Mijn ervaring... 16 jaar in een grote allround zaak, waar ik dan sets van een uur 6 draai... soms 7. Dat zonder pauze.
Begin van de avond lekker donker, warm en rokerig houden. Mensen de ilusie geven dat t al druk is. Door de rook durven ze sneller de dansvloer te vullen. Mooie scans, effects achter wege laten, die bewaar je voor de hoogtepunten.
Kwa muziek (daar weet ik meer van):
- Begin: Heel nieuw of juist oude toppers. Dat werkt bij mij altijd om de vloer vol te krijgen. Zo nu en dan een hitje.
- Middenstuk: 2 a 3 hoogte punten inbouwen. Vaak doe ik dat met 3 verschillende muziek soorten. Ook hier komen regelmatig oude toppers voorbij... en ook daarbij ontploft de zaak. Volgens mij is het een veel gemaakte fout van jonge DJ's te denken dat alles wat nieuw is, meteen ook goed is. Of dat t draaien van de nieuwste muziek je tot een top dj maakt... fout, kijk naar je publiek, voel ze aan en verplaats je in hun gedachte gang. Trek je niets aan van de altijd aanwezige "thuis dj's" die enkel hippe dingen willen horen in een perfecte mix. Voor hun draai je immers niet.
- Het einde: daar kan alles, ligt aan de avond en het publiek. Soms heel plat, soms heel hard. Veel afwisseling en de mensen blijven pakken, anders gaan ze naar huis. Er is niets zo leuk om om 6u de zaak te sluiten met een volle dansvloer. tussen 4.30 en 5.30 is voor mij alles veroorloofd....dan ben ik de "hoer" van mijn dansvloer. Daarna wat afbouwen en de dingen draaien die ik zelf leuk vind