernieuwen. Techtrance is aardig in opkomst, net als hardtrance. Persoonlijk vind ik dat er nog erg veel trance uitkomt maar de tijd van de 'goedkope producties" is goddank over.
DJ_IVI-R    posted on 04-02-2007 23:20
trance neemt af naar mijn mening.. de basis/mainstream verlegt zich dit jaar in de richting van de house/electro-house en groove

ach ja om het half jaar komen er altijd wel andere accenten in de stijlen..

en uiteindelijk is geen enkele stijl echt out, maar het gaat erom een goede combinatie van de stijlen te maken
www.nikan.be
ArCee    posted on 04-02-2007 23:33
De kracht van house in z'n algemeenheid is dat het zich blijft vernieuwen. Ik kan mij nog herinneren dat ik Robin Alberts ooit een keer op avro radio heb horen zeggen dat house het zou afleggen tegen swingbeat wat toen in opkomst was. Was ergens in 86 of 87. Guess what, house is springlevend in al z'n stijlen en swingbeat? Weet iemand nog wat het is??
DJMixing    posted on 05-02-2007 18:10
Poster: djtnox
Wat je zegt over platen als Silence, en daar zet ik dan Superstring van Cygnus X en Airwave van Rank 1 bij, dat zijn absolute knijters die je op het juiste moment zeker nog kan draaien en waarbij de hele zaal los gaat.

Ik ben het compleet met jouw eens. Cygnus X, Rank 1 met Airwave :D, al die oude toppers van 'vroeger', waar zijn ze nu gebleven? Om me heen hoor ik alleen maar hardstyle, jump en het moet alsmaar harder.

@Chiron, ja dat zijn toevallig nummers die ik versta onder 'oude trance'.

Mijn eigen mening: Trancenummers, die oudere nummers dus, blijven voor mij altijd een van de beste nummers. Silence is het beste nummer ooit gemaakt (is mijn mening) en geen enkel jump nummertje zou het halen bij zulk kwaliteit aan muziek.
Mforge    posted on 05-02-2007 18:38
ik ben het ook met chiron eens, milk inc? ppk? barthezz? kom op zeg, dit is geen trance, dit zijn nummers gemaakt met 1 doel geld verdienen in commerciele kringen. ik hou zelf helemaal niet van trance, maar bovengenoemde artiesten? het predikaat trance geven.....daar doe je trance mee te kort.
Trance was vroeger zowieso al veel harder dan nu, vroeger had trance nog power..en werd het gedraaid door o.a sven vath.
anyway...trance is dood, hoorde laatst een stuk tiesto op 538 waarin hij veelal minimale techno en neotrance (of hoe je het noemen wil) draaide.
en weet je wat, ik vind het een goeie zaak dat die zoute muziek verdwijnt!

225 Users online: 34 Guests (191 Unknown)
Pages generated today : 23.688
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.675.700